Krok 4 – dodanie treści

Stronę tworzymy po to aby za jej pośrednictwem dzielić się z innymi informacjami, czy to na temat własnej firmy czy na temat zainteresowań, hobby itp. Gdy już przedarliśmy się przez poprzednie kroki czyli mamy zainstalowanego WordPress'a, mamy zainstalowany motyw graficzny możemy przystąpić do uzupełnienia strony o treści.

WordPress w standardzie ma dwa rodzaje zawartości na jakich możesz operować. To "Strony" np. dla podstron w rodzaju Kontakt, O firmie itp..., oraz "Wpisy", które z powidzeniem mogą być wykorzystane jako artykuły na podstronie z blogiem, w dziale Aktualności itp... Można tworzyć także własne rodzaje treści, ale to już nieco bardziej złożony temat dlatego na starcie nie będę Ci tym zaśmiecał głowy.

Aby utworzyć stronę, np. "O firmie" możesz to zrobić bezpośrednio z frontu swojej strony wybierając z górnego paska narzędziowego Dodaj -> Stronę.

dodaj-strone01

Lub będąc w panelu administracyjnym witryny z lewego menu przejdź do zakładki Strony –> Dodaj nową.

dodaj-strone02

Przejdziesz w ten sposób do formularza dodawania nowej strony, gdzie najważniejsze to pole Tytuł oraz pole na treść główną tworzonej strony. W polu tytuł wpisałem jak na poniższym przykładzie "O firmie", główne pole dla treści wypełniłem przykładowym tekstem formatując go przy użyciu wygodnego edytora w jaki to pole jest wyposażone.

dodaj-strone03

Po prawej stronie znajdziesz sekcję Opublikuj. Jest tu kilka przydatnych opcji. Przede wszystkim możemy tworzoną podstronę zapisać jako tzw. szkic "Zapisz szkic". Powoduje to, że dane zapisują się w naszym systemie, ale strona nie będzie opublikowana na froncie dla osób odwiedzających serwis. Dzięki tej opcji możesz na spokojnie dopieścić treść i dopiero w momencie gdy uznasz, że jest OK używasz przycisku "Opublikuj". To w zasadzie najważniejsze elementy przy dodawaniu podstrony, z których korzysta się najczęściej. Jeszcze jednym elementem, o którym w tej chwili wspomnę jest opcja umożliwiająca wzbogacenie wprowadzanego tekstu o zdjęcia. Tuż nad edytorem głównego pola treści znajdziesz przycisk "Dodaj medium". Klikając na nim zobaczysz coś takiego:

wstaw-media

Jeśli po raz pierwszy korzystasz z biblioteki mediów to tak jak powyżej bedzie ona pusta. Musisz więc wybrać pliki zdjęć ze swojego komputera i przesłać na serwer właśnie w tym miejscu. Wszystko działa w bardzo intuicyjny sposób także nie powinieneś mieć żadnych problemów ze zorientowaniem się w temacie.

wstaw-media02

Gdy masz już przesłane pliki graficzne wystarczy wybrać jeden z nich. Następnie z prawej strony zmienić mu ustawienia takie jak wielkość miniatury czy ułożenie obrazka względem tekstu, by na końcu wstawić wybrany obrazek do treści klikając w przycisk "Wstaw na stronę". Efekt:

wstaw-media03

Pozostałe opcje przy formularzu dodawania strony możesz przetestować indywidualnie aby poznać ich możliwości. Niektóre z nich mogą być w pewnych sytuacjach pomocne.

Mamy więc dodaną podstronę "O firmie". W identyczny sposób dodajemy kolejne podstrony a także wpsy, np. na podstronie bloga czy aktualnosci o czym już wspomnialem powyżej. Dodanie wpisu od dodania strony w zasadzie różni się tym, że wybieramy z meny Wpisy -> Dodaj nowy. Reszta jest praktycznie identyczna. Wpisy w przeciwieństwie do Stron dodatkowo mogą być kategoryzowane oraz tagowane, ale powoli do wszystkiego dojdziemy 🙂

Wróćmy do naszej podstrony "O firmie". Załóżmy, że chcemy aby była to główna strona naszego serwisu WWW. Aby tak się stało przechodzimy do zakładki Ustawienia –> Czytanie.

czytanie

I zaznaczamy dla naszej strony głównej opcję "statyczną stronę", a z listy wybieramy "O firmie". Zapisujemy zmiany i gotowe.

czytanie02

Jak widzisz to nic skomplikowanego. Kilka kliknięć i cała filozofia. Wszystko sprowadza się do tego abyś wiedział co do czego służy, a obcując z tym systemem z dnia na dzień będziesz wiedział coraz więcej stając się prawdziwym ekspertem w tej dziedzinie.