Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

FluentCRM #1 – Automatyzacja Email Marketingu WordPress

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 11 października 2020
FluentCRM

Nowe rozszerzenie dla WordPressa FluentCRM wzbogaca stronę o bardzo interesujące narzędzie do automatyzacji email marketingu, a także o podstawową funkcjonalność systemu CRM. Pytanie czy warto z tego narzędzia korzystać i jakie niesie ze sobą korzyści? Spróbujemy odpowiedzieć sobie na te pytania.

Email Marketing, to kanał komunikacji bez którego trudno wyobrazić sobie dziś sprawnie działający biznes online. Nie chodzi tu tylko o narzędzie do masowej wysyłki wiadomości, ale kluczowe są tu procesy automatyzacji, dzięki którym jesteśmy w stanie wdrażać własne strategie komunikacji wysyłając konkretne treści do konkretnych grup odbiorców czy wręcz indywidualne komunikaty.

Weźmy prosty przykład. Osoba X właśnie dokonała zakupu na Twoim sklepie internetowym. Standardowo jak chodzi o WooCommerce otrzyma maile z podsumowaniem złożonego zamówienia i niewiele więcej. Jednak wykorzystując automatyzację email marketingu, możesz zareagować nieco inaczej.

Możesz wysyłać takiej osobie spersonalizowane podziękowanie, a nawet bazując na informacji o tym, który produkt został kupiony uruchomić sekwencję maili (wysyłanych np. raz na tydzień) z poradami na temat tego jak najlepiej wykorzystać zakupiony produkt.

Po co? Jeśli dasz Klientowi dodatkową korzyść z pewnością to doceni, wasza relacja stanie się cieplejsza, a on sam umiejętnie korzystając z produktu będzie z niego bardziej zadowolony. W konsekwencji nie tylko zapamięta Twój sklep, ale także chętniej go poleci i jest większe prawdopodobieństwo, że wróci po więcej.

Narzędzia do automatyzacji email marketingu

Ogromna ilość tego typu rozwiązań jest wypadkową zapotrzebowania marketerów wynikającego z ogromnej skuteczności tego kanału komunikacji.

Na rynku znajdziesz rozwiązania dostępne w modelu usługowym takie jak: MailChimp, MailerLite, GetResponse, Automizy, Active Campaign, Drip…. i dziesiątki im podobnych.

To niezależne od Twojej strony narzędzia oferujące bardzo często niesamowite możliwości na polu automatyzacji i to nie tylko email. Po odpowiednim zintegrowaniu ich ze stroną są w stanie reagować na niezliczoną ilość sposobów. Zerknij do artykułu “Email Marketing“, aby dowiedzieć się więcej na temat tego kanału komunikacji i niektórych polecanych narzędzi.

Są również rozwiązania, które możesz zainstalować bezpośrednio na swojej stronie internetowej. Nie oferują one może tak szerokiego wachlarza możliwości jak zewnętrzne systemy (choć to powoli się zmienia) mają jednak kilka niezaprzeczalnych atutów, o których jeszcze wspomnę.

Nowość jaka niedawno pojawiła się na rynku rozszerzeń dla WordPressa jest FluentCRM.

FluentCRM

FluentCRM, to wtyczka dla WordPressa, której autorem jest zespół pracujący nad takimi popularnymi dodatkami jak WP Fluent Forms czy Ninja Tables.

Z jednej strony jest to system CRM z drugiej system email marketingu przy pomocy, którego nie tylko wyślesz klasyczną kampanię email, ale także wdrożysz strategię automatyzacji integrując się z wieloma topowymi dodatkami dla WordPressa.

Poniżej film jaki nagrałem wkrótce po pojawieniu się wtyczki.

Zalety FluentCRM

Pomijam temat samej automatyzacji email marketingu, bo tu korzyści są oczywiste. Natomiast FluentCRM jako wtyczka WordPress przynosi wiele innych korzyści, przykład:

Optymalizacja kosztów

Chodzi tu przede wszystkim o koszty jakie w innym wypadku możesz ponosić korzystając z zewnętrznych narzędzi. Nawet jeśli na początku pracujesz z bezpłatnymi planami takich usług jak MailChimp, MailerLite, Moosend i innych, to prędzej czy później zaczną pojawiać się koszty.

W zdecydowanej większości model rozliczeniowy opera się na ilości aktywnych subskrybentów. Co jak w przypadku Moosend i płatności miesięcznych może wyglądać np. tak:

Koszt Email Marketingu przy 50 000 subskrybentów

Im większa baza tym większe wydatki:

Koszt Email Marketingu przy 100 000 subskrybentów

Owszem przy tak dużych bazach odbiorców i przy dobrze prowadzonych działaniach marketingowych z pewnością koszty utrzymania narzędzia i tak zwrócą się z nawiązką, jednak można zoptymalizować te koszty decydując się FluentCRM.

Koszt licencji FluentCRM w tym momencie nie jest mi znany. Aktualnie z uwagi na uruchomienie produktu dostępna jest tylko oferta Lifetime w cenie 99 dolarów, która prawdopodobnie niebawem ulegnie zmianie i wskoczy na poziom 499 dolarów. Pamiętajmy jednak, że jest to opłata jednorazowa, a nie miesięczna.

Po zakończeniu akcji promocyjnej zapewne pojawią się abonamentowe modele rozliczeniowe, być może na poziomie 199 dolarów rocznie. Jeśli więc założymy, że nasza baza to 50 000 subskrybentów, to porównanie z powyższym przykładem Moosend w skali roku wyglądałoby tak:

  • Roczne opłaty za Moosend: 2 460 USD
  • Roczne opłaty za FluentCRM: 199 USD

Nieograniczona ilość subskrybentów i wysyłanych maili

FluentCRM instalujesz na własnej stronie WordPress, która utrzymywana jest na twoim koncie hostingowym. Oznacza to, że w bazie odbiorców możesz przechowywać dowolną ilość subskrybentów. Nie ma znaczenia czy będzie to 1 000 czy 100 000. Cena licencji nie zmieni się.

To samo dotyczy ilości wysyłanych wiadomości. Niektóre zewnętrzne narzędzia oprócz limitów związanych z ilością subskrybentów limitują także ilość wysyłanych maili. W przypadki FluentCRM tego typu ograniczenia nie istnieją.

Łatwa integracja z popularnymi wtyczkami WordPress

Niewątpliwą zaletą FluentCRM jest to, że jest częścią środowiska naszej strony, a więc ma dostęp do zasobów, do których nie mogą się dostać zewnętrzne narzędzia. Dzięki temu integracja z samym WordPressem, ale także z innymi wtyczkami jest pełniejsza i bardziej efektywna.

Na obecną chwilę wbudowane integracje prezentują się następująco:

FluentCRM - Integracje z wtyczkami

To jednak nie wszystko. Jeśli zależy nam na integracji z innymi narzędziami bez problemu możemy wykorzystać integratory:

Pełna zgodność z RODO

Korzystając z zewnętrznych narzędzi do email marketingu musisz mieć świadomość faktu, że dane swoich subskrybentów i Klientów przesyłasz na zewnątrz. Czasem to tylko email i imię, czasem więcej danych np. pełne dane kontaktowe, informacje o dokonywanych zakupach itd.

Owszem to nic strasznego jeśli korzystasz z dobrych, dbających o bezpieczeństwo dostawców, ale jak być może wiesz dane wyciekają nawet u gigantów takich jak Google czy Facebook.

Korzystając z FluentCRM dane Twoich Subskrybentów i dane Klientów pozostają w jednym miejscu nad którym masz pełną kontrolę.

Wady FluentCRM

Wszystko z czego korzystamy ma zalety i wady. Nie spotkałem się jeszcze z narzędziem, o którym mógłbym powiedzieć “Ideał” nawet jeśli były to aplikacje szyte na miarę. Zawsze musisz iść na mniejsze lub większe kompromisy i analizować co w danym wypadku jest dla Ciebie i Twojego biznesu korzystne.

Potencjalne konflikty

WordPress to baza na której tworzysz swój projekt w oparciu o własne potrzeby. W związku z tym instalujesz rozmaite wtyczki, co w efekcie generuje nierzadko bardzo unikalne środowisko. Zawsze więc istnieje ryzyko, że pracę FluentCRM może zakłócić takie lub inne rozszerzenie i trzeba będzie kontaktować się z twórcą, aby pomógł problem wyeliminować.

SMTP

Zasada jest prosta. Nie uprawiaj email marketingu wysyłając maili bezpośrednio z własnego serwera pocztowego.

Po pierwsze takie wiadomości mają większe szanse na wylądowanie w spamie (w efekcie mniejszy open rate), po drugie jeśli nieumiejętnie prowadzisz listę mailingową możesz trafić na czarne listy serwerów spamujących, po trzecie Twój hosting może blokować masowe wysyłki, a nawet może zablokować całkowicie dostęp do usługi jeśli zaczniesz nadmiernie – w stosunku do posiadanej usługi – obciążać infrastrukturę techniczną operatora.

Musisz skorzystać z zewnętrznych dostawców usług SMTP dedykowanych właśnie email marketingowi. Nie są to duże koszty, ale wymaga to dodatkowej konfiguracji.

Obciążenie strony

Pomimo, że twórcy mocno podkreślają, że ich wtyczka nie ma żadnego wpływu na wydajność, to nie do końca można się z tym zgodzić. Im bardziej rozbudujemy procesy automatyzacji i im więcej będzie ich zachodziło, to siłą rzeczy obciążenia również będą rosły. WordPress będzie miał coraz więcej pracy i nie potrzeba tu żadnych analiz żeby to stwierdzić.

Trzeba natomiast więc mieć świadomość tego, że intensywne wykorzystanie FluentCRM może docelowo wymagać przynajmniej serwera VPS.

Podsumowanie

FluentCRM to niezwykle obiecująca wtyczka. Możliwości jakie już na starcie możemy w niej znaleźć sugerują, że rozszerzenie może wkrótce stać się jednym z topowych dodatków do automatyzacji email marketingu dla stron działających na WordPressie. Czy tak się stanie czas pokaże. Niemniej obserwujemy bardzo intensywne prace developerskie. W zasadzie od momentu publikacji pierwszego wydania wtyczki co kilka dni pojawiają się jej aktualizacje przynoszące kolejne nowości, poprawki i usprawnienia.

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony internetowej.

Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!

KURS wordpress!