Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Fotografia produktowa, obrotowa, 360. Pokaż się z każdej strony.

Ostatnia aktualizacja:

Ostatni tekst w którym poruszyłem temat fotografii produktowej 360 pobudził na tyle Wasze zainteresowanie, że otrzymałem sporo pytań głównie w kontekście wyceny opracowania Waszych produktów na strony i sklepy internetowe. Pytanie “czy to jest drogie” pojawiało się chyba najczęściej. Odpowiadam więc dyplomatycznie: I tak i nie.
Fotografia użytkowa do której zaliczam m.in. prezentacje produktów 360, podobnie jak każdy inny rodzaj aktywności o charakterze twórczym, na który wpływ ma cała masa czynników jest trudny do zamknięcia w jednokolorowym pudełku przez co, ciężko jest określić sztywny cennik takiej usługi. Oczywiście są podejmowane próby chociażby dlatego, że Klient zwyczajnie chce wiedzieć z jakimi wydatkami musi się liczyć. Jednak takie dane należy traktować wyłącznie orientacyjnie i wszelkie przykłady cen jakie tu podam także w ten sposób traktujcie.

Co ma wpływ na koszt fotografii 360

Podstawowe czynniki, to: czas (na co ma wpływ chociażby złożoność fotografowanego tematu, specyfika produktów i wymagania samego Klienta), wiedza i doświadczenie fotografa (potrafi skrócić czas, co jednak wcale nie znaczy, że będzie taniej, często wręcz przeciwnie, ale zazwyczaj otrzymujemy konkretną jakość produktu finalnego).

Przed napisaniem tego tekstu zastanawiałem się jak przedstawić Wam w do bólu prosty i zrozumiały sposób czynniki mające wpływ na cenę tego typu prac. Myślałem, myślałem i pomyślałem, że najprościej będzie jak Wam to pokażę. Zakładam (być może niesłusznie), że nie interesują Was wywody natury filozoficznej ale konkret. Postaram się do tego w ten sposób podejść nie rozwodząc się zanadto.

Wyjdźmy od bardzo prostego przykładu.


Powyżej widzimy podręczną lampę błyskową. Jedną z moich osobistych zabawek. Lampa jak lampa komuś może się podobać, komuś nie, ale to nie istotne. Ważne jest to, że możemy ją obejrzeć z różnych stron. Nie ma tu żadnych fajerwerków, po prostu czysta fotka 360 i to najczęściej wystarcza. Tego typu prezentacja w tym konkretnym wypadku składająca się z 64 zdjęć, to koszt w granicach 40 zł netto. Prezentacje z niższą ilością zdjęć np. 36 kosztują niewiele taniej bo około 5 zł netto mniej. Całość jest wówczas lżejsza, ale mi osobiście nie podobają się zbyt wyraźnie dostrzegane przeskoki pomiędzy zdjęciami/„klatkami” w animacji. To co tu widzicie, to prezentacje bazujące na 64 fotkach i więcej. Obiekt animuje się bardzo płynnie. Wszystkie podane ceny powyżej i poniżej to ceny pojedynczej prezentacji. Zamawiając większe ilości, powyżej 10 sztuk, ceny jednostkowe będą zazwyczaj malały.

Przejdźmy zatem do drugiego przykładu dla tych, którzy chcieliby dodać nieco interakcji do zdjęcia. Czasami jest to bardzo przydatne żeby nie powiedzieć konieczne, bo w małej prezentacji możemy skutecznie zawrzeć całkiem sporą opowieść o naszym produkcie. To może nam podbić konwersję na sklepie internetowym. Do tego celu świetnie nadają się tzw. hotspoty. To nic innego jak naniesione na fotografię punkty, których kliknięcie może wywołać rozmaite akcje. Możemy być przeniesieni pod jakiś konkretny adres url, np. do strony produktu w sklepie internetowym, możemy umieścić w dymku krótki opis, otworzyć zdjęcie z detalami lub danymi technicznymi, przeskoczyć do innej klatki animacji itd, itp. Możliwości jest całkiem sporo co nie znaczy, że należy z nich wszystkich korzystać, bo łatwo się zagalopować a straci na tym tylko czytelność naszej fotografii. Poniżej prosty przykład zastosowania i wykorzystania hotspotów.


Jak coś takiego wygląda cenowo? Trzeba dopłacić i tu jest bardzo różnie. Widziałem ceny od 10 zł za pojedynczy hotspot i takie, gdzie studio krzyczy ponad 100 zł netto za taką przyjemność. Ja rozmawiając z Klientami szacuję wzbogacenie prezentacji o hotspota na poziomie 15-20 zł netto. To jednak także zależy od zamawianych ilości.

Dwa powyższe przykłady to w zasadzie standard. Pierwszy jest najczęściej wybierany, a to dlatego, że drugi z hotspotami po prostu nie zawsze ma praktyczne zastosowanie więc nie ma sensu wciskać na siłę bajerów tylko po to żeby były. Hotspot ma pełnić funkcję użyteczną, informacyjną i dopełniającą, nie każdy produkt tego potrzebuje. Wiele samym obrazem opowiada o sobie wszystko.

Podsumowując. Możemy więc przyjąć, że podstawowa fotka 360 to koszt 40 zł netto, a z hotspotem 55 zł netto. W przypadku większej ilości te ceny mogą się skurczyć nawet do poziomu 25 + 5.
W takiej cenie w standardzie (przynajmniej tu) macie:
1. Przygotowanie produktu do zdjęć (czyszczenie, dobór oświetlenia)
2. Prezentację 360 stopni
3. Format prezentacji HTML5, GIF
4. Korektę kolorystyki i tonów zdjęcia
5. Załadowanie zdjęć na wskazany serwer lub dostarczenie ich na email

Dla potrzebujących jako dodatkowe opcje dodatkowo płatne, to np.

1. Znak wodny lub umieszczenie logo na prezentacji – 2 zł
2. Przycisk „KUP TERAZ” kierujący do sklepu internetowego – 2 zł
3. Inne cudeńka do uzgodnienia

Nie będę opisywał droższych prezentacji, bo chyba nie muszę mówić, że fotografowanie przedmiotów trudnych takich jak np. szkło czy obiekty chromowane, albo fotografowanie dużych i ciężkich przedmiotów nie będzie się mieściło w powyższych kosztach. Jeśli macie akurat takie produkty, to w grę wchodzi indywidualna wycena. Piszcie!
Fotografia produktowa nie ma dla mnie tajemnic, a uwierzcie potrafi skutecznie zwiększać konwersję i to nie tylko w sklepach internetowych. Zapraszam do kontaktu.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Mam dla Ciebie o wiele więcej. Dołącz do tysięcy Subskrybentów, aby otrzymywać powiadomienia o nowych tekstach na temat pracy ze stroną. Czeka też niespodzianka :)

Fotografia produktowa, obrotowa, 360. Pokaż się z każdej strony.
5 (100%) głosów: 2

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Może Cię zainteresować także

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
KrzysiekAdrian Recent comment authors

JZS używa wtyczki Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się jak komentarze są przetwarzane.

najnowszy najstarszy oceniany
Adrian
Gość
Adrian

Bardzo fajne te zdjęcia. Pytanie jak to wrzucić na sklep internetowy na Prescie?

Krzysiek
Gość
Krzysiek

Adrian nie ma z tym większych problemów choć oczywiście zależy od tego jakich narzędzi (softu) użyjesz lub użyje studio, któremu zlecisz robotę. Ja używam Webrotate dzięki czemu mam wtyczki nie tylko do presty, ale też do woocommerce, magento i kilku innych popularnych rozwiązań ecommerce więc jestem w stanie skutecznie zaspokoić większość Klientów. Jakbyś był zainteresowany, to pisz przez dział kontakt.