Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Ile kosztuje strona internetowa
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Ile kosztuje strona internetowa?

Ostatnia aktualizacja:

Jeśli zadajesz sobie pytanie ile kosztuje strona internetowa. Czy jest to tanie czy drogie? Powiem, że nie ma na to jednej konkretnej odpowiedzi, która z miejsca by Cię zadowoliła. To tak jakbyś zapytał czy zakup nowego auta z salonu to duży wydatek czy mały? Sam doskonale wiesz, że koszt takiej przyjemności zależy od masy czynników jak chociażby marka, model czy zastosowane technologie i wyposażenie, a więc możesz kupić auto za kilkadziesiąt tysięcy albo auto za kilka milionów. Analogicznie jest w przypadku stron internetowych i to dosłownie ponieważ koszty realizacji niektórych projektów liczone są także w milionach. Oczywiście dolna granica jest zdecydowanie bardziej przyjazna, bo nie musisz wydać kilkudziesięciu tysięcy żeby uruchomić stronę o charakterze wizytówki, niemniej koszty to bardzo duże spektrum rozmaitych zależności, technologii, funkcjonalności i doświadczenia.

Trochę przestraszyłem kwotami? Spokojnie. W przypadku większości typowych realizacji koszty są lekkostrawne, ale nawet wówczas trudno jest powiedzieć wprost, bez analizy celu, potrzeb i oczekiwań czy dana realizacja będzie kosztowała kilkaset złotych czy kilka, kilkanaście tysięcy.

Tanio do bólu – Nie tędy droga

Na potrzeby tego artykułu przejrzałem kilka serwisów, gdzie przyszli właściciele stron składają zapytania dotyczące ich wykonania. Przeprowadziłem z nimi rozmowy podając się za wykonawcę usługi, której szukają – co na marginesie jest zgodne z rzeczywistością, różnicą był tylko cel moich telefonów. Chciałem porozmawiać o ich wizji strony o tym czemu ma służyć i przy okazji wywnioskować jak postrzegają wykonawców, czego od nich oczekują. To co bardzo szybko przykuło moją uwagę, to niski poziom świadomości wielu przedsiębiorców na temat roli jaką ma pełnić strona internetowa w ich biznesie. Skąd ten wniosek? Chociażby po ilości zapytań dotyczących wykonania strony, gdzie zleceniodawca określił budżet na poziomie 150 – 200 zł. OK może to oznaczać, że przedsiębiorca chce uruchomić stronę tylko po to, żeby ktoś kto już go zna mógł znaleźć np. opis produktu, którym jest zainteresowany, a o którym rozmawiali wcześniej podczas targów czy przy innej okazji. Sęk jednak w tym, że w wielu przypadkach intencja zamawiającego jest zgoła inna. Jest nią utworzenie strony, która będzie intensywnie przyciągała nowych Klientów, która będzie sprzedawała usługi lub nawet konkretne produkty fizyczne. Chce mieć stronę, która będzie realnie wspierała działalność firmy i ma już nawet wizję jak to będzie świetnie działać i ile można będzie na tym zarobić. Problem w tym, że przy budżecie 150-200 zł nie ma szans na to aby uruchomić produkt, który będzie realizował cele skutecznie zmierzające do maksymalizacji zysków. Zazwyczaj wynika to po prostu z braku wiedzy i doświadczenia, a dodatkowo takie sytuacje potęguje fakt, że jeśli ktoś wystawi podobne zapytanie i poda budżet załóżmy 150 zł, to wierzcie lub nie, ale znajdą się chętni, którzy to zadanie wykonają. Utwierdzą przy tym zlecającego w przekonaniu, że działa słusznie bo nie wydaje na “to samo” kwoty 10 czy 20 razy większej. Po kilku miesiącach okazuje się, że strona nie przyciąga nowych Klientów, że nie generuje sprzedaży, nie generuje nowych zamówień – jest bo jest i nic więcej. Realizacja okazuje się stratą czasu i niewielkich bo niewielkich, ale jednak pieniędzy, na które też trzeba zapracować. Zaczynać od początku? Nie idź tą drogą.

Jeszcze jedna ciekawostka zwróciła moją uwagę. Niektórzy – o zgrozo – traktują pracę przy stronie internetowej jak coś co dzieje się z automatu. Sądziłem, że takie myślenie już nie funkcjonuje, bo osobiście od długiego czasu nie trafiłem na Klienta, który w ten sposób postrzegałby moją pracę. Siada programista, klik, klik i w 15 minut strona jest gotowa. W ocenie kilku osób z którymi przeprowadziłem rozmowę podczas mojego badania, tak powstanie strona nie tylko mega atrakcyjna wizualnie, ale także bardzo skuteczna. Nie wiem skąd takie wyobrażenie, ale fakt, że trafiłem na takie osoby i nie był to odosobniony przypadek! Odpowiedź była za każdym razem analogiczna: “Proszę podesłać kilka propozycji naszej strony, jak któraś nam się spodoba to weźmiemy“. Nie nazwę tego inaczej jak aroganckim brakiem szacunku do cudzej pracy. Swoją drogą Ciekaw jestem czy takie osoby znajdują desperatów, którzy podejmą się takiej formy “współpracy”. Już tego nie śledziłem, ale nie zdziwię się jeśli tacy są – kiedyś byli 🙂 To kolejna droga do produkcji stron, które w żaden sposób nie przełożą się na Twoje wyniki.

Cel pal – czyli kierunek większe zarobki

Twoja strona internetowa musi mieć jasno sprecyzowany cel. To tak naprawdę baza od której należy wyjść. Na tym budujesz strategie działania dotyczące zarówno tego co na stronie ma się znaleźć, jakie ma mieć funkcjonalności i jakie procesy będą na niej zachodziły. Jeśli nie masz tego jasno doprecyzowanego, to szansa na to, że strona która powstanie będzie faktycznie wspierała Twój biznes są znikome. Podam Ci przykład jednego z moich Klientów. Przez kilka lat miał stronę, sądząc, że to co generuje dla jego firmy to maks i w sumie był z tego zadowolony. Gdy się spotkaliśmy przymierzał się do jej zmiany z uwagi na to, że miała już swoje lata. Nie podchodził do jej przebudowy jak do czegoś co ma podkręcić wyniki finansowe tylko po prostu chciał odświeżyć jej wygląd żeby była “bardziej na czasie”. Zaczęliśmy jednak wspólnie o niej rozmawiać, analizując obecny stan i zastanawiając się co można zrobić aż w końcu ujrzał potencjał, który zdecydował się wykorzystać. W efekcie sama analiza i audyt zajął kilka ładnych dni. Następnie na podstawie wyciągniętych wniosków, po tym jak zdefiniowaliśmy jasno cele, wykreowaliśmy persony, przyszedł czas na dobór narzędzi, technologii, projektowanie UX. Tak naprawdę zanim zaczęliśmy realizację od strony czysto technicznej i graficznej upłynęło około 4 tygodni. Potem kolejne działania pochłonęły następne 3 tygodnie. Łącznie poświęcony czas kilkuosobowego zespołu to około 2 miesiące. Jak się domyślasz nie była to realizacja za 150 zł, ale jaki był efekt? Ponad 10-krotny wzrost ilości zamówień i zapytań w stosunku do tego co miało miejsce wcześniej. Gdyby Klient po prostu zdecydował się na odświeżenie strony, czyli zleciłby to zadanie komuś kto jedyne co by zrobił, to zmiana wyglądu, prawdopodobnie nic by się nie zmieniło, a Klient nawet nie byłby świadom tego, że może być inaczej. Powinieneś dążyć do jasnego określania celów, ale celem nie powinno być posiadanie ładnej strony, która podobać ma się Tobie. Celem powinno być posiadanie strony skutecznej, pozyskującej Klientów, która jednak wymaga większego nakładu pracy i co za tym idzie także nakładów finansowych.

Jak oszacować koszt stworzenia strony?

Ile kosztuje strona internetowa? Najprostszą metodą na uzyskanie odpowiedzi jest rozpisanie celów o których wspomniałem i skontaktowanie się z rzetelnym wykonawcą. W odpowiedzi dostaniesz wycenę działań i szacunkowy czas realizacji – wszystko dostosowane pod kątem konkretnych informacji które przekazałeś. Pamiętaj, że każda realizacja jest inna i o ile w przypadku niewielkich projektów można szacować koszty na podstawie podstawowych danych o tyle w przypadku wielu bardziej rozbudowanych wizji jest to niemożliwe. Czyli dalej nie wiesz ile kosztuje strona internetowa, a ja wciąż tego nie ułatwiam 🙂

Jeśli planujesz uruchomić niewielki projekt – rodzaj strony wizytówki swojej firmy, możesz wykorzystać poniższy kalkulator, który pozwala na oszacowanie kosztów typowych realizacji. Przy jego pomocy wstępnie skalkulujesz budżet jakim powinieneś dysponować chcąc zlecić wykonanie strony internetowej komuś z zewnątrz. Są to szacunki dotyczące podstawowych działań.

Z kalkulatora dowiedziałeś się ile kosztuje strona internetowa lub ile może kosztować standardowa realizacja. Jednak zanim zaczniesz rozglądać się za wykonawcą mam jeszcze kilka drobnych acz istotnych wskazówek. Nie traktuj strony internetowej swojej firmy jak coś co musisz mieć, bo np. ma ją Twoja konkurencja. To nie powinno być głównym motywatorem do działania. Tak naprawdę jeśli nie widzisz w niej potencjału, nie chcesz poświęcić jej odrobiny czasu chociażby na zastanowienie się jakie cele powinna dla Ciebie realizować, to nie inwestuj, ponieważ szanse na to, że inwestycja się zwróci, a do tego będzie w przyszłości zarabiać będą niewielkie. W zależności od tego jakie masz cele, w jakiej branży działasz, kto jest Twoim Klientem i jak mocno działa Twoja konkurencja, tak powinna być ukierunkowana droga rozwoju Twojej obecności w Internecie. Tego nie da się zrobić w 15 minut. Co możesz zrobić sam, zrób o czym szerzej za chwilę. Jeśli jednak w czymś nie czujesz się mocny, zleć to na zewnątrz, nie na zasadzie “kto zrobi najtaniej”, ale kto zrobi to dobrze.

Znajdź czas na szkolenia, które organizuję z Tomkiem, a z których wiele to bezpłatne webinary i wykorzystuj przekazywaną wiedzę najlepiej jak potrafisz.

A ile kosztuje strona internetowa gdy wykonasz ją sam?

W pierwszej części artykułu skoncentrowałem się na sytuacji w której przekazujesz realizację strony profesjonalistom, ale to nie jedyna droga. Pomimo, że sam zarabiam na budowie stron nie widzę niczego złego w podjęciu wysiłku, który zaowocuje samodzielnie wykonaną witryną i ominięciem mojej skromnej osoby. Każdy ma prawo wyboru, a dzisiejsze technologie dają na tym polu nieporównywalnie więcej niż jeszcze kilka lat temu.

Być może nie jest to pierwszy artykuł, który czytasz, poruszający temat kosztów wykonania strony internetowej. Podejrzewam więc, że trafiłeś na artykuły publikowane przez agencje interaktywne, w których interesie leży uświadamianie Klientów, że strona musi swoje kosztować. Zgadzam się z nimi. To ile ostatecznie kosztuje strona internetowa uzależnione jest od stopnia profesjonalizmu osób ją projektujących i wykonujących. W prostej linii oznacza to większe nakłady pracy, której wyników zazwyczaj nie widzisz w formie ładnego bannerka na stronie, bo kryje się “pod maską” Twojej witryny, ale sprawia, że strona jest efektywniejsza niż inne. To musi kosztować.

Z drugiej jednak strony, nie zawsze przedsiębiorca będący na początku swojej drogi jest w stanie zainwestować w stronę 5 czy 10 tysięcy złotych. Nie zawsze jest w stanie zainwestować nawet 1000 zł. Czy to oznacza, że ktoś taki nie powinien jej mieć? Bzdura. Jeśli w sposób świadomy podejdziesz do optymalizacji kosztów jej wykonania, przerzucając na siebie to co czujesz, że jesteś w stanie ogarnąć na przyzwoitym poziomie wybór tej drogi ma szansę powodzenia.

Koszt strony którą wykonasz samodzielnie składają się z takich elementów jak:

  • Twój czas - tu pytanie do Ciebie jak wyceniasz godzinę swojej pracy
  • Narzędzia - o ile możesz skorzystać rozwiązań OpenSource np. WordPress, za które nie zapłacisz nic, to na pewno pojawią się prędzej czy później elementy generujące opłaty np. motywy lub rozszerzenia Pro, których koszty to zazwyczaj widełki od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w skali roku.
  • Bazy - np. oferujące licencje zdjęć i rozmaitych grafik do wykorzystania na stronie, choć tu także trafisz na miejsca oferujące coś za free jak np. pixabay.com, pexels.com i im podobne.
  • Wiedza - w pewnym momencie natrafisz na mur, który pomogą Ci rozbić ludzie wyposażeni w odpowiednią wiedzę, którą mogą się z Tobą dzielić. Zazwyczaj to jednak kosztuje od kilkudziesięciu złotych do kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za szkolenie. Niemniej na starcie sporo wiedzy znajdziesz na takich stronach jak ta, gdzie Twoją główną inwestycją jest Twój czas.

Ile więc kosztuje strona internetowa w tym modelu? Nie licząc kosztów Twojego czasu jaki poświęcisz na zgłębianie wiedzy o narzędziach, ich możliwościach i metodach ich skutecznego wykorzystania z kieszeni wyjdzie Ci minimalna kwota, a być może jedynym kosztem jaki i tak musiałbyś ponosić zlecając wykonanie strony będzie hosting i domena.

Wiele osób decyduje się na ten krok i choć nie każdy będzie zadowolony z efektów swojego wyboru są tacy, którzy odnoszą prawdziwe sukcesy. W ślad za tym idą potem inwestycje w pozycjonowanie, kampanie reklamowe, zlecenia dla zewnętrznych agencji, które dopieszczą każdy najdrobniejszy element. Można sobie już na to pozwolić. Miej jednak na uwadze, że tylko niewielkiemu odsetkowi firm decydujących się na ten model działania udaje się w przyzwoitym czasie wystrzelić do góry. W większości przypadków to poruszanie się małymi kroczkami,a nierzadko dreptanie w miejscu czy wręcz regres.

Jeśli chciałbyś spróbować samodzielnie stworzyć swoją stronę zapraszam do lektury mojego bloga. Znajdziesz tu oprócz przydatnych tekstów także dwie metody na własna stronę, oto one:

Decydując się na minimalizacje kosztów stworzenia strony polecam Ci metod 1 czyli WordPress’a, który daje Ci pełna swobodę zarządzania swoją stroną i praktycznie dowolność jak chodzi o kierunek rozwoju.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Mam dla Ciebie o wiele więcej. Dołącz do tysięcy Subskrybentów, aby otrzymywać powiadomienia o nowych tekstach na temat pracy ze stroną. Czeka też niespodzianka :)

Ile kosztuje strona internetowa?
4.3 (85%) głosów: 20

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Może Cię zainteresować także

Dodaj komentarz

avatar

JZS używa wtyczki Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się jak komentarze są przetwarzane.