Ile kosztuje strona internetowa?

Jeśli zadajesz sobie pytanie ile kosztuje strona internetowa? Czy jest to tanie czy drogie? Powiem, że nie ma na to jednej konkretnej odpowiedzi. To tak jakbyś zapytał czy zakup nowego auta z salonu to duży wydatek czy mały? Sam doskonale wiesz, że koszt takiej przyjemności zależy od masy czynników jak chociażby marka, model czy zastosowane technologie i wyposażenie, a więc możesz kupić auto za kilkadziesiąt tysięcy albo auto za kilka milionów. Analogicznie jest w przypadku stron internetowych i to dosłownie ponieważ koszty realizacji niektórych projektów liczone są nawet w milionach. Oczywiście dolna granica jest bardziej przyjazna, bo nie musisz wydać kilkudziesięciu tysięcy żeby uruchomić stronę o charakterze wizytówki, niemniej koszty to bardzo duże spektrum rozmaitych zależności, technologii, funkcjonalności i doświadczenia.

Trochę Cię przestraszyłem kwotami? Spokojnie, w przypadku większości typowych realizacji koszty są zdecydowanie bardziej lekkostrawne, ale nawet wówczas trudno jest powiedzieć wprost bez analizy celu, potrzeb i oczekiwań czy dana realizacja będzie kosztowała kilkaset złotych czy kilka, kilkanaście tysięcy.

Tanio do bólu - Nie tędy droga

Na potrzeby tego artykułu przejrzałem kilka serwisów, gdzie przyszli właściciele stron składają zapytania dotyczące ich wykonania. Przeprowadziłem z nimi rozmowy podając się za wykonawcę usługi, której szukają - co na marginesie jest prawdą, różnicą był tylko cel moich telefonów. Nie szukałem Klientów, chciałem porozmawiać o ich wizji strony o tym czemu ma służyć i przy okazji wywnioskować jak postrzegają wykonawców, czego od nich oczekują. To co bardzo szybko przykuło moją uwagę, to niski poziom świadomości wielu przedsiębiorców na temat roli jaką ma pełnić strona internetowa w ich biznesie. Skąd ten wniosek? Chociażby po ilości zapytań dotyczących wykonania strony, gdzie zleceniodawca określił budżet na poziomie 150 - 200 zł. OK może to oznaczać, że przedsiębiorca chce uruchomić stronę tylko po to, żeby ktoś kto już go zna mógł znaleźć np. opis produktu, którym jest zainteresowany, a o którym rozmawiali wcześniej podczas targów czy przy innej okazji. Sęk jednak w tym, że w wielu przypadkach intencja zamawiającego jest zgoła inna. Jest nią utworzenie strony, która będzie intensywnie przyciągała nowych Klientów, która będzie sprzedawała usługi lub nawet konkretne produkty fizyczne. Ta osoba chce mieć stronę, która będzie realnie wspierała działalność firmy i ma już nawet wizję jak to będzie świetnie działać! Problem w tym, że przy budżecie 150-200 zł nie ma szans na to aby uruchomić produkt, który będzie realizował cele dążące chociażby do maksymalizacji zysków. Zazwyczaj wynika to po prostu z braku wiedzy i doświadczenia, a dodatkowo takie sytuacje potęguje fakt, że jeśli ktoś wystawi podobne zapytanie i poda budżet załóżmy 150 zł, to wierzcie lub nie, ale znajdą się chętni, którzy to zadanie wykonają. Utwierdzą przy tym zlecającego w przekonaniu, że działa słusznie bo nie wydaje na "to samo" kwoty 10 czy 20 razy większej. Psucie rynku i działanie na szkodę przedsiębiorców. Po kilku miesiącach okazuje się, że strona nie przyciąga nowych Klientów, że nie generuje sprzedaży, nie generuje nowych zamówień - jest bo jest i nic więcej. Realizacja okazuje się stratą czasu i niewielkich bo niewielkich, ale jednak pieniędzy, na które też ktoś musiał zapracować. Trzeba wszystko zaczynać od początku. Nie idź tą drogą.

Jeszcze jedna ciekawostka zwróciła moją uwagę. Niektórzy - o zgrozo - traktują pracę przy stronie internetowej jak coś co dzieje się z automatu. Sądziłem, że takie myślenie już nie funkcjonuje, bo osobiście od długiego czasu nie trafiłem na Klienta, który w ten sposób postrzegałby moją pracę. Siada programista, klik, klik i w 15 minut strona jest gotowa. W ocenie kilku osób z którymi przeprowadziłem rozmowę podczas mojego badania, tak powstanie strona nie tylko mega atrakcyjna wizualnie, ale także bardzo skuteczna. Nie wiem skąd takie wyobrażenie, ale fakt, że trafiłem na takie osoby i nie był to odosobniony przypadek! Odpowiedź była za każdym razem analogiczna: "Proszę podesłać kilka propozycji naszej strony, jak któraś nam się spodoba to weźmiemy". Nie nazwę tego inaczej jak aroganckim brakiem szacunku do cudzej pracy. Swoją drogą Ciekaw jestem czy takie osoby znajdują desperatów, którzy podejmą się takiej formy "współpracy". Już tego nie śledziłem, ale nie zdziwię się jeśli tacy są - kiedyś byli 🙂 To kolejna droga do produkcji stron, które w żaden sposób nie przełożą się na Twoje wyniki.

Cel pal - czyli kierunek większe zarobki

Twoja strona internetowa musi mieć jasno sprecyzowany cel. To tak naprawdę baza od której należy wyjść. Na tym budujesz strategie działania dotyczące zarówno tego co na stronie ma się znaleźć, jakie ma mieć funkcjonalności i jakie procesy będą na niej zachodziły. Jeśli nie masz tego jasno doprecyzowanego, to szansa na to, że strona która powstanie będzie faktycznie wspierała Twój biznes są znikome. Podam Ci przykład jednego z moich Klientów. Przez kilka lat miał stronę, sądząc, że to co generuje dla jego firmy to maks. Gdy się spotkaliśmy przymierzał się do jej zmiany z uwagi na to, że miała już swoje lata. Nie podchodził do jej przebudowy jak do czegoś co ma poprawić wyniki finansowe tylko po prostu chciał odświeżyć jej wygląd żeby była bardziej na czasie. Zaczęliśmy wspólnie o niej rozmawiać, analizując obecny stan i zastanawiając się co można zrobić. W efekcie sama analiza i audyt zajął kilka ładnych dni. Następnie na podstawie wyciągniętych wniosków, po tym jak zdefiniowaliśmy jasno cele, wykreowaliśmy persony, przyszedł czas na dobór narzędzi, technologii. Tak naprawdę zanim zaczęliśmy realizację od strony czysto technicznej i graficznej upłynęło około 4 tygodni. Potem kolejne działania pochłonęły następne 3 tygodnie. Łącznie poświęcony czas kilkuosobowego zespołu to około 2 miesiące. Jak się domyślasz nie była to realizacja za 150 zł, ale jaki był efekt? Ponad 10-krotny wzrost ilości zamówień i zapytań w stosunku do tego co miało miejsce wcześniej. Gdyby Klient po prostu zdecydował się na odświeżenie strony, czyli zleciłby to zadanie komuś kto jedyne co by zrobił, to zmiana wyglądu, prawdopodobnie nic by się nie zmieniło, a Klient nawet nie byłby świadom tego, że może być inaczej. Powinieneś dążyć do jasnego stawiania i realizacji celów, ale celem nie powinno być posiadanie ładnej strony, celem powinno być posiadanie strony skutecznej, pozyskującej Klientów, która jednak wymaga większego nakładu pracy i co za tym idzie także nakładów finansowych.

Jak oszacować koszt stworzenia strony?

Ile kosztuje strona internetowa? Najprostszą metodą na uzyskanie odpowiedzi jest rozpisanie celów o których wspomniałem i skontaktowanie się z rzetelnym wykonawcą. W odpowiedzi dostaniesz wycenę działań i szacunkowy czas realizacji - wszystko dostosowane pod kątem konkretnych informacji które przekazałeś. Pamiętaj, że każda realizacja jest inna i o ile w przypadku niewielkich projektów można szacować koszty na podstawie podstawowych danych o tyle w przypadku wielu bardziej rozbudowanych wizji jest to po prostu niemożliwe. Czyli dalej nie wiesz ile kosztuje strona internetowa, a ja wciąż tego nie ułatwiam 🙂 Ale...

Jeśli planujesz uruchomić niewielki projekt, możesz wykorzystać poniższy kalkulator, który pozwala na oszacowanie kosztów typowych realizacji. Przy jego pomocy wstępnie skalkulujesz budżet jakim powinieneś dysponować chcąc zlecić wykonanie strony internetowej komuś z zewnątrz. Są to szacunki dotyczące podstawowych działań.

Z kalkulatora dowiedziałeś się ile kosztuje strona internetowa, ile może kosztować. Jednak zanim zaczniesz rozglądać się za wykonawcą mam jeszcze kilka drobnych acz istotnych wskazówek. Nie traktuj strony internetowej swojej firmy jak coś co musisz mieć, bo np. ma ją Twoja konkurencja. To nie powinno być celem samy w sobie i głównym motywatorem działania. Tak naprawdę jeśli nie widzisz w niej potencjału, nie chcesz poświęcić jej odrobiny czasu chociażby na zastanowienie się jakie cele powinna realizować, to nie inwestuj, ponieważ szanse na to, że inwestycja się zwróci, a do tego będzie w przyszłości zarabiać będą znikome. W zależności od tego jakie masz cele, w jakiej branży działasz, kto jest Twoim Klientem i jak mocno działa Twoja konkurencja, tak powinna być ukierunkowana droga rozwoju Twojej obecności w Internecie. Tego nie da się zrobić w 15 minut. Co możesz zrobić sam, zrób - zawsze trochę zaoszczędzisz. Jeśli jednak w czymś nie czujesz się mocny, zleć to na zewnątrz, nie na zasadzie "kto zrobi najtaniej", ale kto ma doświadczenie i jest w stanie zrobić to dobrze - jeśli do tego dojdą rozsądne kwoty to tylko się cieszyć.

Znajdź czas na szkolenia, które organizuję z Tomkiem, a z których wiele to bezpłatne webinary i wykorzystuj przekazywaną wiedzę najlepiej jak potrafisz. Bądź świadomy, że to wszystko wymaga pracy czy to Twojej czy osób z którymi będziesz współpracować. Jeśli weźmiesz kogoś za 150 zł pomyśl ile Ty za taką kwotę poświeciłbyś swojemu Klientowi czasu. Czy chciałbyś żeby nad stroną, która ma przynosić Ci nowe zlecenia i nowych Klientów, informatyk, grafik, marketer nawet jeśli to jednoosobowa orkiestra, poświęcili jej łącznie tylko tyle czasu?

Ile kosztuje strona internetowa?
5 (100%) głosów: 5