Sklep internetowy oparty o wtyczkę WooCommerce z pozoru wydaje się zapewniać jedynie podstawową funkcjonalność dotyczącą sprzedawanych produktów, w praktyce jednak, pozwala klientowi dostosować produkt na trudną do oszacowania ilość kombinacji. To jakie dasz na tym polu możliwości kupującym w Twoim sklepie zależy tylko od Ciebie.

Zanim jednak zaczniesz, musisz uruchomić sklep! Jeśli nie wiesz jak to zrobić, zajrzyj najpierw do artykułu „Jak założyć sklep internetowy”.

Gdy postawienie sklepu masz za sobą, możesz oferować kupującym nie tylko podstawowy produkt, ale również jego ulepszenia, dodatki, a nawet produkty w pełni spersonalizowane, aby zaspokoić w ten sposób określone potrzeby. To świetny sposób na budowę zaufania i lojalności, a jednocześnie sposób na wyróżnienie się w tłumie konkurencji.

Pozwól klientom zbudować swój produkt

Pierwszym, podstawowym sposobem na to, jest skonfigurowanie wariantów produktów w WooCommerce. Używasz ich aby zaoferować podstawowe opcje, takie jak rozmiar i kolor, ale możesz też pójść o krok dalej i tworzyć warianty specyficzne dla oferowanych w sklepie produktów.

Przykładowo, sprzedajesz dywaniki samochodowe. Sam kolor i rozmiar mogą w tym wypadku nie wystarczyć, zapewne warto by było dorzucić jeszcze:

  • Markę/model samochodu
  • Materiał z jakiego wykonane są dywaniki
  • i może coś jeszcze

Gdybyś dodał wszystkie możliwe kombinacje jako oddzielne produkty w sklepie, byłoby to przytłaczające i skomplikowane zarówno dla klientów Twojego sklepu jak i dla Ciebie jako administratora. Ale dzięki wariacjom klient może dopasować dywanik pod kątem własnych potrzeb z poziomu strony jednego produktu.

Taką funkcjonalność masz natywnie w WooCommerce, ale często spotykam się z głosami, zwłaszcza moich kursantów, że w pewnych sytuacjach jest to niewsyatrczające. Co w takiej sytuacji zrobić?

Rozszerzenie wariantów

Jeśli czegoś WooCommerce nie potrafi, to prawdopodobnie ktoś już stworzył wtyczkę, która wzbogaci sklep o nowe umiejętności. Wystarczy przeszukać repozytorium WordPress aby znaleźć w nim spory zestaw wtyczek jak PPOM for WooCommerce, Product Variations Swatches for WooCommerce, Variation Swatches for WooCommerce i wiele innych.

Każda z nich w darmowej wersji dodaje coś nowego, a jeśli nie jest to satysfakcjonujące, zawsze można sięgnąć po te same wtyczki w ich odmianach PRO lub zdecydować się na rozszerzenie ze sklepu WooCommerce, np: Product Add-Ons.

Wykorzystując tego typu dodatki możesz zaoferować swoim Klientom podobne opcje jak w przypadku wariantów, ale dające nieco większą elastyczność. Przykładowo osoba kupująca może:

  • Dodać imię, inicjały itp.. które chce wygrawerować lub wyhaftować na swoich produktach.
  • Wybrać opcje takie jak rodzaj tkaniny, styl ramy, materiał itd.
  • Może zaznaczyć rozszerzenia produktu, np. etui na telefon, dodatkowy pasek do zegarka…

Każda wtyczka niesie ze sobą różne możliwości, część podobnych część zupełnie innych, dlatego warto wcześniej przetestować kilka różnych rozwiązań, aby ostatecznie zdecydować się na wtyczkę, która w przypadku Twojego sklepu sprawdzi się najlepiej.

Dostosowanie produktu

Jeszcze 5-6 lat temu ciężko było znaleźć przyzwoitego kreatora produktów dla WooCommerce. Były już pierwsze próby twórców wtyczek z tym związane, ale w mojej ocenie nie nadawały się do zastosowań profesjonalnych.

Pamiętam jak 5 lat temu uruchamialiśmy sklep z nadrukami na żądanie. Szukaliśmy gotowych rozwiązań, ale żadne z nich nie było satysfakcjonujące. Gdy pojawił się plan napisania własnego dodatku, trafiłem na hinduską firmę, która miała w swojej ofercie dokładnie to czego szukaliśmy! Był to gotowy dodatek dla sklepu Prestashop i WooCommerce, który oddawał w ręce klienta kreator, przy pomocy którego mógł samodzielnie tworzyć własny produkt (nadruk).

Nie było wówczas innej lepszej alternatywy. Za dodatek zapłaciliśmy ponad 13 000 zł, co było dużo niższym kosztem stworzenia analogicznego narzędzia we własnym zakresie.

Nie trzeba było długo czekać, bo raptem jakieś 2 lata, aż na rynku Woo pojawiło się więcej takich narzędzi, a ich ceny okazały się nieporównywalnie niższe. W samym sklepie WooCommerce jest wtyczka za 99 dolarów rocznie, a nazywa się Product Designer for WooCommerce. Przyjrzyj się opisowi, ilustracjom, a jeśli Cię zainteresuje wykup i testuj w praktyce. Masz 30 dni na zwrot pieniędzy.

Mi jednak najbardziej przypadła do gustu inna wtyczka, dostępna na CodeCanyon o nazwie Lumise. Wtyczka nie tylko jest W mojej ocenie znacznie ciekawsza niż to co znajdziemy w sklepie Woo, ale także tańsza.

Lumise zaoferuje Twoim klientom bardzo wygodny interfejs, a to niezwykle ważne jeśli konwersja w sklepie ma być odpowiednio wysoka.

Lumise - kreator nadruków dla WooCommerce

Nie sugeruj się koszulkami. Jeśli masz inne produkty być może także to narzędzie z powodzeniem wdrożysz, jak poniżej nadruk na etykietkach do butelek itp.

Przykład wykorzystania kreatora nadruków do tworzenia etykiet na butelki.

Zainteresowanych tym tematem, zapraszam na PoznajWP.

To nie jedyne interesujące narzędzie do personalizacji produktów. Na PoznajWP mówię także o innym równie dobrym, jeśli nie lepszym w pewnych zastosowaniach.

Ogólnie rzecz biorąc analogicznych rozszerzeń jest dziś sporo, więc prawie każdy, kto zaczyna swoją przygodę z e-commerce i chce uruchomić sklep z produktami do personalizacji znajdzie w końcu coś dla siebie.

Składanie produktu

Powyżej wspomniałem o kreatorze produktów, który w tym wypadku głównie skierowany jest do firm zajmujących się szerokopojetym drukiem czy to na odzieży, czy wizytówek, ulotek itp… Natomiast co w sytuacji, gdy wpadnie Ci do głowy pomysł na sprzedaż rowerów, które klient będzie sam sobie składał na stronie sklepu z różnych części? Oczywiście to nie musi być rower, to może być cokolwiek co klient może samodzielnie skomponować bazując na wszcześniej zdefiniowanych składowych, np. biżuterię.

Przy takim pomyśle zerknij na wtyczkę Composite Products. Na stronie opisującej możliwości tego narzędzia, jest kilka obrazów, na których możesz przyjrzeć się temu w jaki sposób to rozszerzenie wykorzystać. Przykład składania własnej deskorolki:

image

Podsumowanie

Jak widzisz WooCommerce daje Ci spore pole do działania. Wystarczy, że dobrze nauczysz się wykorzystywać to narzędzie i zastosujesz odpowiednie rozszerzenia, aby samodzielnie uruchomić sklep o jakim myślisz i zaspokoić wciąż rosnące potrzeby klientów.

Jeśli potrzebujesz wsparcia na tym polu, gorąco zapraszam na Kurs WordPress i Kurs WooCommerce lub do śledzenia wpisów Jak Zrobić Stronę. Pod artykułem znajdziesz także formularz umożliwiający zapis na listę powiadomień o publikowanych nowościach. Serdecznie zapraszam 🙂

Udostępnij

Zobacz również

Oxygen 3.8

Oxygen Builder 3.8

Śledzę zmiany jakie zachodzą w jednym z najciekawszych builderów dla WordPressa, choć nie specjalnie popularnym wśród początkujących użytkowników i coraz częściej chodzi mi po głowie

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

ADYOUNEED LTD
ADYOUNEED

Tworzenie, zarządzanie i optymalizacja reklamami Google, Facebook, TikTok czy LinkedIn...

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

pcloud lifetime
pCloud

Dysk w chmurze z dostępem dożywotnim. Zapisuj swoje pliki i...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *