Spora część właścicieli stron internetowych wie czym są lejki sprzedażowe, ale nie wszyscy. Jeśli dla Ciebie to nowość zajrzyj najpierw do artykułu “Lejki sprzedażowe“.

Mając świadomość tego czym są zdajemy sobie sprawę, że trzeba nad nimi nieco przysiąść, żeby je dobrze zaprojektować. Prawda jest taka, że kampanie układane w głowie rzadko kiedy przynoszą dobre wyniki i nie znam doświadczonych marketerów, którzy w ten sposób by działali. I tu zaczyna się pierwszy problem, ponieważ nie wiemy jakiego narzędzia do projektowania użyć. Czy szkicować na zwykłej kartce, tablicy czy na komputerze np. w PowerPoincie?

Gdy zaczynasz to robić na kartce okazuje się po chwili, że masz na niej niezły bałagan wywołany burzą mózgu i dziesiątkami poprawek.

Tablica? OK można coś szybko zetrzeć i nanieść zmiany, ale co potem? Może zabraknąć miejsca i zaczniesz na siłę upychać po kątach kolejne elementy lejka lub zmażesz całość, zapamiętasz i ponownie naszkicujesz. Pytanie co później z tym zrobić jeśli tablica będzie potrzebna do kolejnego lejka lub innych tematów? Można zrobić zdjęcie i wydrukować, ale żeby coś zmienić i tak musisz zacząć kreślić i… znowu zrobi się bałagan.

Aplikacje na komputerze są znacznie wygodniejsze. Nawet korzystając z PowerPointa możesz wydajniej budować lejki i je modyfikować, ale nie jest to narzędzie przeznaczone do tego typu zadań więc trochę się naklikasz 🙂

Jakie narzędzia do projektowania lejków polecam

Podkreślam, że chodzi tu o projekt strategii, a nie fizyczne stworzenie lejka. Jeśli interesuje Cię to drugie, polecam dla WordPressa i WooCommerce wtyczkę WooFunnels. Zanim jednak zaczniesz wdrażać strategię produkcyjnie zaplanuj ją możliwie najdokładniej. Poniżej dwa narzędzia, które mogą Ci w tym pomóc.

Draw.io

Proste i dostępne bezpłatnie narzędzie Draw.io jest o wiele wygodniejsze niż PowerPoint. Przy pomocy tej aplikacji możesz wygodnie tworzyć diagramy, w tym także diagramy dotyczące lejków sprzedażowych.

Diagramy lejków sprzedażowych w Draw.io

Na starcie wystarczające, ale w momencie gdy nieco bardziej dojrzejesz jako marketer możesz poczuć pewien niedosyt.

Projektując strategię kampanii dobrze jest także spróbować przewidzieć jej skuteczność. Powinieneś podczas jej projektowania uwzględnić konwersje na każdym etapie lejka, a także uwzględnić koszty jakie w związku z kampanią poniesiesz. Dzięki temu będziesz miał większe szanse na wygenerowanie zysków, a nie strat, a przecież o to w każdej strategii marketingowej chodzi.

Przy wykorzystaniu narzędzia jak powyżej, możesz ręcznie dopisać przy każdym elemencie dane dotyczące szacowanej konwersji, a potem kalkulować prognozy, np. w arkuszu kalkulacyjnym. Nie jest to jednak wygodne w sytuacji, gdy strategia będzie złożona i przy okazji łatwo o pomyłkę, która może sporo namieszać. Dlatego Draw.io sugeruję używać do zaplanowania samej struktury lejka, a analitykę przeprowadzać w trakcie kampanii.

GERU

GERU to mój ulubieniec. Na bazie tego narzędzia projektuję kampanie dla siebie i swoich Klientów. Rozwiązanie stworzone z myślą o projektowaniu strategii marketingowych, dzięki czemu ma praktycznie wszystko co niezbędne aby opracować i korygować nawet najbardziej złożone schematy lejka.

Strategia kampanii stworzona w GERU

Już od strony wizualnej strategia wygląda przyjemnie i bardzo szybko można zorientować się czego dotyczą poszczególne jej elementy, nawet nie czytając opisów. Taką strukturę znacznie łatwiej jest analizować i modyfikować, a to Twój czas który jest przecież bardzo cenny.

To jednak nie wszystko. GERU to także narzędzie do analizy potencjalnych zysków / strat generowanych przez kampanię! Możesz więc przeprowadzić symulacje na różnych wartościach dla poszczególnych elementów lejka i sprawdzić jakich rezultatów możesz się spodziewać. Spójrz:

Symulacja wyników kampanii
Podsumowanie wyników kampanii

Powyżej symulacja skuteczności lejka, gdzie na webinarze sprzedawany jest Produkt X. To co widzisz, to łączna kwota sprzedaży produktu (ponad 71 000 zł), a także wydatki (w tym wypadku uwzględniony jest tylko koszt kampanii reklamowej na Facebooku 17 200 i koszt związany z prowizją dla operatora płatności online, np. PayPal w wysokości nieco ponad 2 000 zł).

Łącznie koszty to 19 295,95 zł. Oczywiście możesz wydatki szczegółowo skonfigurować, dodając np. koszty transportu, koszty jakiegoś specjalistycznego oprogramowania z którego korzystasz, koszty pracownicze i co tylko zechcesz. To ważne, bo bez uwzględnienia wszystkich wydatków może się okazać, że Twoja strategia nie zadziała tak jak tego oczekujesz.

Kolejny element podsumowania, to konkretna informacja o wpływach z uwzględnieniem poniesionych wydatków. Nasza symulacja sugeruje, że kampania wygeneruje na plusie 51 747 zł więc bardzo przyjemnie. Chciałbyś tyle zarobić podczas dwóch godzin webinaru i kilku godzin przygotowań do niego? Głupie pytanie, prawda? Gdyby jeszcze taki webinar puścić jako evergreen… 🙂

Te dane nie biorą się znikąd. Każdy obiekt lejka ma przypisany poziom konwersji, który możesz dowolnie korygować. Przykładowo konwersja dla sprzedaży na webinarze wynosi w tym przykładzie 30%.

Formularz do korekty współczynnika konwersji i innych ustawień

Spory współczynnik, aczkolwiek dużo zależy od produktu jaki oferujesz i tego jak umiesz zachęcić do jego zakupu podczas spotkania online. Może to być kilka procent lub kilkadziesiąt. Znając specyfikę swoich produktów, grupy docelowej i po wykonaniu dwóch, trzech webinarów ze sprzedażą, będziesz w stanie precyzyjniej określić ten współczynnik, a tym samym symulacje jakie będziesz przeprowadzać staną się bliższe temu czego możesz się spodziewać w rzeczywistości.

Podsumowanie

Oba wymienione rozwiązania pomogą Ci lepiej zaplanować strategię i poukładać składowe lejka. Pierwsze jest bezpłatne, drugie dostępne w abonamencie miesięcznym lub rocznym.

Jeśli Twoje strategie są proste i działają, to prawdopodobnie Draw.io wystarczy, ale jeśli chcesz projektować je perfekcyjnie i móc szybko przewidywać ich skuteczność, zdecydowanie polecam Ci GERU. Dla mnie i dla moich Klientów sprawdza się rewelacyjnie.

Udostępnij

Zobacz również

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

GetLead.page w ofercie lifetime
GetLead.page

Czat tekstowy, audio i wideo. Zwiększ sprzedaż dzięki lepszym interakcjom...

Scalify LTD
Scalify

Twórz reklamy, publikuj je i zwiększaj konwersje kampanii na Facebooku,...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *