Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.

Ostatnia aktualizacja 12.2017

Kontynuując temat sklepu internetowego poruszony m.in. w artykule "Czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe" tym razem słów kilka na temat odwiecznego pytania chyba każdego kto chce zarabiać w Internecie: "Jak założyć sklep internetowy".

Tak naprawdę założenie sklepu, czy strony internetowej, nie jest niczym specjalnie skomplikowanym. Do tematu można podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Każdy odpowie sobie na te pytania inaczej.

Cel przede wszystkim

Nie będę się w tym momencie koncentrował się na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego przedsięwzięcia biznesowego także internetowego. Nie mam tu na myśli sklepów z olbrzymimi budżetami, mam na myśli projekty także te bardzo małe, gdzie właściciel w sposób świadomy wdraża określone strategie, które w późniejszym czasie przynoszą korzyści. W tym artykule nie będzie o tym mowy, naszym celem będzie natomiast dobór odpowiedniego narzędzia do prowadzenia sprzedaży on-line.

Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklep traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, przez który być może coś się od czasu do czasu sprzeda, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje kosztów. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione. Oczywiście jeśli masz większy budżet zawsze możesz zainwestować kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych w coś, co potem da Ci perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest niestety bardzo różnie i znam przypadki wyłożenia dużych pieniędzy na sklepy, które w momencie gdy chcieliśmy z Klientem wdrażać określone strategie sprzedażowe okazywały się bezużyteczne. To dopiero jest problem.

Mały sklep mała inwestycja

W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. To czy uda nam się pozyskać na takim sklepie ruch bez inwestycji w reklamę?.... Hmmmm, to już inna para kaloszy i z pewnością nie odmówię sobie przyjemności poruszenia tego zagadnienia w innym artykule.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Jeśli wiesz już przynajmniej w teorii jak założyć sklep internetowy prawdopodobnie wiesz także, że do tego celu potrzebujesz:

  • miejsca na serwerze (hosting),
  • adresu czyli domeny,
  • oraz aplikacji sklepu internetowego.

Sensowny hosting pod sklep na początek będziesz mieć w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku. Do tego potrzebujesz jeszcze certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a sklepem. Niestety temat bezpieczeństwa przez znaczną część właścicieli sklepów jest ignorowany. Nie popełniaj tego błędu. Osobiście nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w miejscu, które nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. Powiem brutalnie. Brak certyfikatu to objaw niekompetencji. Może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu. Jeśli na dzień dobry stracisz zaufanie, to ze sprzedażą będzie o wiele ciężej. Certyfikat SSL możesz kupić u swojego operatora konta hostingowego (serwera) lub w innych miejscach.

Polecam Ci przejść ścieżkę dotyczącą uruchomienia strony internetowej, którą znajdziesz pod poniższym przyciskiem. Owszem dotyczy strony, ale dokładnie w ten sam sposób uruchomisz także sklep wykorzystując system CMS WordPress w połączeniu z rozszerzeniem Woocommerce.

Podążając krok po kroku drogą opisanej procedury zrobisz pierwszy krok, a więc dowiesz się praktycznie jak założyć sklep internetowy. Uruchomisz miejsce na serwerze z certyfikatem SSL, zarejestrujesz swoją domenę czyli adres Twojego sklepu, a także zainstalujesz fundament (WordPress'a) na bazie którego będziesz mógł zacząć sprzedawać. Zamkniesz się w kwocie około 200 zł netto.

Oprogramowanie sklepu internetowego

No własnie, jak założyć sklep internetowy, z czym to się je? Potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie. Powyżej już w zasadzie zarekomendowałem konkretne rozwiązanie w postaci WordPress'a i rozszerzenia Woocommerce. Tak na dobrą sprawę moglibyśmy na tym poprzestać, bo jest to środowisko w zupełności wystarczające do tego aby zacząć sprzedawać w Internecie i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Ale to oczywiście, nie jest to jedyna droga, którą możesz podążyć. Masz bowiem do dyspozycji wiele rozwiązań Open Source takich jak Prestashop, Magento i masę innych, gdzie za licencję nie zapłacisz podobnie jak w przypadku WordPressa. Pobierasz, uruchamiasz i korzystasz. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb oraz specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzisz sobie z tym zadaniem sam, będziesz zmuszony znaleźć kogoś kto zrobi to za Ciebie. Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie masz nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji i zapłacić za usługę, co niekiedy może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia. Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy także te bazujące na oprogramowaniu OpenSource, to koszty zaczynające się od około 5 000 zł netto w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł, ale uwierz mi widziałem wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza. Jeśli nie masz na sklep internetowy przynajmniej 5 tysięcy złotych nie pakuj się w realizacje za tysiąc bo szansa, że Twój sklep zawojuje Internet będzie znikoma. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał/miała jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie. Myślisz, że upadłem na głowę? Nie. Jest to jak najbardziej realne! Wielu moich Klientów właśnie w ten sposób uruchomiło sklep i z powodzeniem go prowadzi, a blisko 100% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron internetowych. Można? Można 🙂

Ty również potrafisz to zrobić jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. Bardzo dużo materiałów edukacyjnych znajdziesz w sieci lub możesz skorzystać z moich wskazówek albo możesz wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach, które od czasu do czasu organizuję: szczegóły tutaj. Bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę, będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w stosunkowo krótkim czasie. 

Zaletą takiej ścieżki jest to, że przede wszystkim sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klientów, które nieustannie ewoluują. Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki sprzedażowe i rozmaite strategie, bo masz nad sklepem kontrolę i masz chęć aby się tego nauczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić, to wydanie kilku tysięcy złotych na program, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy własnie takie ma zadanie. Tak, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.

Jak założyć sklep internetowy  przy wykorzystaniu WordPress'a i Woocommerce?

Zadanie jest proste. Załóż konto hostingowe, zainstaluj WordPress'a a zaraz po tym zainstaluj do niego bezpłatne rozszerzenie Woocommerce. W zasadzie gdy to zrobisz sklep jest gotowy, aczkolwiek trzeba wykonać jeszcze kilka zabiegów, które dostosują go lepiej do specyfiki Twojego biznesu.

Produkty w sklepie internetowym

Możesz sprzedawać praktycznie co chcesz. Od produktów fizycznych po dostęp do treści, usług, plików do pobrania itp... Bez problemu wystawisz produkty z różnymi atrybutami i tzw. wariantami jak rozmiar, kolor czy cokolwiek innego czego wymagają Twoje produkty.

Pogrupujesz je w kategorie i opiszesz tagami, co może ułatwić ich wyszukiwanie w sklepie. Możesz organizować promocje, generować kupony rabatowe, konfigurować upsele czyli produkty które mogą być dopełnieniem, tego który Klient własnie zamawia (to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży). Możesz kontrolować stan magazynowy i wiele innych aspektów związanych z procesami sprzedażowymi. W zasadzie wszystko co jest potrzebne do tego aby sklep mógł funkcjonować masz w pakiecie.

Jeśli zechcesz zintegrować swój sklep internetowy z hurtownią z której bierzesz towary, tak aby automatycznie aktualizować stany magazynowe, ceny, opisy czy cokolwiek zechcesz, to także jest możliwe. Są rozszerzenia które świetnie sobie z tym zadaniem radzą.

Integracja sklepu z Allegro? Są rozszerzenia płatne, które są w stanie taką integrację zapewnić. Ceneo? Skąpiec? To również jest do zrobienia. Wszystko zależy od Twoich potrzeb.

Płatności w sklepie internetowym

W standardzie masz wbudowane podstawowe metody płatności takie jak PayPal czy płatności przelewem. Teoretycznie jesteś w stanie prowadzić sklep wykorzystując tylko te metody, jednak PayPal nie jest w Polsce aż tak popularny jak na Zachodzie, dlatego warto dołożyć dodatkowe rozszerzenie integrujące sklep z popularnymi w naszym kraju kanałami płatności za pośrednictwem bankowości elektronicznej typu mBank itd... Można to załatwić np. przez takie rozwiązania jak tPay.com, DotPay.eu, PayU i im podobnymi. Moja rekomendacja? Sprawdź tPay.com.

Wysyłka w sklepie internetowym

Skonfigurujesz praktycznie dowolne metody dostawy np. Poczta, Kurier, Odbiór osobisty itd... do każdej metody określisz stawki różnicując je np. w zależności od kraju do którego przesyłka ma trafić. Istnieją także rozszerzenia integrujące bezpośrednio sklep z systemami takich operatorów jak DHL, DPD, Inpost w tym Paczkomaty itd... jesteś wiec w stanie rozszerzyć sklep o takie sposoby dostawy jakie będą dla Ciebie i Twoich Klientów najkorzystniejsze. Tu pojawią się koszty np. zakupu licencji na niektóre wtyczki do bezpośredniej integracji z systemami kurierów, choć niektóre firmy kurierskie dostarczają własne rozwiązania dla sklepów, które mają z nimi podpisane umowy. Musisz popytać.

Faktury w sklepie internetowym

Domyślnie system nie oferuje systemu do fakturowania. Jeśli więc wpadnie zamówienie musisz wystawić fakturę ręcznie w systemie z którego korzystasz, ale jeśli zechcesz ten proces zautomatyzować to jest to możliwe. Np. integracja sklepu z InFakt, iFirma, wFirma czy wystawianie faktur w sklepie bez udziału zewnętrznego dostawcy takich usług.

Jak duży sklep internetowy mogę uruchomić?

Nie ma tu limitów na ilość produktów tak jak w przypadku np. usług dostępnych w modelu SaaS o czym napiszę poniżej. Znam sklepy działające w duecie WordPress + Woocommerce, które obsługują setki tysięcy produktów i bardzo duży ruch. Są to przypadki wymagające już kosztownej w utrzymaniu infrastruktury serwerowej, ale nie ma z nimi problemów. Tak naprawdę ilość produktów ma drugorzędne znaczenie. Możesz mieć sklep z milionem produktów, ale jeśli będzie na niego zaglądało 5 klientów dziennie, to taki sklep siłą rzeczy nie będzie kosztowny w utrzymaniu. Koszty pojawią się wraz ze wzrostem ruchu na stronie, który będzie konsumował coraz więcej zasobów serwera. Duży ruch jednak zazwyczaj idzie w parze z popularnością produktów, a także ze wzrostem sprzedaży. Więc nie powinno być większych problemów z jego utrzymaniem. Na początku śmiało możesz skorzystać z hostingu współdzielonego. Z czasem, czego gorąco Ci życzę, pewnie będzie konieczna przesiadka na VPS'a, serwer dedykowany lub inną infrastrukturę, którą uznasz za odpowiednią. No i nieustająca optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja.

Jak założyć sklep internetowy w inny sposób

Jak z pewnością zauważyłeś głównie rekomenduję powyżej opisaną ścieżkę prowadzącą do własnego sklepu. Zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Jeśli jednak nie masz ochoty aby inwestować swój czas w wiedzę, to inną drogą umożliwiającą uruchomienie sklepu jest zakup dostępu do wybranej platformy działającej w modelu SaaS. Model ten polega na tym, że dostawca oprogramowania sklepu w zasadzie zapewnia nam wszystko czyli miejsce na serwerze, adres dla sklepu oraz samo oprogramowanie. Wadą tego modelu jest to, że nie mamy dostępu do plików sklepu, nie mamy żadnego wpływu (poza zgłaszaniem sugestii) na rozwój oprogramowania i generalnie na każdym polu jesteśmy uzależnieniu od dostawcy. To niestety bardzo mocno ogranicza nas w kontekście wdrażania własnych strategii sprzedażowych, a to poważna wada i osobiście z tego względu takiego rozwiązania bym nie wybrał. Zaletami jest natomiast to, że w pakiecie (opłata miesięczna od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) mamy w zasadzie wszystko co jest nam potrzebne do prowadzenia standardowej sprzedaży.

W bardzo podobnym modelu działa sklep internetowy w otoKreatorze, który bazuje na popularnym systemie sprzedaży elektronicznej ECWID. Usługa różni się jednak nieco od standardowego modelu SaaS. Przede wszystkim jest szersza ponieważ możemy uruchomić stronę internetową na koncie hostingowym, gdzie dodatkiem może być sklep internetowy. Działa to ciekawie ponieważ możemy stworzyć stronę informacyjną o naszej działalności, której częścią będzie sklep internetowy, a nie odwrotnie. Jeśli zechcemy możemy rzecz jasna uruchomić sam sklep. Jest to rozwiązanie stosunkowo elastyczne, ponieważ nie jest nastawione tylko i wyłącznie na samo oprogramowanie sklepu internetowego, ale pozwala potraktować sklep jako dodatek strony internetowej. Aczkolwiek dokładnie to samo można zrobić w modelu WordPress + Woocommerce 🙂

Zaletą systemu ECWID jest również to, że możesz go zaimplementować na dowolnej stronie WWW, a nie tylko na stronie z otoKreatora w tym także na WordPressie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę do integracji: http://wordpress.org/plugins/ecwid-shopping-cart/. Jeśli jednak chciałbyś uruchomić sklep korzystając z WordPress'a, to odradzam ECWID'a. Wykorzystaj Woocommerce, a będziesz mieć zdecydowanie większą kontrolę nad swoim sklepem. Jak sobie z tym poradzić także dowiesz się z moich szkoleń i bardzo dużo materiałów znajdziesz w sieci.

Zobacz na poniższym filmie jak założyć sklep internetowy w otoKreatorze.

Proste prawda? 🙂 Cenowo to także wypada nieźle, bo sam otoKreator to koszt 200 zł netto / rok + domena (koszt uzależniony od jej rodzaju i wynosi od kilkudziesięciu złotych / rok w górę). Poza tym nie musisz inwestować w certyfikat SSL ponieważ ECWID zapewnia nam bezpieczną komunikację w standardzie czyli znowu udało nam się obciąć wydatki. A jeśli nasz sklep ma nie więcej niż 10 produktów, to ze sklepu ECWID możemy korzystać bez opłat. Dopiero gdy sklep nam się rozrasta i chcemy oferować więcej produktów pojawiają się opłaty miesięczne. W sumie niskim kosztem można uruchomić własny sklep i nie przejmować się zagadnieniami technicznymi bo zrobi to za nas dostawca. Całą naszą energię możemy skoncentrować na handlu pytanie jednak czy samo "handlowanie" wystarczy. Osobiście uważam, że nie. Kiedyś faktycznie to wystarczyło. Dziś w Internecie i zwłaszcza w Internecie trwa batalia o każdego Klienta. Właśnie z tego powodu zdecydowanie rekomenduję abyś poświęcił swój czas i samodzielnie uruchomił sklep, który będziesz w stanie prowadzić dokładnie w taki sposób w jaki chcesz i w sposób jaki nakreślisz sobie planując własną strategię sprzedaży.

Duży sklep większa inwestycja i większe wyzwanie

A co jeśli chcesz prowadzić duży sklep internetowy? No cóż, wiesz już, że na WordPressie jest to możliwe, można także wykorzystać sklep w modelu SaaS. Ponadto być może warto akurat w Twoim przypadku rozważyć zakup komercyjnego oprogramowania lub zlecenie zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji ecommerce stworzonej od początku do końca zgodnie ze specyfikacją jaką dostarczysz firmie zajmującej się budową sklepów. Nie licz tu jednak na to, że ktoś wykona dla Ciebie taką robotę za kilkaset  czy kilka tysięcy złotych. Przy dużych i skomplikowanych aplikacjach ecommerce koszty ich realizacji i wdrożenia mogą sięgać kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych plus późniejsze koszty związane z obsługą, rozwojem i promocją ogranicza ten segment działań do graczy którzy mają spory kapitał na taki cel.

Duży sklep to także duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać o czym już wspominałem. Zapomnieć można o standardowym hostingu współdzielonym (choć na starcie może wystarczyć), bo prędzej czy później załapiesz się na limity wykorzystania zasobów takich: jak procesor, pamięć operacyjna, baza danych itd... Będzie to wymagało inwestycji w odpowiednio wydajny serwer, najlepiej dedykowany albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty, koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją środowiska takiego serwera.

Krótkie podsumowanie

Reasumując. Mam nadzieję, że dowiedziałeś się co nieco na temat tego jak założyć sklep internetowy. Jak zauważyłeś sklep internetowy można uruchomić w nieskomplikowany sposób instalując oprogramowanie samodzielnie (zobacz szczegóły) lub prowadząc go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego artykułu podkreślałem wielokrotnie, to chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep w duecie chociażby WordPress + Woocommerce z jakimś ciekawym motywem graficznym, możesz osiągnąć więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz, z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić poza wrzucaniem produktów i zmianą statusów zamówień. To zdecydowanie za mało aby efektywnie sprzedawać w sieci. Stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś skomplikowanym. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ważne jest to, żebyś uczył się technik i metod sprzedaży, a następnie wdrażał je systematycznie i konsekwentnie w życie. 

Masz wybór, ale najpierw powinieneś dokładnie przeanalizować potrzeby i to czego oczekujesz od sprzedaży w Internecie. Następnie dobierasz pod tym kątem narzędzia i do dzieła 🙂

Udostępnij  tę stronę swoim znajomym i innym, może być dla nich bardzo pomocna.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.
4.7 (94%) głosów: 10

Dodaj komentarz

5 komentarzy do "Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje."

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany

Miałam sklep w modelu SAAS. Wygodne, ale okazało się, że w pewnym momencie możliwości aplikacji rozjechały się z moimi oczekiwaniami. Zdecydowałam się na Prestę, ale miałam masę problemów przy aktualizacjach bo moduły z których korzystałam często nie były kompatybilne z nowymi wydaniami Presty. To było bardzo irytujące. Przerzuciłam się na Woocommerce pod wpływem Twojego artykułu i póki co nie mam problemów. Oby tak zostało.

Na początek model SaaS jest idealny. No chyba, że ktoś ma do przepalenia 30 tyś zł, żeby pobawić się w sklep internetowy 😉 A tak już całkiem na serio, jeśli ktoś poważnie myśli o ebiznesie, powinien wybrać „poważną” firmę. Pozwoli to uniknąć problemów w przyszłości. Na forach, w komentarzach znaleźć można bardzo dużo spamu, za którym najczęściej kryją się wynajęte przez właścicieli platform sklepowych agencje uprawiające bardzo mało skuteczny marketing szeptany. Mam nadzieję, że moja wiadomość nie zostanie również tak odczytana (hehe), ale wierzę, że rozważny czytelnik potrafi oddzielić ziarno od plew :)) Moim skromnym zdaniem rynek platform sklepowych skupia… Czytaj więcej »

Jest to prawie prawda kolego, do tej listy dodałbym jeszcze 3 platformy które prężnie działają, są na rynku od wielu lat i posiadają dużą ilość sklepów:

Czyli:

– Shoper – Jest na rynku od 2004? To o czymś świadczy i wiele znanych sklepów u nich jest
– Sky-Shop – oni z nowu są od 2009 i mają bardzo innowacyjne rozwiązania względem konkurencji
– Selly Shop – działają chyba od 2004 i też dobrze sobie funkcjonują.

I taka lista wtedy jest pełna :)a

Artykuł ciekawy. Zastanawiam się, jakie oprogramowanie może być najlepsze i najbardziej opłacalne. Pewnie zależy to od konkretnych potrzeb, ale nie wiem czy nie bardziej się opłaca jednak zapłacić co miesięczny abonament i mieć wszystkie narzędzia pod ręką niż męczyć się przy darmowym (i jednak dopłacać za konfiguracje). Myślę, żeby przetestować shoper i któryś z darmowych, to porównam.

Zgadzam się z Tobą, też wolę model SAAS. Z opcji z abonamentem wybrałem Sky-Shop. Tam mam wszystkie moduły i integrację w cenie, do tego administracja serweru i wsparcie techniczne. Przy darmowych platformach trzeba dopłacać za rozszerzenia i często programistę lub firmę wdrożeniową.