Dwie proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i wsparcie...

Brak produktów w koszyku.
chat na stronie
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Czat na stronie – jaki wybrać i jak go zainstalować – WP Czat

Ostatnia aktualizacja

Być może zauważyłeś jeśli odwiedzasz tego bloga, że ostatnio dość mocno eksperymentowałem z różnymi czatami. Szukałem optymalnego rozwiązania, które umożliwi mi wygodną komunikację z Czytelnikami i Klientami. Niestety nie znalazłem idealnego rozwiązania, które zaspokoiłoby wszystkie moje potrzeby, ale tak jest ze wszystkim więc nie przejmujemy się tylko działamy :)

Dlaczego zdecydowałem się na zmianę?

Korzystałem przez długi czas z Messengera Facebooka w połączeniu z botem chatfuel. Bardzo dobre rozwiązanie jeśli koncentrujesz się na działaniach marketingowych skupionych głównie na Facebooku. Kiedyś przygotuję osobny tekst na temat wykorzystania botów w automatyzacji obsługi Klientów i w kampaniach marketingowych. Bardzo interesujący temat.

W moim przypadku Messenger Facebooka sprawdził się tylko połowicznie. Wiele osób, które trafiają na JZS po prostu nie ma swojego profilu na FB, co oznacza, że nie mogli wykorzystać tego kanału komunikacji. To był główny powód dla którego zdecydowałem się zrezygnować z Messengera i zastąpić go klasycznym czatem. Poza tym niektóre wiadomości potrafiły ginąć w tłumie, przez co zdarzało się, że odpowiadałem po kilku dniach gdy zorientowałem się, że coś jeszcze czeka w skrzynce na odpowiedź. W pewnym momencie zaczeło mnie to zwyczajnie irytować.

Jeśli Twoim głównym targetem są użytkownicy Facebooka koniecznie sprawdź Messengera na swojej stronie, ale jeśli nie chcesz się ograniczać wypróbuj inne czaty. Systemów umożliwiających umieszczenie okienka czatu na stronie jest bardzo dużo. Znalazłem ich około 50, ale większość od razu odrzuciłem analizując opis możliwości i przyglądając się interfejsowi. Z tej dużej puli zdecydowałem się przetestować kilkanaście z czego trzy uznałem na tyle interesujące żeby o nich napisać.

Crisp

Mój ulubiony czat choć ostatecznie nie z niego korzystam. Crisp Chat w mojej ocenie ma najlepiej opracowany interfejs pod kątem jego użyteczności. Praca z nim była czystą przyjemnością. Aplikacja mobilna także bardzo wygodna i miła dla oka. W zasadzie jedynym elementem, który zdecydował o wyborze innego rozwiązania był brak możliwości umieszczenia przed rozmową formularza pozwalającego na opcjonalne zostawienie kontaktu na wypadek gdybym nie mógł od razu odpowiedzieć. Mam jednak informację od producenta, że planują uruchomienie takiej funkcjonalności w ciągu kilku miesięcy, co bardzo mnie cieszy. Jeśli faktycznie tak się stanie Crisp raczej na pewno na stałe zagości na JZS.

Czat umożliwia komunikację także w formie wiadomości email czy poprzez messengera Facebook’a, a dodatkowe rozszerzenia pozwalają na aktywację np. bazy wiedzy z pytaniami i odpowiedziami, zarządzanie wyzwalaczami, a nawet uruchomienie czat bota czy podgląd w czasie rzeczywistym tego w co klika użytkownik na stronie. Sympatycznym gadżetem jest możliwość uruchomienia prostej gry przez osobę oczekującą na Twoją odpowiedź :)

Chat dostępny jest w kilku wersjach. To co Cię ucieszy to fakt, że dostępna jest wersja bezpłatna. Jeśli więc myślisz o wdrożeniu takiej funkcjonalności na swojej stronie to obok darmowego tawk.to o którym za chwile napiszę gorąco polecam Ci sprawdzenie Crisp.

Instalaja jest bardzo prosta. Jeśli prowadzisz stronę na WordPress’ie, to wystarczy zainstalować wtyczkę czatu z repozytorium WP. Jeśli korzystasz z innych rozwiązań, które nie mają tego typu integracji wystarczy wkleić odpowiedni kod na swojej stronie.

Tawk.to

tawkto

Jedno z ciekawych rozwiązań chociażby z uwagi na to, że z założenia dostępne jest całkowicie bezpłatnie. W zasadzie jedyne opłaty dotyczą dodatkowych rozszerzeń jak możliwość czatu audio/wideo, które w większości przypadków nie są konieczne. Firma zarabia także na wynajmowaniu agentów. Jeśli nie masz czasu na obsługę czatu, to koszt wynajęcia agenta sprowadza się do 1 dolara za godzinę jego pracy.

Bez problemu zintegrujesz tawk.to ze swoją stroną na WordPress’ie, ze sklepem Woocommerce, Prestashop i innymi dostępnymi na rynku systemami. Instalacja sprowadza się do wstawienia na stronie wygenerowanego kodu. Można także użyć wtyczki np. dla stron na WordPress’ie.

Z Tawk.to korzystałem na JZS jakiś rok temu. Sprawdzał się bez większych zastrzeżeń. Godny przetestowania.

Live Chat

Aktualnie na JZS używam tego rozwiązania. Pomimo, że nie wszystko w mojej ocenie jest tak dopieszczone jak w przypadku Crisp’a, to kilka czynników zdecydowało o tym wyborze. Wspomniałem, że zależy mi na możliwości wyświetlenia formularza do zostawienia kontaktu przed rozpoczęciem rozmowy na wypadek gdybym nie mógł od razu odpisać. Live Chat taką funkcjonalność ma. Całkiem spora baza rozszerzeń umożliwiająca integrację z zewnętrznymi narzędziami. W mojej pracy ważna jest możliwość świadczenia zdalnego wsparcia poprzez udostępnienie mi przez Klienta widoku jego pulpitu. Live Chat daje mi możliwość wdrożenia takiej funkcjonalności. Poza tym zadziałał tu także poniekąd lokalny patriotyzm, bo być może nie wiesz, ale LiveChat narodził się nad Wisłą. Korzystałem z niego wiele lat temu, gdy dopiero przecierał swój szlak.

Sprawdza się bardzo dobrze choć zdarza się, że od czasu do czasu rozłączy mojego rozmówcę czego w Crisp ani razu nie doświadczyłem. Mało wygodne jest też to, że po tym jak użytkownik zakończy czat, a np. za kilka godzin czy nawet po chwili o czymś sobie przypomni i zechce dopytać, nie mam widoku naszej wcześniejszej rozmowy. Nie jest to wygodne bo muszę szukać w historii poprzedniego czatu.  Nie znajdziesz tu także wersji bezpłatnej jak w przypadku dwóch wcześniejszych rozwiązań. Najtańszy pakiet to 16 dolarów miesięcznie jeśli płacisz od razu na rok, albo 19 jeśli chcesz rozliczać się miesięcznie. Możesz jednak przetestować czat aż przez 30 dni bezpłatnie i sprawdzić czy w Twoim przypadku to narzędzie się sprawdzi.

Aplikacja mobilna jest, działa, ale wizualnie dość toporna. Wydaje mi się, ze nie specjalnie inwestują w jej rozwój. Pomimo tych kilku wad nie mam zastrzeżeń. Zresztą jak prześledzisz sieć, to zapewne w rozmaitych rankingach czatów, to rozwiązanie znajdziesz bardzo wysoko. Czy słusznie czy nie to inna sprawa, ale na pewno jest to godne uwagi narzędzie do komunikacji.

Instalacja analogicznie jak w pozostałych. Dla WordPress’a i wielu innych systemów są gotowe wtyczki, które wystarczy zainstalować i aktywować.

Podsumowanie

Chat na stronie internetowej to ważny element komunikacji z użytkownikami i Klientami. Są tacy, którzy poszukają kontaktu i napiszą maila lub wypełnią formularz kontaktowy, ale wiele osób oczekuje od strony i jej właściciela szybkiej, wręcz natychmiastowej reakcji na zadane pytanie. Czat Twojemu Klientowi daje możliwość uzyskania odpowiedzi błyskawicznie, dlatego nieporównywalnie więcej osób odwiedzających Twoją stronę zdecyduje się na skorzystanie z tego kanału komunikacji. Co więcej. Jeśli nie dasz takiej możliwości, to większość osób pomimo, że ma do Ciebie pytania nie skorzysta z maila czy telefonu. Będzie szukać w sieci dalej trafiając np. do Twojej konkurencji.

Wybrałem trzy aplikacje czatu, ale jak wspomniałem na wstępie jest ich bardzooo dużo, np. Intercom – prawdziwy kombajn, Live Help, REVE CHAT, Comm 100, Live Agent, FreshChat, Userlike, Chatra, Smartsupp, Tido i conajmniej kilkadziesiąt innych. Nie polecam Ci testowania wszystkich bo zajmie Ci to sporo czasu chyba ze go masz i lubisz takie testy. Jeśli potrzebujesz podstawowej funkcjonalności czatu i do tego chcesz go mieć za darmo zainstaluj i sprawdź Crisp lub Tawk.to z naciskiem na Crisp, bo jest po prostu funkcjonalny. Jeśli potrzebujesz większych możliwości, także sprawdź co potrafi Crisp w wersji płatnej. Prawdopodobnie zaspokoi Twoje potrzeby na wielu płaszczyznach.

Dopisek

A jednak ostatecznie wróciłem do Crisp. Wygoda i przejrzystość interfejsu ostatecznie zwyciężyła :)

Czat na stronie – jaki wybrać i jak go zainstalować – WP Czat
5 (100%) głosów: 5

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Dołącz do dyskusji