Dwie proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i wsparcie...

Brak produktów w koszyku.
Jak założyć sklep internetowy
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.

Ostatnia aktualizacja:

Do uruchomienia niedrogiego sklepu potrzebujesz

Miejsca na serwerze i domeny

Elastycznego Systemu CMS

Rozszerzenia eCommerce

Kontynuując temat sklepu internetowego poruszony m.in. w artykule „Czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe” tym razem słów kilka na temat odwiecznego pytania chyba każdego kto chce zarabiać w Internecie: „Jak założyć sklep internetowy„.

Tak naprawdę założenie sklepu, czy strony internetowej, nie jest niczym specjalnie skomplikowanym. Do tematu można podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Każdy odpowie sobie na te pytania inaczej.

Sprawdź czy adres dla Twojego sklepu jest wolny

Własny Sklep internetowy i rejestracja firmy. Czy muszę mieć działalność?

Jednym z udogodnień, które w kwietniu 2018 roku weszło w życie jako element tzw. Konstytucji Biznesu jest możliwość prowadzenia sprzedaży nieewidencjonowanej o ile przychód z takiej sprzedaży nie przekracza 50% minimalnej krajowej w miesiącu. To świetne warunki do tego by zacząć przygodę z eCommerce i ułatwienie dla wielu początkujących przedsiębiorców. Co istotne to fakt, że jeśli pracujesz gdzieś na etacie wynagrodzenie, które otrzymujesz nie jest wliczane do tego przychodu. Nie ma więc obawy,  że z powodu zarobków w miejscu pracy przekroczysz miesięczny limit.

Pomimo, że jesteś zwolniony ze składek ZUS ta forma działalności nie zwalnia Cię z konieczności odprowadzania podatków od uzyskanego przychodu. W tym wypadku rozliczasz się z Urzędem Skarbowym rocznie wpisując w formularzu PIT w rubryce „inne źródła dochodu” jego wartość.  Podatek od przychodu wyniesie 18% lub 32% w zależności od Twojej oferty. Dobrze jest więc co miesiąc odkładać podatek na boku, żeby potem jednorazowe jego opłacenie nie było bolesne dla domowego budżetu.

Są jednak także pewne obostrzenia. Nie możesz prowadzić działalności nieewidencjonowanej, a więc w tym wypadku swojego sklepu internetowego bez rejestracji firmy w sytuacji gdy:

  • W ciągu ostatnich 5 lat prowadziłeś zarejestrowaną działalność gospodarczą lub byłeś wspólnikiem w spółce cywilnej.
  • Planowana działalność wymaga licencji, koncesji czy pozwoleń
  • Chcesz prowadzić działalność razem ze wspólnikiem
  • I jak już wspomniałem w ciągu każdego miesiąca działalności Twój przychód nie może przekraczać 50% najniższej średniej krajowej. W 2018 roku jest to kwora 1050 zł brutto. Jeśli przychód jest większy musisz zarejestrować działalność.

Cel przede wszystkim czyli jak mądrze założyć sklep internetowy

Nie będę się w tym momencie koncentrował się na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego przedsięwzięcia biznesowego także internetowego. Nie mam tu na myśli sklepów z olbrzymimi budżetami, mam na myśli projekty także te bardzo małe, gdzie właściciel w sposób świadomy wdraża określone strategie, które w późniejszym czasie przynoszą korzyści. W tym artykule nie będzie o tym mowy, naszym celem będzie natomiast dobór odpowiedniego narzędzia do prowadzenia sprzedaży on-line.

Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklep internetowy traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, przez który być może coś się od czasu do czasu sprzeda, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje kosztów. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione. Oczywiście jeśli masz większy budżet zawsze możesz zainwestować kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych w coś, co potem da Ci perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest niestety bardzo różnie i znam przypadki wyłożenia dużych pieniędzy na sklepy, które w momencie gdy chcieliśmy z Klientem wdrażać określone strategie sprzedażowe okazywały się bezużyteczne. To dopiero jest problem.

Mały sklep mała inwestycja

W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. To czy uda nam się pozyskać na takim sklepie ruch bez inwestycji w reklamę?…. Hmmmm, to już inna para kaloszy i z pewnością nie odmówię sobie przyjemności poruszenia tego zagadnienia w innym artykule.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Sklep internetowy możesz mieć za kilkaset złotych lub za kilkaset tysięcy. Spektrum cenowe jest olbrzymie, ale głównym determinantem są Twoje wymagania i oczekiwania. Tak jak wspomniałem nie analizujemy tu przypadków wysokobudżetowych, a szukamy sposobu na to aby założyć sklep możliwie niewielkim nakładem finansowym. Nie da się jednak całkowicie uciec od kosztów chyba, że celujesz w totalną amatorkę, ale zakładam że tak nie jest. Na pewno niezbędnym minimum inwestycyjnym jest:

  • miejsca na serwerze (hosting),
  • adres sklepu czyli domena,
  • certyfikat SSL – podnoszący bezpieczeństwo sklepu
  • oraz aplikacja sklepu internetowego

Ostatni punkt traktujemy jednak bardziej jako własną inwestycję w postaci czasu ponieważ omówimy sobie rozwiązania Open Source gdzie główna licencja sklepu dostępna jest dla każdego bezpłatnie.

Sensowny hosting pod sklep na początek będziesz mieć w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku. Jeśli sklep będzie się rozwijał z pewnością będzie konieczna przesiadka na coś większego, ale na starcie nie ma sensu pakować się w większe koszty. Chyba, że planujesz sklep w modelu dropshippingu z tysiącami produktów importowanymi i synchronizowanymi z bazami hurtowni, który ma szansę szybko zacząć generować znaczny ruch. W takiej sytuacji warto od razu rozejrzeć się za VPS-em.

Domenę czyli adres sklepu możesz mieć za kilkadziesiąt złotych w skali roku. Nie jest to więc duży wydatek. Na początku artykułu masz możliwość sprawdzenia czy adres, który chciałbyś użyć jest jeszcze dostępny. Jeśli jest wolny zarejestruj go od razu. masz wtedy pewność, że nikt Ci go nie sprzątnie spod nosa.

Do tego potrzebujesz jeszcze certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a sklepem. Niestety temat bezpieczeństwa przez znaczną część właścicieli sklepów jest ignorowany. Nie popełniaj tego błędu. Osobiście nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w miejscu, które nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. Powiem brutalnie mając nadzieję że się nie obrazisz, ale w mojej ocenie brak certyfikatu to objaw niekompetencji albo ignorancji. Jego brak może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu i skutecznie obniżać konwersję, a przecież chodzi o coś zupełnie innego. Jeśli na dzień dobry stracisz zaufanie, to ze sprzedażą będzie o wiele ciężej. Certyfikat SSL możesz kupić u swojego operatora usług hostingowych (serwera) lub w innych miejscach zazwyczaj w cenie do 100 zł w skali roku, a w podstawowej wersji jest on coraz częściej bezpłatnym dodatkiem do konta hostingowego.

Podsumowując: miejsce na serwerze 200 zł, rejestracja domeny średnio 20 zł, certyfikat SSL jeśli nie masz na koncie za free około 80 zł. Łącznie inwestycja to w naszym przykładzie około 300 zł.

Oprogramowanie sklepu internetowego

No własnie, jak założyć sklep internetowy i z czym to się je? Potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie.

Powyżej już w zasadzie zarekomendowałem konkretne rozwiązanie w postaci WordPress’a i rozszerzenia Woocommerce. Tak na dobrą sprawę moglibyśmy na tym poprzestać, bo jest to środowisko w zupełności wystarczające do tego aby zacząć sprzedawać w Internecie i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Ale oczywiście, nie jest to jedyna droga, którą możesz podążyć. Masz bowiem do dyspozycji wiele rozwiązań Open Source takich jak Prestashop, Magento i masę innych, gdzie za licencję nie zapłacisz podobnie jak w przypadku WordPressa. Pobierasz, uruchamiasz i korzystasz. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb oraz specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzisz sobie z tym zadaniem sam, będziesz zmuszony znaleźć kogoś kto zrobi to za Ciebie i zrobi to dobrze. Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie masz nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji i zapłacić za usługę, co niekiedy może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia. Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy także te bazujące na oprogramowaniu OpenSource, to koszty zaczynające się od około 5 000 zł netto w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł, ale uwierz mi widziałem wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza. Jeśli nie masz na sklep internetowy przynajmniej 5 tysięcy złotych nie pakuj się w realizacje za tysiąc bo szansa, że Twój sklep zawojuje Internet będzie znikoma. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał/miała jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie, lub robiąc go bazując na odpowiednio przygotowanym fundamencie, np. wykorzystując pakiet webSTART albo idąc jeszcze dalej dalej webBIZNES

Myślisz, że zwariowałem namawiając Cię do samodzielnej budowy sklepu internetowego? Uwierz, że jest to jak najbardziej możliwe! Wielu moich Klientów i Czytelników JZS właśnie w ten sposób uruchomiło sklep i z powodzeniem go prowadzi, a blisko 100% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron internetowych nawet tych najprostszych.

Ty również potrafisz to zrobić jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. Bardzo dużo materiałów edukacyjnych znajdziesz w sieci lub możesz korzystać z moich wskazówek. Bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę, będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w stosunkowo krótkim czasie. Jeśli okaże się, ze to Cię przerasta wtedy poszukaj wsparcia.

Zaletą takiej ścieżki jest to, że przede wszystkim sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klientów, które nieustannie ewoluują. Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki sprzedażowe i rozmaite strategie, bo masz nad sklepem kontrolę i masz chęć aby się go uczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić, to wydanie kilku tysięcy złotych na program, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy własnie takie ma zadanie. Tak, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.

Wykorzystuj potencjał

Wiesz co uwielbiam w duecie WordPress + Woocommerce? To, że mogę swobodnie wplatać produkty ze sklepu do publikowanych treści na blogu, np. tak jak to widzisz tutaj. To bardzo ułatwia ich promowanie jednocześnie zwiększając atrakcyjność samych artykułów.

To właśnie treści są motorem napędowym praktycznie wszystkich większych sklepów internetowych, gdzie w sposób świadomy jest planowany i wykorzystywany Content Marketing. Decydując się na swój własny sklep internetowy nie zapominaj o tym i wybierz platformę, która pozwoli Ci nie tylko sprzedawać, ale także publikować interesujące treści. Przyjrzyj się jak niewiele sklepów Twoich konkurentów przykłada do tego wagę. Wykorzystaj to jako element przewagi konkurencyjnej i działaj!

Produkty w sklepie internetowym

Możesz sprzedawać praktycznie co zechcesz. Od produktów fizycznych po dostęp do treści, usług, plików, itp… Bez problemu wystawisz produkty z różnymi atrybutami jak rozmiar, kolor czy cokolwiek innego czego wymagają Twoje produkty. Przy odrobinie zacięcia możesz swój sklep wzbogacić o wiele interesujących dodatków jak np. kreatory produktów i sprzedawać spersonalizowane towary, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jako przykład możesz zerknąć na kreator koszulek, który działa właśnie na bazie WordPress’a i Woocommerce.

Produkty pogrupujesz w kategorie i opiszesz tagami, co może ułatwić ich wyszukiwanie w sklepie. Możesz organizować promocje, generować kupony rabatowe, wdrażać upselle (dobry sposób na podbicie sprzedaży). Możesz kontrolować stan magazynowy i wiele innych aspektów związanych z procesami sprzedażowymi. W zasadzie wszystko co jest potrzebne do tego aby sklep mógł funkcjonować masz w standardzie.

Jeśli zechcesz zintegrować swój sklep internetowy z hurtownią z której bierzesz towary, tak aby automatycznie aktualizować stany magazynowe, ceny, opisy czy cokolwiek zechcesz, to także jest możliwe. Są rozszerzenia, które świetnie sobie z tym zadaniem radzą jak np. WP All Import.

Integracja sklepu z Allegro? Są rozszerzenia płatne, które taką integrację zapewnią. Ceneo? Skąpiec? To również jest do zrobienia. Wszystko zależy od Twoich potrzeb.

Korzystasz z systemu do fakturowania onLine, np. wFirma, inFakt lub innych? Znajdziesz rozszerzenia intehrujące Twój sklep internetowy z tymi systemami co zautomatyzuje procesy księgowe.

Płatności w sklepie internetowym

W standardzie masz wbudowane podstawowe metody płatności takie jak PayPal czy płatności przelewem. Teoretycznie jesteś w stanie prowadzić sklep wykorzystując tylko te metody, jednak PayPal nie jest w Polsce aż tak popularny jak na Zachodzie, dlatego warto dołożyć dodatkowe rozszerzenie integrujące sklep z popularnymi w naszym kraju kanałami płatności za pośrednictwem bankowości elektronicznej typu mBank itd… Można to załatwić np. przez takie platformy płatności elektronicznej jak tPay.com, DotPay.eu, PayU i im podobnymi. Moja rekomendacja? Sprawdź tPay.com.

Wysyłka w sklepie internetowym

Skonfigurujesz praktycznie dowolne metody dostawy np. Poczta, Kurier, Odbiór osobisty itd… do każdej metody określisz stawki różnicując je np. w zależności od kraju do którego przesyłka ma trafić. Istnieją także rozszerzenia integrujące bezpośrednio sklep z systemami takich operatorów jak DHL, DPD, Inpost w tym Paczkomaty itd… jesteś wiec w stanie rozszerzyć sklep o takie sposoby dostawy jakie będą dla Ciebie i Twoich Klientów najkorzystniejsze. Tu pojawią się koszty np. zakupu licencji na niektóre wtyczki do bezpośredniej integracji z systemami kurierów, choć część firm kurierskich dostarcza własne rozwiązania dla sklepów, które mają z nimi podpisane umowy. Musisz popytać.

Faktury w sklepie internetowym

Już o tym wspomniałem. Domyślnie system nie oferuje systemu do fakturowania. Jeśli więc wpadnie zamówienie musisz wystawić fakturę ręcznie w systemie z którego korzystasz, ale jeśli zechcesz ten proces zautomatyzować to jest to możliwe. Np. integracja sklepu z InFakt, iFirma, wFirma czy wystawianie faktur bezpośrednio w sklepie.

Jak duży sklep internetowy mogę uruchomić?

Nie ma tu limitów na ilość produktów tak jak w przypadku np. usług dostępnych w modelu SaaS o czym napiszę poniżej. Znam sklepy działające w duecie WordPress + Woocommerce, które obsługują setki tysięcy produktów i bardzo duży ruch. Są to przypadki wymagające kosztownej w utrzymaniu infrastruktury serwerowej, ale nie ma z nimi problemów. Tak naprawdę ilość produktów ma drugorzędne znaczenie. Możesz mieć sklep z milionem produktów, ale jeśli będzie na niego zaglądało 5 klientów dziennie, to taki sklep siłą rzeczy nie będzie kosztowny w utrzymaniu. Koszty pojawią się wraz ze wzrostem ruchu na stronie, który będzie konsumował coraz więcej zasobów serwera. Duży ruch jednak zazwyczaj idzie w parze z popularnością produktów, a także ze wzrostem sprzedaży. Więc nie powinno być większych problemów z jego utrzymaniem. Na początku śmiało możesz skorzystać z hostingu współdzielonego. Z czasem, czego gorąco Ci życzę, pewnie będzie konieczna przesiadka na VPS’a, serwer dedykowany lub inną infrastrukturę, którą uznasz za odpowiednią. No i nieustająca optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja.

Zakładanie sklepu internetowego – Krok po kroku

Dość teorii, teraz przejdziemy do zagadnień praktycznych. Pokażę Ci jak w prosty sposób uruchomić sklep internetowy bazujący na wspomnianym duecie WordPress + Woocomerce, a w kolejnej części przyjrzymy się procedurze uruchamiania sklepu na innym bardzo popularnym oprogramowaniu Prestashop.

Jak założyć sklep internetowy  WordPress + Woocommerce

Już wiesz, że do uruchomienia sklepu internetowego potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i samego oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny to załóż je bazując na opisie, który znajdziesz na stronie „Konto hostingowe„. Dla sklepu rekomenduję pakiet RED lub PURPLE lub na start żeby w ogóle sprawdzić czy sklep sensownie zadziała pakiet BLUE.

Możesz przez miesiąc przetestować konto BLUE za 1 zł netto. To także wystarczający czas na to aby samodzielnie uruchomić sklep internetowy i sprawdzić się w roli jego twórcy.

Hosting dla sklepu

Tylko dla Czytelników Jak Zrobić Stronę!

1 zł/mc

1,23 zł z VAT

Po miesiącu decydujesz co dalej.
Odnowienie w rozliczeniu miesięcznym to koszt 25 zł netto, a w rocznym 200 zł netto.

Podstawowe parametry konta BLUE

  • 25 GB pojemności na szybkich dyskach
  • nielimitowany transfer danych
  • rejestracja domeny .pl 0 zł
  • dowolna ilość kont email
  • 5 baz danych MySQL/MariaDB
  • PHP w wersji 7.2
  • Bezpłatny Certyfikat SSL
  • Autoinstalator WordPress'a
  • Kreator Stron WWW jako alternatywa do budowy strony
  • Dostęp do kopii bezpieczeństwa

Po założeniu konta zaloguj się do cPanelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). Na stronie głównej zjedź na dół strony i odszukaj ikonkę WordPress. Wygląda to tak jak na poniższym zrzucie ekranu.

wordpress

Uruchomisz w ten sposób aplikację instalatora oprogramowania, gdzie klikasz w przycisk „Instaluj”.

wordpress instalacja

W kolejnym kroku wypełnij formularz z danymi potrzebnymi instalatorowi. Określ więc domenę pod jaką sklep ma być zainstalowany, wybierz protokół https:// lub z przedrostkiem www https://www. To ważne ponieważ wówczas Twój sklep będzie wykorzystywał certyfikat SSL, o którym wspomniałem wcześniej. Na koncie hostingowym, które założysz powyżej certyfikat SSL masz bezpłatnie w standardzie. W polu określającym folder instalacji gdzie domyślnie będzie widniała wartość wp nie wpisuj nic. Usuń „wp” i pozostaw pole puste, chyba że faktycznie chcesz aby sklep został zainstalowany w podkatalogu, a jego adres miał postać twojadomena.pl/wp/

Ponadto zdefiniuj login administratora i jego hasło. Tu koniecznie zmień domyślnego admina na inny login i bezwzględnie użyj silnego hasła.

formularz instalacji

Pozostałe pola możesz zostawić domyślnie tak jak są, bo wszystko będziesz mógł zmieniać w późniejszym czasie. Na koniec kliknij w przycisk instalacji i poczekaj chwilę, aż zobaczysz komunikat o zakończeniu instalacji.

potwierdzenie instalacji

Teraz kliknij w link administracyjny, co spowoduje przejście i automatyczne zalogowanie się do panelu zarządzania WordPress’em.
Wordpress jest już zainstalowany. Pozostaje nam dołożenie do niego funkcjonalności sklepu internetowego.

Instalujemy Woocommerce

Z głównego menu po lewej wybierz: Wtyczki -> Dodaj nową

Dodaj wtyczkę

Następnie w polu wyszukiwania wtyczek wpisz „Woocommerce”. Rozszerzenie sklepu powinno pojawić się na pierwszym miejscu wyników. Kliknij w przycisk Zainstaluj teraz, a po chwili w przycisk Włącz, który pojawi się w miejscu pierwotnego przycisku instalacji wtyczki.

instalacja wtyczki

Uruchomi się proces bazowej konfiguracji sklepu w kilku krokach. W pierwszym podaj fizyczny adres swojego sklepu internetowego (np. siedziba Twojej firmy), określ walutę sklepu i wstępnie zdefiniuj rodzaj produktów jakie chcesz sprzedawać.

konfiguracja sklepu internetowego

W kolejnych krokach możesz dodatkowo aktywować płatności PayPal, podstawowe koszty wysyłki, a także zainstalować motyw StroreFront, system automatycznego kontrolowania stawek VAT czy integrację z MailChimp. StroreFront możesz aktywować, stawki VAT wedle uznania, natomiast MailChimp tylko wtedy gdy będziesz korzystał z tego zewnętrznego dostawcy usług mailingowych. Jeśli teraz tego nie aktywujesz później bez problemu będziesz mógł to zrobić więc nie ma strachu że coś przepadnie :)

Gdy dojdziesz do ostatniego kroku konfiguracji możesz zaimportować do sklepu przykładowe dane, w tym także przykładowe produkty. Zrób to żeby potem łatwiej było Ci zrozumieć poszczególne mechanizmy sklepu.

import produktów do sklepu

Gdy wybierzesz import produktów, Woocommerce podpyta jeszcze o to czy utworzyć stronę główną sklepu oraz czy zaimportować produkty przykładowe z jego repozytorium. Możesz też zaimportować własne produkty z pliku CSV, ale zakładam że takiego pliku nie masz więc ten punkt pomijam.

Kliknij w przycisk STARTUJEMY i poczekaj aż sklep pobierze dane i przekieruje Cię na stronę personalizacji. Dalej możesz pobawić się ustawieniami związanymi z wyglądem i w zasadzie sklep w wersji podstawowej jest gotowy do użytku.

Pozostaje Ci teraz poznać środowisko Twojego nowego sklepu, poklikać tu i tam, doinstalować dodatkowe rozszerzenia np. wspierające SEO, zwiększające wydajność, wtyczki do obsługi dodatkowych metod płatności, do obsługi kurierów, integrujące sklep z Allegro itd, itp… Ty decydujesz jak ostatecznie Twój sklep będzie wyglądał i jakie będzie miał możliwości. Masz do wyboru olbrzymia ilość bezpłatnych rozszerzeń i równie imponującą bazę wtyczek płatnych, z których niektóre to prawdziwe perełki.

Nie zapomnij też o kwestiach prawnych, a więc regulaminie, polityce prywatności i cookies, wdrożeniu odpowiednich klauzul zgód na przetwarzanie danych, itd. Na tym polu najlepiej jest skontaktować się z wyspecjalizowaną w RODO kancelaria prawną i wtedy masz pewność że o niczym istotnym nie zapomniałeś.

Pokaż mi to jeszcze raz

Na poniższym filmie możesz zobaczyć całą powyższą procedurę. W 2 minuty instaluję WordPressa i zakładam podstawowy sklep internetowy na Woocommerce. Wykorzystałem jak w powyższym przykładzie bezpłatny motyw graficzny sklepu Storefront, ale Ty możesz zainstalować dowolny inny. Atrakcyjną wizualnie bazę motywów dla Woocommerce znajdziesz m.in. na ThemeForest. Link pod filmikiem.

Jak założyć sklep internetowy  Prestashop

Prestashop to jeden z najpopularniejszych na rynku systemów Open Source pozwalający prowadzić własny sklep internetowy. W tym wypadku także potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je klikając w poniższy przycisk. Dla sklepu na Prestashop rekomenduję plan RED. Konto możesz zamówić na miesiąc za 1 z netto i w tym czasie postawić sklep i wszystko przetestować. Jeśli wszystko pójdzie po Twojej myśli możesz usługę przedłużyć lub nie. 

Hosting dla sklepu

Tylko dla Czytelników Jak Zrobić Stronę!

1 zł/mc

1,23 zł z VAT

Po miesiącu decydujesz co dalej.
Odnowienie w rozliczeniu miesięcznym to koszt 35 zł netto, a w rocznym 300 zł netto.

Podstawowe parametry konta RED

  • 50 GB pojemności na szybkich dyskach
  • nielimitowany transfer danych
  • rejestracja domeny .pl 0 zł
  • dowolna ilość kont email
  • dowolna ilość baz danych MySQL/MariaDB
  • PHP w wersji 7.2
  • Bezpłatny Certyfikat SSL
  • Autoinstalator Prestashop
  • Dostęp do kopii bezpieczeństwa

Po założeniu konta zaloguj się do cPanelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). Na stronie głównej zjedź na dół strony i odszukaj ikonkę Prestashop. Wygląda to tak jak na poniższym zrzucie ekranu.

Uruchomisz aplikację autoinstalatora oprogramowania, gdzie klikasz w przycisk „Instaluj”.

Początek instalacji PrestaShop

Wypełnij formularz danymi potrzebnymi instalatorowi. Wybierz domenę i protokół https:// lub https://www tak aby Twój sklep wykorzystywał certyfikat SSL zainstalowany na koncie hostingowym. To ważny element zwiększający bezpieczeństwo zarówno Twoje, sklepu jak również Twoich Klientów.

Jeśli adres Twojego sklepu ma mieć postać np. www.twojadomena.pl usuń wartość z pola „W katalogu” tak aby to pole było puste.

Wprowadź także adres email administratora, który będzie jednocześnie loginem i nadaj mu silne hasło. Dodatkowo w polu z nazwą katalogu panelu administracyjnego wpisz najlepiej jakiś ciąg liter i cyfr. Domyślnie jest to admin123, ale to zbyt proste i oczywiste więc zmień na coś innego.

Pozostałe pola możesz zostawić z wartościami domyślnymi. Wszystko będzie można później zmienić. Kliknij na dole formularza w przycisk „Instaluj” i poczekaj chwilę aż proces się zakończy.

Teraz kliknij w link administracyjny, co spowoduje przejście i do panelu zarządzania Prestą. Zaloguj się używając wprowadzonego wcześniej adresu email administratora i nadanego mu hasła.

prestashop logowanie

Jak zmienić wersję językową Prestashop

W kolejnym kroku musimy zmienić domyślną wersję językową z angielskiej na polską, chyba że nie ma takiej potrzeby. Załóżmy jednak że zmieniamy. W tym celu przejdź do sekcji International > Localization. Wybierz z listy języków do importu język polski i kliknij w przycisk Import.

Gdy język zostanie zaimportowany na tej samej stronie poniżej zmień ustawienia dla domyślnego języka:

Języki Prestashop

To jeszcze nie wszystko. Przejdź do ustawień swojego profilu administratora i tu także ustaw język polski.

język administratora

Po zapisaniu zmian interfejs sklepu zmieni język na polski.

Backend Prestashop

Sklep na Prestashop w wersji podstawowej jest gotowy do użytku. Tu także pozostaje Ci wprowadzenie własnych konfiguracji, ewentualne doinstalowanie dodatkowych wtyczek czy motywu. Domyślny motyw graficzny na obecną chwilę gdy piszę ten tekst wygląda mniej więcej tak:

Wygląd sklepu internetowego Presta

I tak to udało nam się zainstalować dwa sklepy działające na dwóch różnych systemach zarządzania. Osobiście preferuję Woocommerce, ale na Preście też uruchomiłem sporo sklepów i jest to rozwiązanie godne uwagi. Woocommerce dla mnie jest o tyle ciekawszy, że ze sklepami na nim działającymi jest po prostu mniej problemów i jest znacznie więcej dobrze działających, niekonfliktowych rozszerzeń, które wzbogacają funkcjonalność sklepu. 

Decyzja co do wyboru oprogramowania dla sklepu pozostaje wciąż w Twoich rękach :)

Jak założyć sklep internetowy w inny sposób

Jak z pewnością zauważyłeś głównie rekomenduję powyżej opisaną ścieżkę prowadzącą do własnego sklepu. Zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Jeśli jednak nie masz ochoty aby inwestować swój czas w wiedzę, to inną drogą umożliwiającą uruchomienie sklepu jest zakup dostępu do wybranej platformy działającej w modelu SaaS. Model ten polega na tym, że dostawca oprogramowania sklepu w zasadzie zapewnia nam wszystko czyli miejsce na serwerze, adres dla sklepu oraz samo oprogramowanie. Wadą tego modelu jest to, że nie mamy dostępu do plików sklepu, nie mamy realnego wpływu (poza zgłaszaniem sugestii) na rozwój oprogramowania i generalnie na każdym polu jesteśmy uzależnieniu od dostawcy. To niestety bardzo mocno ogranicza nas w kontekście wdrażania własnych strategii sprzedażowych, a to poważna wada i osobiście z tego względu takiego rozwiązania bym nie wybrał. Zaletami jest natomiast to, że w pakiecie (opłata miesięczna od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) mamy w zasadzie wszystko co jest nam potrzebne do prowadzenia standardowej sprzedaży.

W bardzo podobnym modelu działa sklep internetowy w dostępny w różnych kreatorach stron, który bazuje na popularnym systemie sprzedaży elektronicznej ECWID. Usługa różni się jednak nieco od standardowego modelu SaaS. Możemy uruchomić stronę internetową na własnym koncie hostingowym, gdzie dodatkiem może być sklep internetowy niejako „wstrzyknięty” w jej ramy. Możemy stworzyć stronę informacyjną o naszej działalności, której częścią będzie sklep internetowy, a nie odwrotnie. Jeśli zechcemy możemy rzecz jasna uruchomić sam sklep. Jest to rozwiązanie stosunkowo elastyczne, ponieważ nie jest nastawione tylko i wyłącznie na samo oprogramowanie sklepu internetowego, ale pozwala potraktować sklep jako dodatek strony internetowej. Aczkolwiek dokładnie to samo można zrobić w modelu WordPress + Woocommerce :)

Zaletą systemu ECWID jest również to, że możesz go zaimplementować na dowolnej stronie WWW nawet takiej napisanej w czystym HTML-u i także na WordPressie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę do integracji: http://wordpress.org/plugins/ecwid-shopping-cart/. Jeśli jednak chciałbyś uruchomić sklep korzystając z WordPress’a, to odradzam ECWID’a. Wykorzystaj Woocommerce, a będziesz mieć zdecydowanie większą kontrolę nad swoim sklepem.

Duży sklep większa inwestycja i większe wyzwanie

A co jeśli chcesz prowadzić naprawdę duży sklep internetowy? No cóż, wiesz już, że na WordPressie i na Preście jest to możliwe, można także wykorzystać sklep w modelu SaaS. Ponadto być może warto akurat w Twoim przypadku rozważyć zakup komercyjnego oprogramowania lub zlecenie zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji ecommerce stworzonej od początku do końca pod Twój model biznesowy. Nie licz tu jednak na to, że ktoś wykona dla Ciebie taką robotę za kilkaset czy kilka tysięcy złotych. Przy dużych i skomplikowanych aplikacjach ecommerce koszty ich realizacji i wdrożenia mogą sięgać kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych plus późniejsze koszty związane z obsługą, rozwojem, utrzymaniem infrastruktury informatycznej, serwerowej i promocją ogranicza ten segment działań do graczy ze sporym kapitałem.

Duży sklep to także duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać. Zapomnieć można o standardowym hostingu współdzielonym (choć na samym starcie może wystarczyć). Jednak prędzej czy później załapiesz się na limity wykorzystania zasobów takich: jak procesor, pamięć operacyjna, baza danych, ilość odwiedzin itd… Będzie to wymagało inwestycji w odpowiednio wydajny serwer dedykowany, skalowalne rozwiązania typu Cloud, albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją takiego środowiska.

Krótkie podsumowanie

Reasumując. Mam nadzieję, że dowiedziałeś się co nieco na temat tego jak założyć sklep internetowy. Jak zauważyłeś sklep internetowy można uruchomić w nieskomplikowany sposób instalując oprogramowanie samodzielnie lub prowadząc go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego artykułu podkreślałem wielokrotnie, to chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep chociażby w duecie WordPress + Woocommerce z jakimś ciekawym motywem graficznym, możesz osiągnąć więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz, z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić poza wrzucaniem produktów i zmianą statusów zamówień. Stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś skomplikowanym z czym nie mógłbyś sobie poradzić. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ale jest wiele czyhających na Ciebie pułapek i decydując się na taką drogę z pewnością zapłacisz „frycowe”. Jak duże ono będzie zależy wyłącznie od Ciebie. Ważne jest to, żebyś dobrze znał możliwości swojego sklepu i uczył się technik sprzedaży, a następnie wdrażał je systematycznie i konsekwentnie w życie. 

Powinieneś dokładnie przeanalizować potrzeby i własne oczekiwania. Następnie dobierasz pod tym kątem narzędzia i do dzieła :)

Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.
4.7 (94.81%) głosów: 27

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Dołącz do dyskusji