Co z zasięgami na Facebooku – Wciąż maleją

Zasięgi organiczne na Facebooku wciąż maleją, raptem tydzień temu Mark Zuckerberg oficjalnie potwierdził kolejne zmiany algorytmu, które mają jeszcze mocniej ograniczyć stronom na FB docieranie fanów. Mają zostać obcięte zasięgi i ich promowanie w newsfeedach użytkowników. W praktyce oznacza to zniknięcie z treści znacznej części wpisów publikowanych przez wydawców, marki, sklepy internetowe i strony.

Szef Facebooka tłumaczy te działania dbałością o zwykłego użytkownik – czy inaczej, chce przywrócić portalowi jego społecznościowy charakter dając w ten sposób użytkownikowi portalu więcej powodów do szczęścia, tak Facebook chce nasz uszczęśliwić. Wszyscy jednak doskonale wiemy o co tak naprawdę chodzi, o kasę. Portal zaczyna coraz wyraźniej odczuwać spadek zaangażowania użytkowników i czas jaki poświęcają na konsumowanie jego treści m.in. za sprawą Netflixa, co utrudnia analizę zainteresowań, tego co lubimy czego nie itp…, a na tym właśnie Facebook zarabia umożliwiając reklamodawcom skuteczniej dobierać grupy docelowe. Wielu analityków uważa, że zmiany jakie zostaną wprowadzone mogą w niektórych przypadkach całkowicie wyeliminować zasięg organiczny postów na stronach firmowych. Facebook jednak tłumaczy, że zasięgi nie spadną jeśli wpisy będą angażowały użytkowników, a więc posty jakie będziemy publikować będą ochoczo komentowane (nie sprawdzą się tu komentarze w rodzaju „Super, kupuję”), będą lajkowane, udostępniane itd…

Należy jednak pamiętać o tym, że publikując na stronach wpisy typu „engagement-bait” czyli np. puszczanie różnego rodzaju łańcuszków, czy wpisów w rodzaju „jeśli chcesz znaleźć prawdziwą miłość daj serduszko” itd., itp… nie będzie nam służyło. Karanie i obcinanie stronom zasięgów za tego typu wpisy były zapowiadane jeszcze w grudniu.

Strony, których wpisy nie będą angażowały, aby dotrzeć do swoich fanów będą musiały każdy wpis promować, a więc wydawać pieniądze na jego reklamę. Niestety nie każda strona będzie mogła sobie pozwolić na regularne wydatki, które w skali miesiąca mogą okazać się całkiem spore, a Ci którzy mają budżet na takie działania będą robili wszystko aby był on wydawany efektywnie.

Zapowiedzi Facebooka wprowadziły spore zamieszanie, a wielu właścicieli stron na Facebooku zaczęło się zastanawiać czy jest sens dalszego publikowania postów skoro nie będą docierały do osób, które stronę polubiły. Rzeczywiście. Czas aby dokładnie przemyśleć strategię działań na Facebooku i wprowadzić odpowiednie zmiany. Jednak komunikat facebooka nie mówi o całkowitym wycięciu zasięgów organicznych, ale o ich dość znacznym ograniczeniu no chyba że treści będą „odpowiednie”. Na tym poniższym filmie portal informuje o tym jak będą oceniane wpisy. W zasadzie już wcześniej o tym napisałem, chodzi o to aby wpisy skuteczniej angażowały użytkowników.

Jak sobie radzić ze spadkami zasięgów

Jeśli nie stać nas na promowanie swoich postów można wykorzystać kilka innych narzędzi, które wciąż pozwalają docierać do znacznej grupy użytkowników na Facebooku.

Transmisje na żywo czyli tzw. „Live’y”. Live’y zazwyczaj zbierają bardzo dużo reakcji, nieporównywalnie więcej niż zwykły wpis nawet wpis zawierający materiał wideo. Wykorzystując ten sposób docierania do użytkowników możemy skutecznie zwiększyć ich zaangażowanie na czym portalowi szczególnie zależy, a to może mieć pozytywny wpływ na zasięgi tradycyjnych wpisów.

Wydarzenia, to kolejny element aktywności na FB pozwalający wygenerować znaczne zasięgi organiczne. Gdy ktoś oznaczy siebie jako uczestnika wydarzenia jego znajomi też otrzymają o tym informację, co w niektórych branżach generuje całkiem pokaźną lawinę aktywności.
Grupy. Uczestnicząc w danej grupie otrzymujesz na swoim newsfeedzie wpisy, które są tam publikowane. To także świetna forma zwiększenia zasięgów pod warunkiem, że nie spamujesz bo wówczas zazwyczaj szybko wylecisz z grupy. Grypy nie tylko pomagają aktywować społeczność, ale także pozyskujemy w ten sposób nowych fanów.

Profil prywatny. Niektórzy rezygnują z publikacji osobistych często dość intymnych informacji ze swojego życia, a swój prywatny profil wykorzystują do promowania siebie i swojej działalności. Facebook nie ogranicza zasięgów postów publikowanych na prywatnych profilach aczkolwiek ogranicza ilość znajomych do 5000 natomiast można włączyć opcję obserwowania naszego profilu przez każdego.

Wyświetlaj najpierw. Przypominaj swoim fanom o tym, że na stronie jest opcja umożliwiająca wyświetlanie wpisów nawet wówczas gdy Facebook drastycznie obetnie zasięgi. Wystarczy wybrać opcję „Wyświetlaj najpierw”, co nada odpowiedni priorytet wpisom strony na tablicach fanów, którzy taką opcję aktywują.

wyświetlaj zasięgi

To tylko kilka rodzajów aktywności które pozwolą Ci efektywniej wykorzystywać swojego fanpage na Facebooków w świetle zmian jakie są wprowadzane. Najważniejsze to to aby angażować użytkowników. Innymi słowy publikować wartościowe treści które inny będą chętnie komentować czy udostępniać.

Udostępnij  tę stronę swoim znajomym, może być dla nich pomocna.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Co z zasięgami na Facebooku – Wciąż maleją
5 (100%) głosów: 1

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

  Subscribe  
Powiadom o