Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Rodzaje stron internetowych

Ostatnia aktualizacja:

Początki Internetu w niczym nie zapowiadały tego oszałamiającego kierunku rozwoju, który jest nam współcześnie znany. U zarania Sieci główną ideą, która jej przyświecała, była wymiana danych pomiędzy specjalistami, którzy nie wymagali przejrzystej, intuicyjnej czy graficznie pociągającej oprawy wizualnej. Warto to przypomnieć, ponieważ dopiero od czasu, kiedy Internet ?zawędrował? pod strzechy, można datować rozwój różnego rodzaju stron, zarówno tych prywatnych, jak też komercyjnych. Typologia najbardziej popularnych stron internetowych obejmuje: portale internetowe, blogi, serwisy społecznościowe oraz sklepy internetowe. Podział ten wynika z kilku podstawowych kryteriów, obejmujących m.in. administratora (dziś coraz częściej właściciel strony sam jej nie tworzy, zlecając to specjalistom, zaś jego rola polega tylko na aktualizacji treści) i gościa witryny, cele, które spełnia dany rodzaj czy możliwości, które oferuje.

Portale internetowe powstały równocześnie z komercjalizacją Internetu i są zwykle własnością firm, które oferują nie tylko aktualne informacje, ale także różnorodne usługi. Stąd najbardziej popularne portale (np. Interia, WP czy Yahoo) są stosowane jako strony startowe przez wielu użytkowników, co oczywiście jest zgodne z założeniami ich twórców. Portal ma stać się dla internauty swoistą bramą do wirtualnej sieci, przynosząc mu nie tylko gotowe ekstrakty informacji z wielorakich dziedzin, ale też proponując inne strony, gdzie można znaleźć bardziej specjalistyczne informacje. Początkowo portale internetowe były czymś w rodzaju katalogów, umożliwiających dotarcie do adresów, które trudniły się określoną tematyką. Obecnie takie strony są nie tylko rozbudowanymi serwisami, wykorzystującymi różne metody transmitowania treści, ale też za darmo oferują miejsce na pocztę elektroniczną czy hosting. Warto nadmienić, że w związku z szerokim zakresem tematycznym, który jest dostępny na dzisiejszych portalach, wprowadzono ich bardziej zawężoną tematycznie odmianę, jaką są wortale internetowe (znajdziemy na nich wiadomości z konkretnej dziedziny). Portale i wortale są zwykle zaawansowanymi i złożonymi stronami, wykorzystującymi różne technologie i obsługujące w zasadzie wszystkie media (od flashowych filmików po transmisje streamingowe).

W opozycji do portali internetowych można zestawić blogi, które mają zupełnie inne korzenie ? tak, jak portal jest zwykle tworem instytucji komercyjnej, tak blog jest miejscem prywatnym, indywidualnym, adresowanym do osób mających pokrewne zainteresowania. Określenie ?blog? początkowo znakomicie charakteryzowało jego podstawową funkcję i kształt, bowiem był to po prostu dziennik sieciowy (od web log).
Współcześnie trudno już rozumieć blogi jako proste dzienniki sieciowe, ponieważ wiele z nich zatraciło osobisty charakter. Znajdziemy m.in. blogi informacyjne, telekomunikacyjne, motoryzacyjne, muzyczne, filmowe, związane z książką, gadżetami, edukacją ? a to dopiero wierzchołek góry lodowej, ponieważ tematyka jest tu nieograniczona.

Dodatkowo samo blogowanie ułatwiają odpowiednie serwisy (np http://bloa.pl), gdzie po zarejestrowaniu otrzymujemy gotowe narzędzia, pozwalające nawet laikowi szybko rozpocząć prowadzenie bloga ? jednak osoby, którym zależy na bezpieczeństwie danych, zazwyczaj wybierają pakiet instalacyjny jakiejś platformy publikacyjnej (najpopularniejszy jest ciągle WordPress), korzystając z własnego serwera czy hostingu. Konfiguracja i rozplanowanie bloga opartego choćby na WordPressie może generować pewne trudności (zobacz poradnik), jednak sama praca redakcyjna czy administracyjna nie powinna nikomu sprawiać większych problemów.

Serwisy społecznościowe są specyficznym modelem serwisu internetowego, który jest oparty na zgromadzonej wokół niego grupie użytkowników. Najpopularniejsze obecnie serwisy tego rodzaju to Facebook czy Myspace, jednak można zakładać, że jest to branża zmieniająca się cyklicznie. Wśród rodzajów serwisów społecznościowych wymienić trzeba ogólne (adresowane do wszystkich), skierowane do określonych grup (jak Nasza-Klasa), skierowane do osób wymieniających się konkretnymi treściami (YouTube), branżowe, tematyczne, dziennikarskie itp. Niezwykły potencjał w takich serwisach odkryły rozmaite firmy, pozyskując dostęp do informacji o potencjalnych klientach.

I na koniec sklepy internetowe, które zrewolucjonizowały handel ? w tych słowach nie ma żadnej przesady. Ta forma handlu, dzięki prostocie (klient odwiedza stronę, rejestruje się, wybiera produkt i potwierdza zamówienie), łatwości weryfikowania cen (dzięki porównywarkom mamy dostęp do tysięcy e-sklepów) i niższym kosztom zakupu, stała się podstawowym źródłem dystrybucji sporej części towarów z rozmaitych dziedzin. Obecnie, dzięki gotowemu oprogramowaniu (jak Goshop czy Shopper), które umożliwia bardzo szybkie stworzenie, personalizację i uruchomienie sklepu internetowego, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na taką formę działalności.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zdobądź kompletną wiedzę lub uporządkuj i poszerz ją o wiele cennych umiejętności, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła. Dołącz do najlepszego Kursu WordPress w edycji 2019 dla nie informatyków!

Zapraszam również do grona tysięcy Subskrybentów JZS. Raz w tygodniu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach na temat pracy z WordPressem, Elementorem i wiele więcej.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Może Cię zainteresować także

Ta strona używa plików cookies aby zapewnić Ci najlepszą jakość korzystania tej witryny. Zgadzając się, akceptujesz użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką.

Przewiń do góry
small_c_popup.png

Odbierz Prezent!

Nie przegap nowych poradników, którymi dzielę się z Subskrybentami JZS. W prezencie otrzymasz kupon rabatowy -20% na kursy poznajWP.pl!

Webinar: "Strona Internetowa, Sklep... - jak zacząć?"

piątek 25.10, godz. 19:00 - Wstęp wolny - Ograniczona ilość miejsc!