Pozycjonowanie strony – można tanio, można skutecznie

Kto z Was by nie chciał być ze swoją stroną w top 10 wyników wyszukiwania Google dla popularnych fraz zyskując dzięki temu pokaźny ruch i rzesze nowych Klientów. To marzenie każdego przedsiębiorcy, który zakłada swoją pierwszą stronę internetową. Niestety rzeczywistość jest brutalna i często okazuje się, że pięknie wykonana strona z mega atrakcyjną ofertą pomimo oczekiwań właściciela, że sama będzie sprzedawać, jakoś nie chce tego robić. Dlaczego? Bo nikt o niej nie wie!

Nie zapominaj zakładając swoją stronę o niezwykle istotnym aspekcie dzisiejszego funkcjonowania w sieci – o marketingu – wszechobecnym marketingu. W tym artykule skoncentruję się na jednym jego aspekcie.

Pozycjonowanie stron internetowych

Pracując ze stronami Klientów często pytam ich o pozycjonowanie. Okazuje się, że każdy o tym słyszał. Świetnie! Jednak po chwili okazuje się, że spora część słyszała, ale tak naprawdę nie do końca wie z czym to się je i do czego może im służyć. Żeby więc to o czym będę pisał było dla wszystkich jasne pozwolę sobie na dwa zdania wyjaśnienia.
Mówiąc najprościej, pozycjonowanie to szereg działań, których celem jest doprowadzenie do sytuacji w której Twoja strona pojawi się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwarki po tym jak Twój potencjalny, być może przyszły Klient wpisze określoną frazę, np. „warsztat samochodowy” albo „dobra pizza Lublin”, „tani księgowy Kraków” itd. itp… Jeśli serwujesz rzeczoną pizzę w Lublinie, to dobrze by było znaleźć się na podaną w przykładzie frazę wysoko w wynikach, najlepiej na pierwszym miejscu rzecz jasna lub przynajmniej w top 10 czyli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania bo dalej rzadko ludzie przechodzą. Samo stworzenie i uruchomienie strony nie sprawi jednak, że tak się stanie no chyba, że robisz coś tak niszowego, że nie masz praktycznie konkurencji, ale jeśli masz pizzerię, warsztat samochodowy, gabinet medyczny, biuro rachunkowe czy coś innego równie popularnego, to może być z tym o wiele trudniej. Dlaczego? Bo wiele z tych stron funkcjonuje już od dawna i ma mniej lub bardziej ugruntowaną pozycję no i zapewne takich firm jest w Twojej okolicy całkiem pokaźna ilość. Pomimo, że dopiero zaczynasz masz szansę na przeskoczenie ich, ale to wymaga czasu i odpowiednich działań. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi pozycjonowanie, które upraszczając składa się z kilku elementów.

Optymalizacja SEO

SEO i pozycjonowanie często traktowane są jako synonim tego samego procesu, ale to nie do końca tak jest. SEO czyli (search engine optimization) jak sama nazwa wskazuje, to procesy mające na celu doprowadzenie strony do stanu, który będzie przez wyszukiwarkę Google ubóstwiany. Są to więc działania w ramach strony, w zakres których wchodzą aspekty techniczne jak i merytoryczne ocierające się o content marketing o czym napiszę przy najbliższej okazji osobny artykuł. Działaniami SEO doprowadzasz stronę do stanu, który pozwala Google lepiej ją czytać, rozumieć i oceniać jej zawartość. To istotny element większej całości czyli pozycjonowania choć wciąż często bagatelizowany.

Pierwszym krokiem jest dobrze przeprowadzony audyt SEO, podczas którego wyeliminujesz podstawowe błędy i niedociągnięcia, których najczęściej jest całkiem sporo u Twojej konkurencji, a idę o zakład, że i Twoja strona nie jest tu wyjątkiem. Robiąc to zyskujesz pierwszy element przewagi nad wieloma konkurentami, którzy być może osiedli na laurach i nie zwracają uwagi na temat optymalizacji SEO. Bądź konsekwentny, a z czasem to zaowocuje.

Content marketing

Jak wspomniałem napiszę na ten temat osobny tekst, a teraz jedynie wspomnę, że to obok optymalizacji strony, to kolejny ważny element w dzisiejszym pozycjonowaniu. Od dłuższego czasu Google przykłada coraz więcej znaczenia do treści jakie znajduje na danej stronie. Jeśli strona jest w nie uboga, to Google uznaje, że ma niewiele do zaoferowania internautom przez co ciężko jej się będzie wybijać w wynikach ponad strony np. z tej samej branży, które content mają zdecydowanie bogatszy i atrakcyjniejszy. Ten trend narasta, dlatego niedługo strony wizytówki nie będą miały racji bytu w wynikach organicznych. Chcąc pojawiać się wysoko z takimi stronami trzeba będzie inwestować w reklamy takie jak AdWords bo inaczej żaden nowy Klient Cię nie znajdzie. Zaletą dobrego contentu na stronie jest poza wspomnianym przychylnym spojrzeniem Google także możliwość pozyskiwania ruchu z tzw. długiego ogona. Bardzo często taki ruch potrafi świetnie konwertować pozyskując nowych Klientów.
Weźmy witrynę biura rachunkowego. Jeśli zrobisz stronę zawierającą trzy działy pt. O firmie, Oferta, Kontakt, to tak naprawdę niczym nie wyróżniasz się na tle swoich konkurentów. Content jest mówiąc delikatnie standardowy nie wnoszący żadnej dodatniej wartości. Jeśli jednak uruchomisz na stronie blog i będziesz regularnie pisać teksty na tematy istotne dla Twoich obecnych i przyszłych Klientów wówczas sytuacja zacznie się zmieniać. Możesz np. napisać cykl tekstów, w których rzetelnie przedstawisz sposób zakładania firmy. Co się okaże? A no to, że po pewnym czasie zauważysz ruch z Googla z takich fraz jak: „jak założyć firmę”, „zakładanie firmy” itp… To nikt inny jak Twoi potencjalni Klienci! Jeśli szukają takiej informacji to pewnie zaraz założą firmę i będą rozglądali się za biurem rachunkowym. Daj im więc to czego szukają, a zapewne wielu z nich poza samą lekturą Twoich tekstów zapyta Cię o ofertę i zostanie Twoimi Klientami. Jeśli poprzestałbyś na trzech działach z oklepanymi przez setki biur danymi, nie miałbyś większych szans na pozyskanie ruchu związanego z potrzebą założenia firmy.

Link building

Kiedyś pozycjonowanie było banalnie proste. Wystarczyło odpalić bota lecącego po tzw. „katalogach SEO”, walącego komentarzami z linkami po WordPressach czy na rozmaitych forach i momentalnie trafialiśmy na topowe pozycje w Google. Okazało się jednak, że ten mechanizm wartościowania stron jest kiepski. W wynikach pojawiała się masa śmieciowych stron, które można było łatwo wywindować do góry, a te wartościowe ginęły w tłumie miernoty. Google doszło więc do wniosku, że tak być nie może i zaczęły się zmiany. Nie będę się wdawał w szczegóły bo ten tekst ma mieć charakter ogólnoinformacyjny, powiem tylko, że praktyki te zostały skutecznie ukrócone, a pozycjonowanie stało się szanowaną profesją, z którą nie każdy jest sobie w stanie poradzić (czytaj robić to dobrze).

Jak wygląda budowanie linków dzisiaj? Im naturalniej tym lepiej. Pamiętaj, że jakakolwiek forma sztucznego budowania linków łamie wytyczne Google. W ogóle pozycjonowanie w tym kontekście jest działaniem niezgodnym z wytycznymi wyszukiwarki, co oznacza, że potencjalnie jest też niebezpieczne i może zaszkodzić jeśli robi się to w sposób nieprzemyślany lub po prostu bez odpowiedniej wiedzy w tym zakresie. Jak pozyskać naturalne linki? Chociażby poprzez content marketing, o którym było wcześniej kilka słów. Pisząc wartościowe treści ludzie zaczną je sobie udostępniać, linkować na swoich stronach, dzielić się nimi w social mediach. To naprawdę ma moc. Idąc dalej. Dodaj się do popularnych, godnych zaufania katalogów branżowych. Udzielaj się na forach branżowych i od czasu do czasu podziel się jakimś tekstem (linkiem) ze swojej biblioteki. Bądź aktywny w mediach społecznościowych.

Jak to ogarnąć?

Dużo tego, prawda? Pocieszę Cię, to tylko trzy główne filary, ale to nie wszystko. Żeby całość sensownie prowadzić trzeba poświęcić temu wcale nie tak mało swojego wolnego czasu. Właśnie dlatego branża SEO ma co robić, bo większość przedsiębiorców nie ma czasu na to aby z jednej strony prowadzić firmę, z drugiej zajmować się pozycjonowaniem strony w Google. Nie można znać się na wszystkim i robić to dobrze – zazwyczaj coś na tym musi ucierpieć.

Najprościej jest więc zlecić działania firmie zewnętrznej. Jednak ceny są bardzo różne, co zależy tak od agencji jak również od branży w jakiej działasz, np. branża finansowa czy motoryzacyjna, to grubsze tematy, gdzie topowi gracze działający na rynku ogólnokrajowym inwestują dziesiątki tysięcy miesięcznie w działania związane z ich pozycjami w wyszukiwarkach. To dużo dlatego jeśli myślisz o założeniu strony oferującej kredyty i sądzisz, że tak pozyskasz Klientów z całej Polski, to jej pozycjonowanie może być bardzo bolesne dla Twojego portfela i może się okazać kompletnie nieefektywne. To samo będzie w przypadku kampanii np. Adwords, gdzie koszty za klikniecie wynoszą po kilkanaście czy nawet powyżej 20 zł. Budżet ucieka momentalnie. Jeśli masz niewielki zasób funduszy, to w takiej sytuacji dobrze zaplanowana strategia content marketingowa i budowa długiego ogona, do tego działania z obszaru marketingu szeptanego i seo skierowane lokalnie są w stanie przy niższych budżetach coś wskórać, ale o tym powinieneś porozmawiać ze specjalistą, który przeanalizuje Twój konkretny przypadek.

Okazja przy okazji

No właśnie przy okazji tego tekstu jak to bywa u mnie w zwyczaju mam coś dla moich Czytelników zwłaszcza tych małych i średnich przedsiębiorców. Jeśli chciałbyś otrzymać ofertę od agencji TAKMEDIA specjalizującej się w obsłudze małych i średnich firm, wejdź pod podany poniżej adres i wypełnij formularz zapytania ofertowego. Otrzymasz bezpłatną, niezobowiązującą ofertę i propozycję współpracy, a jeśli w polu z informacjami dodatkowymi napiszesz, że trafiłeś z JZS (jak zrobić stronę), to w pierwszym miesiącu świadczenia usługi zapłacisz tylko połowę ceny! Tak czy siak ceny mają atrakcyjne, skalibrowane na potrzeby małych przedsiębiorców.

ZAPYTAJ O OFERTĘ

Na koniec jeszcze jedno, no może kilka zdań. Pozycjonowanie to jak widzisz temat złożony, na który składa się wiele czynników oddziaływających na siebie wzajemnie. Odpowiednia strategia, dobrze zaplanowane i wdrożone działania są w stanie dużo zdziałać dobrego dla Ciebie i Twojej firmy. Nie rezygnuj z tej możliwości zwłaszcza jeśli budujesz swoja stronę od początku lub już ją prowadzisz z myślą o zyskach. I bądź cierpliwy. Wszystko co zrobisz prędzej czy później przyniesie owoce. To jak szybko zobaczysz wymierne efekty zależy od branży, ilości konkurentów i tego jak traktują SEO. Agencje zazwyczaj przyjmują, że pierwsze efekty są widoczne po 3 miesiącach działań, ale w niektórych trudnych branżach może to potrwać nawet rok, a znam i takie przypadki gdzie efekty były widoczne w ciągu tygodnia. Cierpliwość, konsekwencja i dobra strategia w działaniu jest kluczem do sukcesu.

Pozycjonowanie strony – można tanio, można skutecznie
Oceń artykuł