Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Webinar co to jest i czemu służy?

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 6 września 2020
co to jest webinar

Webinar, webinary… Z pewnością słyszysz te słowa coraz częściej. Zwłaszcza dziś, kiedy za sprawą pandemii aktywność z nimi związana jest bardziej odczuwalna.

W tym artykule dowiesz się co to webinar, dlaczego warto w nich uczestniczyć i jakie korzyści możesz wygenerować decydując się na prowadzenie własnych webinarów. Zacznijmy jednak od podstaw.

Spis treści

Co to jest webinar?

Webinar to rodzaj spotkania online, podczas którego prowadzący (jeden lub wielu) przedstawia osobom, które dołączyły na spotkanie określony temat. To również forma szkolenia online, która może mieć mniej lub bardziej oficjalny charakter. Webinary określane są także mianem seminarium, konferencji online, transmisji, live’ów itp…

Prowadzący lub organizator za każdym razem decyduje o tym jaką ostatecznie formę będzie miało prowadzone przez niego spotkanie. Czy będzie to webinar otwarty dla każdego, czy może zorganizuje go tylko dla wąskiej grupy, np swoich Klientów, Subskrybentów, Kursantów itd… Czy będzie bezpłatny, czy może płatny…

Jak wygląda webinar

Najczęściej jest to transmisja na żywo, podczas której osoby uczestniczące w spotkaniu widzą prowadzącego i wszystko to co im pokazuje. Prezenter może omawiać określony temat posługując się slajdami przygotowanych wcześniej prezentacji, może udostępniać swój ekran, aby pokazać uczestnikom to co na nim się znajduje, może odtwarzać filmy, udostępniać pliki, rysować na wirtualnej tablicy itd…

To z jakich narzędzi w trakcie webinaru skorzysta prezenter zależy od niego i od potrzeb związanych z omawianym tematem oraz rzecz jasna od samego oprogramowania za pomocą, którego prowadzony jest webinar.

Webinar jest w większości przypadków interaktywny. To jego największa siła. Prowadzący ma możliwość bezpośredniego kontaktu z uczestnikami, np. może zadawać im pytania, a uczestnicy mogą na nie odpowiadać.

W przypadku kameralnych webinarów, w których uczestniczy np. kilka osób komunikacja w obie strony może odbywać się w formie rozmów audio/wideo. Jednak w przypadku większych spotkań zazwyczaj uczestnicy słyszą i widzą prowadzącego, ale sami mogą odpowiadać na jego pytania lub zadawać własne korzystając z czatu.

Czy webinar jest zawsze prowadzony na żywo?

Zazwyczaj tak, ale nie jest to regułą. Coraz częściej wykorzystywane są tzw. funkcje evergreen, które pozwalają zaplanować webinar, a następnie odtworzyć go online z wcześniej przygotowanego nagrania.

W ten sposób mogą być też emitowane powtórki webinaru, który wcześniej odbył się na żywo. Niestety w tym wypadku interaktywność jest już ograniczona, bo jeśli coś jest odtwarzane, to uczestnicy nie mogą wpływać na przebieg takiego webinarium.

Długość webinaru

To także uzależnione jest do prowadzącego, ale poniekąd także od tematu i samych uczestników. Zazwyczaj jest to godzina lekcyjna lub zegarowa, co wynika w znacznej mierze z faktu, że jest nam trudniej skupić się na temacie jeśli spotkanie trwa dłużej. Nie jest to jednak regułą. Sam uczestniczyłem i prowadziłem webinary, które trwały 2-3 a nawet więcej godzin – z krótkimi przerwami na kawę czy toaletę 🙂

Często planując webinar na żywo nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć ile w rzeczywistości potrwa, zwłaszcza gdy mamy także zaplanowaną sesję Q&A, czyli blok pytań i odpowiedzi, który w niektórych przypadkach może potrwać nawet dłużej niż główna prezentacja.

Struktura webinaru

Konstrukcja spotkania online nie różni się znacząco od spotkań offline. Główną różnicą jest to, że ani prowadzący ani uczestnicy nie muszą nigdzie wychodzić z domu. Wystarczy komputer z dostępem do internetu i w jednej chwili jesteśmy uczestnikami seminarium online.

Zazwyczaj na początku webinaru jest chwila na sprawdzenie aspektów technicznych, a więc pada pytanie czy uczestnicy widzą i słyszą prowadzącego. Czy transmisja audio, wideo i innych treści odbywa się bez przeszkód. Potem prowadzący, krótko się przedstawia i nakreśla plan oraz temat spotkania. Kolejnym etapem jest omówienie i zaprezentowanie przez prowadzącego tematu, a na koniec wspomniana już sesja Q&A, podziękowanie i pożegnanie się z uczestnikami.

To podstawowy schemat, który może być uzupełniany o dodatkowe elementy w zależności od celu jakiemu ma służyć spotkanie. W dalszej części artykułu omawiając webinar w biznesie dołożymy tu jeszcze kilka cegiełek.

Dlaczego powinieneś uczestniczyć w webinarach

Webinar - uczestnictwo

Odpowiedź na to pytanie jest banalna. Biorąc udział w webinarach poszerzasz swoją wiedzę na tematy, które Cię interesują, możesz także skonfrontować swój punkt widzenia z tym jak na dane zagadnienie patrzy prelegent czy inni uczestnicy spotkań. W końcu, jeśli webinar jest prowadzony na żywo, masz wpływ na jego przebieg, możesz zadać prowadzącemu pytania, na które szukasz odpowiedzi. Webinar to także okazja do nawiązania nowych znajomości czy kontaktów biznesowych.

Niesamowite jest to, że nie musisz nigdzie ruszać się ze swojego biura czy mieszkania. Owszem spotkania w realu np. na konferencjach, seminariach, wykładach, szkoleniach itp… mają swój niepowtarzalny klimat, który tworzą miejsce i ludzie. Jednak będąc uczestnikiem większych konferencji zastanów się jak wyglądała Twoja komunikacja z prowadzącym. Czy mogłeś bez problemu zadać mu swoje pytania? Zazwyczaj nie jest to takie proste.

Uczestnicząc w webinarze nie musisz nigdzie jechać, co daje Ci oszczędność czasu i pieniędzy, a szansa, że uda Ci się zadać pytanie i uzyskać na nie odpowiedź jest znacznie większa.

Webinar w Twoim Biznesie

Zastanówmy się teraz nad tym jakie korzyści może przynieść Ci prowadzenie własnych spotkań online w formie webinarów. Być może tego jeszcze nie wiesz, ale pomyśl chwilę i spróbuj odpowiedzieć sobie na jedno pytanie. Dlaczego tak wielu marketerów i tak wiele firm prowadzi bezpłatne webinary dostępne dla wszystkich? Nie mają co robić z wolnym czasem, a może im się nudzi?

Otóż nie. Webinar to potężne narzędzie wspomagające prowadzenie biznesu online. Dlaczego?

Prowadząc webinar budujesz relacje

Jeśli kiedykolwiek uczestniczyłeś w szkoleniu lub webinarze na temat marketingu, to z pewnością był na nim poruszony temat dotyczący budowania dobrych relacji z Klientem, czy osobami, które jeszcze nie znają Twojej osoby, produktów lub usług. To fundament pozwalający skutecznie generować sprzedaż.

Webinar to jedno z narzędzi, które doskonale buduje relacje. Wyobraź sobie, że swoją aktywność online sprowadzasz jedynie do publikacji treści na swojej stronie czy w mediach społecznościowych. Osoby, które Cię nie znają wchodzą, czytają i nawet jeśli temat ich interesuje zazwyczaj wychodzą zapominając o Tobie w krótkim czasie. Po prostu jesteś jedną z wielu firm, które oferują podobne produkty/usługi i nie stało się kompletnie nic co wyróżniłoby Cię z tłumu. Zostajesz szybko zapomniany.

Jeśli jednak ktoś zainteresowany tematem wejdzie na Twoją stronę i zobaczy zaproszenie na nadchodzący webinar, jest duża szansa, że na takie spotkanie się zapisze. Super, ale to nie jest jeszcze najważniejsze. Najważniejsze jest to co stanie się, gdy faktycznie weźmie udział w prowadzonym przez Ciebie webinarium. A co się stanie?

Nie będziesz już bezosobową firmą, staniesz się realną osobą z krwi i kości, która dzieli się swoją wiedzą na taki czy inny temat. Niemalże z automatu wzrośnie zaufanie do Ciebie i do Twojej firmy, wzrośnie więc także prawdopodobieństwo, że uczestnicy Twojego webinaru zdecydują się właśnie na Twoje produkty/usługi, a nie na produkty Twojej konkurencji. Dlaczego? Bo już Cię znają i zyskałeś ich zaufanie!

Budujesz pozycję eksperta

W oczach uczestników webinaru, zwłaszcza jeśli prowadzisz go na przyzwoitym poziomie merytorycznym, stajesz się ekspertem w dziedzinie w której działasz. Ma to ogromne znaczenie w kontekście wzrostu zaufania do Ciebie i Twojej marki, a jak już wyżej wspomniałem zaufanie i dobre relacje to także wzrost sprzedaży.

Promocja produktów i usług na webinarze

Webinar to idealny sposób na pokazanie swoich produktów i usług. Tak naprawdę dobry webinar, zwłaszcza jeśli mówimy o webinarach darmowych, powinien składać się z dwóch części: części merytorycznej (omawiamy temat) i części sprzedażowej (promujemy nasze produkty/usługi).

Jeśli swoje webinary będziesz prowadzić bez uwzględnienia własnych produktów, to choć z pewnością wygenerują one jakąś sprzedaż, to nie będzie ona tak wysoka jakby mogła być, gdy na webinarze pojawi się część sprzedażowa.

Budujesz bazę kontaktów

Nie każdy kto dołączy na webinar od razu stanie się Twoim Klientem, to byłoby zbyt różowe. Jednak webinar to świetny sposób na budowanie list kontaktów (np. mailingowych). Oznacza to, że po zakończeniu webinaru z jego uczestnikami masz wciąż kontakt. Możesz zaprosić ich na kolejne seminarium (być może wtedy kupią), możesz poinformować ich o nowych treściach publikowanych na stronie, akcjach promocyjnych, nowych produktach itd… Zatrudniasz do dalszego działania email marketing i powoli przekształcasz uczestników webinaru w swoich Klientów.

Przełam się

Na początku nie jest łatwo, co doskonale znam z autopsji, ale największą przeszkodą jesteśmy my sami i nasze własne obawy, które trzeba przełamać. Nie sprzęt, nie oprogramowanie. To my i nasze myślenie!

Swój pierwszy webinar poprowadziłem w 2017 roku. Pomimo tego, że wcześniej miałem już doświadczenia w prowadzeniu spotkań offline, to webinar okazał się dla mnie nie lada wyzwaniem. Stres był nie do opisania. Nie wszystko poszło tak jak sobie zaplanowałem, np. zamiast godzinnego webinaru, spotkanie trwało blisko cztery 🙂 Ale wiesz co było najważniejsze? Najważniejsze było to, że się odbyło!

Po pierwszym, przyszedł czas na drugi, który był już nieco mniej stresujący, trzeci jeszcze mniej i tak z biegiem czasu oswoiłem się na tyle, że dziś poprowadzenie takiego spotkania nie wywołuje już bezsennych nocy. Co jednak nie znaczy, że się nie stresuję 🙂

Im więcej webinarów przeprowadzisz, tym pewniej będziesz się czuć. Treści prezentacji będą wówczas także ciekawsze i podawane w lżejszy sposób. To wszystko z kolei będzie miało wpływ na odbiór wiedzy jaką przekazujesz przez uczestników.

Przełam się jak ja i wielu innych, bo webinar to ogromnie skuteczna forma budowy biznesu online. Sama strona jaką założysz chociażby korzystając z moich kursów online, dla przykładu: “Kurs WordPress“, nie da Ci tyle korzyści ile przyniesie rozszerzenie aktywności w sieci o własne webinaria.

Jeśli tematyka związana ze stronami WWW jest w obszarze Twoich zainteresowań, to serdecznie zapraszam Cię na moje webinary. Listę nadchodzących znajdziesz pod adresem: https://poznajwp.pl/webinary/

Podsumowanie

Webinar, to korzyść dla wszystkich stron. Jak być może zauważyłeś będąc uczestnikiem webinaru zyskujesz dostęp do wiedzy, możesz się rozwijać i zazwyczaj nie kosztuje Cię to nic, poza chwilą spędzoną przy komputerze.

Z kolei jeśli prowadzisz jakikolwiek biznes w sieci, to poza uczestnictwem w webinarach możesz także prowadzić własne, co jestem pewien, że prędzej czy później zaowocuje większą ilością Klientów i większymi dochodami. Podglądaj innych i doskonal swój warsztat.

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony internetowej.

Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!

KURS wordpress!