Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

4 najlepsze wtyczki WordPress do ankiet i 4 niezależne narzędzia

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 17 lipca 2020
ankiety

W czym mogą pomóc Ci ankiety na stronie internetowej?

Prowadząc jakąkolwiek stronę, bez względu na to czy ma ona charakter biznesowy czy prywatny, dążymy do tego, aby przyciągnąć na nią możliwie jak największy ruch. To co publikujemy/oferujemy i to w jaki sposób to robimy często ma wpływ na wolumeny sprzedaży, subskrypcji, powracających czytelników i ogólny rozkwit naszego projektu.

Żeby jednak tak się rzeczywiście działo musisz pamiętać o jednej fundamentalnej zasadzie: “Słuchaj swoich Klientów”. Jeśli nie wsłuchasz się w ich potrzeby Twój projekt będzie rozwijał się znacznie wolniej, a w niektórych przypadkach odnotujesz regres.

Ankiety to potężne narzędzie marketingowe, które pozwoli Ci lepiej poznać swoich Klientów, Subskrybentów, Czytelników i tym samym wyjść im naprzeciw, oferując produkty, usługi lub treści dokładnie takie jakich faktycznie potrzebują, a nie takich, które wydaje Ci się, że są obiektem ich pożądania.

Zbieranie opinii i potrzeb

Oczywiście ankieta nie jest jedynym narzędziem do gromadzenia informacji zwrotnych na temat tego co oferujesz i tego czego oczekują od Ciebie lub Twoich usług Klienci. Kopalnią informacji mogą być komentarze pod artykułami lub produktami, komentarze zostawiane w mediach społecznościowych czy osadzone na stronie formularze z prośbą o opinię. To stosunkowo najprostsze mechanizmy.

Ankieta jest narzędziem, które pozwoli Ci gromadzić i często także wygodnie analizować informacje, ale jest także nieco bardziej skomplikowaną formą interakcji. Musisz sprawić, by była wciągająca, przyjemna i maksymalnie łatwa w użyciu, aby uzyskać dzięki temu maksymalną ilość użytkowników, którzy zdecydują się odpowiedzieć na Twoje pytania.

WordPress i ankiety

Uwielbiam środowisko WordPressa za wiele rzeczy, ale moją ulubioną jego cechą, jak być może wiesz, jest skalowalność i szeroki dostęp do rozszerzeń, które są w stanie zaspokoić wiele potrzeb. Nie inaczej jest w przypadku wtyczek do obsługi ankiet.

Dobra wtyczka do ankiet sprawia, że Twój formularz wygląda świetnie i jest łatwy w użyciu, ale to nie wszystko, wszak w kontekście ankiet, to raportowanie ma kluczowe znaczenie. Co z tego, że zbierzesz setki czy tysiące odpowiedzi jeśli ich przeanalizowanie zajmie Ci ogromną ilość czasu. Miałem niejednokrotnie styczność z firmami, które tworzyły ankiety, potem otrzymywały feedback i pojawiała się ściana, bo nie było komu przeprowadzić analityki zgromadzonych danych. Najgorszym z możliwych scenariuszy była sytuacja, gdy dane trafiały z formularza na konto email. Gdyby było ich kilkadziesiąt, to pół biedy, ale przy wolumenach na poziomie kilkuset i więcej, to już poważny problem logistyczny.

Wybierając narzędzie do ankiet upewnij się, że możesz przechowywać dane przesłane przez użytkowników z opcją ich wyeksportowania, aby móc ich używać np. w arkuszu kalkulacyjnym lub oprogramowaniu CRM. Niektóre systemy oprócz tych funkcji oferują wbudowane mechanizmy do analityki.

Musisz także zastanowić się, w jaki sposób chcesz udostępniać wyniki ankiety, o ile oczywiście chcesz się nimi dzielić publicznie. Jeśli planujesz wyświetlać wyniki na swojej witrynie, będziesz potrzebował wtyczki, która pozwoli osadzić wyniki w atrakcyjnym dla oka formacie.

W przypadku WordPress’a spora część rozszerzeń do budowy formularzy ma także opcje pozwalające na tworzenie ankiet. Oto kilka z nich.

Formidable Forms

Formidable wtyczka do budowy ankiet i nie tylko

Formidable Forms, to zaawansowana wtyczka do budowy formularzy dla stron działających na bazie WordPress, która oferuje również ciekawe funkcje dla ankiet.

Za pomocą tego narzędzia do tworzenia formularzy można kreować dowolne formularze, w tym wspomniane ankiety. Zawiera wszystkie popularne typy pól, których można oczekiwać od dobrej wtyczki. Praca opera się na wygodnym interfejsie działającym metodą przeciągnij i upuść i to co istotne, formularze ankiet bez trudu zintegrujemy z olbrzymią ilością zewnętrznych narzędzi korzystając chociażby z serwisu Zapier.

Wtyczka dostępna jest zarówno w repozytorium WordPress jak również w wersji PRO na stronie producenta.

CrowdSignal

Crowdsignal to kolejna wtyczka do ankiet

CrowdSignal, to popularna wtyczka ankiet dla WordPress. Ale uwaga. Nie jest to wtyczka do generowania formularzy i w przeciwieństwie do niektórych innych wtyczek, jak chociażby wymienionej wcześniej nie będzie odpowiednia do celów innych niż ankiety.

Jest dostępna w wersji bezpłatnej, ale do uzyskania klucza API potrzebne jest konto WordPress.com. Darmowa wersja jak nie trudno się domyślić jest ograniczona pod względem funkcjonalnym, a także dokłada logo producenta do stworzonych ankiet.

Z CrowdSignal nie powinieneś mieć problemów. Wtyczka jest łatwa w użyciu. Możesz zmienić ustawienia publikacji ankiety, możesz udostępnić wyniki i eksperymentować z ostylowaniem każdej tworzonej ankiety. Zawiera ochronę przed spamem i podstawowe filtrowanie adresów IP w celu zapobiegania wielokrotnym odpowiedziom.

Quiz and Survey Master

Kolejna wtyczka WordPress do ankiet i quizów

Jak nazwa wskazuje Quiz i Survey Master, to narzędzie zaprojektowane po to, aby pomóc Ci tworzyć quizy i ankiety do umieszczenia na swojej stronie WordPress. Choć funkcjonalnie ma wszystko co niezbędne, to muszę powiedzieć, że sam interfejs użytkownika nie należy do najbardziej przyjaznych.

Darmowa wersja pozwala tworzyć ankiety ze wszystkimi popularnymi polami, a nawet tworzyć ankiety wielostronicowe. Możesz tej wtyczki używać także do dodawania quizów z interaktywnymi odpowiedziami, tabelami wyników i punktacją.

Wtyczka może również wysyłać wiadomości e-mail po zakończeniu ankiety, aby podziękować użytkownikom lub przekierować ich na dowolną stronę jaką wskażesz. Do raportowania i analiz konieczne będzie wykupienie dodatku premium.

WP-Polls

Jeśli szukasz prostego rozwiązania do ankietowania swoich Klientów, wtyczka WP-Polls jest właśnie taką alternatywą. W przeciwieństwie do innych wtyczek na tej liście nie ma buildera formularzy, a do zbierania odpowiedzi można używać tylko przycisków opcji lub pól wyboru, co czyni ją dość mocno ograniczoną.

Ankietowani automatycznie mogą zobaczyć wyniki po oddaniu głosu, a wtyczka zapisuje odpowiedzi w dziennikach, w których możesz zobaczyć, jak głosowali zarejestrowani użytkownicy. W przypadku niezarejestrowanych użytkowników możesz zobaczyć adresy IP, aby np. w ten sposób odfiltrować duplikaty głosów.

Te mocno ograniczone możliwości czynią ją stosunkowo mało atrakcyjnym wyborem, ale w niektórych sytuacjach może się okazać w zupełności wystarczająca.

A jeśli żadna z wtyczek WordPress do ankiet mi nie odpowiada?

W takiej sytuacji z pewnością znajdziesz inne rozwiązania, które bez większego trudu zintegrujesz ze swoją stroną WordPress. Jest ich całkiem sporo, a producenci prześcigają się wzajemnie funkcjonalnością i maksymalnie atrakcyjnymi wizualnie ankietami. Zerknijmy szybko na kilka takich narzędzi.

SoGoSurvey

SoGoSurvey zewnętrzne narzędzie do ankiet

To jedno z nielicznych narzędzi, które w wersji bezpłatnej jest w stanie zaoferować Ci tak dużo. SoGoSurvey to kompleksowa platforma do projektowania, dystrybucji i analizy ankiet. Ponieważ zapewnia pełny zestaw funkcji, użytkownicy SoGoSurvey nie muszą szukać dodatkowych narzędzi do zadań związanych z ankietami.

Oto (wcale nie wyczerpująca) próbka możliwości jakie otrzymujesz korzystając z bezpłatnego planu:

  • Nieograniczona ilość ankiet
  • Nieograniczona ilość pytań
  • 24 unikalne typy pytań
  • Trzy opcje logiki pomijania
  • Możliwość osadzania ankiet w wiadomościach e-mail i na stronach internetowych
  • Do 200 respondentów rocznie (to akurat nie za wiele)
  • Funkcja eksportu danych (dokumenty Word i CSV)
Całkiem sympatyczny zestaw. 

Survey Monkey

Survey Monkey

To jedno z popularniejszych narzędzi do ankietowania online, które również oferuje plan bezpłatny aczkolwiek ten jest na tyle ograniczony, że trudno mówić tu o komforcie budowy ankiet i ich analityce. Niemniej możesz sprawdzić, bo jest to jeden z lepiej zaprojektowanych pod kątem UX systemów.

Wersja płatna zaczyna się od 149 zł miesięcznie, ale przy rozliczeniu rocznym, co oznacza całkiem pokaźny wydatek dla małej firmy.

Typeform

TypeForm

Kolejne bardzo popularne narzędzie, przez wielu traktowane jako niekwestionowany lider. Interfejs estetyczny, a jego styl bardzo atrakcyjny, dosłownie tak jakby był odzwierciedleniem motta firmy: „Zadawanie pytań powinno być łatwe”.

Darmowa wersja, nazywana planem CORE, ma mnóstwo do zaoferowania, w tym:

  • Nieograniczona ilość pytań
  • Nieograniczona ilość odpowiedzi
  • Eksport danych
  • Niestandardowe motywy projektu lub gotowe szablony
  • Podstawowe raportowanie

To kilka funkcji, które znajdziesz w bezpłatnej wersji. Na uwagę zasługują tu dwie cechy: nieograniczona ilość pytań i odpowiedzi.

Wersja Pro za 30 EUR na miesiąc, zawiera pola dotyczące płatności, funkcję kalkulatora wyceny, opcje wysyłania korespondencji e-mailem i wiele innych ciekawych opcji.

Z tak dużymi możliwościami nawet w wersji darmowej, Typeform jest wart sprawdzenia.

BlockSurvey

BlockSurvey

Na koniec zestawienia dość młode narzędzie, ale ekstremalnie proste w użyciu i generujące bardzo przyjemne dla oka i przyjazne dla respondenta ankiety. Podobnie jak w przypadku większości analogicznych aplikacji tu również do dyspozycji mamy wygodny builder z 18 rodzajami pól, co jest w zupełności wystarczającym zestawem do tego, aby stworzyć praktycznie dowolnie złożone ankiety.

To co zbudujemy bez problemu osadzimy na stronie i to w różnych wariantach. Może to być typowy obiekt osadzony wewnątrz dowolnej podstrony, albo widget przyklejony w rogu strony wywołujący po kliknięciu okienko z ankietą.

Wbudowany system analityczny ułatwi Ci interpretację wyników, a w razie potrzeby wyeksportujesz je do pliku i wykorzystasz w innym programie.

Co prawda nie ma jeszcze wdrożonych integracji z zewnętrznymi narzędziami, ale na mapie drogowej widać zapowiedź połączenia BlockSurvey z Zapier, co z automatu otworzy wiele dodatkowych możliwości wykorzystania tego rozwiązania.

Niestety nie uświadczymy wersji bezpłatnej, natomiast wersja płatna to koszt 10 dolarów miesięcznie, a więc na tle konkurencyjnych systemów cena bardzo atrakcyjna.

Charakterystyczną cechą BlockSurvey jest bezpieczeństwo danych. Wszystkie Twoje ankiety i odpowiedzi są szyfrowane i tylko Ty mając klucz możesz je odczytać. Nie zrobi tego nikt inny włączając także samego producenta.

Podsumowanie

Kilka wtyczek i kilka niezależnych od WordPressa narzędzi oczywiście nie wyczerpuje tematu. Traktuj powyższą listę jako pewnego rodzaju drogowskaz, ale poszukaj także innych jeśli te zaproponowane z jakichś powodów Ci nie odpowiadają. Znajdziesz ich bez liku. Wymienię jeszcze kilka nazw dla przykładu: ProProfs Survey Maker, Google Forms, Client Heartbeat, Zoho Survey, Survey Gizmo, Survey Planet… i dużo więcej.

Mógłbyś się zastanawiać. Dlaczego Krzysiek wymieniając wtyczki dla WordPressa pisze dodatkowo o niezależnych narzędziach, które z WordPressem nie mają zbyt wiele wspólnego. Po pierwsze, te narzędzia często oferują więcej, a po drugie nie zawsze dobrą ścieżką jest faszerowanie własnej strony kolejnymi wtyczkami. To indywidualna decyzja, ale czasem warto wziąć głębszy oddech i zastanowić się czy kolejnych X rozszerzeń, to dobry pomysł i czy nie odbije się negatywnie na tym na czym nam najbardziej zależy. Twoja strona nie musi przecież robić wszystkiego!

W każdym razie wybór masz imponujący więc z pewnością nie będzie łatwo podjąć decyzję. Te rozwiązania, które podałem w artykule są zdecydowanie warte uwagi i w pierwszej kolejności przyjrzyj się właśnie im. Jeśli uznasz, że to za mało, szukaj dalej. Jestem pewien, że w końcu znajdziesz coś co będzie Cię w pełni satysfakcjonowało. Wróć potem i podziel się w komentarzach swoim wyborem 🙂 

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony internetowej.

Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!

KURS wordpress!