Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

AutomatorWP – automatyzacja na stronie WordPress

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 9 lipca 2020

AutomatorWP – o tym praktycznym rozszerzeniu dziś słów kilka na JZS, ale zanim, krótkie wprowadzenie. Procesy automatyzacji nie tylko zdejmują z Twoich barków wykonywanie określonych czynności, ale przede wszystkim optymalizują procesy marketingowe.

Pomimo, że WordPress, to prawdziwa kopalnia rozszerzeń, to na pewnym etapie rozwoju swojego projektu z pewnością napotkasz problem związany chociażby z integracją strony lub sklepu z jakimś zewnętrznym narzędziem, z którego korzystasz. Jeśli nie korzystasz z WordPressa, taka sytuacja jest jeszcze bardziej prawdopodobna. 

Zaczniesz wówczas rozglądać się za rozwiązaniem problemu i trafisz na takie narzędzia jak Zapier czy Integromat. Oba bardzo przydatne, funkcjonalne i oba pozwalają Ci w stosunkowo prosty sposób wdrożyć mniej lub bardziej złożone procesy automatyzacji i integracji Twojej strony z niezwykle bogatą biblioteką zewnętrznych aplikacji. Na tym polu bez wątpienia prym wiedzie Zapier, który w obecnej chwili w swoich zasobach ma możliwość integracji ponad 2 tysięcy aplikacji.

Nie będę w tej chwili rozwodził się nad tymi narzędziami, bo nie są one tematem tego tekstu. Jest nim natomiast wtyczka WordPress o nazwie AutomatorWP, która w wersji bezpłatnej może pomóc Ci wdrożyć podstawowe mechanizmy automatyzacji.

W czym dokładnie może mi pomóc AutomatorWP

AutomatorWP to oczywiście nie Zapier czy Integromat. Nie znajdziesz w nim, przynajmniej na razie, tak bogatej biblioteki możliwych integracji i tak rozbudowanych procesów automatyzacji, ale też bardzo często nie są one konieczne. W przypadku tej wtyczki możliwych integracji jest na tyle niewiele, że śmiało mogę poniżej wstawić screen z ich listą:

AutomaturWP

Jeśli przyjrzysz się uważnie zauważysz, że w zdecydowanej większości są to integracje dotyczące rozszerzeń WordPress’a, choć w wykazie znajdziesz również Zapier, Integromat, Vimeo czy YouTube. OK, ale co konkretnie mogę zrobić wykorzystując na swojej stronie AutomatorWP?

Załóżmy taką sytuację. Masz sklep internetowy. Ktoś dokonuje zakupu. Zakupu konkretnego produktu X. Co w takiej sytuacji się stanie? Otrzyma standardowego maila ze sklepu na temat swojego zamówienia, później ewentualnie kolejne przy zmianach statusu i w zasadzie to wszystko. Gdybyś chciał wysłać do Klienta, który kupił konkretny produkt wiadomość email, np. dziękując mu za zakup i zachęcając go do przyjrzenia się jeszcze innym produktom, musiałbyś sięgnąć po systemy email marketingu (np. MailerLite), gdzie takie procesy mógłbyś zaprojektować.

Natomiast wykorzystując wtyczkę AutomatorWP taką automatyczną wiadomość możesz uskutecznić nie wychodząc z panelu WordPressa.

AutomatorWP - Prosty przykład

Zobaczmy jak powyższy scenariusz można wdrożyć korzystając z darmowej wersji wtyczki AutomatorWP. Zakładam, że wtyczkę masz zainstalowaną. Jeśli nie i nie wiesz jak to zrobić, zajrzyj do artykułu “Jak zainstalować wtyczkę WordPress“. Wtyczkę pobierzesz z repozytorium WordPress’a.

Przechodzimy do dodania nowej automatyzacji.

Dodanie procesu automatyzacji

Na kolejnej stronie wprowadzamy własną nazwę procesu. To nazwa tylko dla nas, żebyśmy nie pogubili się w sytuacji, gdy procesów automatyzacji utworzymy większą ilość.

Krok 2. Klikamy w przycisk dodania wyzwalacza, który zainicjuje proces. Pojawią się możliwe integracje.

Lista wyzwalaczy

Ale zaraz, zaraz. Dwie integracje, ale nie ma wśród nich naszego sklepu WooCommerce? Owszem nie ma, dlatego, że domyślnie do dyspozycji masz takie oto minimum. W końcu nie każdy na swojej stronie ma uruchomiony sklep. Żeby więc wzbogacić listę wyzwalaczy o integrację z Woo, musimy doinstalować dodatkowe rozszerzenie dla wtyczki AutomatorWP. Z odnalezieniem nie będziesz miał kłopotu:

AutomatorWP

Większość rozszerzeń, czyli możliwych integracji dostępnych jest zarówno w wersji bezpłatnej jak również płatnej. Jak nietrudno się domyślić wersja bezpłatna rozszerzenia da nam mniej wyzwalaczy, ale to co chcemy zrobić w naszym konkretnym przykładzie jak najbardziej będzie możliwe.

Po zainstalowaniu rozszerzenia, gdy wrócimy do projektowania automatyzacji, pojawi się integracja z WooCommerce:

Integracja z WooCommerce

Po kliknięciu w ikonę Woo zobaczymy listę możliwych do wykorzystania wyzwalaczy procesu. W wersji bezpłatnej do dyspozycji są dwa. Pierwszy, to odwiedziny strony produktu, drugi to jego zakup.

Dwa wyzwalacze dla WooCommerce

Wybieramy drugą opcję na liście: zakup. I teraz przychodzi moment, w którym decydujemy o tym czy wyzwalaczem ma być zakup dowolnego produktu w naszym sklepie, czy może chcemy wskazać jakiś jeden konkretny.

Bez względu na to jakiego wyboru dokonamy, kolejnym etapem jest zdecydowanie o tym, co stanie się gdy warunek zostanie spełniony. Mamy już wyzwalacz, musimy więc utworzyć jeszcze akcję. Jedną lub wiele.

Dodawanie akcji

Nasz prosty przykład, to wysyłka maila do kupującego z podziękowaniem i zachętą do sprawdzenia innych produktów w sklepie. Klikamy więc na integrację WordPress i wybieramy akcję wysyłki maila.

Kolejny krok to już zwykłe zredagowanie maila.

Na sam koniec zapisujemy i aktywujemy nowo utworzoną automatyzację i możemy przetestować jej działanie. W tej sytuacji musimy złożyć zamówienie jako Klient, po czym albo sprawdzamy czy mail trafił na naszą skrzynkę email, albo możemy przyjrzeć się zapisom logów jakie wtyczka gromadzi.

Logi wtyczki

Podsumowanie

Bardzo prosty przykład, prawda? Co jednak nie oznacza, że z wykorzystaniem tej wtyczki nie można tworzyć bardziej złożonych procesów. Owszem można. Możesz wdrożyć integrację z innymi aplikacjami, a także obsługę wychodzących jak i przychodzących webhooków, choć w tym wypadku wersja darmowa wtyczki tego nie obsługuje.

Jeśli to za mało, to spinając AutomatorWP z Zapier czy Integromatem będziesz w stanie projektować praktycznie dowolnie rozbudowane procesy z filtrami, warunkami i oczywiście z tysiącami aplikacji gotowych na integrację.

W sytuacji gdy nie masz dużych wymagań, albo dopiero zaczynasz i automatyzacja, o której tak wiele osób mówi po prostu Cię przeraża, wypróbuj AutomatorWP. Prostota tego narzędzia pozwoli Ci oswoić się z tematem, a gdy poczujesz wiatr w żaglach i korzyści płynące z takich działań, zapewne sięgniesz po więcej 🙂

Skrócona transkrypcja filmu

[00:00:01.110]
Dziś przyjrzymy się wtyczce, która dostępna jest w repozytorium WordPress bezpłatnie, a przy pomocy której będziecie mogli wdrożyć procesy automatyzacji, czy to na stronie, czy na sklepie z WooCommerce.

Czemu może służyć taka automatyzacja?

[00:00:18.630]
Z jednej strony, to odciążenie was, bo pewne działania mogą być wykonywane w tle. Natomiast procesy automatyzacji mogą również, jeżeli zostaną odpowiednio zaprojektowane, wdrożone, zaplanowane podnosić konwersję, czyli sprzedaż na waszych sklepach internetowych, na waszych stronach. Przyjrzyjmy się wtyczce, która może wam w tym zadaniu pomóc.

[00:01:14.280]
Będę mówił AutomatorWP. Jak sama nazwa wskazuje, jest to wtyczka przy pomocy której będziemy mogli uruchomić procesy związane z automatyzacją. Jeden prościutki proces uruchomimy. Cóż to będzie?

[00:01:29.400]
Załóżmy że ktoś wchodzi na nasz sklep internetowy i dokonuje zakupu konkretnego produktu. Nie mówię tu o byle jakim produkcie, ale konkretny produkt. No i teraz co się dzieje? Standardowo WooCommerce wysyła do takiej osoby wiadomość z podsumowaniem zamówienia: “dziękujemy za złożenie zamówienia. Tu masz jego podsumowanie, kupiłeś to, to, to i to… Ewentualnie można jeszcze wysłać informację na temat zmiany statusu zamówienia. Na tym się kończy.

[00:01:57.540]
Ale gdyby przyszła nam do głowy myśl, żeby w ślad za tym, gdy ktoś już dokona zakupu i będzie to konkretny produkt, moglibyśmy wysłać takiej osobie nie tylko podziękowanie, ale dodatkowo zaproszenie do przyjrzenia się innym produktom z tej kategorii albo produktom, które są w jakimś stopniu powiązane z tym co ta osoba kupiła. Pewnego rodzaju upsell, prawda? Można w ten sposób podbijać sprzedaż.

[00:02:25.000]
Taki prosty proces automatyzacji za chwileczkę pokażę […]

[00:02:46.530]
Przechodzimy na stronę rozszerzenia AutomatorWP i widzimy proces automatyzacji. Standardowy. Tak to wygląda wszędzie. Czyli jest jakiś wyzwalacz, coś zadzieje się na sklepie, załóżmy ktoś złożył zamówienie i później w ślad za tym idzie jakaś akcja, np: wysyłka maila, dopisanie klienta do listy mailingowej, itd. To może być tak na dobrą sprawę dowolnie rozbudowane. Dużo zależy od twojej wyobraźni.

[00:03:20.490]
Spróbujemy teraz taki prosty proces w tym narzędziu przygotować. Trzeba doinstalować do tej konkretnej wtyczki rozszerzenie dla sklepu WooCommerce, bo ona standardowo ma tylko prosty proces automatyzacji dotyczący samego WordPressa.

[00:03:54.720]
Prawda jest taka że nie każdy korzysta ze sklepu. Więc standardowo nie mamy tu funkcji, wyzwalaczy, nie mamy akcji związanych ze sklepem internetowym. Dlatego musimy doinstalować rozszerzenie, które znajdziemy w tym miejscu: Dodatki.

[00:04:44.880]
Rdzeń wtyczki AutomatorWP jest bezpłatny, natomiast jeżeli chodzi o rozszerzenia, to gro z nich również jest w wersji bezpłatnej. Możemy zerknąć jakie mamy w tym wypadku wyzwalacze w wersji bezpłatnej.

[00:05:18.030]
Ktoś uruchomił stronę jakiegokolwiek produktu albo konkretnego produktu. I drugi wyzwalacz: ktoś dokonał zakupu jakiegokolwiek produktu albo konkretnego produktu. Pozostałe wyzwalacze, których jest całkiem sporo tak jak widzimy po oznaczeniu dostępne są w wersji płatnej.

[00:05:42.020]
Dodajemy nową automatyzację. Wpisujemy jakąś nazwę. Ta nazwa jest tylko i wyłącznie dla nas, żebyśmy mogli później, jeżeli automatyzacji utworzymy sobie sporo, dokładnie wiedzieć: aha ten proces odpowiada za to i za to.

[00:06:04.260]
Dobrze by było precyzyjnie je nazwać. Ja tego nie będę robił, po prostu wpiszę “nazwa”.

[00:06:16.940]
Przycisk: Dodaj wyzwalacz. I widzimy WooCommerce. Jeżeli bym nie dorzucił rozszerzenia dla Woo, nie miałbym tego. Wybieramy WooCommerce i tak jak widzieliśmy przed chwilą, w wersji darmowej mamy dwa wyzwalacze, z których możemy skorzystać. Czyli:

[00:06:45.140]
Użytkownik otworzył stronę jakiegoś produktu, dowolnego lub konkretnego. W tym momencie jeżeli klient, który jest zarejestrowany wejdzie na nasz sklep internetowy, otworzy stronę tego produktu mamy ważny komunikat,

[00:07:31.980]
Skoro ta osoba ogląda stronę tego produktu prawdopodobnie jest nim zainteresowana. Ale jeszcze decyzja o zakupie się nie pojawiła. Więc może w takiej sytuacji warto by było dodać akcję i wysłać maila. Dorzucić w nim jakiś kupon rabatowy.

[00:08:13.950]
Kolejny wyzwalacz. Zakup. Użytkownik kupił jakikolwiek produkt albo konkretny produkt, który wybierzemy z listy. Przechodzimy do akcji i dodajemy akcję. Wybieramy opcję Wyślij e-mail. I teraz od kogo, do kogo, temat, treść…

[00:09:29.080]
Tak jak powiedziałem można podziękować za zakup, można zaproponować kupony rabatowe, można zaproponować inne produkty w ramach naszego sklepu.

[00:09:36.790]
Zapisujemy i w zasadzie proces automatyzacji mamy gotowy.

[00:09:42.830]
Jeśli weszlibyście na ten sklep, zamówili ten konkretny produkt, otrzymacie automatycznie wiadomość e-mail, która została w tym miejscu skonfigurowana. To wszystko.

[00:12:02.440]
W taki sposób to można skonfigurować przy wykorzystaniu tego konkretnego rozszerzenia.

[00:12:07.820]
Jeżeli przejdziemy do zakładki z logami, będziecie mogli śledzić to jak wasza automatyzacja się sprawuje w praktyce. Czy działa poprawnie, czy wszystko jest w porządku. Tu będą gromadziły się dodatkowe dane.

[00:12:24.500]
I w końcu dodatki, które można ewentualnie zainstalować. Może być dla Ciebie interesujący dodatek Webhooks. Możemy dzięki temu narzędziu z jednej strony przyjmować dane pochodzące z zewnętrznych aplikacji, z zewnętrznych systemów, z którymi działamy, ale także możemy wysyłać dane na zewnątrz. Bardzo praktyczne.

[00:13:56.290]
Mam nadzieję że wiecie już w jaki sposób można tę wtyczkę praktycznie wykorzystać.

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony internetowej.

Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!

KURS wordpress!