Uruchomienie kampanii reklamowej w Internecie dla osoby, która dopiero stawia pierwsze kroki, to spore wyzwanie. Jeśli jesteś taką właśnie osobą, powinieneś na chwilę powstrzymać entuzjazm i wizję szybkiego zarobku dużych pieniędzy, dzięki dotarciu do ogromnej ilości potencjalnych Klientów.

Najpierw odpowiednio się przygotuj. Jeśli tego nie zrobisz, efektem będzie bardzo twarde lądowanie. W większości przypadków kończy się to przepaleniem budżetu, co oznacza, że Twoja reklama nie zwróci Ci nawet kosztów jakie w związku z nią poniosłeś.

Sięgnij po tutoriale, po kursy i najpierw poznaj chociaż podstawy, żeby wiedzieć jakich błędów nie popełniać (choć w praktyce i tak wielu z nich nie unikniesz). Takie podejście zminimalizuje ryzyko rozczarowania i pozwoli Ci kontynuować swoją przygodę ze światem reklamy internetowej.

Projekt kampanii

W większości przypadków rodzących się marketerów i właścicieli stron jednocześnie, projekt kampanii reklamowej jest pomijany. Wychodzimy z założenia, że przecież reklama to nic takiego. Wystarczy wejść do managera reklam np. na Facebooku i stworzyć reklamę kierowaną do określonej grupy, a potem pozostaje analiza jej skuteczności.

Zaprojektowanie kampanii jest niezwykle ważne, ponieważ to właśnie ten plan daje Ci większe szanse na sukces. Nie chodzi tu tylko o samo uruchomienie reklamy, ale także o to co będzie się działo później. Dobrze opracowana strategia może wyraźnie zwiększyć zwrot z inwestycji w reklamę, a przecież gdy ją uruchamiasz zazwyczaj dokładnie to chcesz nią osiągnąć.

Znam przypadki, gdzie kolejne etapy kampanii pozwalały wygenerować dodatkowy i wcale nie mały zysk, którego by nie było gdyby została uruchomiona tylko reklama. Miej to na uwadze.

Określ grupę docelową

To jeden z najważniejszych elementów kampanii, który decyduje o jej powodzeniu lub niepowodzeniu. Przykładowo jeśli masz produkt dla dzieci, zapewne powinieneś w pierwszej kolejności zawęzić odbiorców do kobiet mających pociechy w wieku X, co będzie korelowało z produktem. Jeśli pójdziesz szeroko i grupą docelową będą wszystkie kobiety jak leci, wówczas reklama będzie się wyświetlała każdej osobie płci żeńskiej, nawet takiej, która ma już dorosłe dzieci, albo ich nie ma. Oznacza to znacznie większe wydatki niż zakładasz i w ten sposób przepalenie budżetu staje się gorzką rzeczywistością.

Warto jest przetestować kilka grup, bo niestety często jest tak, że grupa która w naszej ocenie wydaje się być idealna wcale nią być nie musi.

Zwracaj uwagę na wyniki

Nie tylko na to ile zarobiłeś, choć oczywiście to kluczowa metryka, ale nie mniej ważne są inne dane, jak chociażby koszt konwersji. Może się okazać, że jesteś na plusie, ale koszt za konwersję da się jeszcze obniżyć, co oznacza że możesz zarobić więcej. Może się okazać, że jesteś na minusie, ponieważ koszt związany z konwersją jest zbyt wysoki i przewyższa Twój zarobek. Trzeba w takiej sytuacji bezwzględnie zrobić coś, co ten stan zmieni. Być może będzie to zastopowanie kampanii, albo mniej drastyczna jej optymalizacja.

Nie pomijaj remarketingu

Remarketing zazwyczaj jest mniej kosztowny niż standardowa kampania reklamowa. Chodzi w nim o to, żeby przypomnieć się tym osobom, które były na Twojej stronie, ale nie zdecydowały się na działanie, które jest w centrum Twojej uwagi, np. zakup. W uproszczeniu: jeśli ktoś trafia na stronę Twoja reklama zaczyna za nim “chodzić”. Co więcej może to dotyczyć konkretnej podstrony. Ktoś otwiera stronę produktu więc ganiasz go potem po Internecie przypominając ten konkretny produkt. To świetny sposób na zwiększenie zarobków i świadomości marki.

Tego nie rób

Przede wszystkim bądź cierpliwy. W przypadku kampanii takich jak na Facebooku, twoje reklamy potrzebują czasu, aby pokazać swoją realną skuteczność. Facebook się ich uczy. Wymaga to czasu, ponieważ trzeba zebrać 50 konwersji, żeby proces nauczania został zakończony i dopiero wtedy możesz sprawdzać wynik. Jeśli w procesie uczenia będziesz wprowadzał zmiany, nauka za każdym razem rozpocznie się na nowo. Na etapie uczenia się wyniki mogą skakać jak szalone. Od rewelacyjnych po fatalne, dlatego odczekaj ten etap i dopiero wtedy podejmuj decyzje.

Narzędzia do tworzenia i optymalizacji kampanii

Podstawowymi narzędziami są te oferowane przez Facebooka czy Google oraz inne platformy takie jak TikTok, LinkedIn czy Twitter… Są one najczęściej używane, ponieważ z jednej strony nic nie kosztują, a z drugiej pozwalają precyzyjnie zarządzać kampanią. Chociażby z tego względu warto je poznać. Dość mocno różnią się od siebie, co komuś kto stawia pierwsze kroki niczego nie ułatwia, a wręcz przeciwnie. Jak to wszystko ogarnąć? Nie pozostaje nic innego jak poświęcić trochę swojego czasu, a to potem przełoży się na lepsze wyniki.

Poniżej znajdziesz kilka innych narzędzi, które używam do tworzenia kampanii i ich optymalizacji w zależności od bieżących potrzeb, wyciągając z nich najlepsze funkcje.

AdEspresso

Jednym z topowych rozwiązań, to AdEspresso. Pozwala tworzyc i optymalizować kampanie Facebook, Instagram i Google. Bardzo dobre, ale po ostatnich zmianach dość kosztowne, bo dostęp do aplikacji otrzymujesz za 49 dolarów miesięcznie, ale trzeba zapłacić za rok z góry. Jakiś czas temu mieli plany miesięczne, ale z tego co widzę zostały wycofane.

Plan za wspomniane 49 USD jest planem najtańszym i ma mniej możliwości niż droższe. Do tego maksymalne miesięczne wydatki na reklamy, to 1000 USD, co pozwala na uruchamianie tylko kampanii niskobudżetowych. Dla kogoś kto stawia pierwsze kroki może to być cena zaporowa.

AdEspresso, to jedno z pierwszych rozwiązań tego typu na rynku, ale na szczęście nie jedyne.

Scalify

Produkt nawiązujący dość mocno możliwościami do AdEspresso, choć jest znacznie młodszy i wciąż wiele funkcji wymaga albo dopieszczenia, albo dodania. Jest jednak bardzo interesujące. Podobnie jak AddEspresso pozwala na tworzenie automatyzacji związanej z optymalizacją kampanii, która gdy zaistnieją określone warunki jakie stworzyliśmy, może wyłączyć reklamę, podnieść jej budżet, obniżyć go itd… Na obecną chwilę, gdy piszę ten artykuł Scalify daje możliwość tworzenia i optymalizacji reklam tylko na Facebooku, ale zapowiadane są także inne platformy. W pierwszej kolejności pojawi się Google Ads.

Cenowo Scalify wypada znacznie korzystniej, bo za dostęp w abonamencie miesięcznym zapłacisz 39 dolarów. Otrzymasz dostęp do wszystkich możliwości narzędzia! Do tego miesięczny limit wydatków na reklamy przy tym planie wynosi 5000 USD. Różnica w kosztach jest więc bardzo znacząca.

To co fajne, to fakt że Scalify integrujesz nie tylko z Facebookiem, ale także ze swoim sklepem np. WooCommerce, a to daje jeszcze więcej informacji na temat skuteczności prowadzonych działań marketingowych.

Addyouneed

Z tego narzędzia korzystam od niedawna i przy nim zatrzymam się na trochę dłużej. Do końca jeszcze nie wiem dlaczego, ale pracując z nim czuję, że wszystko dzieje się samo 🙂 To oczywiście tylko złudzenie, ale interfejs i możliwości Adyouneed do mnie przemawiają.

Interfejs

To jak wygląda narzędzie, wbrew pozorom nie jest bez znaczenia. Sposób nawigowania, sposób dotarcia do istotnych danych, to wszystko ma wpływ na wydajność naszej pracy i oszczędność czasu, którego jako samodzielny marketer i jednocześnie właściciel firmy raczej wiele nie masz 🙂

Kolory to oczywiście, kwestia indywidualna, ale mi się podobają (trochę krzykliwe). Do tego jest też możliwość przełączenia się na tryb ciemny, więc jak o moją osobę chodzi na tym polu mam wszystko czego potrzebuję 🙂

Dane kampanii reklamowej zaprezentowane w formie wykresów.

Proces tworzenia kampanii reklamowej

Składa się z 5 kroków. Bez względu na to, czy tworzysz kampanię na Facebooka, Instagrama, Google czy niedługo na TikToka, interfejs się nie zmienia, więc czujesz się jak w domu 🙂

Krok 1

Platforma – To właśnie w tym miejscu decydujesz gdzie reklama ma być emitowana. W przypadku Facebooka i Instagrama możesz za jednym zamachem stworzyć kampanię kierowaną na obie te platformy społecznościowe lub stworzyć dla każdej z nich osobne kampanie. Dodatkowo jak wspomniałem jest także Google, a TikTok czai się za rogiem.

Wybór platformy, np. Facebook, Google TikTok

Krok 2

Co chcesz kampanią osiągnąć? Czy będzie to kampania, której celem jest pozyskanie ruchu na stronę, konwersja (np. zakup w sklepie internetowym), polubienia i komentarze na Twojej stronie Facebook, zbieranie leadów, czy chcesz wykorzystać katalog produktów ze swojego sklepu.

Wybór celu kampanii

Wybierasz to na czym Ci zależy i przechodzisz do kolejnego kroku.

Krok 3

Grupy docelowe – możesz w sposób manualny wybrać swoją idealną grupę, jeśli już ją znasz. Możesz także wybrać opcję kampanii remarketingowej lub pozwolić Adyouneed znaleźć dla Ciebie optymalną grupę odbiorców.

Grupy docelowe kampanii reklamowej

Jak działa poszukiwanie idealnej grupy na Adyouneed? To bardzo prosta czynność. Wybierasz dwa obszary zainteresowań związane z tym co oferujesz. Od razu aplikacja pokaże Ci 6 grup z zainteresowaniami podobnymi do tych, które wskazałeś. Po uruchomieniu kampanii przez kolejne 5 dni jej trwania, aplikacja będzie testowała w sumie 15 różnych grup docelowych, które samodzielnie dobierze w trakcie tego procesu, a po 5 dniach zobaczysz grupy/grupę, która najlepiej rokuje!

Nie zawsze dobór grupy docelowej jest łatwym zadaniem. Zazwyczaj to spore wyzwanie. Ale mając do dyspozycji takie rozwiązanie jak to, droga staje się mniej wyboista.

Krok 4

W tym miejscu tworzysz kreację, czyli decydujesz o tym jakiego rodzaju prezentacji chcesz użyć, np. klasycznie fotka lub video albo karuzela, historia czy po prostu chcesz promować istniejący na Twoim fanpage wpis.

Rodzaj reklam

Masz tu także możliwość uruchomienia Canvy lub Crello do szybkiego stworzenia atrakcyjnej grafiki. Bardzo wygodne i cieszę się, że jest tu akurat Crello z którego korzystam nieco częściej niż z Canvy. Ta funkcjonalność, te integracje, to kolejne oszczędności czasu, bo stworzona grafika jednym kliknięciem wskakuje do Adyouneed 🙂

Szybka integracja z Canva i Crello

Krok 5

To podsumowanie tego wszystkiego co zrobiłeś do tej pory, a także miejsce na określenie budżetu, daty startu i zakończenia kampanii. Przydatna jest opcja zapisu kampanii jako “szkicu”, co pozwala Ci szybko wrócić do niej w późniejszym czasie i kontynuować pracę. Zmienisz grupy docelowe lub same kreacje poszczególnych reklam.

Podsumowanie i definiowanie budżetu kampanii

Testy A/B

Coś czego pomijać nie powinieneś. Adyouneed pozwala bardzo szybko i wygodnie stworzyć testy A/B zarówno grup docelowych jak również samych kreacji reklam. Błyskawicznie wygeneruje nawet setkę kombinacji reklam, co w przypadku standardowego narzędzia do zarządzania reklamami mogłoby zająć sporo czasu.

Ile kosztuje Adyouneed?

To koszty tak pomiędzy tym co oferuje AdEspresso i Scalify. Cena zaczyna się od 50 dolarów miesięcznie, a limit wydatków na reklamy jest na poziomie 1000 USD na miesiąc. Dokładnie tak samo jak w AdEspress. Ale jest za to miesięczny model rozliczeniowy 🙂 Wersja bez limitów wydatków, to koszt 100 USD miesięcznie.

Podsumowanie

Strategia kampanii czyli po prostu projekt kampanii reklamowej jest krokiem, którego nigdy nie pomijaj. Możesz skorzystać z GERU lub innego narzędzia, czy nawet kartki i ołówka, byleby o tym kroku pamiętać.

Jeśli czujesz, że wszystkie natywne narzędzia do zarządzania reklamami są dla Ciebie zbyt trudne i czasochłonne do opanowania, sięgnij po jedno z powyżej wymienionych rozwiązań lub poszukaj innych. Te które wskazałem nie są jedynymi!

Inwestycja w reklamę, to Twoje pieniądze, dlatego zadbaj o to, aby jak najlepiej je spożytkować.

Udostępnij

Zobacz również

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

Meta Box Lifetime
Meta Box

Dodawaj własne rodzaje treści, pola i taksonomie do WordPressa.

PayForm oferta lifetime
PayForm

Generowanie formularzy szybkich płatności. Możesz tym narzędziem zwiększyć konwersję!

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *