Rozmawiając z Klientami zainteresowanymi stworzeniem dla nich strony prawie wszyscy już podczas pierwszej rozmowy pytają o pozycjonowanie. Nie wszyscy jednak mają świadomość czym tak naprawdę pozycjonowanie jest, na czym polega, ile może potrwać, kosztować itd…

Gdy już uruchomisz własną stronę internetową, to musisz znaleźć sposób na to aby przyciągnąć do niej Klientów. Nie ma się co oszukiwać, sami nie przyjdą. Pozycjonowanie stron internetowych w dłuższej perspektywie jest najtańszym sposobem na dotarcie do Klientów dlatego warto interesować się tym zagadnieniem, a przynajmniej do czasu dopóki w wyszukiwarkach wyniki płatne (czytaj reklamy) nie wyprą wyników organicznych. Tak się raczej jednak nie stanie 😉

Na czym więc polega pozycjonowanie?

To szereg działań, których cel tak naprawdę powinien być sprecyzowany wspólnie z agencją, która pozycjonuje stronę. Ale ogólne założenie jest takie. Wybierasz sam lub przy współpracy z agencją określone słowa kluczowe, które Twoi przyszli Klienci mogą wpisywać (wpisują) w poszukiwaniu usług lub towarów jakie oferujesz. Następnie poprzez takie działania jak techniczna optymalizacja strony internetowej, budowanie wartościowych linków do niej, rozbudowa treści (tzw. content marketing)… krok po kroku tworzysz przewagę nad konkurencją czego finalnym efektem ma być pojawienie się Twojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz możliwie najwyżej. Celem jest TOP3 a przynajmniej TOP10 czyli pierwsza strona wyników wyszukiwania, bo w praktyce jakikolwiek sensowny ruch wygenerujesz tylko wtedy gdy Twoja strona pojawi się w pierwszej dziesiątce. Dalsze pozycje to tylko okruchy.

Pierwsza trójka w wynikach wyszukiwania

Jak szybko

Być może Cię rozczaruję, ale im wolniej tym lepiej. Nie daj się skusić ofertom w rodzaju „Gwarancja TOP10 w 3 miesiące”. Oczywiście dla pewnych niszowych branż jest to możliwe. Niekiedy wystarczy jeden, dwa dobre teksty plus kilka linków żeby dla mało konkurencyjnej frazy znaleźć się na szczycie, ale w większości przypadków zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z branżami o dużej konkurencji jest to nie tyle niemożliwe co niebezpieczne. Jeśli ktoś to gwarantuje, a do tego (czego nikomu nie życzę) dotrzyma słowa dla trudniejszych fraz, to prawdopodobnie w swojej pracy stosuje techniki, które mogą sprawić, że strona po pewnym czasie zostanie ukarana przez Google i wtedy radość z wysokich pozycji pryśnie jak bańka mydlana. Odkręcenie tego może się okazać bardzo czasochłonne, trudne i niestety kosztowne. Jakakolwiek agencja, choćby największa nie jest w stanie niczego zagwarantować. Nikt nie zna dokładnie algorytmów Google, a cała praca pozycjonerów opiera się wyłącznie na doświadczeniu i umiejętnościach analitycznych pozwalających przewidywać rozwój wydarzeń.

Decydując się na pozycjonowanie czy to samodzielnie czy poprzez agencję musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli agencja działa rzetelnie, to w końcu pojawią się owoce jej pracy. Na temat tego na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji przeczytasz w artykule: „Jak wybrać agencję SEO”. Zapraszam do lektury jeśli chcesz się dowiedzieć na co warto zwracać uwagę przy podejmowaniu tak ważnej decyzji jak powierzenie działań SEO zewnętrznej firmie. Tymczasem wracam do naszego tematu czyli rozmyślań o tym na czym polega pozycjonowanie stron internetowych.

Długi ogon – efektywny dobór fraz

Coraz częściej stosowana technika pozycjonowania. Potrafi przynieść dużo większy poziom ruchu i konwersji niż pozycjonowanie na bardziej ogólne frazy pomimo, że te drugie mają niekiedy kilka kilkadziesiąt razy więcej wyszukiwań w miesiącu.

Wyobraźmy sobie, że masz branżę mocno konkurencyjną jaką jest przykładowo dietetyka. Specjalizujesz się w jakimś jednym określonym rodzaju diety np. oczyszczasz, odkwaszasz organizm i prowadzisz Klienta układając mu zbilansowaną dietę bez żadnych udziwnień w rodzaju dieta wysokobiałkowa i im podobne. W pierwszym odruchu być może stwierdzisz, że idealnym słowem kluczowym do pozycjonowania będzie „dieta”, albo „odchudzanie”. Faktycznie jak ktoś wpisze taką frazę, a Twoja strona będzie na szczycie wyników wygenerujesz w ten sposób całkiem spory ruch. Problem polega jednak na tym, że ilość pracy jaką trzeba będzie włożyć w wyciągnięcie takiej frazy do top10 będzie olbrzymia. Musisz pokonać nie tylko firmy dietetyczne, które od lat istnieją na rynku i mają za sobą wiele działań SEO, ale także będziesz musiał powalczyć z równie silnymi serwisami o charakterze portali czy blogów na temat diet, odchudzania itp… których wiele ma bardzo rozbudowany content i olbrzymie zaplecze linków wygenerowanych latami. Wyciągnięcie strony dla takiego słowa do top10 może potrwać długie miesiące, a może nawet lata i wcale nie jest powiedziane, że kiedykolwiek się uda bo przecież konkurencja też cały czas działa i jeśli robi to lepiej, dynamiczniej niż Ty, może się okazać, że będziesz walczył z wiatrakami wydając przy tym spory grosz. Uczciwa agencja powinna Ci powiedzieć wprost, że dla takiej czy innej frazy praca będzie trudna, czasochłonna i kosztowna co i tak nie jest gwarantem sukcesu.

Analiza przypadku

Ale ok załóżmy że po roku konkretnej pracy kompetentnej agencji, przy zainwestowaniu w działania SEO pokaźnych kwot udało Ci się dla tej wymarzonej frazy trafić na pierwszą stronę wyników. Co się dzieje? Okazuje się, że ruch poleciał Ci mocno do góry. SUPER!!! Dla tej frazy to dziesiątki tysięcy jeśli nie setki tysięcy wyszukiwań. Ruch będzie więc znaczny, ale co z tego? Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie na czym Ci zależy. Czy na ruchu, czy na pozyskaniu Klientów. Uwierz mi, że to nie są pojęcia tożsame. W praktyce osoby, które wpiszą do wyszukiwarki słowo „dieta” będą po prostu szukały najróżniejszych informacji na jej temat, od porad, poprzez opinie na przepisach kończąc. Czy wg Ciebie to będzie ruch konwertujący? Konwersja będzie śladowa choć oczywiście przy tak dużym ruchu prawdopodobnie możesz być z niej zadowolony. Jeśli jednak odejmiesz od tego koszty dotyczące wypozycjonowania strony dla takiego słowa może się okazać, że wcale kokosów nie ma. Co więcej będziesz to musiał podtrzymywać. Jeśli po wyciągnięciu tak trudnej frazy stwierdzisz „koniec pozycjonowania jestem w top10”, to długo tam nie zabawisz. Utrzymanie się na wysokich pozycjach oznacza ustawiczne koszty.
Tymczasem nastawiając się na frazy bardziej szczegółowe, a warto nadmienić, że internauci z roku na rok zadają wyszukiwarce coraz bardziej precyzyjne pytania, okaże się, że owszem ruch będziesz miał mniejszy, ale za to bardziej wartościowy, taki który będzie lepiej konwertował (sprzedawał), a do tego będzie mniej kosztowny i na efekty nie będziesz musiał czekać latami.

Frazy mają realizować Twoje cele

Weźmy przykład bardziej precyzyjnego zapytania np. „Dieta oczyszczająca organizm”. Nie ma tu dziesiątek tysięcy wyszukiwań w miesiącu, ale i tak nie jest mało bo jest to około tysiąca. Jednak ludzie którzy wpisują taką frazę są już zorientowani na bardzo konkretny rodzaj diety, nie jest to więc ruch jałowy, to Twoi potencjalni Klienci, których ciekawą stroną z dobrą treścią i dobrze zaprojektowanymi lejkami sprzedażowymi możesz zachęcić do kontaktu i zakupu. Ich interesuje dokładnie to co oferujesz, a nie bliżej nie sprecyzowana “dieta”, gdzie intencje osób wpisujących takie słowo w wyszukiwarce są najróżniejsze.

Podkreślam to raz jeszcze, bardzo mocno. Koszty wypozycjonowania takiej frazy będą niższe, a efektywność z punktu widzenia Twojego biznesu większa. Tego typu fraz możesz wybrać wiele, np: „dieta oczyszczająca organizm z toksyn” około setki wyszukiwań miesięcznie, „kuracja oczyszczająca organizm” około 70 wyszukiwań w miesiącu itp… Mało wyszukiwań, ale jeśli połączysz to w pakiet dużej ilości tego typu fraz okaże się, że łączny ruch z wyszukiwarki i tak będzie pokaźny a cały czas będą to osoby, które szukają konkretnego rodzaju diety czy sposobu na odchudzanie. To jest właśnie długi ogon. Nie pozycjonujesz strony na kilka fraz ogólnych o dużym ruchu do tego kosztownych, ale pozycjonujesz stronę na wiele fraz o mniejszej sile rażenia, ale precyzyjniej oddających intencje Twoich potencjalnych Klientów. Takie zrównoważone pozycjonowanie powinno opierać się na około 20% fraz ogólnych (trudnych) i około 80% fraz precyzyjnych (łatwiejszych). Wiesz jaki jeszcze będzie pozytywny efekt tak skonstruowanej strategii pozycjonowania? Frazy z długiego ogona będą wspierały frazy trudne, co w efekcie może przyśpieszyć czas w jakim te drugie zaczął pojawiać się w topach, a ich pozycje będą o wiele bardziej stabilne.

Czasy kiedy pozycjonowało się strony dla trzech, pięciu fraz to w zasadzie już przeszłość. W mojej ocenie to relikty przeszłości, który w zasadzie jedynie psuje dziś rynek, bo wielu Klientów agencji wciąż sądzi, że ich stronę można będzie wyciągnąć tanio i szybko dla kilku fraz do tego bardzo konkurencyjnych. Nie daj się naciągnąć na takie oferty. Wydasz tylko pieniądze i mocno się rozczarujesz. Google tak bardzo zmieniło swoje algorytmy w ostatnich latach, że nie da się pozycjonować stron w sposób skuteczny i możliwie trwały nie napracując się przy tym.

Dobierając frazy do pozycjonowania dobrze jest przeanalizować ich potencjał w takich narzędziach jak planner słów kluczowych Google. 

Na czym polega pozycjonowanie, czyli treści, treści i jeszcze raz treści

Dobra agencja SEO zaproponuje Ci kompleksowy zakres usług. Z jednej strony wykona audyt strony wskazując elementy konieczne do poprawienia z drugiej zaplanuje strategię dotyczącą rozbudowy treści na stronie. To element niezwykle ważny z punktu widzenia pozycjonowania wg strategii długiego ogona, o której pisałem w poprzednim akapicie. Bez odpowiedniej ilości treści takie pozycjonowanie nie ma większego sensu ponieważ nie będzie efektywne. Google bardzo lubi strony bogate w treść, dlatego aby powalczyć o pozycje ze stronami, które mają dłuższą historię, do tego z takimi które mają np. bloga regularnie uzupełnianego o nowe artykuły nie możesz tego zignorować. Stojąc w miejscu na dłuższą metę nie wygrasz z nimi – masz to jak w banku. Tak naprawdę wkraczamy w epokę, w której walczy się wartościowymi tekstami, tekstami które przyciągają uwagę użytkownika i zatrzymują go na stronie dłużej. Google to widzi i skrzętnie odnotowuje, a potem na tej podstawie ocenia czy dana strona jest ciekawa czy nie, co z kolei ma wpływ na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Agencja zapewne zatrudnia dobrych copywriterów, którzy są w stanie napisać praktycznie każdy tekst, a jeśli agencja tego nie robi, a już Cię obsługuje to postaraj się sam zadbać o teksty. Pisz jeśli masz czas lub zlecaj komuś innemu, ale systematycznie rozbudowuj stronę o dobre teksty – tego nigdy za wiele.

Budowanie linków

Pozycjonowanie polega nie tylko na optymalizacji samej strony, nie tylko na wzbogacaniu jej o treści, ale także na pozyskiwaniu linków do niej prowadzących. To także bardzo ważny aspekt, nad którym trzeba się pochylić i co istotne trzeba to zrobić z głową. Pisałem już o tym w poprzednich artykułach, ale powtórzę. Dawniej wystarczyło puścić w ruch odpowiednie oprogramowanie, które zasypywało Internet falą linków do strony pakując wpisy na forach, blogach i gdzie tylko możliwe. To działało rewelacyjnie, ale dziś jest bardzo niebezpieczne z czego osobiście bardzo się cieszę, bo dzięki temu jest coraz mniej śmieciowych stron w wynikach wyszukiwania. Budując zaplecze linków musisz zwrócić uwagę na to gdzie je pozyskujesz. Jaką strona, na której znajdzie się link ma reputację i czy jest tematycznie zbliżona do tego co pozycjonujesz. Jeśli Twoje linki pojawią się na stronach mało wartościowych dla Google, to także te linki będą miały niską wartość, a w skrajnych przypadkach mogą nawet działać na szkodę Twojej strony. Przyrost linków powinien być również odpowiednio zaplanowany. Odpada akcja pt. siadam przez weekend i pozyskuję 1000 linków. Tak szybki przyrost zwłaszcza jeśli strona dopiero startuje będzie dla Google jasnym sygnałem, że coś tu jest nie tak. To prawie pewny krok do otrzymania kary. W praktyce oznacza to, że proces budowania linków także jest procesem długotrwałym i wymagającym znacznego zaangażowania oraz odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Jeśli chcesz robić to sam bądź bardzo ostrożny.

Podsumowanie

Chcąc odpowiedzieć na pytanie z tego artykułu „Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych” trzeba uświadomić sobie fakt, że jest to proces wymagający. Pozycjonowanie nie dzieje się samo, na wysokie pozycje każda strona musi zapracować przede wszystkim optymalizacją, wartościowymi treściami i w końcu bazą nie mniej wartościowych linków. To trzy filary, które są esencją tego co nazywamy usługami SEO. Pozycjonowanie polega na podejmowaniu świadomych, ukierunkowanych na określony cel biznesowy działań w sposób przemyślany i rozważny, ale trzeba zdawać sobie sprawę również z tego że jest to proces opierający się nie na dokładnej wiedzy na temat algorytmów wyszukiwarki Google, ale na obserwacjach i analizach, jednym słowem na doświadczeniu pozycjonerów i ich umiejętności sprawnego reagowania na zmiany w wyszukiwarce, które zostaną zauważone tudzież ogłoszone oficjalnie

Udostępnij

Zobacz również

Publikacje prosto na Twój email!

Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

WooLentor Lifetime Deal

WooLentor

Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *