Pamiętasz artykuł na temat Fathom Analytics? Korzystam z tego systemu statystyk na większości swoich stron z kilku powodów. Mam tyle informacji ile potrzebuję, nie tracę czasu na przeklikiwanie się przez górę danych, dbam o prywatność Czytelników, a na niektórych stronach mogę się pozbyć irytującego okienka z informacją o ciasteczkach.

W przypadku Google Analytics nie jest to już takie proste, ale możliwe. W tym wpisie pokażę Ci metodę, którą wdrożysz dosłownie w 5 minut.

RODO (GDPR)

RODO, to ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych i prywatności w prawie UE. Dotyczy również przekazywania informacji i danych poza obszary UE i EOG, co oznacza, że ma wpływ praktycznie na każdą firmę posiadającą witrynę internetową dostępną dla odbiorców na całym świecie.

Pojawiło się sporo obostrzeń związanych z tym jakie dane można gromadzić, a jakie nie bez uzyskania na to zgody. W efekcie powoduje to problemy z jakością danych analitycznych ponieważ pewna część odwiedzających nie zgadza się na ciasteczka Google Analytics.

Czy Google Analytics jest zgodne z RODO

Przy standardowym wdrożeniu nie. Oznacza to dla Ciebie konieczność wprowadzenia zgód na korzystanie z Google Analytics jeśli chcesz zachować zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi prywatności. Nie jest to specjalnie skomplikowana czynność, choć poziom skomplikowania uzależniony jest od tego na czym bazuje Twoja strona.

Jeśli twoja witryna to WordPress, wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę, skonfigurować ją adekwatnie do tego co jest na stronie i prosić o zgodę każdego odwiedzającego. Działa to w uproszczeniu w taki sposób, że dopóki zgoda nie zostanie wyrażona, kod Google Analytics nie zostanie załadowany. Co to oznacza w praktyce?

Oznacza to gromadzenie statystyk, które nie są faktycznym odzwierciedleniem tego co dzieje się na Twojej stronie. Dane są po prostu niekompletne, co może powodować błędy w ich interpretacji, a to z kolei prowadzi do podejmowania błędnych decyzji marketingowych i finalnie do strat finansowych.

Z drugiej strony jeśli nic na tym polu nie zrobisz i zignorujesz przepisy, może to skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami prawnymi dla Ciebie i Twojej firmy.

Tego wielu z nas nie lubi

Powiadomienia o ciasteczkach i wszelkie zgody, to koszmar UX. Wiele osób już się do nich przyzwyczaiło, ale podświadomość i tak robi swoje. Gdy wchodzisz na stronę na której oczekujesz szybkiej informacji o produkcie czy usłudze i nagle dostajesz duży monit na temat RODO, jest to niewątpliwie element rozpraszający i irytujący. Może to mieć także negatywny wpływ na ostateczne decyzje zakupowe, a tego nikt nie chce.

Co zrobić aby Google Analytics było zgodne z RODO

Najprostszym sposobem jest wykorzystanie wtyczki Rank Math w wersji PRO. Praktycznie każda strona potrzebuje wtyczki do optymalizacji SEO, jest więc duża szansa, że Rank Math już u Ciebie gości. Jednak aby zapewnić zgodność GA z RODO nie wystarczy wersja darmowa dostępna w repozytorium, musisz sięgnąć po Rank Math PRO.

Następnie aktywuj moduł analityki:

rm analytics

Kliknij w przycisk ”Ustawienia” i wprowadź konfigurację jak na poniższym zrzucie:

rank math analytics

Kluczowe jest tu włączenie śledzenia bez plików cookie. Pamiętaj też żeby w tym wypadku nie używać innych wtyczek Google Analytics. Jeśli jakąś masz po prostu usuń ją i zdaj się na Rank Math.

Zwrócę również uwagę na opcję, która jest tu nazwana „Samodzielny plik JS Analytics”. To dość nieprecyzyjne określenie i możesz nie rozumieć o co chodzi. W rzeczywistości ta opcja powoduje, że skrypt GA nie jest pobierany za każdym razem z serwerów Google, ale jest zapisany na Twoim koncie hostingowym i z niego ładowany. Może to mieć pozytywny wpływ na wydajność i wyniki jakości Twojej strony.

Jak działa Google Analytics po takiej zmianie

Gdy powyższe opcje są włączone, Rank Math PRO instaluje kod śledzenia Google Analytics przy użyciu innej metody generowania unikalnego identyfikatora dla każdego odwiedzającego. Identyfikator nie wymaga pliku cookie. Jest zaszyfrowany na bazie haszowania i połączenia adresu IP odwiedzającego, domeny, przeglądarki i jej języka. Oznacza to, że nie jest wymagana zgoda użytkownika strony, ponieważ żadne wrażliwe dane nie są zbierane lub wysyłane do Google Analytics.

Podsumowanie

Nic skomplikowanego, prawda? Pytanie czy na innych stronach, nie stworzonych na WordPressie również można zastosować podobną implementację? Tak, jest to możliwe, ale wymaga przygotowania kodu do wstawienia na stronie plus poklikania po konfiguracji w Google Analytics. Metoda którą pokazałem jest najszybsza i najprostsza, wystarczy że masz Rank Math PRO.

Korzyści? Nie musisz prosić o zgodę na Google Analytics czyli mniej rozpraszaczy, a dane gromadzone przez system statystyk są pełne. Czego chcieć więcej 🙂

Cieszę, że Rank Math wprowadziło tę funkcjonalność i wykorzystuję ją tam, gdzie nie używam Fathom Analytics. Pomyśl nad podobnym ruchem.

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Zobacz również

Polecane Oferty LifeTime!

ADYOUNEED LTD
ADYOUNEED

Tworzenie, zarządzanie i optymalizacja reklamami Google, Facebook, TikTok czy LinkedIn...

JivoChat oferta lifetime
JivoChat

Jeden z najlepszych czatów dla stron internetowych. Dojrzały z mnóstwem...

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *