Dwie proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i wsparcie...

Brak produktów w koszyku.
narzędzia seo
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Narzędzia SEO, które pomogą Ci zwiększyć ruch na stronie

Ostatnia aktualizacja:

Od dostępnych na rynku narzędzi SEO może dosłownie głowa rozboleć. Nie tylko jest ich zatrzęsienie, ale na domiar wciąż i wciąż powstają nowe. Jak sądzisz co to oznacza? Nic innego jak coraz większy popyt na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. W wyszukiwarce robi się coraz ciaśniej, a pozycji które mają jakieś znaczenie jest zaledwie 10.

Praca pozycjonera diametralnie różni się dziś od tego co było np. 10 lat temu, a wysyp narzędzi, to wypadkowa potrzeb związanych z precyzyjną analizą projektów prowadzonych dla każdego Klienta z osobna. Kłopotliwe w praktycznie wszystkich narzędziach jest jednak to, że żadne z nich nie oferuje kompletnego, wysokiej jakości materiału analitycznego. Jedno lepiej sobie radzi z analizą onsite, kolejne z offsite itd… W praktyce oznacza to, że pozycjonerzy nie bazują na jednym narzędziu. Często jest to kilka różnych z czego każde odpowiada za określony obszar badań i aktywności SEO.

W tym tekście znajdziesz kilka narzędzi SEO, z którymi pracuję na co dzień lub z którymi miałem styczność albo wykorzystuję je okazjonalnie w określonych sytuacjach. Również Ciebie zachęcam przynajmniej do ich przetestowania i to nawet w sytuacji gdy pozycjonowanie swojej strony zlecasz zewnętrznej agencji. Z doświadczenia powiem Ci, że warto od czasu do czasu zweryfikować działania zleceniobiorcy żeby nie okazało się, że płacisz za nic. Niestety znam takie przypadki. Musisz jednak wiedzieć jak to zrobić i jakich narzędzi użyć i rzecz jasna jak interpretować ich wyniki.

Totalne minimum

Narzędziami SEO którymi powinieneś się bezwzględnie zainteresować, które dostępne są bezpłatnie i na bazie których będziesz w stanie przeprowadzić podstawowe działania związane z optymalizacją i zwiększeniem ruchu na stronie to: 

Search Console i Google Analytics

search console

Korzystając z tych narzędzi nie tylko przeanalizujesz ruch na stronie, ale także to w jaki sposób widzi Cię wyszukiwarka i jakie ma problemy z indeksowaniem treści zamieszczonej na Twojej stronie. Te dwa narzędzia zwłaszcza jeśli są ze sobą spięte wykorzystywane są praktycznie przez każdego pozycjonera. Od Freelancera po duże agencje SEO.

Pomimo, że narzędzia nie oferują takiej ilości danych jak inne do których za chwile dojdziemy, to są kopalnią określonej wiedzy, której z kolei inne nie są w stanie dostarczyć. W końcu to narzędzia od Google, mają więc ten przywilej, że dane są czerpane bezpośrednio ze źródła i nastawione na uzyskanie wysokiej jakości wyników wyszukiwania. Działa to tak, że Ty dostajesz konkretne informacje z czym Google ma problem jak chodzi o Twoja stronę i co warto poprawić, Google natomiast dzięki tym wskazówkom i Twoim działaniom uzyskuje w swoich wynikach coraz lepszej jakości dane. Jeśli jeszcze nie miałeś okazji wdrożyć u siebie Search Console zrób to teraz.

Przejdź do Search Console

Narzędzia SEO do analizy strony

W świecie SEO określa się je mianem tzw. narzędziami do analizy onsite, czyli takimi które wskażą nam problemy techniczne np. braki w meta tagach, ich duplikaty, problemy z dostępnością określonych zasobów, prędkość ładowania się strony i całą masę innych informacji, od takich z którymi jesteś sobie w stanie poradzić błyskawicznie po te bardziej zawiłe wymagające interwencji programisty czy administratora na Twoim serwerze. Po części ten temat załatwia nam wspomniane powyżej Search Console, ale nie odpowie na wszystkie pytania i nie wskaże wszystkich elementów mający wpływ na ranking strony w wyszukiwarce. W tym celu trzeba posiłkować się dodatkowymi narzędziami.

Screaming Frog

scream frog

To aplikacja, którą instalujesz na swoim komputerze. „Krzycząca Żaba”, bo tak można tłumaczyć nazwę programu dostępna jest w dwóch wersjach, płatnej i bezpłatnej. W przypadku tej pierwszej nie masz nałożonych limitów dotyczących skanowania podstron w projekcie, natomiast wersja darmowa ma ograniczenie do 500, co w przypadku małej strony nie jest problemem.

Program wychwyci błędy z meta tagami, ich braki i duplikaty. Przeanalizuje strukturę nagłówków H1, H2… prześledzi nasycenie słowami kluczowymi poszczególnych podstron i trochę więcej.

Żabę pobierzesz ze strony producenta: https://www.screamingfrog.co.uk

Website Auditor

To moje ulubione narzędzie do analizy onsite. Jedno ze składowych większej całości o nazwie SEO PowerSuite, aczkolwiek działa jako niezależna aplikacja. W wersji darmowej czy raczej testowej uzyskamy ograniczoną ilość informacji, natomiast wersja pełna dokładnie skanuje całą zawartość naszej witryny i generuje na tej podstawie wartościowe raporty. Co ważne, aplikacja posiada polski interfejs i jej raporty także generowane są w języku polskim. Aplikacja oprócz technicznych problemów wskaże nam drogę lepszej optymalizacji treści. Przeanalizuje nasycenie frazami kluczowymi poszczególnych podstron i zestawi to z konkurencją sugerując np. rozbudowę treści z uwzględnieniem kluczowych fraz lub zmniejszenie ich nasycenia jeśli odpowiednie algorytmy uznają, że przesadziłeś. Aplikację pobierzesz ze strony producenta: https://www.link-assistant.com/website-auditor/

Analiza SEO online

seotester

Tego typu narzędzia cechuje wygoda, bo nic nie musisz instalować na swoim komputerze, bywa też, że mają większe możliwości od aplikacji desktopowych aczkolwiek przy testowaniu jesli nie masz wykupionego abonamentu jesteś w stanie przeanalizować tylko jeden konkretny URL, a niekiedy wyłącznie samą stronę główną. Wersje płatne to zazwyczaj kilkadziesiąt lub ponad 100 dolarów miesięcznie.

Możesz zerknąć na:

albo po prostu wpisać w wyszukiwarce Google „Audit SEO online” i dostaniesz podobnych stron do koloru do wyboru.

Narzędzia SEO do analizy słów kluczowych

Sugester słów

Jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę, to chcesz aby była widoczna w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz. Możesz strzelać na oślep, co jednak nie przynosi efektów albo z uwagi na trudność danej frazy i w ślad za tym idące niewystarczające działania, albo co gorsza frazy udaje Ci się wbić wysoko sporym nakładem czasu, ale okazuje się, że mimo to nie generują ruchu ani tym bardziej sprzedaży. Dlatego przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem bardzo ważny jest obór odpowiednich fraz do pozycjonowania.

Frazy zweryfikujesz np. w Sugesterze Słów Kluczowych lub Planerze Słów dostępnym na koncie Google Ads. Tego typu narzędzia nie tylko dadzą Ci informacje na temat wolumenów związanych z ilością wyszukiwań danej frazy, ale także zasugerują inne pokrewne, które być może cieszą się mniejszym zainteresowaniem, ale za to często są łatwiejsze do pozycjonowania i mogą być też bardziej skuteczne. 

Narzędzia SEO do analizy linków przychodzących

Pozycjonowanie opiera się na dwóch filarach. Z jednej strony masz optymalizację strony i wewnętrzny content marketing, z drugiej to linki z zewnątrz odsyłające  do Twojej strony i oczywiście content marketing zewnętrzny. Oba te zagadnienia muszą iść ze sobą w parze i dopiero wtedy można mówić o tym, że strona ma należycie prowadzone działania SEO, które mają szansę przynieść upragnione efekty.

Żeby jednak wiedzieć jakie linki prowadzą do Twojej strony i podglądać swoją konkurencję na tym polu dotrzymując im kroku, a jeszcze lepiej być o jeden przed nimi, potrzebujesz narzędzi, które są w stanie dostarczyć Ci danych na ten temat.

Ahrefs

ahrefs

Jedno z najbardziej popularnych na świecie narzędzi do analizy backlinków dostarczające całą masę informacji na temat nie tylko ilości, ale także jakości stron, na których znajduje się odnośnik do Twojej witryny. Jakość linków jest kluczowym zagadnieniem ponieważ to one nadają moc i podnoszą ranking Twojej strony lub odwrotnie, jeśli linki są słabej jakości mogą Ci wręcz zaszkodzić.

W Ahrefs podejrzysz także profil linków swoich konkurentów wyłapując w ten sposób ciekawe miejscówki, gdzie również możesz umieścić link do swojej strony. Nieoceniona kopalnia wiedzy.

Problem jest jednak taki z tego typu narzędziami, że im są bardziej popularne jak Ahrefs czy inne narzędzie, które polecam Twojej uwadze Majestic SEO, pomimo olbrzymiej ilości danych na temat linków przychodzących, tym większe szanse że coś przegapisz. Jeśli masz branżę konkurencyjną, gdzie wiele firm w tym Twoich konkurentów inwestuje w działania SEO, bardzo często jest tak, że narzędzia do analizy backlinków nie wyłapią pełnego profilu linków. Miałem np. takie sytuacje, gdzie w trudnej branży analizując konkurentów z TOP10 ilość wykrytych backlinków ograniczała się do kilkudziesięciu. W czym rzecz? Otóż firmy zajmujące się pozycjonowaniem, które dysponują własnym zapleczem gdzie umieszczają linki ukrywają je przed botami takich serwisów jak Ahrefs. W konsekwencji może się okazać, że konkurent ma nie kilkadziesiąt linków, ale kilkadziesiąt tysięcy.

Tak jest bardzo często. Dlatego wielu pozycjonerów do badania profili linków nie wykorzystuje tylko jednego narzędzia, dodatkowo posila się czymś np. mniej popularnym.

SpyGlass

W przeciwieństwie do Ahrefs czy Majestic SEO jest to aplikacja desktopowa, czyli instalujesz ją na swoim komputerze. To druga aplikacja w kolekcji Seo PowerSuite, a więc jest to produkt siostrzany w stosunku do opisanego na początku narzędzia do analizy optymalizacji strony internetowej Website Auditor. Może nie ma aż tak dużej bazy backlinków jak Ahrefs, ale za to jesteś w stanie przy jej pomocy wyłapać ukryty profil linków swoich konkurentów. Z tego względu godne uwagi.

Informacje o aplikacji znajdziesz na stronie producenta pod adresem: https://www.link-assistant.com/seo-spyglass/

Narzędzia SEO do pozyskiwania linków

Fajnie jeśli masz już takie zaplecze, które pozwala Ci efektywnie analizować linki przychodzące zarówno do Twojej strony jak i do stron konkurentów. Jednak od samej analizy Twoja strona nie dostanie skrzydeł, musisz jej w tym pomóc, a więc musisz pozyskiwać do niej aktywnie linki.

Najprostszym sposobem choć może to nieodpowiednie określenie, jest po prostu siąść do komputera, klikać po stronach i szukać miejsc, gdzie link można dodać. Możesz kontaktować się z właścicielami innych stron czy blogów i proponować im coś od siebie, zazwyczaj treści w zamian za możliwość umieszczenia linka. Możesz dodawać się do silnych katalogów branżowych, szeptać na forach czy udzielać się w komentarzach. Oczywiście bez pomijania mediów społecznościowych. Można to robić notując wszystko np. w arkuszu kalkulacyjnym żeby potem móc analizować co udało się zrobić, ale możesz też ułatwić sobie życie i wykorzystać narzędzia dedykowane do tego celu. Potrafią niesamowicie ułatwić i przyśpieszyć pracę.

Link Assistant

Link Assistant

I znowu wracamy do pakietu Seo PowerSuite. Tym razem do aplikacji o nazwie Link Assistant. Niezwykle ułatwia pracę z zapleczem linków. Pozwala na monitorowanie ich ilości, jakości, tego czy są nadal czy może wyleciały w kosmos. Co więcej aplikacja umożliwia znalezienie nowych miejsc, gdzie link można umieścić i wspiera Cię w tym procesie. Z jej poziomu możesz prowadzić korespondencje z właścicielami stron, na których chcesz umieścić link. Dzięki tej aplikacji masz pełną kontrolę nad całym swoim profilem linków jakie pozyskujesz i nic nie umknie Twojej uwadze.

Informacje o aplikacji znajdziesz pod adresem: https://www.link-assistant.com/linkassistant/

SemAlt

semalt

Narzędzie, które idzie jeszcze dalej jak chodzi o procesy automatyzacji SEO. Umożliwia z jednej strony przeprowadzenie podstawowego audytu onsite choć tu dane są dość ograniczone, z drugiej strony głównym punktem programu jest automatyczne pozyskiwanie linków do strony. W przypadku podstawowego pakietu system w ciągu miesiąca pozyskuje około 700 do 1000 linków prowadzących do strony na różne anchory np. brandowe lub frazy na jakich Ci zależy linkując do konkretnych podstron związanych z frazą wykrytych w TOP100 Google.

Można przetestować ich narzędzie w pełnej krasie przez miesiąc za 1 dolara i sprawdzić czy przyniesie jakiekolwiek efekty. Do poniższego formularza wpisz nazwę swojej domeny. Od razu zostanie wykonana jej analiza zarówno onsite jak i offsite i po założeniu bezpłatnego konta będziesz mógł ją prześledzić.

Wpisz nazwę swojej domeny:

Producent twierdzi, że przykłada dużą wagę do jakości linków jakie system pozyskuje, a algorytmy działają w taki sposób aby nie zaszkodzić stronie docelowej. Trzeba być jednak ostrożnym przy rozkładaniu proporcji linków dla poszczególnych anchorów. Dywersyfikacja jest tu niezwykle ważna i tak linki brandowe np. „www.twojadmena.pl” albo „Nazwa Firmy” powinny stanowić około 50% wszystkich pozyskiwanych linków. Pozostałe 50% rozprosz na wiele innych fraz w tym na te dla Ciebie kluczowe. W sytuacji gdy tak nie zrobisz i np. nakręcony możliwościami narzędzia puścisz kampanię SEO na jeden anchor, to takie działanie może odnieść odwrotny skutek.

Co to jest anchor? Zakładam, że możesz nie wiedzieć. Otóż to nic innego jak tekst linku. Czyli tłumacząc łopatologicznie np. ten link: Sugester Słów Kluczowych ma anchor „Sugester Słów Kluczowych”. Nic skomplikowanego :) Chodzi o to żebyś stosował odpowiednie zróżnicowanie takich linków i to dotyczy nie tylko Semalta, ale generalnie całego procesu związanego z budowaniem zaplecza linków bez względu na przyjętą metodę działania.

Podsumowanie

Dobrnęliśmy do końca artykułu, a ja wspomniałem zaledwie o niewielkim promilu narzędzi, które możesz wykorzystać w procesie pozycjonowania swojej strony. Pewnie już teraz masz mętlik w głowie, a uwierz mi to jedynie czubek góry lodowej :)

Generalnie jednak nie chodzi o to żebyś znał każde narzędzie dostępne na rynku. Ważne jest to, żebyś mógł dobrać taki zestaw, który umożliwi Ci wygodną i efektywną pracę.

Jeśli trochę Cię przeraziłem, no cóż, nikt nie mówił że będzie łatwo. Pozycjonowanie wymaga i nakładu pracy, czasu, pieniędzy jak i ciągłego poszerzania wiedzy, bo zmiany potrafią następować dosłownie z dnia na dzień. Jeśli jednak masz chęć, a może nie masz za bardzo wyjścia, bo ceny usług SEO nie są tak niskie jak kilka lat temu, to przy użyciu powyższych narzędzi i umiejętności analizy danych jakie zwracają, krok po kroku będziesz w stanie zwiększać widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania. Tego Ci życzę.

Zwracaj jednak uwagę na konkurencyjność fraz, bo nie ma sensu rzucać się z motyką na Słońce dla fraz ciężkiego kalibru jak np. wszelakie ubezpieczenia, nie mając wiedzy, doświadczenia i odpowiedniego zaplecza finansowego. Jednak przy pozycjonowaniu lokalnym, gdzie konkurencja jest stosunkowo niewielka jest szansa, że uda Ci się samodzielnie w odczuwalny sposób podnieść pozycje swojej strony. Znam z autopsji przypadki gdzie już sama optymalizacja onsite dawała stronie niezłego kopniaka do góry, a dopalenie tego dobrymi linkami skutecznie umacniało jej pozycje.

Narzędzia SEO, które pomogą Ci zwiększyć ruch na stronie
5 (100%) głosów: 5

Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Dołącz do dyskusji