Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Jak założyć Sklep Internetowy i ile to kosztuje?

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 15 listopada 2020

Jak założyć sklep internetowy nad którym będziesz panować od początku do końca? Sklep internetowy, który możesz skalować i modelować pod kątem zmieniających się warunków w jakich działa Twój biznes. Czy to trudne zadanie? Sprawdźmy.

Sklep Internetowy, to nic innego jak strona z funkcjonalnościami pozwalającymi na sprzedaż produktów lub usług o różnym charakterze – od produktów fizycznych po produkty wirtualne czy cyfrowe.

Sklep internetowy, jaki mam nadzieję wkrótce uruchomisz, może być witryną z jednym produktem, kilkoma czy kilkudziesięcioma. Tylko tyle? Spokojnie 🙂 Jeśli uważasz, że w Twoim przypadku to za mało, czytaj dalej, ponieważ to o czym będę pisał pozwoli Ci samodzielnie uruchomić sklep oferujący asortyment liczony w tysiącach produktów.

Sprzedaż online może być kluczowym elementem Twojej strategii biznesowej lub uzupełnieniem istniejącej oferty albo sposobem na finansowanie lub dofinansowanie bloga i innych Twoich działań.  Ale wiesz co jest w tym najważniejsze? To, że to Ty decydujesz o wszystkim! Oczywiście pod warunkiem, że wykorzystasz właściwe narzędzia.

Pomysłów na założenie sklepu internetowego jak z pewnością się domyślasz może być sporo. Przyjrzyjmy się najważniejszym, praktycznym zagadnieniom odpowiadającym na główne pytanie naszego artykułu: Jak Założyć Sklep Internetowy?

Spis treści

Jak założyć sklep internetowy? Nie próbuj tylko działaj!

W tym tekście okraszonym materiałami wideo dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat tego jak założyć sklep internetowy, ale dotkniemy też innych, niezwykle istotnych aspektów związanych z jego “być albo nie być”.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że samo uruchomienie sklepu, co jak się zaraz przekonasz samo w sobie jest bardzo proste, to raptem początek drogi.

Aby skutecznie prowadzić sprzedaż w Internecie, musisz dobrze poznać narzędzia z których korzystasz. Nie ważne czy jest to sklep w modelu SaaS lub działający w oparciu o takie czy inne oprogramowanie. Ta zasada wszędzie obowiązuje!

Gdy stawiasz na samodzielność i oszczędność, bezwzględnie zainwestuj swój czas w jak najlepsze poznanie możliwości systemu. I może napiszę teraz coś czego nie powinienem, ale prawda jest taka, że jeśli nie zaangażujesz się w swój pomysł w 100%, jeśli oprogramowanie, z którym pracujesz nie stanie się dla Ciebie niczym dobry przyjaciel, którego znasz od lat i na którego zawsze możesz liczyć albo co gorsze zabraknie Ci wytrwałości żeby tę przyjaźń budować, Twój projekt nie przetrwa.

Sklepu internetowego nie uruchamia się na próbę. Albo wchodzisz w niego na całość i działasz skutecznie, albo odpuść, bo stracisz czas i pieniądze. Konkurencja w branży eCommerce jest tak duża, że działania na pół gwizdka w miażdżącej większości zawsze kończą się rozczarowaniem i złożeniem broni.

Nie oczekuj też, że zakładając sklep, w ciągu miesiąca zaczniesz godnie zarabiać, a za pół roku pojedziesz na słoneczną plażę. Życzę Ci tego z całego serca, ale to tak nie działa!

Trochę postraszyłem. No cóż. Nie chcę jednak żebyś kiedyś powiedział, że Krzysiek tak jak inni obiecywał złote góry, a w rzeczywistości ich nie widać. Chcę, żebyś od początku zdawał/zdawała sobie sprawę z tego, że własny sklep internetowy, to wymagający i angażujący projekt, do którego trzeba podejść świadomie i odpowiednim zapleczem wiedzy oraz umiejętności.

Powiem jednak coś jeszcze. Gdy dobrze zrozumiesz, to o czym piszę, a w ślad za tym zaczniesz działać, wykorzystując w praktyce zdobytą tu wiedzę, Twoje szanse na sukces znacząco wzrosną. Zanim to jednak nastąpi czeka Cię niemało wyzwań i całkiem sporo zakrętów do pokonania. Tu jednak kolejna dobra wiadomość. Chętnie pomogę Ci się z nimi zmierzyć!

🎞️ Wideo: Jak założyć sklep w kilka minut 🎞️

Poniżej filmy, na których prezentuję prosty, a zarazem skuteczny sposób na bardzo szybkie wystartowanie ze sklepem. Sklepem, który dalej możesz modelować wedle własnych potrzeb praktycznie w nieograniczony sposób. To co jest tu kluczowe. Nie musisz być informatykiem! Zapraszam do obejrzenia, a więcej informacji na temat zakładania sklepu znajdziesz w dalszej części artykułu pod filmami.

Do uruchomienia ekonomicznego sklepu potrzebujesz

Miejsca na serwerze i domeny

Elastycznego Systemu CMS

Rozszerzenia eCommerce

Znajomości Sklepu i jego narzędzi

Kurs Budowy Sklepu Internetowego

Jak założyć, skonfigurować i poprowadzić sklep internetowy

Czas to pieniądz. Nie marnuj go na eksperymenty i poszukiwania na zasadzie prób i błędów. Sięgnij po gotową, praktyczną wiedzę, której nie znajdziesz na YouTube!

DOWIESZ SIĘ WSZYSTKIEGO!

Przygotowałem dla Ciebie unikalny kurs onLine, podczas którego sklep internetowy omawiamy szczegółowo, krok po kroku od podstaw. Poznasz niesamowite możliwości i narzędzia oraz sposoby skutecznego ich wykorzystania. To bezcenna wiedza. Otrzymasz również dostęp do zamkniętej społeczności wsparcia!

Nie musisz być informatykiem. Wystarczy, że zaangażujesz się w projekt i poprowadzisz go w świadomy sposób. Ten kurs otworzy przed Tobą wiele nowych możliwości.

Jak założyć sklep internetowy i  Czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe?

Tak naprawdę założenie sklepu, czy strony internetowej, nie jest niczym specjalnie skomplikowanym. Do tematu można podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Każdy odpowie sobie na te pytania inaczej.

O ile start wydaje się być bardzo prosty, o tyle późniejsze działania związane z zarządzaniem sklepem internetowym, jego rozbudową, modelowaniem strategii marketingowej, to większe wyzwania i nie koniecznie są to proste tematy. Jeśli jednak nie zabraknie Ci determinacji wszystkiego możesz się nauczyć.

Własny Sklep internetowy i rejestracja firmy. Czy muszę mieć działalność?

Jednym z udogodnień, które w kwietniu 2018 roku weszło w życie jako element tzw. Konstytucji Biznesu jest możliwość prowadzenia sprzedaży nieewidencjonowanej o ile przychód z takiej sprzedaży nie przekracza 50% minimalnej krajowej w miesiącu. To świetne warunki do tego by zacząć przygodę z eCommerce i ułatwienie dla wielu początkujących przedsiębiorców. Co istotne to fakt, że jeśli pracujesz gdzieś na etacie wynagrodzenie, które otrzymujesz nie jest wliczane do tego przychodu. Nie ma więc obawy,  że z powodu zarobków w miejscu pracy przekroczysz miesięczny limit.

Pomimo, że jesteś zwolniony ze składek ZUS ta forma działalności nie zwalnia Cię z konieczności odprowadzania podatków od uzyskanego przychodu. W tym wypadku rozliczasz się z Urzędem Skarbowym rocznie wpisując w formularzu PIT w rubryce “inne źródła dochodu” jego wartość.  Podatek od przychodu wyniesie 18% lub 32% w zależności od Twojej oferty. Dobrze jest więc co miesiąc odkładać podatek na boku, żeby potem jednorazowe jego opłacenie nie było bolesne dla domowego budżetu.

Są jednak także pewne obostrzenia. Nie możesz prowadzić działalności nieewidencjonowanej, a więc w tym wypadku swojego sklepu internetowego bez rejestracji firmy w sytuacji gdy:

Cel przede wszystkim, czyli jak mądrze założyć sklep internetowy

Nie będę się w tym momencie koncentrował na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego przedsięwzięcia biznesowego, także internetowego. Nie mam tu na myśli sklepów z olbrzymimi budżetami, mam na myśli projekty małe, gdzie właściciel w sposób świadomy wdraża określone strategie, a które w późniejszym czasie przynoszą mu wymierne korzyści.

Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklep internetowy traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje dużych kosztów wejścia. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione i konieczne.

Oczywiście jeśli masz większy budżet zawsze możesz zainwestować kilkanaście, kilkadziesiąt, czy nawet set tysięcy złotych w coś, co potem da Ci perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest bardzo różnie i znam przypadki wyłożenia dużych pieniędzy na sklepy, które nie przetrwały nawet jednego roku. Nie jest prawdą, że tylko duża kasa gwarantuje powodzenie. Możesz na starcie wydać miliony i zwinąć się po roku, możesz na starcie wydać tysiąc złotych i działać przez lata.

Mały sklep mała inwestycja

W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. To czy uda nam się pozyskać na takim sklepie ruch bez inwestycji w reklamę?…. Hmmmm, to już inna para kaloszy i z pewnością nie odmówię sobie przyjemności poruszenia tego zagadnienia w innym artykule. Ten wątek znajdziesz także szerzej poruszony na moich kursach PoznajWP, na które serdecznie zapraszam.

Założenie sklepu internetowego i koszty startowe

Sklep internetowy możesz mieć za kilkaset złotych lub za kilkaset tysięcy… tak naprawdę nie ma górnej granicy. Spektrum cenowe jest olbrzymie, ale głównym determinantem są Twoje wymagania i oczekiwania. Tak jak wspomniałem nie analizujemy tu przypadków wysokobudżetowych, a szukamy sposobu na to, aby założyć sklep możliwie niewielkim nakładem finansowym. Nie da się jednak całkowicie uciec od kosztów, chyba że celujesz w amatorkę i należysz do osób, które tak jak wspomniałem na początku mówią “założę sklep na próbę i się zobaczy“. Zakładam, że tak nie jest.

Na pewno niezbędnym minimum inwestycyjnym jest:

  • miejsce na serwerze (hosting),
  • adres sklepu czyli domena,
  • certyfikat SSL – podnoszący bezpieczeństwo sklepu – na większości hostów jest dostępny w wersjach darmowych i płatnych
  • oraz klucz czyli właściwa aplikacja sklepu internetowego

Ostatni punkt potraktujemy jednak bardziej jako własną inwestycję w postaci czasu, ponieważ omówimy rozwiązania Open Source, gdzie licencja sklepu dostępna jest dla każdego bezpłatnie. Pierwsza znacząca oszczędność.

Podstawowy hosting pod sklep na początek będziesz mieć w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku. Jeśli sklep będzie się rozwijał z pewnością będzie konieczna przesiadka na coś większego, ale na starcie, to minimum powinno wystarczyć. Chyba, że planujesz sklep w modelu dropshippingu z tysiącami produktów importowanymi i synchronizowanymi z bazami hurtowni, który ma szansę szybko zacząć generować znaczny ruch i tym samym znaczne obciążenia. W takiej sytuacji warto od razu rozejrzeć się za VPS-em.

Domenę czyli adres sklepu możesz mieć za kilkadziesiąt złotych w skali roku. Nie jest to więc duży wydatek.

Do tego potrzebujesz certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a sklepem. Niestety temat bezpieczeństwa przez znaczną część właścicieli sklepów wciąż jest ignorowany, choć to zjawisko sukcesywnie maleje. Nie popełniaj tego błędu. Osobiście nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w miejscu, które nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. W mojej ocenie brak certyfikatu, to objaw niekompetencji i ignorancji. Jego brak może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu i skutecznie obniżać konwersję, a przecież chodzi o coś zupełnie innego.

Jeśli na dzień dobry stracisz zaufanie, to ze sprzedażą będzie o wiele ciężej. Certyfikat SSL możesz kupić u swojego operatora usług hostingowych lub w innych miejscach zazwyczaj w cenie ok 100 zł w skali roku, a w podstawowej wersji jest on coraz częściej bezpłatnym dodatkiem do konta hostingowego.

Podsumowując wariant minimum: miejsce na serwerze 200 zł (pierwszy rok może być tańszy), rejestracja domeny średnio 20 zł, certyfikat SSL jeśli nie masz na koncie za free około 80 zł. Łącznie inwestycja w naszym przykładzie to około 300 zł. Jeśli budżet masz większy rozważ wydajniejsze koto hostingowe.

Oprogramowanie sklepu internetowego

No własnie, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i z czym to się je? Przede wszystkim potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie.

Powyżej na filmach już w zasadzie zarekomendowałem rozwiązanie w postaci WordPress’a i rozszerzenia Woocommerce i tak na dobrą sprawę moglibyśmy na tym poprzestać, bo jest to środowisko w zupełności wystarczające do tego aby zacząć sprzedaż w Internecie i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Jeśli nie wiesz do końca czym jest WordPress przeczytaj artykuł: Co to jest WordPress. Ale oczywiście, nie jest to jedyna droga, którą możesz podążyć. Masz bowiem do dyspozycji wiele innych rozwiązań Open Source takich jak Prestashop, Magento itd., gdzie za licencję nie zapłacisz podobnie jak w przypadku WordPressa.

Koszty założenia sklepu

Skoro decydujemy się na rozwiązanie Open Source, to kosztów brak. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb oraz specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzisz sobie z tym zadaniem sam, będziesz zmuszony znaleźć kogoś, kto zrobi to za Ciebie i zrobi to dobrze. Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie masz nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji i zapłacić za usługę. To jednak może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia.

Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy, także te bazujące na oprogramowaniu OpenSource, to koszty zaczynające się od około 5 000 zł netto w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł czy mniej, ale uwierz mi, widziałem wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza.

Niektóre realizacje pozwoliły mi szczerze wątpić w to czy wykonawca faktycznie wie jak założyć sklep internetowy, który przyniesie w perspektywie korzyści inwestorowi. Albo inaczej. To jak założyć sklep wie, ale niewiele więcej, a to trochę za mało jeśli podejmuje się takich usług i bierze za nie pieniądze. Dlatego jeśli nie masz na uruchomienie sklepu internetowego przynajmniej 5 tysięcy złotych nie pakuj się w realizację za tysiąc, bo szansa, że Twój sklep zawojuje Internet i da Ci swobodę działania będzie znikoma.

Powiem nawet więcej. Jeśli masz na sklep owe 5000 zł i tu będzie zaskoczenie, też nie przeznaczaj ich na zewnętrzną realizację! Dlaczego? Uruchomienie sklepu to jedno, a pozyskanie ruchu i sprzedaż to drugie. Jeśli cały swój budżet wykorzystasz na opłacenie agencji, nie będziesz miał środków na reklamę, a to w prostej linii droga do położenia projektu.

Przy budżecie 5000 zł, sklep zbuduj samodzielnie minimalizując koszty, a wszystko co zostanie zainwestuj w kampanie np. na Facebooku czy Google Ads – w zależności od preferencji i skuteczności danego kanału. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał/miała jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie

Zrób to sam

Myślisz, że zwariowałem namawiając Cię do samodzielnej budowy sklepu internetowego? Wielu moich Klientów, Kursantów i Czytelników JZS właśnie w ten sposób założyło sklep internetowy i z powodzeniem go prowadzi, a blisko 100% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron www, nawet tych najprostszych.

Ty również potrafisz to zrobić, jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. W dalszej części artykułu pokażę Ci krok po kroku jak założyć sklep internetowy w domowym zaciszu. Możesz powtórzyć te czynności, by po krótkiej chwili stać się dumnym właścicielem sklepu.

Bardzo dużo materiałów edukacyjnych na temat tego jak założyć sklep internetowy znajdziesz w sieci. Możesz korzystać z moich wskazówek na JZS, kanału YouTube jak również również z kursów na PoznajWP.pl. Bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę, będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w stosunkowo krótkim czasie. Jeśli okaże się, ze to Cię przerasta lub nie masz czasu, wtedy poszukaj wsparcia na zewnątrz.

Zaletą takiej ścieżki jest to, że sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klientów, które nieustannie ewoluują.

Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki zakupowe i inne rozmaite strategie, bo masz nad sklepem 100% kontroli i masz chęć/zapał aby się go uczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić, to wydanie kilku tysięcy złotych na program, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy własnie takie ma zadanie. Owszem, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.

Produkty w sklepie internetowym

Możesz sprzedawać praktycznie co zechcesz. Od produktów fizycznych po dostęp do treści, usług, plików, itp… Bez problemu wystawisz produkty z różnymi atrybutami jak rozmiar, kolor czy cokolwiek innego czego wymaga specyfika Twoich produktów. Przy odrobinie zacięcia możesz swój sklep wzbogacić o wiele dodatków jak np. kreatory produktów i sprzedawać spersonalizowane towary, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jako przykład możesz sprawdzić kreator koszulek, który działa właśnie na bazie WordPress’a i Woocommerce.

Produkty pogrupujesz w kategorie i opiszesz tagami, co może ułatwić ich wyszukiwanie w sklepie. Możesz organizować promocje, generować kupony rabatowe, wykorzystywać upselling (podbicie sprzedaży), możesz kontrolować stany magazynowe i wiele innych aspektów związanych z procesami sprzedażowymi. W zasadzie wszystko co jest potrzebne do tego, aby sklep mógł funkcjonować masz w standardzie.

Jeśli zechcesz zintegrować swój sklep internetowy z hurtownią z której bierzesz towary, tak aby automatycznie aktualizować stany magazynowe, ceny, opisy czy cokolwiek zechcesz, to także jest możliwe. Są rozszerzenia, które z tym zadaniem sobie radzą, jak np. WP All Import. Tu jednak uwaga, tego typu narzędzia wymagają mocniejszych kont hostingowych.

Integracja sklepu z Allegro? Są rozszerzenia płatne, które taką integrację zapewnią. Ceneo?To również jest do zrobienia.

Korzystasz z systemu do fakturowania onLine, np. wFirma, inFakt lub innych? Znajdziesz rozszerzenia integrujące Twój sklep internetowy z tymi narzędziami, co zautomatyzuje procesy księgowe, a Tobie da więcej czasu na zajmowanie się rozwojem sklepu.

Płatności w sklepie internetowym

W standardzie masz wbudowane podstawowe metody płatności takie jak PayPal czy płatności przelewem. Teoretycznie jesteś w stanie prowadzić sklep wykorzystując tylko te metody, jednak PayPal nie jest w Polsce aż tak popularny jak na Zachodzie, dlatego warto dołożyć dodatkowe rozszerzenie integrujące sklep z popularnymi w naszym kraju kanałami płatności za pośrednictwem bankowości elektronicznej typu mBank itd… Można to załatwić np. przez takie platformy jak tPay.com, DotPay.eu, PayU i im podobnym. Moja rekomendacja? Sprawdź tPay.com, a jeśli dołączysz do kursu WooCommerce Sklep Internetowy będziesz mógł aktywować tPay z obniżonymi prowizjami za transakcje.

Wysyłka w sklepie internetowym

Skonfigurujesz praktycznie dowolne metody dostawy np. Poczta, Kurier, Odbiór osobisty itd… do każdej metody określisz stawki różnicując je np. w zależności od kraju, do którego przesyłka ma trafić. Istnieją także rozszerzenia integrujące bezpośrednio sklep z systemami takich operatorów jak DHL, DPD, Inpost w tym Paczkomaty itd… jesteś wiec w stanie rozszerzyć sklep o sposoby dostawy, jakie będą dla Ciebie i Twoich Klientów najkorzystniejsze.

Część firm kurierskich dostarcza własne rozwiązania dla sklepów, które mają z nimi podpisane umowy. Musisz popytać. Popularne są też platformy integrujące Twój sklep z wieloma przewoźnikami, np. apaczka.pl, Furgonetka itp… Zaletą takich rozwiązań jest to, że od razu na starcie masz atrakcyjne ceny przesyłek, co może być ciężko wynegocjować u przewoźnika jeśli dopiero startujesz i nie wysyłasz jeszcze zbyt dużo.

Faktury w sklepie internetowym

Już o tym wspomniałem. Domyślnie system nie oferuje systemu do fakturowania. Jeśli więc wpadnie zamówienie musisz wystawić fakturę ręcznie w systemie z którego korzystasz, ale jeśli zechcesz ten proces zautomatyzować, to jest to możliwe. Np. integracja sklepu z InFakt, iFirma, wFirma czy wystawianie faktur bezpośrednio w sklepie.

Ile produktów mogę mieć w sklepie i z czym wiąże się uruchomienie dużego sklepu?

Nie ma limitów na ilość produktów, tak jak w przypadku niektórych usług dostępnych w modelu SaaS. Istnieją sklepy działające w duecie WordPress + Woocommerce, które obsługują setki tysięcy produktów i bardzo duży ruch. Owszem tak duże projekty wymagają już kosztownej w utrzymaniu infrastruktury serwerowej, ale nie ma z nimi problemów.

Tak naprawdę ilość produktów ma drugorzędne znaczenie w kontekście wymagań technicznych. Możesz mieć sklep z tysiącami produktów, ale jeśli będzie na niego zaglądało 5 klientów dziennie, to taki sklep siłą rzeczy nie będzie kosztowny w utrzymaniu – nie będzie też jednak zarabiał 🙂 Większe potrzeby pojawią się wraz ze wzrostem ruchu na stronie, który będzie konsumował coraz więcej zasobów serwera. Duży ruch zazwyczaj jednak idzie w parze z popularnością produktów, a także ze wzrostem sprzedaży. W takiej sytuacji jeśli gdzieś po drodze nie popełnisz błędu, nie powinno być większych problemów z jego utrzymaniem.

Na początku śmiało możesz skorzystać z hostingu współdzielonego. Z czasem, czego gorąco Ci życzę, pewnie będzie konieczna przesiadka na VPS’a, serwer dedykowany lub inną infrastrukturę, którą uznasz za odpowiednią. No i nieustająca optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja. Na kursach PoznajWP.pl dużo na ten temat mówimy.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Dość teoretyzowania, przechodzimy do zagadnień praktycznych. Pokażę Ci prosty sposób na to jak założyć sklep internetowy bazujący na wspomnianym duecie WordPress + Woocomerce, a w kolejnej części przyjrzymy się procedurze uruchamiania sklepu na innym popularnym oprogramowaniu Prestashop.

Dlaczego WordPress + WooCommerce?

Na rynku znajdziesz ogromną ilość produktów, które pozwalają uruchomić sprzedaż w Internecie, ale tylko nieliczne oferują dwie niezwykle istotne cechy. To prostota obsługi i skalowalność. WordPress i  WooCommerce na tym polu nie mają sobie równych! Jeśli przyjrzysz się twardym statystykom, to są one jedynie potwierdzeniem tych słów.

Spójrz na dane z W3Techs dotyczące rynku systemów CMS, ale zobacz też jak dynamicznie rośnie udział WordPressa i WooCommerce w rynku.

Oto dane z października 2019 roku:

A poniżej te same metryki, ale na koniec czerwca 2020.

w3techs czerwiec

Porównaj dane z tych dwóch okresów. Widać jak na dłoni, że popularność WordPress’a, a co za tym idzie także sklepu WooCommerce jest miażdżąca na tle innych rozwiązań. Ogromna dynamika wzrostu.

W ujęciu globalnym co trzecia strona na jaką trafiasz w Internecie to WordPress, a gdy chodzi o największe wzrosty dotyczące wykorzystania tego systemu, to tu także znajduje się na pierwszym miejscu podium, a tuż za nim jego rozszerzenie dla sklepu internetowego WooCommerce.

Jak założyć sklep internetowy  WordPress + Woocommerce

Już wiesz, że do uruchomienia sklepu internetowego potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i samego oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je bazując na opisie, który znajdziesz na stronie “Zakładanie konta hostingowego” lub obejrzyj film który zamieściłem na początku tego artykułu. Dla sklepu, który z założenia jest bardziej wymagający niż zwykła strona wizytówka, rekomenduję pakiet WP Plus lub WP Elit.

Konto WP Plus

Tylko dla Czytelników Jak Zrobić Stronę!

95 zł/mc

netto

pierwszy miesiąc 10 zł netto!

Po założeniu konta hostingowego zaloguj się do Panelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). W lewym głównym menu odszukaj sekcję WordPress. Wygląda to tak jak na poniższym zrzucie ekranu.

Instalacja WordPress krok 1

Następnie kliknij w przycisk Instaluj.

Instalacja WordPress krok 2

W kolejnym kroku wypełnij formularz z podstawowymi danymi potrzebnymi instalatorowi. Określ więc domenę pod jaką sklep ma być zainstalowany, wybierz protokół https:// lub z przedrostkiem www https://www. To ważne ponieważ wówczas Twój sklep będzie wykorzystywał certyfikat SSL, o którym wspomniałem wcześniej. Na koncie, które założysz powyżej certyfikat SSL masz bezpłatnie w standardzie.

Najważniejsze na tym etapie jest dobranie odpowiedniego zestawu wtyczek i motywów, które z automatu stworzą wszystkie niezbędne mechanizmy sklepu internetowego. Wystarczy wybrać z listy zestawów opcję E-Commerce pack + Elementor + OceanWP aby móc za chwilę cieszyć się świetnym sklepem internetowym.

Pozostałe pola formularza możesz zostawić z domyślnymi wartościami.

Instalacja WordPress krok 3

Na koniec kliknij w przycisk instalacji i poczekaj chwilę, aż zobaczysz komunikat o jej zakończeniu. Proces instalacji dodatkowo wprowadza wiele zabezpieczeń Twojego przyszłego sklepu, którymi z poziomu tego panelu będziesz mógł łatwo zarządzać.

Instalacja WordPress krok 4

Na koniec system zapyta Cię czy chcesz doinstalować jeszcze jakieś dodatkowe rozszerzenia. Możesz zdecydować.

Czy instalować dodatkowe wtyczki?

Ważne: Jeśli wybierzesz instalację pełnego zestawu eCommerce, to po instalacji samego WordPressa system przystąpi do automatycznej instalacji kolejnych rozszerzeń dla Twojego sklepu. Postęp możesz śledzić w dolnym prawym rogu okna przeglądarki. Poczekaj cierpliwie, aż ten proces dobiegnie końca.

Instalowanie rozszerzeń dla sklepu

Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie aktywuj dla sklepu certyfikat SSL. Wystarczy przejść do sekcji Let’s Encrypt i uruchomić automatyczny proces instalacji certyfikatu.

Certyfikat SSL

Proces instalacji certyfikatu SSL dla sklepu możesz obejrzeć na poniższym filmie.

host

WordPress jest już zainstalowany z pełną funkcjonalnością sklepu internetowego. Pozostaje nam jedynie skonfigurowanie go pod kątem własnych potrzeb. Zanim się jednak zalogujesz przejdźmy jeszcze do zakładki Motywy i aktywujmy motyw jaki został zainstalowany z wybranym zestawem. W naszym przykładzie, to motyw OceanWP.

Aktywacja motywu

Teraz możesz się zalogować.

Logowanie do Panelu WordPress

Konfigurujemy Woocommerce

Z głównego menu po lewej wybierz: Aktualizacje -> a następnie uruchom aktualizację tłumaczeń i innych elementów jeśli są dostępne.

aktualizacja tłumaczeń

Po aktualizacji paczek z tłumaczeniami poszczególnych dodatków (proces przebiegnie automatycznie). Kliknij w przycisk aktywacji kreatora konfiguracji sklepu. Będzie to wyglądało mniej więcej tak:

Manager Instalacji Sklepu Internetowego

Uruchomisz proces podstawowej konfiguracji sklepu w kilku krokach.

Inicjacja kreatora instalacji

Możesz z niego skorzystać lub nie. Jeśli go pominiesz nic złego się nie stanie. Konfiguracją możesz w pełni zarządzać w sekcji ustawień swojego sklepu. Ja zazwyczaj ten proces pomijam ponieważ Woo zadaje tu pytania, które mają niewiele wspólnego z konfiguracją sklepu, a przede wszystkim służą gromadzeniu danych o sklepach na potrzeby działań marketingowych. Ale przyjrzyjmy się im.

Pierwszy krok to adres Twojego sklepu:

Adres sklepu

Krok numer 2 to wskazanie branży w jakiej działamy:

Branża

Krok numer 3, to rodzaj produktów jakie będziesz sprzedawać. Produkty fizyczne lub produkty do pobrania. Pozostałe opcje jak widzisz, to zachęta do skorzystania z płatnych dodatków producenta. Możesz śmiało zaznaczyć pierwsze dwie opcje i przejść dalej.

Rodzaje produktów

Krok 4, to kolejne pytania o charakterze marketingowym. Pytanie o ilość produktów, pytanie czy masz już sklep lub prowadzisz sprzedaż na innej platformie, jeśli wybierzesz opcję TAK, dostaniesz pytanie o generowaną sprzedaż itd… W poniższym przykładzie odpowiedziałem, że nie mam jeszcze żadnych produktów i nigdzie niczego nie sprzedaję.

Możesz tu również aktywować dodatkowe wtyczki integrujące sklep z Facebookiem, systemem mailingowym MailChimp i z Google Ads. Decydujesz co chcesz doinstalować.

Dodatkowe pytania

Ostatni krok to motyw. W tym wypadku po prostu kliknij w przycisk przy motywie jaki masz już zainstalowany.

Wybór motywu

Wcześniejsze wersje WooCommerce umożliwiały w kreatorze aktywację płatności PayPal, skonfigurowanie podstawowych kosztów wysyłki i ustawienie kilku innych opcji. Teraz tego w tym miejscu nie ma, ale oczywiście wszystko znajdziesz w ustawieniach więc spokojnie 🙂

Musimy jeszcze wybrać stylistykę sklepu i zaimportować przykładowe dane. Pozwoli Ci to łatwiej zorientować się w jaki sposób funkcjonują np. produkty w sklepie. Przejdź do sekcji Theme Panel > Install Demos.

import demo

Następnie wybierz kategorię Ecommerce i jedną z dostępnych stylistyk do zaimportowania.

Przejdź do kolejnego kroku importu danych klikając na przycisk:

import krok 2

Na pytanie co chcesz importować nie zmieniaj niczego. Zostaw domyślnie import całości i ostatecznie uruchom proces.

import krok 3

Poczekaj cierpliwie, a gdy import się zakończy uruchom adres swojego sklepu i sprawdź jak wygląda. 

Pozostaje Ci teraz poznać środowisko Twojego nowego sklepu, poklikać tu i tam, doinstalować dodatkowe rozszerzenia wedle własnego uznania. Ty decydujesz jak ostatecznie Twój sklep będzie wyglądał i jakie będzie miał możliwości. Masz do wyboru olbrzymią ilość bezpłatnych rozszerzeń i równie imponującą bazę wtyczek komercyjnych, z których niektóre to prawdziwe perełki.

Nie zapomnij też o kwestiach prawnych, a więc regulaminie, polityce prywatności i cookies, wdrożeniu odpowiednich zgód na przetwarzanie danych, itd. Na tym polu najlepiej jest skontaktować się z wyspecjalizowaną w RODO kancelaria prawną i wtedy masz pewność, że o niczym istotnym nie zapomniałeś.

Inny motyw, który rekomenduję?

OceanWP to bardzo dobry motyw, ale nie oznacza, że jedyny godny polecenia. Spośród tych, które oferują bardzo dobrą jakość kodu i wysoki poziom elastyczności wymienić mogę jeszcze Astrę i Kadence. Nieco więcej na ich temat znajdziesz w artykule “Najlepsze motywy WordPress“.

Szczególnie chcę zwrócić uwagę na Kadence w wersji PRO, gdzie otrzymujesz dostęp m.in. do rozszerzeń wzbogacających funkcjonalność sklepu WooCommerce. Wtyczkę Kadence Woo Extras można kupić niezależnie i wykorzystać ją także na innym motywie, aczkolwiek doświadczenie podpowiada, że najlepiej sprawdzi się z motywem, który został stworzony przez ten sam zespół programistów. Jeśli spodobają Ci się jej możliwości wśród których znajdziesz: 

  • galerie produktu,
  • własne komunikaty w koszyku, uzależnione od jego zawartości
  • wizualną prezentację wariantów produktów (np. kolory, rozmiary itp…)
  • moduł pozwalający na tworzenie okien z rozmiarami, np. odzieży
  • kontrolę sposobu wyświetlania cen produktów z wariantami
  • dodatkowe opisy dla kategorii
  • zarządzanie własnymi polami formularza zamówień
  • i inne…
rekomenduję Ci wykorzystanie motywu Kadence i jego rozszerzenia PRO Woo Extras.

Kurs Budowy Sklepu – Poznaj system na którym pracujesz

Jednym z ważnych czynników mających realny wpływ na to czy odniesiesz sukces czy nie, jest doskonała znajomość narzędzi, na bazie których działa Twój sklep internetowy. Sam proces jego uruchomienia jak widzisz jest banalnie prosty, ale to zaledwie pierwszy krok na zdecydowanie dłuższej drodze do celu.

Zrób wszystko, aby dokładnie poznać możliwości jakie oferuje Ci sklep i może się zdziwisz, ale nie chodzi mi o to abyś nauczył się dodawania produktów. Owszem to także, ale mi w tym momencie chodzi o takie opanowanie narzędzi abyś był/była w stanie planować i wdrażać własne strategie rozwoju. 

To oznacza, że powinieneś bardzo dokładnie poznać WordPress’a na wielu płaszczyznach: umieć dobierać rozszerzenia, umieć je instalować, konfigurować, integrować czy w końcu nauczyć się optymalizować własny sklep internetowy pod kątem SEO. Jeśli nie nauczysz się skutecznie wykorzystywać możliwości sklepu masz niewielkie szanse na sukces. Brzmi groźnie? Wiesz, że każdego dnia w polskich zasobach internetu przybywa po kilkadziesiąt sklepów internetowych? Sądzisz, że w Internecie jest miejsce dla nich wszystkich? Przetrwają wyłącznie te, których właściciele podejmują świadome decyzje i potrafią odpowiednio planować swoje działania. Zainwestuj więc swój czas w naukę. Poznaj system CMS i chociażby podstawy związane z marketingiem internetowym.

Przed Tobą kolejne etapy. Internet jest olbrzymią bazą wiedzy, a więc jeśli tylko zechcesz dotrzesz do wielu treści, które będą wspierać Twoją edukację. W przypadku WordPress’a zapraszam na platformę edukacyjną poznajWP.pl, gdzie znajdziesz m.in. rozbudowany kurs WordPress’a i sklepu WooCommerce. Pomoże Ci on zrozumieć i wykorzystać potencjał tego systemu, nie mówiąc o olbrzymiej oszczędności czasu.

Kurs WooCommerce

Działaj niestandardowo

Podstawowym błędem osób, które stawiają pierwsze kroki jest przekonanie, że wystarczy założyć sklep internetowy, nawrzucać produktów ile fabryka da, najlepiej jeszcze z dużej hurtowni wykorzystując mechanizmy automatycznego importu i świat padnie do stóp. Ech, gdyby to było takie proste 🙂

Tak jednak się nie stanie. Zadbaj o to aby Twój sklep czymś się wyróżniał na tle konkurencji, zwłaszcza jeśli zamierzasz sprzedawać produkty, których pełno na “półkach” innych sklepów internetowych.

Zadaj sobie pytanie, dlaczego ktoś miałby kupić akurat u Ciebie. Jeśli masz te same opisy co inni, jeśli wykorzystujesz te same zdjęcia co inny, to co ma skłonić “Kowalskiego” do wyboru Twojego sklepu. Cena? Chcesz walczyć tylko ceną i schodzić ze swojej marży do absurdalnych poziomów? To droga donikąd.

Twórz własne opisy i obrazy produktów, przynajmniej dla tych, na których najbardziej Ci zależy. Pokaż, że nie jesteś taki sam jak dziesiątki innych sklepów, że jesteś inny, lepszy i że właśnie Tobie warto zaufać.

Tak prowadzony sklep wymaga więcej zaangażowania, ale efekty są o wiele lepsze. Wspomagaj swoje działania dodatkowymi narzędziami takimi jak Glorify czy Crello do tworzenia świetnych grafik produktowych. I pamiętaj, że Google nie lubi duplikatów! Powielanie treści będzie skutecznie utrudniało Ci pozyskiwać organiczny ruch z wyszukiwarki.

A jak wygląda aktywacja sklepu na klasycznym hostingu?

Na poniższym filmie możesz zobaczyć całą procedurę. W 2 minuty instaluję WordPressa i zakładam podstawowy sklep internetowy na Woocommerce. Wykorzystałem tym razem bezpłatny motyw graficzny sklepu Storefront, ale Ty możesz zainstalować dowolny inny. Atrakcyjną wizualnie bazę motywów dla Woocommerce znajdziesz m.in. na ThemeForest. Link pod filmikiem.

softa

Jak założyć sklep internetowy Prestashop

Prestashop to jeden z najpopularniejszych na rynku systemów Open Source pozwalający prowadzić własny sklep internetowy. W tym wypadku także potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je klikając w poniższy przycisk. Dla sklepu na Prestashop rekomenduję plan RED. Konto możesz zamówić z rabatem dla Czytelników JZS 50% w pierwszym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub rok).

Hosting dla sklepu

Tylko dla Czytelników JZS abonament roczny -50% z kodem JZS

12,50 zł/mc

15,37 zł z VAT

Podstawowe parametry konta RED

Po założeniu konta zaloguj się do Panelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). Na stronie głównej odszukaj z lewej strony sekcję “Aplikacje”

Przejście do sekcji Aplikacje

Na kolejnej stronie przejdź do wszystkich aplikacji > Ecommerce i przy Prestashop kliknij w przycisk instalacji

Wybór sklepu Prestashop

W zasadzie nic więcej nie musisz robić. System automatycznie pobierze najnowszą wersję Prestashop i przeprowadzi cały proces instalacji. Na koniec zobaczysz podsumowanie i link, który automatycznie przeniesie Cię do panelu zarządzania sklepem.

Przejście do panelu administracyjnego

Kliknij w link administracyjny, co spowoduje przejście i do panelu zarządzania Prestą.

Jak zmienić wersję językową Prestashop

W kolejnym kroku musimy zmienić domyślną wersję językową z angielskiej na polską, chyba że nie ma takiej potrzeby. Załóżmy jednak że zmieniamy. W tym celu przejdź do sekcji International > Localization. Wybierz z listy języków do importu język polski i kliknij w przycisk Import.

Gdy język zostanie zaimportowany na tej samej stronie poniżej zmień ustawienia dla domyślnego języka:

Języki Prestashop

To jeszcze nie wszystko. Przejdź do ustawień swojego profilu administratora i tu także ustaw język polski.

język administratora

Po zapisaniu zmian interfejs sklepu zmieni język na polski.

Backend Prestashop

Sklep na Prestashop w wersji podstawowej jest gotowy do użytku. Tu także pozostaje Ci wprowadzenie własnych konfiguracji, ewentualne doinstalowanie dodatkowych wtyczek czy motywu. Domyślny motyw graficzny na obecną chwilę gdy piszę ten tekst wygląda mniej więcej tak:

Wygląd sklepu internetowego Presta

I tak oto udało nam się zainstalować dwa sklepy działające na dwóch różnych systemach zarządzania. Osobiście preferuję Woocommerce, ale na Preście też uruchomiłem sporo sklepów i jest to rozwiązanie godne uwagi.

Woocommerce dla mnie jest o tyle ciekawszy, że ze sklepami na nim działającymi jest po prostu mniej problemów i jest znacznie więcej dobrze działających, niekonfliktowych rozszerzeń, które wzbogacają funkcjonalność sklepu. Znajdziesz wiele ofert typu lifetime deal na komercyjne często świetne rozszerzenia, co także przemawiają za tym rozwiązaniem, ponieważ stałe koszty możemy w ten sposób drastycznie zminimalizować. Jeśli uczestniczysz w moich kursach na PoznajWP zajrzyj koniecznie do naszej społeczności i do tematu z wybranymi ofertami LTD.

Jak założyć sklep internetowy w inny sposób

Jak z pewnością zauważyłeś głównie rekomenduję powyżej opisaną ścieżkę prowadzącą do własnego sklepu z którym możesz zrobić co tylko zechcesz. Zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Jeśli jednak nie masz ochoty aby inwestować swój czas w wiedzę, to inną drogą umożliwiającą uruchomienie sklepu jest zakup dostępu do wybranej platformy działającej w modelu SaaS.

Model ten polega na tym, że dostawca oprogramowania sklepu w zasadzie zapewnia nam wszystko czyli miejsce na serwerze, adres dla sklepu oraz samo oprogramowanie. Wadą jest to, że nie masz dostępu do plików sklepu, nie masz realnego wpływu (poza zgłaszaniem sugestii) na rozwój oprogramowania i generalnie na każdym polu jesteś uzależniony od dostawcy.

To niestety bardzo mocno ogranicza Cię w kontekście wdrażania własnych strategii sprzedażowych, a to poważna wada i osobiście z tego względu takiego rozwiązania bym nie wybrał. Zaletami jest natomiast to, że w pakiecie (opłata miesięczna od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) mamy w zasadzie wszystko co jest potrzebne do prowadzenia podstawowej sprzedaży.

W bardzo podobnym modelu działa sklep internetowy, dostępny w różnych kreatorach stron, a który bazuje na popularnym systemie sprzedaży ECWID. Usługa różni się jednak nieco od standardowego modelu SaaS. Możemy uruchomić stronę internetową na własnym koncie hostingowym, gdzie dodatkiem będzie sklep internetowy “wstrzyknięty” w jej ramy.

Możemy stworzyć stronę informacyjną o naszej działalności, której częścią będzie sklep internetowy, a nie odwrotnie. Jest to rozwiązanie stosunkowo elastyczne, ponieważ nie jest nastawione tylko i wyłącznie na samo oprogramowanie sklepu internetowego, ale pozwala potraktować sklep jako dodatek do strony internetowej czy bloga. Aczkolwiek dokładnie to samo i znacznie więcej można zrobić wykorzystując duet: WordPress + Woocommerce 🙂

Zaletą systemu ECWID jest to, że możesz go zaimplementować na dowolnej stronie WWW nawet takiej napisanej w czystym HTML-u i także na WordPressie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę do integracji: ecwid shopping cart.

Jeśli jednak chciałbyś uruchomić sklep korzystając z WordPress’a, to wykorzystaj Woocommerce, a będziesz mieć zdecydowanie większą kontrolę nad swoim sklepem.

Duży sklep większa inwestycja i większe wyzwanie

A co jeśli chcesz prowadzić duży sklep internetowy? No cóż, wiesz już, że na WordPressie i na Preście jest to możliwe, można także wykorzystać sklep w modelu SaaS. Ponadto być może warto akurat w Twoim przypadku rozważyć zakup komercyjnego oprogramowania lub zlecenie zaprojektowania i wdrożenia dedykowanej aplikacji ecommerce stworzonej od początku do końca pod Twój model biznesowy.

Nie licz tu jednak na to, że ktoś wykona dla Ciebie taką pracę za kilkaset czy kilka tysięcy złotych. Przy dużych i skomplikowanych aplikacjach ecommerce koszty ich realizacji i wdrożenia mogą sięgać kilkuset tysięcy złotych. Późniejsze koszty związane z obsługą, rozwojem, utrzymaniem infrastruktury informatycznej, serwerowej i promocją ogranicza ten segment działań do graczy ze sporym kapitałem.

Duży sklep to także duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać. Zapomnieć można o standardowym hostingu współdzielonym (choć na samym starcie może wystarczyć). Jednak prędzej czy później załapiesz się na limity wykorzystania zasobów takich: jak procesor, pamięć operacyjna, baza danych, ilość odwiedzin itd… Będzie to wymagało inwestycji w odpowiednio wydajny serwer dedykowany, skalowalne rozwiązania typu Cloud, albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją takiego środowiska.

Gdzie szukać pomocy?

Decyzja o samodzielnym stworzeniu sklepu internetowego, to ważny krok. Dzięki temu dasz sobie i Twojemu projektowi szansę na niezależność i rozwój w kierunku jaki dla Twojego biznesu będzie najlepszy.

Musisz jednak mieć świadomość, że samo know-how na temat tego jak założyć sklep internetowy nie jest skomplikowane, jednak odpowiednie jego zaadoptowanie do specyficznych potrzeb wymaga znacznie większego zaangażowania. Potrzebujesz dużych zasobów cierpliwości i uporządkowanej wiedzy.

Większość osób zakłada swój sklep internetowy by po 2-3 miesiącach porzucić projekt. Mówią zazwyczaj: To nie działa. Powodem jednak porażki w większości przypadków jest po prostu brak wiedzy i doświadczenia. Dotyczy to zresztą wszystkiego za co się nie zabierzesz. Jeśli nie opanujesz technik i metod pracy ze swoim sklepem, jeśli nie zrozumiesz jego możliwości i nie nauczysz się z nich korzystać, to szanse na przetrwanie w potężnym gąszczu konkurencji będą bliskie jeśli nie równe zeru.

To właśnie dlatego zdecydowałem się oprócz krótkich filmów na kanale YouTube (zapraszam swoją drogą do subskrypcji) przygotować rozbudowane materiały edukacyjne w formie filmów wideo. Przeprowadzam Cię krok po kroku przez tajniki stworzenia i poprowadzenia sklepu internetowego odpowiadając nie tylko na pytanie: “Jak Założyć Sklep Internetowy”, ale także jak go prowadzić i rozwijać. Koniecznie zajrzyj pod adres https://poznajwp.pl aby wybrać dla siebie kursy, które pomogą Ci w realizacji Twojego pomysłu.

HelloWP – poszerzaj swoje umiejętności

Same kursy onLine to jednak nie wszystko. Uczestnicy szkoleń PoznajWP mają możliwość korzystania z dodatkowego wsparcia naszej społeczności HelloWP. To przedłużenie kursów, dodatkowe artykuły, filmy i dyskusje, dzięki którym nie poczujesz się pozostawiony sam sobie.

Masz z czymś problem? Po prostu pytasz, a inni uczestnicy w tym także ja, staramy się Ci pomóc. Zapewne chcesz aby Twoja firma miała większą szansę przebicia się na zatłoczonym rynku. Daj więc sobie taką szansę dołączając do naszej społeczności!

HelloWP

Co mówią inni?

Pomimo, że kursy PoznajWP wystartowały w 2019 roku, to do dziś skorzystało z nich już ponad 400 osób. Co mówią?

Krótkie podsumowanie

Reasumując. Mam nadzieję, że dowiedziałeś się całkiem sporo na temat tego jak założyć sklep internetowy i z czym to się wiąże. Jak być może zauważyłeś sklep internetowy można uruchomić w nieskomplikowany sposób instalując oprogramowanie samodzielnie lub prowadząc go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego artykułu podkreślałem wielokrotnie, chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep, chociażby w duecie WordPress + Woocommerce, możesz osiągnąć więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz, z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić – poza wrzucaniem produktów i zmianą statusów zamówień.

Stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś z czym nie mógłbyś sobie poradzić. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ale jest wiele czyhających na Ciebie pułapek i decydując się na taką drogę z pewnością zapłacisz “frycowe”. Jak duże ono będzie zależy wyłącznie od Ciebie.

Powinieneś dokładnie przeanalizować potrzeby i własne oczekiwania. Następnie dobierasz pod tym kątem narzędzia i do dzieła 🙂

Jak założyć sklep internetowy - skrócona transkrypcja filmu

[00:00:00.780] 

Witam Was serdecznie. Dziś chciałbym pokazać sposób na założenie sklepu internetowego,  który bazuje na duecie WordPress i WooComerce.  Moglibyście powiedzieć: OK  ale po co kolejny film przecież już jeden jest na Twoim kanale. Owszem jest, z tym że tam wykorzystujemy nieco inny zestaw narzędzi.  On jest jak najbardziej aktualny,  przesyłam link, możecie kliknąć i go obejrzeć.

[00:00:25.110] 

Dziś spróbujemy uruchomić sklep przy wykorzystaniu jednego z moich ulubionych motywów, a mianowicie przy wykorzystaniu Astry. Jak uruchomić sklep jeżeli nie mamy jeszcze nic i nie mamy na ten temat zielonego pojęcia. Zaczynamy.

[00:01:01.340] 

Zanim przejdziemy do omawiania tematu krok po kroku, w jaki sposób założyć sklep internetowy, zastanówmy się jeszcze nad tym, co tak naprawdę jest nam potrzebne do tego żeby sklep mógł  zaistnieć w sieci. Potrzebne są tak naprawdę trzy rzeczy. Pierwsza to adres czyli domena. To tak jak w realu, jeżeli znasz adres sklepu, do którego chcesz się udać, to go znajdziesz i pewnie coś kupisz, ale jeżeli  nie znasz adresu, to zaczynasz błądzić i w końcu trafiasz ale na konkurencję sklepu jakiego pierwotnie szukałeś. Musi być  konkretny adres, który później Twoi Klienci będą także znali.  Ten adres będzie funkcjonował także w wyszukiwarkach. 

[00:01:55.900] 

Drugi element niezwykle istotny to miejsce na serwerze, czyli hosting. Tam z kolei będą leżakowały pliki twojego systemu i tam będą pracowały. To również element niezwykle istotny.

[00:02:14.820] 

 No i trzeci, to oprogramowanie Twojego sklepu internetowego, przy pomocy którego będziesz mógł / będziesz mogła swobodnie i wygodnie zarządzać produktami, zamówieniami, funkcjonalnością i wyglądem.

[00:02:34.820] 

Jeżeli chodzi o hosting, to chciałbym zwrócić uwagę na coś co bardzo często jest ignorowane, poszukaj dobrego hostingu. Dobrego, a nie najtańszego!  Jeżeli planujesz uruchomić swój sklep internetowy bazujący na WordPressie i na WooComerce zwróć swój wzrok w kierunku usług dedykowanych właśnie temu rozwiązaniu.

[00:03:41.630] 

To co wam sugeruję – spójrzcie na jak -zrobić- stronę.pl. Tu znajdziecie  dwie serie usług hostingowych. Standardowa, czyli to co w zasadzie można znaleźć w wielu innych firmach, a także  hosting, który jest tylko i wyłącznie przeznaczony dla WordPress i jego środowiska.

[00:04:12.950] 

I właśnie ten hosting rekomenduję Jeżeli spojrzymy na pakiety, sugeruję plan WP Plus za 95 złotych miesięcznie. Oczywiście jeżeli chcesz możesz wziąć niższy  za 45 złotych.

[00:04:58.490] 

Jak wygląda procedura uruchamiania tej usługi. Przechodzimy klikając przycisk zamawiam i w pierwszym kroku będziemy wybierali adres naszego sklepu internetowego. Wpisujemy np. sklepxyz.pl i zobaczymy czy taki adres jest wolny. Klikamy w przycisk Sprawdź . System analizuje i zaraz dostaniemy informację zwrotną.  Gratulacje! sklepxyz.pl jest domeną dostępną. Jeżeli będzie zajęta też będziemy mieli taki komunikat. Wówczas trzeba szukać dalej. Kombinujemy z nazwami adresów żebyśmy w końcu znaleźli taki, który będzie nam najbardziej odpowiadał i oczywiście będzie dostępny do rejestracji.Kontynuujemy.

[00:05:54.590] 

Mamy informację podsumowującą. Konto WP Plus i dane na jego temat oraz okres rozliczeniowy. Możemy rozliczać się miesięcznie lub możemy od razu zapłacić za rok i wtedy dwa miesiące są gratis. 

[00:06:07.350] 

Tu dodatkowo powiem, że w momencie kiedy nagrywam ten film, jest również dostępna oferta w której gdy zdecydujesz się na konto hostingowe płacąc od razu za cały rok, wówczas otrzymasz kurs WordPressa i kurs WooCommerce o łącznej wartości blisko 400 złotych w gratisie. To łakomy kąsek, ale nie wiem kiedy będziesz oglądał ten ten film i czy ta propozycja będzie jeszcze wtedy dostępna. Musisz sprawdzić.

[00:07:11.820] 

Mega zastrzyk wiedzy i automatycznie ten twój sklep będzie miał dużo większe szanse na to żeby rzeczywiście sensownie zacząć funkcjonować.

[00:07:24.300] 

W naszym przykładzie wybierzemy abonament miesięczny. Dalej mamy informację na temat tego czy chcemy żeby nasze dane abonenta były publikowane w bazie Whois. To rejestr abonentów domen. Idziemy dalej. Mamy podsumowanie zamówienia.

[00:08:33.870] 

Przechodzimy dalej, wypełniamy  formularz danymi właściciela usługi, definiujemy hasło do panelu Klienta i wybieramy  metodę płatności.

[00:10:32.990] 

Temat jest załatwiony. I co teraz się stanie? Na nasz e-mail, który podamy właśnie w tym formularzu przyjdą informacje potwierdzające złożenie zamówienia, a także ważny e-mail pod tytułem dane konta hostingowego.

[00:10:53.710] 

Proszę Was,  żebyście sobie ten e-mail przeczytali dokładnie, ponieważ są tam ważne informacje. Informacje na temat waszego konta hostingowego na którym niedługo założycie sklep internetowy. Jak się zalogować, a także link do filmików,  które pozwolą postawić pierwsze kroki. Te filmiki znajdziecie też  na tej stronie. “Pierwsze kroki z hostingiem WordPress” więc można je obejrzeć nawet wcześniej.

[00:11:18.310] 

Natomiast gdyby ich nie było bo wiadomo że ta strona żyje,  to w mailu link  na pewno będzie.  Kliknięcie i obejrzyjcie.

[00:12:08.740] 

Przechodzimy do instalacji naszego sklepu internetowego. Jesteśmy już w panelu konta hostingowego. Mamy tu domenę Twojafirma.pl. Taką sobie zarejestrowaliśmy. 

[00:12:28.950] 

Szukamy miejsca gdzie można uruchomić instalatora. I klikamy w przycisk przycisk Zainstaluj! Ewentualnie po lewej stronie wybieramy zakładkę WordPress i tu również będziemy mieli dostęp do instalacji.

[00:12:48.620] 

Więc instalujemy.  Uruchomi nam się proces instalacji. Pojawi się okienko, gdzie będziemy mogli wybrać domenę czyli  adres naszego sklepu internetowego, pod którym będzie on funkcjonował.

[00:13:26.270] 

Zestaw wtyczek – zaraz do tego dojdziemy. Język. Wybieramy “polski”. Gdyby domyślnie pojawił się angielski, to wystarczy rozwinąć listę, odnaleźć język polski i go zaznaczyć.

[00:13:36.020] 

Wersja: też tego nie dotykamy. Tu zawsze będzie najnowsza wersja WordPressa. Idąc dalej,  mamy dane dotyczące użytkownika: nazwa użytkownika jego hasło i e-mail. Możemy to zmodyfikować, ale. To będą dane, przy pomocy których będziemy logować się do WordPressa.

[00:14:06.160] 

Idziemy dalej -“Bazy danych”. Jeżeli zechcesz oczywiście można zmodyfikować te dane,  ale jeżeli nie, to możemy nawet ich nie rozwijać.

[00:14:23.360] 

Automatyczne ustawienia aktualizacji.

[00:14:26.620] 

Też sugeruję zostawić tak jak jest, czyli WordPress będzie aktualizować swój główny rdzeń w sytuacji kiedy będą jakieś mniejsze aktualizacje, mniejsze poprawki. Natomiast wszystkie większe aktualizacje: motywów, wtyczek będziemy aktualizowali samodzielnie. Dlaczego?  Gdyby się zdarzyło, że będzie duży przeskok np. pomiędzy wersjami motywu czy wtyczki albo samego WordPressa, to może się okazać że coś nie zagra,  pojawi się np. konflikt wtyczki z WordPressem, wtyczki X z wtyczką Y, wtyczki z motywem, itd . W takiej sytuacji gdybyśmy mieli proces aktualizacji w stu procentach zautomatyzowany,  mogłoby się okazać że żyjemy w nieświadomości gdy na naszej stronie coś się złego wydarzyło. Dlatego sugeruję zostawić tak jak jest. Tego nie ruszamy.

[00:15:32.950] 

Wracamy do opcji “Zestaw wtyczek i motywów”. I to jest ważne,  dlatego że niesłychanie ułatwia życie.  Gdybyśmy zostawili te ustawienia dokładnie w taki sposób jak mamy w tej chwili, to po instalacji WordPress byłby dziewiczy. Musielibyśmy instalować wtyczki: jedną, drugą, trzecią. Zainstalować  motyw.  Wszystko to musielibyśmy robić niezależnie, a nie zawsze będziemy wiedzieli jakie wtyczki zainstalować i jaki motyw wybrać? Będziemy tracili na to masę czasu.

[00:16:13.800] 

Natomiast jeżeli wybierzemy gotowy zestaw. To ten czas bardzo mocno skrócimy. Mamy ich tu kilka. Jeżeli chodzi o sklep internetowy są tu dwa pakiety e-commerce. Pierwszy wykorzystaliśmy na poprzednim filmie. Natomiast dziś wybierzemy e-commerce Pack z Elementorem i motywem Astra.

[00:16:45.840] 

Wybieramy zestaw i klikamy w  przycisk ” zainstaluj”. To w zasadzie tyle. Pobieranie, rozpakowywanie. Za chwilę będzie tworzenie bazy, konfigurowanie instalacji, zabezpieczenie strony internetowej.  No właśnie zabezpieczenie strony internetowej to również bardzo ważne. To konto hostingowe wprowadza z automatu szereg zabezpieczeń,  których nie wprowadzi standardowy hosting! Konto sporo rzeczy robi za Was 🙂

[00:17:36.020] 

Pojawiła się informacja WordPress został zainstalowany i pytanie czy instalujemy dodatkowe wtyczki czy nie?  Nie instalujemy, bo wybraliśmy już pakiet, więc cały proces instalacji wtyczek trwa nadal w tle. Zwróćcie uwagę, zestaw jest instalowany. Niech więc pracuje, a w międzyczasie dwa trzy zdania na temat interfejsu.

[00:18:09.530] 

Co tu takiego mamy? Po lewej stronie podgląd. Tak w tej chwili wygląda nasz sklep internetowy.  To domyślna  skórka WordPressa, zaraz po jego instalacji. Nic  ciekawego, ale zmienimy to.

[00:18:35.450] 

Poniżej informacja czy jest zainstalowany i aktywny certyfikat SSL?  Jest. OK. Status bezpieczeństwa. Jeżeli przejdziemy do jego widoku będziemy mogli sprawdzić jakie środki bezpieczeństwa zostały wprowadzone już w trakcie samej instalacji, a jakie możemy dodatkowo wprowadzić ręcznie. Żeby to zrobić wystarczy zaznaczyć wybrane opcje i zabezpieczymy.

[00:19:31.520] 

Aktualizacja, to trzeci element w tej sekcji panelu. Wszystko jest zaktualizowane, bo mamy świeżą instalację więc nie musimy nic robić. Ale jeżeli byśmy zajrzeli w to miejsce za tydzień,  za dwa tygodnie, to z pewnością pojawi się informacja, że są dostępne komponenty do aktualizacji. Gdy wówczas przejdziemy do widoku, będziemy mogli z tego poziomu błyskawicznie sprawdzić co jest do zaktualizowana. Kliknąć jeden raz i wszystko aktualizuje się z automatu.

[00:20:05.450] 

OK. Mamy zestaw zainstalowany. Po prawej stronie widzimy ogólne informacje na temat instalacji i dodatkowe narzędzia takie jak: manager plików, możliwość synchronizowania czy kopiowania danych.

[00:20:52.790] 

Czemu to służy? Macie założony sklep internetowy, który już funkcjonuje. Klienci zaglądają i dokonują zakupów. Przychodzi moment, że chcecie wprowadzić jakieś większe zmiany np. chcecie zainstalować bardziej rozbudowaną wtyczkę albo jest do wykonania aktualizacja i duży przeskok między jedną, a drugą wersją WordPressa. Nie wiadomo czy nasz sklep internetowy się nie rozsypie, gdy będziemy to robili na wersji produkcyjnej. Tam cały czas jest ruch!

Dlatego wykorzystujemy do tego celu klonowanie. Nasza strona zostanie sklonowania 1:1 i uruchomiona jako kopia funkcjonująca niezależnie. Na klonie możemy bez stresu eksperymentować. Możemy wprowadzić zmiany, zainstalować wtyczkę, zmienić motyw, co tylko chcemy. Wszystko działa? OK. Dopiero wówczas  wdrażamy modyfikacje na wersji produkcyjnej.

[00:22:14.990] 

Poniżej dodatkowe ustawienia. Sugeruję zwłaszcza w momencie kiedy sklep jest świeżo zainstalowany, odznaczyć opcję” indeksowanie przez wyszukiwarki”. Nasz sklep internetowy nie jest jeszcze gotowy, więc gdyby boty wyszukiwarki trafiły na niego, to zaczną go indeksować i umieszczać informacje o nim w swoich bazach danych (czytaj wynikach wyszukiwania).

[00:23:00.860] 

Sekcja wtyczki. Możemy zobaczyć co takiego już mamy w naszym sklepie. Zestaw który został automatycznie zainstalowany: apaczka, Elementor – bardzo fajne narzędzie, przy pomocy którego będziesz mógł/ będziesz mogła w wygodny sposób zarządzać stroną wizualną Twojego sklepu. Dalej mamy kolejną wtyczkę dotyczącą wysyłki, która jest wymagana jeżeli chodzi o apaczkę.

W naszym pakiecie mamy także InPost. Więc gdybyś chciał, gdybyś chciała korzystać właśnie z InPostu w ramach swojego sklepu internetowego masz to na pokładzie .

Optymalizacja SEO mega ważna rzecz!Jeżeli chodzi akurat o tę wtyczkę znajdziesz na PoznajWP kurs dotyczący pracy z tym rozszerzeniem. 

Idziemy dalej. Bramka płatności Tpay. Wszystkie najważniejsze polskie kanały  płatności elektronicznej w jednym worku.

Kolejna wtyczka płatności Stripe. Bardzo interesująca. Pozwala wdrożyć płatności kartami na naszej stronie. I może ci się wydawać, że w Polsce ludzie boją się płacić kartami, ale powiem Ci że wcale się nie boją.  Sam byłem zaskoczony jak wdrożyłem ten mechanizm na PoznajWP. Okazało się, że jakieś 75 proc. osób w ciągu pierwszych trzech tygodni wykorzystało właśnie tę bramkę płatności. Warto się jej przyjrzeć.

Każdą wtyczkę możesz w tym miejscu wyłączyć lub odinstalować jeśli nie będzie ci potrzebna. Mamy także rozszerzenie dotyczące RODO.

To zestaw, który mamy na dzień dobry zainstalowany, bez żadnych dodatkowych zabiegów z naszej strony.

[00:27:07.490] 

Teraz jeżeli przejdziemy do motywów widzimy Astrę, która też została już zainstalowana, ale nie jest aktywna.  Aktywny mamy domyślny motyw WordPressa. Jednym kliknięciem przełączymy się na Astrę.

[00:27:52.640] 

Tyle jeżeli chodzi o podstawowe informacje dotyczące tego interfejsu, ale możliwości są w praktyce znacznie większe. 

[00:28:31.460] 

Przechodzimy do sklepu. Czyli do panelu zarządzania i logujemy się do kokpitu naszego WordPressa.

[00:29:06.520] 

Mamy na dzień dobry informację: Uruchom wizarda instalacji sklepu WooCommerce. Zmieniamy w tym miejscu adres naszego sklepu. Wybieramy walutę i zaznaczamy opcję na temat tego jakie produkty planujemy sprzedawać. Produkty fizyczne i wirtualne.

[00:30:44.450] 

Idziemy dalej. Płatności: PayPal aktywne. Jeżeli będziesz chciał, będziesz chciała z tego korzystać.

[00:31:05.360] 

Konfiguracja  dotycząca wysyłki. Płaska stawka 15 złotych. Pozostałe strefy ustawimy na 50 złotych.  Ja nie będę teraz tego tłumaczył, bo byśmy mieli lekcję mocno rozbudowaną. Jeżeli interesują Cię szczegóły jak sobie dopieścić konfigurację zajrzyj na PoznajWP.

[00:31:45.380] 

Konfigurujemy dane dotyczące wysyłki i kosztów z tym związanych. Idziemy dalej. Automatyczne stawki podatkowe, MailChimp jeżeli korzystamy z tego serwisu. To system do zarządzania listami mailingowymi. Czy chcemy się integrować z Facebookiem? To też oczywiście możecie zaznaczyć jeżeli aktywnie funkcjonujecie w mediach społecznościowych i rzecz jasna na Facebooku.

[00:32:31.650] 

Konfigurację podstawową mamy wdrożoną. Moglibyśmy teraz utworzyć produkt albo zaimportować produkty z pliku CSV jeżeli takowy mamy i przejść do kokpitu naszego świeżo upieczonego sklepu.

[00:32:55.200] 

Czy coś się zmieniło na naszej stronie?  Wizualnie niewiele,  prawda? Mamy koszyk,  mamy podstronę moje konto,  mamy zakładkę sklep,  mamy zakładkę zamówienie, ale to wciąż sklepu nie przypomina.

[00:33:12.360] 

Musimy wykonać jeszcze jeden krok. Mamy zainstalowaną Astrę. Musimy zainstalować importer, który zaimportuje gotowy wygląd sklepu z przykładowymi produktami, co może ułatwić nam później pracę i zrozumienie pewnych mechanizmów funkcjonowania sklepu. 

[00:34:07.920] 

Mamy templatki dla bloga, na stronę firmową, WooCommerce, darmowe i komercyjne. Wybieramy oczywiście WooCommerce bo przecież zakładamy sklep internetowy. Zawężamy listę templatek do sklepów. Zwróćcie uwagę na jedną rzecz. Przy niektórych z nich jest znaczek “Agency”.  Co to oznacza? Tyle że te skórki dostępne są tylko i wyłącznie do importu dla osób, które mają wersję komercyjną motywu Astra. My jej nie mamy. Bazuję na wersji darmowej, więc zainstaluję coś co tego oznaczenia nie ma.

[00:38:34.170] 

Import jest ukończony więc możemy zobaczyć czy nasza strona się zmieniła. Uwaga! Chwila prawdy.  Zmieniła się! To już nasz nowy sklep. W taki sposób wygląda. Gdybyśmy wrócili do konta hostingowego i odświeżyli sobie dane, to też w tym miejscu nam się zaktualizują.

[00:47:23.340] 

To co proponuję, jeżeli zależy wam na tym aby poświęcić jak najmniej czasu i popełniać jak najmniej błędów, zainwestujcie swój czas w możliwie najlepsze poznanie możliwości tego środowiska. Nauczcie się WordPressa nauczcie się WooCommerce. Jeżeli będziecie znali to środowisko, będziecie wiedzieli jakie ma możliwości i jak je spożytkować pod kątem własnych potrzeb i waszego biznesu.

Musicie poświęcić temu sporo czasu, ale jeżeli nauczycie się pracować z tymi narzędziami, tego czasu również masę zaoszczędzicie. Dlatego gorąco zapraszam na PoznajWP, gdzie znajdziecie stosowne kursy na ten temat. 

Możesz zrobić naprawdę bardzo, bardzo dużo, nie musząc angażować w to informatyków. Jesteś w stanie zrobić to samodzielnie, ale musisz nauczyć się pracy z tymi narzędziami.

[00:53:35.750] 

Serdecznie dziękuję za uwagę. Jak widzicie założenie sklepu internetowego jest proste, prawda? Nie wymaga to specjalnie dużo zaangażowania. Gdybym mniej gadał, to ten sklep internetowy uruchomilibyśmy myślę do 10 minut.

[00:54:05.630] 

Życzę wam wszystkiego dobrego. Do zobaczenia na następnych filmach. Pozdrawiam.

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

28 komentarzy na temat “Jak założyć Sklep Internetowy i ile to kosztuje?”

  1. Avatar

    Hej!super napisane ! a jakie rozwiązanie proponujesz dla strony, na której miałby być content- ogólne informacje, sporo zdjęć i opisów, i z tej strony przycisk, który przekierowuje na sklep? potrzebuję stronę internetową z rozszerzeniem na sklep. Co więcej, nie do końca rozumiem, dlateczego niektórzy piszą ze WordPress jest za darmo, skoro odrazu należy wybrać konkretny plan. Mogłbys rozszerzyć to zagadnienie? Dziękuje

    1. Krzysztof Wojteczko
      Krzysztof Wojteczko

      WordPress jest za darmo w tym sensie, że za licencję i korzystanie z tego narzędzia nie ponosisz żadnych kosztów. Jednak WordPress musi być gdzieś zainstalowany – musi mieć swój dom z adresem. Dlatego koszty jakie się pojawiają to opłaty usług hostingowych czy utrzymania domeny (adresu), ale nie są to koszty związane z samym oprogramowaniem, które jest za free.
      Na WP stworzysz zarówno stronę informacyjną jak również sklep. To co chcesz zrobić jest jak najbardziej możliwe i w zasięgu Twojej reki. Możesz albo uruchomić dwie niezależne strony, albo zrobić wszystko w ramach jednej instalacji. Warto jednak poznać narzędzie, inaczej stracisz masę czasu na eksperymenty, a jeśli nie masz wystarczająco dużo zacięcia i cierpliwości może się okazać, że pomysł szybko porzucisz. Zajrzyj na moje kursy https://poznajwp.pl gdzie znajdziesz także społeczność wsparcia. Jest o wiele łatwiej 🙂

  2. Avatar

    Fajny artykuł i dużo wiedzy na raz. Mam tylko jedno pytanie. Jak uruchomić na blogu opcję płatności przy rejestracji. Za 2 miesiące ruszam z blogiem specjalistycznym, gdzie będzie bardzo dużo informacji na wysokim poziomie. Często wyjątkowych i nie do uzyskania normalnie przez google. W związku z tym chcę aby blog był płatny. Stawka 50 zł na rok (jako promocja), a potem 70 zł na rok. Większej sprzedaży nie przewiduję. Dla osób zarejestrowanych wszystko na blogu będzie za darmo. Nie mogę tylko znaleźć informacji jak to zrobić. Dominują opisy darmowych stron lub sprzedaży przez sklep. Ta moja sprzedaż raz na rok wymaga rejestracji w taki sposób abym wiedział kto zakupił dostęp i na jak długo.

    1. Krzysztof Wojteczko
      Krzysztof Wojteczko

      Witaj Jarku. Do realizacji celu jaki sobie wyznaczyłeś wykorzystuje się rozszerzenia do zarządzania tzw. rodzajami członkostwa na stronie, np.: https://woocommerce.com/products/woocommerce-memberships/ albo https://www.cozmoslabs.com/wordpress-paid-member-subscriptions/ Możesz przy ich pomocy określić różne poziomy członkostwa w zależności od potrzeb i koszty z tym związane. Z darmowych rozwiązań możesz sprawdzić np.: https://pl.wordpress.org/plugins/paid-memberships-pro/ tylko w tym wypadku chcąc przyjmować płatności przez polskie kanały będziesz musiał doinstalować dodatkową wtyczkę integrującą PMP z WooCommerce: https://pl.wordpress.org/plugins/pmpro-woocommerce/

  3. Avatar

    Sklep internetowy można zrobić, ważne też jest pozyskanie klientów i trafienie do nich. Po tym jak przeniosłem swoje usługi do sieci korzystałem z narzędzia od bazo.io, aby rozpoznać potencjalnych zainteresowanych i nawiązać z nimi kontakt. Na początku warto korzystać z narzędzi, które w pewien sposób pomogą zwiększyć ruch.

  4. Avatar

    Moim zdaniem najlepiej sprawdzają się sklepy wykonywane na modułach PrestaShop. Są bardzo łatwe w obsłudze dla klientów, no i też można stworzyć fajny sklep, inny niż wszystkie.

    1. Avatar

      Ale jaka rzeźba jest potem gdy przychodzi do aktualizacji i połowa wtyczek okazuje się niekompatybilna. Dzięki postoję. Z Prestą mam złe doświadczenia. Interfejs owszem fajny. Jak masz pod ręką informatyka, który ogarnia system to da radę, bez takiego wsparcia wg mnie nie ma się co pchać w Prestę. WooCommerce jest o wiele mniej problematyczny i też jest prosty w obsłudze. Co do wyglądu to zobacz jakie fajerwerki są na ThemeForest, a więc na WooCommerce też można uruchomić sklep “inny niż wszystkie” 🙂

  5. Avatar

    moim zdaniem do zrobienia dobrej strony warto zatrudnić fachowca. najwiecej ludzi z branzy w jednym miejscu jest na międzynarodowych targach reklamy i poligrafii w Nadarzynie w dniach 13-15 lutego. warto się tam wybrać, pogadać i porównać oferty.

    1. Krzysztof Wojteczko
      Krzysztof Wojteczko

      Masz rację, ale nie każdy kto planuje start ma na dzień dobry odpowiednie środki na ten cel. Idealnie jeśli sklep będzie przygotowany od A do Z dobrze. Znam jednak wiele przypadków gdzie osoba początkująca zainwestowała w opracowanie sklepu znaczne środki, a potem nie potrafiła w żaden sposób pozyskać odpowiednio dużego ruchu żeby ten sklep zaczął sprzedawać. Jeśli więc nie ma odpowiedniego budżetu lepiej odpuścić sobie agencje, zwłaszcza, że dziś bez problemu można uruchomić przyzwoity sklep nie posiłkując się często kosztownym wsparciem. Środki jakie zostaną lepiej spożytkować na promocję. Sklep musi sprzedawać, a nie tylko ładnie wyglądać.

      1. Avatar

        Zgadzam się w 100%. Co z tego, że będziesz mieć dopieszczony pod każdym względem sklep internetowy jak nie będzie sprzedawał. Jest wiele sklepów, które wyglądają jak gnioty, ale są na rynku od lat i mają sprzedaż. Jest (było) wiele sklepów, które wyglądały pięknie, a po roku ślad po nich zaginął.

  6. Avatar

    Super, że są aktualizacje! Dodać tylko coś odnośnie płatności – moim zdaniem dobry, funkcjonalny i ZNANY pośrednik płatności to podstawa. Paypal u nas sprawdza się baaaardzo średnio (faktycznie tutaj bardziej zachód) z tego co wiem, znacznie lepiej postawić na rozwiązania w stylu dotpay – prawie każdy ich zna, ufa im i dzięki temu nam klienci nie będą rezygnowali z zakupów na ostatniej prostej, bo im płatności średnio pasują, a konkurencja ma takie, z których umieją korzystać i wiedzą, ze są ok

    1. Krzysiek

      DotPay, tPay, Przelewy24, PayU i jeszcze można by wymienić kilku innych graczy oferujących zintegrowane systemy płatności dla sklepów internetowych. W przypadku swoich projektów korzystam z tPay.com i Przelewy24.pl. tPay chyba jednak bardziej przypadł mi do gustu 🙂 Z DotPay korzystałem 2 lata temu i sprawdzał się świetnie to samo PayU. Myślę, że to kwestia zupełnie indywidualna aczkolwiek na pewno warto przejrzeć tabele prowizji, co może ułatwić podjęcie decyzji. Nawet się zrymowało 🙂

    2. Avatar

      U mnie dotpay też sprawdza się świetnie. Z tego co się orientuję klientom też bardzo przypadają do gustu. Prowizje oczywiście się liczą, nawet bardzo, ale to cały czas nie kwestia kluczowa. Warto też szukać w necie kuponów zniżkowych (czy innych zniżek na prowizje na start) bo czasem coś jest – na pewno jest taki kupon dla dotpay właśnie, przynajmniej jeszcze kilka miesięcy temu był

      1. Avatar

        Warto na początek pochwalić sam artykuł – kawał dobrej roboty, brawo! 🙂 Filix – mowa o tym kuponie na centrumsprzedawcy.pl, czy coś innego jeszcze masz na myśli ??? Sam dotpay z tego co wiem faktycznie bardzo ok (z perspektywy sprzedawcy), z perspektywy płacącego – dla mnie super. Po prostu dobrze się nimi płaci, wszystko jest intuicyjne (pod tym katem część konkurencji ma problemy)

    3. Avatar

      Polecam tPay. Mają bardzo dobrze przygotowaną wtyczkę pod WooCommerce. Można nawet dodawać opłaty procentowe lub kwotowe za wybór tej metody płatności, co w niektórych sytuacjach może być przydatne.

    4. Krzysztof Wojteczko
      Krzysztof Wojteczko

      Przelewy24, tPay – z tych bramek korzystam najczęściej. Generalnie dla WooCommerce chyba każdy sensowny operator płatności oferuje rozszerzenie integrujące więc tak naprawdę wybór to kwestia analizy i kalkulacji. Prowizje mogą się bardzo różnić. U jednego operatora prowizja od transakcji to np. 1,4% u innego ponad 2%.

    1. Krzysiek

      Witaj Łukasz. Nie jestem prawnikiem dlatego unikam wrzucania na bloga porad z tym związanych. To zostawiam specjalistom w tej konkretnej branży. Jeśli potrzebujesz rzetelnego doradztwa w sprawie zbliżającego się RODO sugeruję znaleźć kancelarię prawną specjalizującą się w tej tematyce i z nimi przedyskutować zagadnienia które Cię interesują.

    2. Avatar

      Łukasz są wtyczki do WooCommerce, które temat załatwiają. Oczywiście od strony wewnętrznej dokumentacji w firmie musisz sobie ją opracować, ale od strony technicznej na sklepie nie ma nic trudnego. Chyba największym problemem jest wybór wtyczki bo tych jest bardzo dużo 🙂

  7. Avatar

    Miałam sklep w modelu SAAS. Wygodne, ale okazało się, że w pewnym momencie możliwości aplikacji rozjechały się z moimi oczekiwaniami. Zdecydowałam się na Prestę, ale miałam masę problemów przy aktualizacjach bo moduły z których korzystałam często nie były kompatybilne z nowymi wydaniami Presty. To było bardzo irytujące. Przerzuciłam się na Woocommerce pod wpływem Twojego artykułu i póki co nie mam problemów. Oby tak zostało.

    1. Avatar

      Mam dokładnie takie same doświadczenia i podobne wnioski. To jak założyć sklep internetowy to jedno, ale potem jeszcze trzeba się nim zajmować. Presta mnie mocno zniechęciła w przeciwieństwie do WooCommerce.

  8. Avatar
    Tomasz Suchowolski

    Na początek model SaaS jest idealny. No chyba, że ktoś ma do przepalenia 30 tyś zł, żeby pobawić się w sklep internetowy 😉

    A tak już całkiem na serio, jeśli ktoś poważnie myśli o ebiznesie, powinien wybrać “poważną” firmę. Pozwoli to uniknąć problemów w przyszłości. Na forach, w komentarzach znaleźć można bardzo dużo spamu, za którym najczęściej kryją się wynajęte przez właścicieli platform sklepowych agencje uprawiające bardzo mało skuteczny marketing szeptany. Mam nadzieję, że moja wiadomość nie zostanie również tak odczytana (hehe), ale wierzę, że rozważny czytelnik potrafi oddzielić ziarno od plew :))

    Moim skromnym zdaniem rynek platform sklepowych skupia się obecnie wokół 3 systemów (kolejność przypadkowa):

    1. Shoplo – proste oprogramowanie sklepu, głównie pod odzież i handmade.
    2. RedCart – rozbudowane oprogramowanie sklepu z licznymi integracjami
    3. IAI – zaawansowane oprogramowanie sklep połączone z polityką magazynową

    Polecam potestować i sprawdzić, które z powyższych najlepiej nadaje się przy waszym biznesie.

    1. Avatar

      Jest to prawie prawda kolego, do tej listy dodałbym jeszcze 3 platformy które prężnie działają, są na rynku od wielu lat i posiadają dużą ilość sklepów:

      Czyli:

      – Shoper – Jest na rynku od 2004? To o czymś świadczy i wiele znanych sklepów u nich jest
      – Sky-Shop – oni z nowu są od 2009 i mają bardzo innowacyjne rozwiązania względem konkurencji
      – Selly Shop – działają chyba od 2004 i też dobrze sobie funkcjonują.

      I taka lista wtedy jest pełna :)a

  9. Avatar

    Artykuł ciekawy. Zastanawiam się, jakie oprogramowanie może być najlepsze i najbardziej opłacalne. Pewnie zależy to od konkretnych potrzeb, ale nie wiem czy nie bardziej się opłaca jednak zapłacić co miesięczny abonament i mieć wszystkie narzędzia pod ręką niż męczyć się przy darmowym (i jednak dopłacać za konfiguracje). Myślę, żeby przetestować shoper i któryś z darmowych, to porównam.

    1. Avatar

      “Bezdotykowy” sklep internetowy nie daje Ci takich możliwości jak własny hostowany na swoim koncie hostingowym. Jest też mniej ekonomiczny. To tylko na początku wydaje się e co tam 90 zł miesięcznie za utrzymanie sklepu, ale potem okazuje się, że nie da się zrobić tego, tego, tego a żeby się dało trzeba płacić więcej albo zmieniać platformę. Szkoda czasu i pieniędzy.

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony internetowej.

Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!

KURS wordpress!