Lejki sprzedażowe, to podstawowa technika marketingu stosowana przez każdy poważny biznes eCommerce. Jeśli nie wdrożyłeś u siebie lejków, to zapewne każdego dnia tracisz sporą ilość Klientów, którzy zaglądają na sklep, ale nie dokonują zakupów.

To także jedna ze skuteczniejszych strategi pozwalająca uzyskać większe zwroty z inwestycji w reklamy np. Google Ads, Facebook Ads itd. Jeśli reklamujesz się w Internecie i nie wdrożyłeś strategii lejków Twoje koszty są większe niż mogłyby być.

Problem polega na tym, że osoby niedoświadczone mają duże trudności z wykorzystaniem tej techniki, a kłopoty pojawiają się na praktycznie każdym etapie wdrożenia.

Czasem nie potrafimy zbudować dodatkowych stron potrzebnych w tej strategii, nie umiemy ich ze sobą odpowiednio połączyć, a nawet jeśli jest inaczej, to nierzadko robimy to w nieudolny sposób lub na kolanie, co w konsekwencji nie niesie ze sobą korzyści, a jedynie stratę czasu.

W rzeczywistości jeśli pracujesz w środowisku WordPress wystarczy, że zainteresujesz się tematyką i bez kodowania będziesz w stanie wdrożyć lejki sprzedażowe na swoich stronach. W tym artykule znajdziesz jedną z dróg jaką można podążyć.

Lejki sprzedażowe mogą Ci pomóc

Bardzo często rozmawiam z właścicielami sklepów internetowych i raptem niewielki odsetek z nich wie na czym polega funkcjonalność lejka sprzedażowego. Dla większości hasło jest znane ze słyszenia, wiedzą, że chodzi o sposób na zwiększenie sprzedaży, jednak nic poza tym! Są i tacy, którzy pytają „zaraz, zaraz… jak to było? Jakie lejki?

Ci co wiedzą czym lejki są, przynajmniej pobieżnie, w większości nie wnikają w temat uznając, że to zapewne zbyt złożone, a nie stać ich na wynajęcie sensownej agencji marketingu, która takie wdrożenia jest w stanie wprowadzić w skuteczny sposób. Często słyszę „Panie Krzyśku ja chcę mieć prosty sklep bez fajerwerków. Produkty, koszyk, kasa i tyle”. Pytanie jednak po co ten sklep funkcjonuje? Po to żeby były produkty, koszyk i kasa? Czy po to żeby generował dochód, konkretny dochód. Gdy czasem takie pytanie zadam słyszę w odpowiedzi: „Oczywiście, że dochód, ale na razie nie mam pieniędzy żeby inwestować w ten sklep”.

Jeśli koś sądzi, że sklep uruchomi za darmo lub za kilkadziesiąt złotych miesięcznie i będzie na tym zarabiał krocie za rok, to w 99,9% przypadków jest w potwornym błędzie. Nigdy tak się nie stanie. Sklep w ten sposób uruchomiony ma nikłe szanse wybić się na ciagle rosnącym rynku eCommerce. Weź sobie to do serca żebyś za rok nie powiedział, że jednak Krzysiek z JZS miał rację. Zainteresuj się strategiami, które możesz wdrożyć samodzielnie. Wcale nie musisz najmować agencji! To Twój biznes, więc powinno Ci na nim zależeć.

Czym jest lejek sprzedażowy

W najprostszym ujęciu lejek sprzedażowy to droga jaką Twój klient musi przejść, poczynając od pierwszego kontaktu z Twoją marką aż po zakup. Innymi słowy, to sposób na przekształcenie potencjalnego Klienta w Klienta faktycznego, a jeszcze lepiej w Klienta lojalnego, który będzie powracał.

W tym celu trzeba przeprowadzić go przez kilka etapów lejka, które mogą się nieznacznie różnić w zależności od tego jaka jest specyfika Twojego biznesu. Podstawowa struktura lejka to:

  1. Świadomość Twojej marki. Czyli znalezienie Cię w tłumie. Klient może trafić na Twój sklep korzystając z wyszukiwarki Google, może trafić z reklamy na Facebooku czy innego wpisu w social mediach. Jakkolwiek by nie trafił, udało mu się Ciebie znaleźć. Pierwszy etap lejka jest więc za Tobą.
  2. Zaciekawienie – Klient trafia na Twoją stronę, a ta musi sprawić, że faktycznie zainteresuje się tym co masz mu do zaoferowania. Wstępnie prawdopodobnie to zainteresowanie już jest skoro zajrzał do Ciebie, ale jeszcze nie wie jak możesz zaspokoić jego potrzeby. Wciąż nie ma powodów by Ci ufać i generalnie jest mocno zdystansowany, choć zaciekawiony. Prezentacją oferty możesz to zaciekawienie rozgrzać i spróbować przekonać Klienta, że to właśnie u Ciebie warto ten produkt kupić.
  3. Decyzja – gdy uda Ci się doprowadzić Klienta do tego etapu szansa na sprzedaż jest już naprawdę całkiem spora. Klient przeglądając Twoje materiały podejmuje decyzję o zakupie. Jeśli jest pewien, że u Ciebie chce zostawić pieniądze, rozpoczyna ten proces. Wciąż jednak nie ma gwarancji, że go dokończy. Jak być może wiesz wskażniki porzuconych koszyków bywają bardzo duże.
  4. Akcja – Czyli to na co czekasz najbardziej. Akcją jest dokonanie płatności i realne przekształcenie potencjalnego Klienta w Klienta z krwi i kości 🙂

Konstruując strategię lejka sprzedażowego przede wszystkim dążymy do tego, aby ten ostatni etap był jak najczęstszy. I tu właśnie jest cała trudność związana z lejkami. Jak je opracować, jak je kontrolować, jak je optymalizować?

Jak zbudować lejek sprzedażowy w WordPress i WooCommerce

Jeśli zdecydowałeś się na WordPress i WooCommerce możesz sobie pogratulować. To jedyne środowisko dające Ci na polu optymalizacji sprzedaży, tak wiele możliwości za darmo lub za rozsądną cenę.

Czego potrzebujesz na starcie

Na pewno do uruchomienia lejka potrzebujesz strony lub sklepu internetowego. Hosting WordPress i domena to fundament, żeby ruszyć z miejsca. Jeśli dopiero startujesz zajrzyj do tych opisów:

Warto zainteresować się szybkim motywem, ponieważ szybkość stron lądowania i całego lejka będzie miała wpływ na wyniki. Zajrzyj do tekstu: Najlepsze darmowe motywy WordPress.

Poza stroną/sklepem i szybkim motywem potrzebne będą dodatkowe rozszerzenia (wtyczki), które możesz dobrać indywidualnie lub skorzystać z tych o których wspomnę za chwilę.

Polecane wtyczki do budowy lejków sprzedażowych

Lejki sprzedażowe mogą być wygodnie budowane przy wykorzystaniu wtyczki WordPress CartFlow. To widok głównej strony projektu.

Chcąc iść po najniższej linii oporu, nie ponosząc większych wydatków wykorzystaj te narzędzia:

  • Elementor – to builder stron dla WordPressa, który ułatwi Ci pracę z zawartością stron wewnątrz lejków
  • CartFlows – wtyczka dostępna bezpłatnie w repozytorium WordPress pozwala tworzyć strony lądowania, upselle, strony składania zamówienia i strony podziękowania za zakup.
  • WooCommerce – wtyczka sklepu internetowego, która niezbędna jest do tego, aby dodać produkty, przyjmować zamówienia i je przetwarzać. Nie jest to narzędzie konieczne ponieważ są rozwiązania dla lajków, które go nie wymagają, ale akurat CartFlows, tak.

Szybki proces budowy lejka sprzedażowego

Mam nadzieję, że to co napisałem do tej pory nie wystraszyło Cię. Zwróć uwagę, że to o czym do tej pory wspomniałem, to totalne podstawy pracy z WordPressem. Wierzę, że nie jest dla Ciebie już żadną tajemnicą to jak zainstalować WordPressa, jak zainstalować wtyczki i motyw. Jeśli to potrafisz masz pierwszy krok za sobą.

Dodaj produkty

Po instalacji wtyczek dodaj produkty do sklepu, które będziesz sprzedawać z wykorzystaniem strategii lejków sprzedażowych. To ważnie ponieważ bez nich nie uda Ci się skonfigurować poprawnie wtyczki CartFlows i tym samym nie utworzysz lejka.

Produkty w WooCommerce dodajesz w standardowy sposób przechodząc kolejno do zakładki Produkty > Dodaj Nowy. Ten etap nie różni się niczym do tego co już zapewne nie raz robiłeś prowadząc swój sklep. Po dodaniu produktów nie zapomnij także skonfigurować metod płatności w swoim sklepie. Jeśli ich nie będzie żaden lejek nie pomoże.

Dodaj stronę lądowania (Landing Page)

Strona lądowania to podstrona Twojego sklepu, na kórej prezentujesz jeden konkretny produkt lub usługę jaką chcesz sprzedawać w lejku. Jeden produkt główny, a potem możesz upsellami proponować inne. Na starcie skoncentruj się jednak na jednym produkcie, który generuje lub ma potencjał generować Ci sporą sprzedaż. To dla niego stwórz pierwszą stronę lądowania. Wtyczka CartFlows ułatwi Ci to zadanie. Wystarczy dodać w niej nowy lejek i zautomatycznie utworzy dla ciebie LP, który możesz swobodnie modyfikować w Elementorze.

Dodaj upselle

Wspomniałem o nich powyżej. Sama strona lądowania ma zachęcić i przekonać odwiedzającego np. z reklamy w Google do zakupu. Z kolei upsell, to kolejny etap procesu, którego zadaniem jest zaproponowanie jeszcze czegoś ekstra.

Przykładowo, Klient decyduje się brnąć w nasz lejek dalej, a my na pewnym etapie proponujemy mu coś specjalnego, co dostępne jest tylko tu i teraz. Klient może dodatkowo kupić inny produkt, być może powiązany z głównym ale ze specjalną zniżką, która możliwa jest do wykorzystania tylko w momencie zakupu. To bardzo skuteczny sposób na zwiększenie ilości spraedaży w sklepach internetowych i często wykorzystywany w kampaniach marketingowych.

CartFlows utworzy dla Ciebie podstrony z Upsellami, które zmienisz i dostosujesz tak jak chcesz.

Dodaj stronę zamówienia

Standardowo WooCommerce oferuje, w moim przekonaniu, dość toporny wygląd strony składania zamówienia. Owszem strony te mogą być modyfikowane przez motywy, ale nie zawsze spełnia to swoje zadanie.

CartFlows stworzy podstronę zamówienia, na którą trafi osoba będąca w lejku sprzedażowym. Ta strona może być indywidualnie zaprojektowana dla każdego produktu, który sprzedajemy z wykorzystaniem stron lądowania! Do świetne, ponieważ na każdym etapie i dla każdego produktu można zaprojektować wygląd stron, tak aby nie odciągać uwagi klienta dając mu maximum komfortu, co skutkuje mniejszą ilością porzuconych koszyków.

Dodaj stronę z podziękowaniem

Ostatni etap realizacji zamówienia to podziękowanie. Strona która wyświetla się w zasadzie tylko wówczas, gdy kupujący dotarł do końca i stał się Twoim Klientem. Warto zadbać o to, aby prezentowała się dobrze. Nawet ją można wykorzystać do kolejnego podbicia sprzedaży 🙂 Ktoś kto przed chwilą coś u Ciebie kupił właśnie teraz jest najbardziej skłonny do tego aby kupić więcej. Stąd upselle tak fajnie się sprawdzają.

Optymalizacja lejka sprzedażowego

Samo stworzenie lajka i wszystkich stron z nim związanych nie jest gwarantem sukcesu. Marketing internetowy to nieustanne testy, testy i jeszcze raz testy. To co sprawdza się u jednego u drugiego wcale nie musi i odwrotnie. Dlatego słuchając marketerów np. w mediach społecznościowych pamiętaj o tym i bądź świadom, że to co robią to także strategia, która ma służyć przede wszystkim im. Pokazują co u nich działa i co działa u ich Klientów, ale nie jest powiedziane, że przełożone na inny grunt 1:1 również będą skuteczne dla Ciebie. Zapewne będziesz musiał je modyfikować.

Do skuteczności dochodzi się krok po kroku. Trzeba tu dużej cierpliwości i wytrwałości. Wiem, że są tacy co mówią: „Byłem na kursie sprzedaży u osoby X. Jestem podekscytowany, bo to wszystko o czym ta osoba mówi jest tak proste, że aż nieprawdopodobne”. Rzeczywiście wiele tych technik i strategi, to z pozoru proste zabiegi, ale przekonasz się o tym próbując je wdrażać na swoim podwórku. Coś zadziała, a coś innego przyniesie odwrotny skutek i zamiast zarobić po prostu stracisz. Nie daj się ponieść emocjom. Bądź czujny, testuj, obserwuj i wyciągaj wnioski.

Testy A/B

O rany i teraz Krzysiek jeszcze będzie pisał o jakichś testach A/B. Już tyle się napracowałem przy budowie lejka, a tu jeszcze coś trzeba zmieniać?

Tak. Trzeba zmieniać. Testy A/B w uproszczeniu pozwalają Ci wychwycić silne i słabe strony poszczególnych etapów lejka sprzedażowego. Czasem nawet tak drobny zabieg jak zmiana koloru czy tekstu w nagłówku może zwięszyć lub zmniejszyć sprzedaż.

Każdy projekt eCommerce, który dba o to aby ze swojej działaności wycisnąć ile się da nieustannie wykonuje testy A/B stron lądowania i innych podstron w strukturze lejka. Tylko w ten sposób można zoptymalizować sprzedaż i jednocześnie dobrze wykorzystać zainwestowane pieniądze w reklamy.

Narzędzi do wykonywania testów A/B jest dużo. Najpopularniejszym rozwiązaniem dla WordPressa jest albo Google Optimize, które jednak dla początkujących może okazać się trudne do wdrożenia lub wtyczka Neilo.

Strona Wtyczki Nelio w repozytorium WordPress

Podsumowanie

Lejki sprzedażowe są wykorzystywane w marketingu internetowym od lat i wciąż są skuteczne. Jeśli wiesz na czym polega ta strategia i będziesz potrafił wdrożyć ją z głową w swoich kampaniach z pewnością odnotujesz odczuwalny wzrost sprzedaży i spadek ilości porzuconych koszyków.

Narzędzia takie jak CartFlows naprawdę świetnie spełniają swoją rolę, ale nie są jedyne. Niedługo przygotuję opis wtyczki WordPress, która nie wymaga nawet uruchamiania sklepu WooCommerce. Sama zapewnia możliwość dodawania produktów i budowy lejków sprzedażowych. Na razie ją testuję. To młode i nieznane narzędzie, ale dobrze rokujące, a do tego w znacznie atrakcyjniejszej cenie niż podobne dostępne na rynku.

Śledź wpisy na JZS, aby być na bieżąco i dowiedzieć się o publikacji na temat tego dodatku gdy tylko się pojawi. Poniżej możesz zapisać się na listę subskrybentów, do czego gorąco zachęcam 🙂

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Ostatnio dodane oferty lifetime

Stwórz natywną aplikację mobilną dla swojego sklepu WooCommerce

Meta Box Lifetime

Dodawaj własne rodzaje treści i pola do WordPressa.

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów w Google.

Może Cię Zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *