Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Menu
Brak produktów w koszyku.
UX
Artykuł Partnera

Artykuł Partnera

Co sprzedaje najlepiej? Pozytywne doświadczenia!

Ostatnia aktualizacja:

Bardzo dobrze znana zasada „klient nasz pan” obowiązuje od zawsze. Jednak zależnie od epoki jest inaczej realizowana. Aktualnie w świecie tak mocno przesiąkniętym technologią bezpośredni kontakt z klientem jest coraz rzadszy. Mimo to musimy zrobić wszystko, by sprzedać mu swój produkt lub usługę. Taka transakcja na odległość jest o tyle trudna, że konkurencja w handlu online jest przeogromna i trzeba naprawdę mocno się starać, aby to nasza oferta została wybrana.

Sposobem na sukces jest zrozumienie klienta i zaoferowanie mu zarówno funkcjonalnych i korzystnych cenowo produktów, jak również takich, które go zainspirują i stworzą w nim pozytywne emocje. Tym właśnie zajmuje się najbardziej gorący trend ostatnich lat – User Experience. Jeśli chcesz stać się kimś więcej niż zwykłym sprzedawcą, powinieneś wiedzieć, jak rozkochać klientów w swojej marce!

User Experience

Czym jest User Experience?

User Experience (UX) skupia się na doświadczeniach użytkownika, które towarzyszą mu podczas kontaktu z produktem. A ponieważ każdy jest inny, to i odczucia bywają różne. Można jednak zaklasyfikować je do jednej z grup: uczuć pozytywnych bądź uczuć negatywnych. Każdy sprzedający uważa za najważniejsze to, by klient był zadowolony z otrzymanych produktów lub usług. Istnieje wtedy spora szansa, że wróci do niego przy okazji kolejnych zakupów. A dodatkowo przekona innych, że warto do tego sklepu zajrzeć.

Chociaż User Experience już od kilku lat jest trendem w e-commerce, to w rzeczywistości termin ten został użyty dawno temu. W czasach, gdy nikt (albo niewielu) nie przypuszczał, że zakupy w internecie zdominują współczesny handel. W 1993 po raz pierwszy posłużył się nim profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych – Don Norman. Pracował w Apple Computers, a siebie samego określał jako “Architekta User Experience”. To właśnie od branży IT zaczął się rozwój UX. Tam dostrzeżono, że ludzie lepiej kupują produkty wzbudzające w nich pozytywne doświadczenia.

Niech jednak nie zmylą Cię te informatyczne początki UX. Projektowanie w duchu User Experience ma charakter interdyscyplinarny. Zawierając w sobie bogactwo różnych nauk: psychologii, sztuki, ergonomii, użyteczności, technologii czy nawet wzornictwa przemysłowego.

UX Designer – człowiek od pozytywnych doświadczeń

Projektant, czyli User Experience Designer, musi być niczym człowiek orkiestra – nie tylko mieć wiedzę techniczną, ale i świadomość tego, jak działają serwisy i platformy e-commerce. Musi także cechować się dobrym poczuciem smaku oraz empatią, by wczuć się w oczekiwania i potrzeby przyszłego użytkownika. Podstawowym obszarem działania Designera UX to przygotowanie tego, jak funkcjonować będzie aplikacja: gdzie umieszczone będą poszczególne elementy interfejsu na ekranie i jak użytkownik może z nich korzystać. Nazywane jest to fachowo projektowaniem interakcji i makiet.

Inne ważne działania to badania i testowanie rozwiązań z użytkownikami – zaliczamy do tej aktywności zbieranie inspiracji i weryfikowanie nie tylko pomysłów na produkt, ale i gotowych rozwiązań. To nie koniec zadań specjalisty UX, bo musi on też blisko współpracować z biznesem, decydując niekiedy – niczym Product Owner – o strategii produktu. Przede wszystkim jednak realizuje rozwiązania, które wypracowują inni członkowie zespołu, korzystając z takich programów jak Axure i UXPin.

Jak zaprojektować pozytywne doświadczenia?

Wśród firm z branży e-commerce, posiadanie w szeregach specjalisty od User Experience, staje się coraz bardziej popularne. I chociaż naukę tę można użyć do wielu różnych działań, to w środowisku online o UX mówimy głównie w odniesieniu do tworzenia stron internetowych. Nie wygląda to tak, jak jeszcze kilkanaście lat temu, gdy stworzenie witryny było typowo programistycznym zadaniem. Napisany kod działającą stroną www i nikt nie zajmował się innymi zagadnieniami, a tym bardziej pozytywnymi doświadczeniami użytkowników.

zaprojektuj dobre doświadczenia

Aktualnie całe zespoły, pod przewodnictwem UX Designera, dyskutują, jak zorganizować serwis, który idealnie trafi w preferencje grupy docelowej.

User Experience – projektowanie krok po kroku:

  • Na początku UX Designer zastanawia się, do kogo kieruje swój przekaz. Weryfikuje te założenia z potencjalnymi odbiorcami, by sprawdzić, czy rzeczywiście ich potrzeby są zaspokojone. Najważniejsze jest ocenienie, czy użytkownicy rozumieją, co jest na stronie i czy potrafią wykonać pewne działania, jak np. wypełnienie formularza elektronicznego.
  • Następnie sprawdza, ile czasu zajmuje użytkownikom wykonywanie działania na stronie. Czy jest to dla nich trudne? Czy w trakcie wprowadzania danych napotykają problemy? Czy podczas przechodzenia z podstrony na podstronę mylą się i frustrują? Takie testy zajmują sporo czasu. Podczas nich designerzy posługują się konkretnymi metodami badawczymi i narzędziami do sprawdzania. Muszą przekonać się, jak założenia teoretyczne wytrzymują próbę po zderzeniu z rzeczywistością.
  • Żeby wyniki były miarodajne, badacze posługują się metodami badań jakościowych. Zalicza się do nich: wywiad pogłębiony, test użyteczności, badania etnograficzne, obserwacja uczestnicząca i wiele, wiele innych.
  • Na podstawie zebranych potrzeb użytkowników oraz opracowanej strategii UX Designer tworzy prototyp planowanej strony internetowej. Dzięki temu jeszcze przed kosztownymi (pieniężnie i czasowo) pracami programistycznymi może zwizualizować przyszłą stronę. Dopiero po weryfikacji i koniecznych poprawkach, tworzy się właściwą, którą użytkownicy powinni pokochać.

Po starcie witryny praca specjalisty od designu dopiero się rozpoczyna. Podążając za trendami e-commerce, musi na bieżąco dostosowywać stronę do użytkowników. Zmieniające się potrzeby ludzi, są takie same jak rynek, który niczym kameleon, lubi przyjmować różne barwy. Dlatego stworzenie strony to dopiero początek. Żeby trafiła pod strzechy, musi być odpowiednio wypromowana.

pozycjonowanie

Ogromną rolą w zwiększeniu widoczności serwisu www w wynikach wyszukiwania, odgrywają działania SEO, które zdaniem specjalistów z firmy Eactive powinny współdziałać z UX, gdyż mierzalne odczucia użytkownika są istotnym czynnikiem w tworzeniu rankingów wyszukań. Sama optymalizacja słów kluczowych nie zatrzyma użytkownika w Twojej witrynie. Nie skłoni go także do dokonania zakupu. Dopiero w połączeniu z intuicyjnym i przystępnym designem przyniesie oczekiwane efekty (konwersję). Ponadto odpowiednio zaprojektowaną stronę wyszukiwarka Google uzna za wartościową dla użytkowników. Dzięki temu znajdzie się ona wysoko w wynikach wyszukiwania i przełoży się na ilość robionych zakupów.

Co sprzedaje najlepiej? Pozytywne doświadczenia!
5 (100%) głosów: 3

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Artykuł Partnera

Artykuł Partnera

Dołącz do dyskusji

Kurs WordPress

naucz się budowy strony

-25%

dni
godz
min
sek