Kanoniczny URL to termin, który zapewne nie raz otarł Ci się o uszy. Być może przeczytałeś jakiś artykuł, obejrzałeś film, a być może zauważyłeś pole dla takiego adresu w ustawieniach swojej wtyczki SEO.

Czym jest kanoniczny adres URL?

Kanoniczny URL jest preferowanym adresem URL strony internetowej dla wyszukiwarki. Ale co właściwie oznacza preferowany adres URL? Czy strona internetowa nie ma tylko jednego adresu?

Otóż może mieć ich wiele, przykładowo:

jak-zrobic-strone.pl
jak-zrobic-strone.pl/?pt=123
jak-zrobic-strone.pl/?ref=krzysiek
itp…

Wszystkie powyższe przykłady prowadzą do tej samej strony głównej. Ostatecznie to wyszukiwarka wybierze ten, który jej zdaniem najlepiej reprezentuje stronę i wyświetli go w wynikach wyszukiwania. Problem w tym, że to może być adres, który niekoniecznie chciałbym, żeby pojawił się w SERP-ach. Co zrobić?

Przy użyciu kanonicznego adresu URL mogę podpowiedzieć wyszukiwarce, który z tych adresów jest adresem podstawowym.

Możesz użyć meta tagu linku w sekcji head swojej strony z argumentem rel=canonical. Ten znacznik nazywany jest znacznikiem kanonicznym. A adres URL, który wybierzesz dla strony używając tagu kanonicznego, nazywany jest kanonicznym adresem URL dla strony.

Dlaczego kanoniczny adres ma znaczenie?

Kanoniczne adresy URL są świetne dla SEO. Ale co to dokładnie oznacza? Na czym polegają realne korzyści?

Unikaj posiadania wielu adresów URL dla tej samej strony

Ponieważ strona może mieć wiele adresów URL, o czym wspomniałem na wstępie, wyszukiwarkom trudno jest znaleźć i umieścić w rankingu ten właściwy. Google może nawet umieścić w rankingu wiele wersji tej samej strony – myśląc, że adresy URL prowadzą do różnych podstron. To z pewnością nie jest korzystanie i może prowadzić do potraktowania kolejnych wersji jako duplikatu treści co odbije się negatywnie na całej domenie.

Używając kanonicznych adresów URL, możesz określić swój preferowany adres URL. Pomoże to wyszukiwarkom wybrać właściwy adres ignorując pozostałe, co zwiększy szansę na wyższą pozycję rankingu.

Dzięki kanonicznym adresom URL możesz wybrać najprostszą wersję adresów URL do rankingu w wyszukiwarce. URL “jak-zrobic-strone.pl” jest z pewnością prostszy niż “jak-zrobic-strone.pl/ref=krzysiek”, prawda?

Kiedy używać kanonicznych adresów URL?

Teraz możesz się zastanawiać kiedy powinieneś używać kanonicznych adresów URL i jakie są odpowiednie przypadki ich zastosowania.

  • Kiedy masz wiele adresów URL dla tej samej strony, użyj kanonicznego adresu URL, aby określić preferowany adres, który chcesz pozycjonować w wyszukiwarkach.
  • Kiedy dajesz pozwolenia innym stronom na używanie twoich treści, tag kanoniczny powinien być dodany do tych ostatnich. Dzięki temu wyszukiwarka będzie wiedziała, że treść pochodzi z twojej strony.
  • Jeśli masz niezamierzony duplikat treści na swojej stronie, powinieneś użyć kanonicznych adresów URL, aby wskazać oryginalną stronę.
  • Wreszcie, powinieneś zawsze używać kanonicznych adresów URL dla strony głównej, ponieważ jest to najważniejsza strona witryny.

Kiedy nie powinieneś używać kanonicznych adresów URL

Podczas gdy kanoniczne adresy URL są koniecznością w przypadku wielu adresów URL, duplikatów stron itp, istnieją sytuacje, w których nie powinieneś ich używać.

Gdy możesz użyć przekierowania 301, zrób to: Jeśli możesz użyć przekierowania 301 dla adresu URL, sugeruję, abyś to zrobił. Jako że przekierowanie 301 może mieć szansę na przekazanie rankingu strony, będzie to lepszy wybór w porównaniu do kanonicznego URL.

Nie używaj kanonicznych adresów URL wraz z parametrem NoIndex: Kiedy ustawiasz URL jako NoIndex, wyszukiwarka ignoruje ten URL. Ale jeśli użyjesz kanonicznego URL na tej samej stronie, boty będą zdezorientowane i może to wpłynąć na ranking oryginalnej strony.

“Nie, nie powinieneś łączyć noindex z rel-canonical wskazującym na indeksowalny URL (rel=canonical mówi, że są równoważne, noindex mówi, że są przeciwieństwami). Wybrałbym jedno, ale nie oba.”

John Mueller

Kiedy zawartość stron jest różna: Czasami możesz chcieć użyć kanonicznych adresów URL dla stron, które są do siebie bardzo podobne. Jeśli jednak zawartość stron nie jest taka sama (przynajmniej w większości), wyszukiwarka zignoruje żądanie kanoniczne.

Jak ustawić kanoniczny URL dla WordPressa

Ta czynność w przypadku systemu WordPress jest niezwykle prosta, wręcz nie wymaga od Ciebie większego zaangażowania. Wiele osób prowadzi swoje strony latami nie mając świadomości, że każda ich strona ma ustawiony kanoniczny URL za pomocą wtyczki SEO 🙂

Jeśli używasz takich wtyczek jak Yoast SEO czy Rank Math, adres kanoniczny dla każdej strony czy wpisu na blogu generowany jest automatycznie. W razie potrzeby możesz go zmienić.

Edytując daną podstronę przejdź do ustawień SEO. W przypadku Rank Math wybierz zakładkę Zaawansowane i w tym miejscu u samego dołu znajdziesz pole umożliwiające wprowadzenie kanonicznego adresu URL.

Kanoniczny adres URL w Rank Math

Pamiętaj, że modyfikujemy wartość w tym polu tylko wówczas gdy chcesz zmienić domyślny kanoniczny URL.

Udostępnij

Zobacz również

BiQ narzędzia SEO

BiQ alternatywa dla Ahrefs?

Ci z was którzy mnie obserwują śledząc JZS, Kanal na YouTube lub uczestniczą w moich kursach na PoznajWP doskonale wiedzą, że testuję dla Was rozmaite

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

WooFunnels ltd
WooFunnels

Kreator lejków sprzedażowych dla WooCommerce i procesów automatyzacji w jednym.

Qwary Oferta LifeTime
Qwary

Twórz za pomocą Qwary atrakcyjne ankiety i zbieraj feedback na...

Scalify LTD
Scalify

Twórz reklamy, publikuj je i zwiększaj konwersje kampanii na Facebooku,...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *