Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.

Ostatnia aktualizacja 09.2017

Kontynuując temat sklepu internetowego poruszony m.in. w artykule "Czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe" tym razem słów kilka na temat odwiecznego pytania chyba każdego kto chce zarabiać w Internecie: "Jak założyć sklep internetowy".

Tak naprawdę założenie sklepu, jak zresztą strony internetowej, nie jest niczym specjalnie skomplikowanym. Do tematu można także podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Myślę, że każdy z nas odpowie sobie na te pytania inaczej, jednak to co jest ważne, to to aby pomysł traktować serio.

Cel przede wszystkim

Nie będę się w tym momencie koncentrował na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego poważnego przedsięwzięcia biznesowego. Pisząc poważnego nie mam na myśli sklepów z olbrzymimi budżetami, mam na myśli projekty także te bardzo małe, gdzie właściciel w sposób świadomy wdraża określone strategie, które w późniejszym czasie przynoszą mu korzyści. W tym artykule naszym celem będzie dobór odpowiedniego narzędzia do prowadzenia sprzedaży on-line. Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklepik traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, przez który być może coś się od czasu do czasu sprzeda, a nawet jak się nie sprzeda to świat się nie zawali, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje kosztów. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione i niestety nie zawsze skuteczne. Nie ma sensu przy tego typu założeniach (malutki sklep) inwestować w rozbudowane aplikacje i pakować się w opłaty wdrożenia takiego czy innego rozwiązania. Oczywiście jeśli masz dużo pieniędzy zawsze możesz zainwestować kilka czy kilkanaście tysięcy złotych w coś co potem da Ci perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest niestety bardzo różnie i osobiście znam przypadki wyłożenia dużych pieniędzy na sklepy, które gdy chcieliśmy z Klientem wdrażać takie czy inne strategie sprzedażowe okazywały się bezużyteczne. To dopiero jest problem.

Mały sklep mała inwestycja

W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu, a być może ten budżet jest nawet bliski zeru. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. To czy uda nam się pozyskać na takim sklepie ruch bez inwestycji w reklamę?.... Hmmmm, to już inna para kaloszy i z pewnością nie odmówię sobie przyjemności poruszenia tego zagadnienia w innym artykule.

Do tego aby sklep mógł działać potrzebujemy miejsca na serwerze, adresu czyli domeny oraz aplikacji sklepu internetowego. Sensowny hosting pod sklep na początek będziemy mieli w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku. Do tego potrzebujemy jeszcze certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a naszym sklepem, a który wciąż niestety przez znaczną część właścicieli sklepów jest ignorowany. Nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w sklepie, który nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. Brak certyfikatu SSL to objaw niekompetencji i niestety może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu. Jeśli na dzień dobry stracisz zaufanie, to ze sprzedażą będzie o wiele ciężej. Certyfikat SSL możesz kupić u swojego operatora konta hostingowego (serwera) lub w innych miejscach.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Wybór oprogramowania w przypadku małego sklepu i niskiego budżetu na wystartowanie nie jest łatwy. Mamy bowiem do dyspozycji wiele rozwiązań Open Source takich jak Woocommerce, Prestashop, Magento i masę innych, gdzie za licencję nie zapłacimy ani grosza. Pobieramy, uruchamiamy i korzystamy. Autoinstalatory na kontach hostingowych, które są bardzo powszechne, skutecznie nam w tym pomogą. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb i specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzimy sobie z tym zadaniem sami, będziemy zmuszeni znaleźć kogoś kto za nas to zrobi. Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie mamy nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji i zapłacić za usługę, co niekiedy może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia. Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy, to koszty zaczynające się od około 10 000 zł w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł, ale uwierz mi widziałem już wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza. Jeśli nie masz na sklep internetowy przynajmniej 3-5 tysięcy złotych nie pakuj się w realizacje za 1000 zł bo szansa, że Twój sklep zawojuje Internet będzie znikoma. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał/miała jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie. Myślisz, że upadłem na głowę? Nie, jest to jak najbardziej realne! Wielu moich Klientów właśnie w ten sposób uruchomiło sklep i z powodzeniem go prowadzi, a blisko 100% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron internetowych. Można? Można 🙂 Ty również potrafisz to zrobić jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. Bardzo dużo materiałów edukacyjnych znajdziesz w sieci lub możesz skorzystać z moich na tej stronie albo możesz wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach, które od czasu do czasu organizuję: szczegóły tutaj. Jednak bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę (pod warunkiem że źródło będzie dobre i kompetentne), będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem w bardzo krótkim czasie. Zaletą takiej ścieżki jest to, że przede wszystkim sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klientów, które nieustannie ewoluują. Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki sprzedażowe i rozmaite strategie marketingowe.... bo masz nad swoim sklepem kontrolę i masz chęć aby się tego nauczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić to wydanie kilku tysięcy złotych na sklep, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy własnie takie ma zadanie. Tak, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.

Jeśli nie masz ochoty lub czasu aby inwestować swój czas w wiedzę, to inną drogą umożliwiającą uruchomienie sklepu jest zakup dostępu jakiejś platformy działającej w modelu SaaS. Model ten polega na tym, że dostawca oprogramowania sklepu w zasadzie zapewnia nam wszystko czyli miejsce na serwerze, adres dla sklepu oraz samo oprogramowanie. Wadą tego modelu jest to, że nie mamy dostępu do plików sklepu, nie mamy żadnego wpływu (poza zgłaszaniem sugestii) na rozwój oprogramowania i generalnie na każdym polu jesteśmy uzależnieniu od dostawcy. To niestety ale bardzo mocno ogranicza nas w kontekście wdrażania własnych strategii sprzedażowych, a to naprawdę poważna wada i osobiście własnie z tego względu takiego rozwiązania bym nie wybrał. Zaletami jest natomiast to, że w pakiecie (opłata miesięczna od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) mamy w zasadzie wszystko co jest nam potrzebne do prowadzenia standardowej sprzedaży.

W bardzo podobnym modelu działa sklep internetowy w otoKreatorze, który bazuje na popularnym systemie sprzedaży elektronicznej ECWID. Usługa różni się jednak nieco od standardowego modelu SaaS. Przede wszystkim jest szersza ponieważ możemy uruchomić stronę internetową na koncie hostingowym, gdzie dodatkiem może być sklep internetowy. To bardzo fajna sprawa ponieważ możemy stworzyć stronę informacyjną o naszej działalności, której częścią będzie sklep internetowy, a nie odwrotnie. Jeśli zechcemy możemy rzecz jasna uruchomić sam sklep. Jest to więc rozwiązanie bardziej elastyczne ponieważ nie jest nastawione tylko i wyłącznie na samo oprogramowanie sklepu internetowego, ale pozwala potraktować sklep jako uzupełnienie strony internetowej.

Zaletą systemu ECWID jest również to, że możesz go zaimplementować na dowolnej stronie WWW, a nie tylko na stronie z otoKreatora w tym także na WordPressie. Wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę do integracji: http://wordpress.org/plugins/ecwid-shopping-cart/. Jeśli jednak chciałbyś uruchomić sklep korzystając z WordPress'a, to odradzam to rozwiązanie. Wykorzystaj najpopularniejsze rozszerzenie o nazwie Woocommerce, a będziesz mieć większą kontrolę nad swoim sklepem. Jak sobie z tym poradzić także dowiesz się z moich szkoleń i bardzo dużo materiałów znajdziesz w sieci.

Zobacz na poniższym filmie jak uruchomić sklep internetowy w otoKreatorze.

Proste prawda? 🙂 Cenowo to także wypada nieźle, bo sam otoKreator to koszt 200 zł netto / rok + domena (koszt uzależniony od jej rodzaju i wynosi od kilkudziesięciu złotych / rok w górę). Poza tym nie musimy inwestować w certyfikat SSL ponieważ ECWID zapewnia nam bezpieczną komunikację w standardzie czyli znowu udało nam się obciąć wydatki. A jeśli nasz sklep ma nie więcej niż 10 produktów, to ze sklepu ECWID możemy korzystać bez żadnych opłat. Dopiero gdy sklep nam się rozrasta i chcemy oferować więcej produktów pojawiają się opłaty miesięczne od 12,5 dolara. W sumie niskim kosztem można uruchomić własny sklep i nie przejmować się zagadnieniami technicznymi bo zrobi to za nas dostawca. Całą naszą energię możemy skoncentrować na handlu pytanie jednak czy samo handlowanie wystarczy. Osobiście uważam, że nie. Kiedyś faktycznie to wystarczyło. Dziś w Internecie i zwłaszcza w Internecie trwa nieustanna batalia o każdego Klienta. Właśnie z tego powodu zdecydowanie rekomenduję abyś poświęcił swój czas i samodzielnie uruchomił sklep, który będziesz w stanie prowadzić dokładnie w taki sposób w jaki chcesz i w sposób jaki nakreślisz sobie planując własna strategię sprzedaży.

Duży sklep większa inwestycja i większe wyzwanie

A co jeśli chcemy prowadzić duży sklep internetowy? No cóż, możemy wykorzystać opisane powyżej możliwości, np. uruchamiając darmowy skrypt sklepu Prestashop, Magento itp...lub wykorzystać sklep internetowy w modelu SaaS. Tu jednak warto także rozważyć zakup komercyjnego oprogramowania sklepu internetowego lub zlecenie zaprojektowania i wdrożenia sklepu stworzonego od początku do końca zgodnie ze specyfikacją jaką dostarczymy firmie zajmującej się budową sklepów. Nie liczmy tu jednak na to, że ktoś wykona dla nas taką robotę za kilkaset złotych. Przy dużych i skomplikowanych aplikacjach ecommerce koszty ich realizacji i wdrożenia mogą sięgać kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych plus późniejsze koszty związane z obsługą, rozwojem i promocją ogranicza ten segment działań do graczy którzy mają sporo pieniędzy na taki cel.

Duży sklep to także duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać. Zapomnieć można o standardowym hostingu współdzielonym, bo prędzej czy później załapiemy się na limity wykorzystania zasobów takich jak wykorzystanie procesora, pamięci operacyjnej obciążenia serwera baz danych itd... (nie dotyczy to sklepów w modelu SaaS). Będzie więc to wymagało inwestycji także w odpowiednio wydajny serwer, najlepiej dedykowany albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty, koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją środowiska serwera.

Krótkie podsumowanie

Reasumując. Sklep internetowy można założyć w nieskomplikowany sposób korzystając na koncie hostingowym z autoinstalatora, instalując samodzielnie lub uruchamiając go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego tekstu podkreślałem wielokrotnie, to chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep w duecie chociażby WordPress + Woocommerce z jakimś ciekawym motywem graficznym osiągniesz potem więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić poza wrzucaniem produktów i zmiana statusów zamówień. To zdecydowanie za mało aby efektywnie sprzedawać dziś w sieci. Poza tym dziś stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś skomplikowanym. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ważne jest to, żebyś uczył się technik i metod sprzedaży w internecie, a następnie wdrażał je systematycznie i w sposób konsekwentny w życie.
Masz wybór, ale najpierw powinieneś dokładnie przeanalizować czego potrzebujesz i czego oczekujesz od sprzedaży w Internecie następnie dobierasz pod tym kątem narzędzia i do dzieła 🙂

Jak założyć sklep internetowy. Ile to kosztuje.
4.6 (92.5%) głosów: 8