Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
statystyki Google Analytics
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Jak podpiąć statystyki Google Analytics na stronie WordPress

Ostatnia aktualizacja:

Dane dotyczące oglądalności Twojej strony dają Ci olbrzymi zasób wiedzy na temat efektywności prowadzonych działań promujących witrynę, a także nieocenione informacje na temat preferencji osób, które na nią wchodzą.

Nie wiem czy pamiętasz czasy kiedy praktycznie na każdej stronie widoczny był licznik odwiedzin. Większość witryn w tamtych czasach bazowała jedynie na tym jednym wskaźniku, a co gorsze większość z nich licznik miała skonfigurowany w taki sposób że zliczał odsłony. Wystarczyło odpalić taką stronę i odświeżyć ją kilka razy aby natychmiast podbić wartość o X punktów. Taki licznik wielu właścicieli stron traktowało jako wiarygodny wskaźnik popularności, co w praktyce jednak nie miało zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Czy na takich danych można było oprzeć strategię marketingową? Oczywiście, że nie. To raczej był sympatyczny gadżet dający radość właścicielowi za każdym razem, gdy ten przy kolejnych wejściach na stronę widział, że licznik znowu podskoczył do góry. Miało to swój urok, ale jeśli chodzi o wartość biznesową takich danych były praktycznie zerowe.

Jak to wygląda dziś

Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Owszem wciąż zdarzają się Klienci, którzy chcą taki licznik na swojej stronie, co zazwyczaj delikatnie staram się wyperswadować jeśli mowa o witrynie biznesowej. Dlaczego? W przypadku stron nastawionych na generowanie dochodów czy to bezpośrednio, np. sklep internetowy czy pośrednio poprzez nawiązanie kontaktu i domknięcie sprzedaży innym kanałem (mail, telefon, spotkanie)   – dane na temat aktywności na stronie są niezwykle ważnym czynnikiem determinującym i weryfikujących wiele podejmowanych działań.

W czym mogą Ci pomóc statystyki

Przypuśćmy, że aktywnie działasz w mediach społecznościowych i w pewnym momencie dochodzisz do wniosku, że trzeba zainwestować w reklamę. Pakujesz w nią kilka, kilkanaście czy więcej tysięcy. Widzisz, że sprzedaż na stronie jest, więc inwestujesz dalej wydając coraz więcej i więcej, bo podejrzewasz, że to działa. Problem w tym, że to tylko podejrzenia. Nie wykluczone, że tak jest, jednak bardzo często okazuje się, że sprzedaż pojawia się z innego kanału/kanałów, np. z wyników organicznych wyszukiwarki, ze stron partnerskich itd…

I tu pojawia się przeszkoda. Nie mając odpowiednich narzędzi analitycznych i wiedzy na temat tego w jaki sposób zebrane dane interpretować, twoje działania marketingowe, to trochę jak strzelanie na oślep. Uda się albo nie. Co byś powiedział gdyby się okazało, że z wydanych 10 000 zł na reklamę, np. na Facebooku faktycznie wygenerowała ona sprzedaż na poziomie 5 000 zł? Czy nadal inwestowałbyś w nią kolejne środki?

Właściwa analiza tego co dzieje się na Twojej stronie nie tylko pomoże Ci podejmować bardziej świadome i efektywniejsze w skutkach decyzje, ale pozwoli Ci uniknąć znacznych strat finansowych czyli inwestycji w instrumenty, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Poza tym będziesz w stanie lepiej zaplanować dalszą rozbudowę strony widząc czego faktycznie jej użytkownicy szukają, jakie mają preferencje i czego od Ciebie oczekują.

Google Analytics

To bezpłatne narzędzie udostępnione przez Google do analizy tego co dzieje się na Twojej stronie internetowej. Ilość danych jakie zbierzesz przy pomocy GA jest olbrzymia, wręcz może Cię na początku przytłoczyć. Jednak jeśli podejmiesz wysiłek aby poznać ten system i nauczyć się właściwie interpretować dane jakie przy jego pomocy otrzymasz, może się okazać, że Twoja witryna w krótkim czasie nabierze zaskakującej dynamiki rozwoju.

jak podpiąć statystyki Google Analytics WordPress

Oczywiście to nie jedyny system do analityki z jakiego możesz skorzystać. Masz do dyspozycji wiele alternatywnych rozwiązań zarówno bezpłatnych jak i płatnych jak np. Matomo (dawniej Piwik), Clicky, czy bardziej wyspecjalizowane jak Leadfeeder, Kissmetrics, Woopra itp…

Jeśli jednak planujesz w przyszłości kampanie marketingowe np. w Google Ads wystartuj z Google Analytics dlatego, że ten ekosystem Google ułatwi Ci analizę skuteczności kampanii, a same kampanie będą miały fundament do nauki i generowania lepszych współczynników konwersji.

W praktyce często jest tak, że równolegle działają np. dwa systemy. Jeden to GA, a drugi to narzędzie wyspecjalizowane w analityce jakiegoś konkretnego obszaru, na którym nam szczególnie zależy. Jeśli jednak dopiero startujesz samo wykorzystanie Google Analytics będzie w zupełności wystarczające.

WordPress + Google Analytics

Uruchamiają stronę na systemie WordPress masz ten komfort, że integracja Twojej witryny z systemem statystyk GA będzie nie tyko prosta, ale także możliwa na wiele sposobów. W repozytorium WordPressa znajdziesz dziesiątki rozmaitych dodatków, które umożliwią Ci błyskawiczne podpięcie statystyk GA. Jeśli masz np. sklep internetowy wtyczki pomogą Ci zbierać dane ecommerce, a więc informacje na temat sprzedaży, wysokości dochodów, zewnętrznych czy wewnętrznych źródeł generujących sprzedaż, efektywności prowadzonych kampanii, danych demograficznych kupujących i wiele więcej.

Na filmie, który znajdziesz na początku tego artykułu prezentuję instrukcję instalacji jednego z takich dodatków. Prosta wtyczka, która w wersji bezpłatnej umożliwia Ci podstawową analitykę ruchu na bazie GA, a w wersji PRO szereg rozszerzeń nastawionych na bardziej ukierunkowane cele jak sprzedaż w sklepie internetowym, o której wspomniałem przed chwilą.

Zapraszam Cię do obejrzenia tego filmu i oczywiście do subskrypcji kanału na YT, ale przede wszystkim życzę Ci nieustannie rosnących słupków odwiedzin i wysokich współczynników konwersji 🙂

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zdobądź kompletną wiedzę lub uporządkuj i poszerz ją o wiele cennych umiejętności, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła. Dołącz do najlepszego Kursu WordPress w edycji 2019 dla nie informatyków!

Zapraszam również do grona tysięcy Subskrybentów JZS. Raz w tygodniu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach na temat pracy z WordPressem, Elementorem i wiele więcej.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Może Cię zainteresować także

Dodaj komentarz

avatar

JZS używa wtyczki Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się jak komentarze są przetwarzane.

Ta strona używa plików cookies aby zapewnić Ci najlepszą jakość korzystania tej witryny. Zgadzając się, akceptujesz użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką.

Przewiń do góry
small_c_popup.png

Odbierz Prezent!

Nie przegap nowych poradników, którymi dzielę się z Subskrybentami JZS. W prezencie otrzymasz kupon rabatowy -20% na kursy poznajWP.pl!

Webinar: "Strona Internetowa, Sklep... - jak zacząć?"

piątek 25.10, godz. 19:00 - Wstęp wolny - Ograniczona ilość miejsc!