Początki Internetu w niczym nie zapowiadały tak oszałamiającego rozwoju tego medium, który jest nam współcześnie znany. U zarania Sieci główną ideą, która jej przyświecała, była wymiana danych pomiędzy specjalistami, którzy nie wymagali przejrzystej, intuicyjnej czy graficznie pociągającej oprawy wizualnej.

Warto to przypomnieć, ponieważ dopiero od czasu, kiedy Internet “zawędrował pod strzechy”, można datować rozwój różnego rodzaju stron, zarówno tych prywatnych jak i komercyjnych. Typologia najbardziej popularnych stron internetowych obejmuje: portale internetowe, blogi, portale społecznościowe oraz sklepy internetowe, a ja dorzuciłbym tu jeszcze strony członkowskie, które dla mnie nie są tożsame z portalami społecznościowymi pokroju Facebooka. To inna strefa wpływów 🙂

Podział ten wynika z kilku podstawowych kryteriów, obejmujących m.in. administratora i grupę docelową. Dziś coraz częściej administrator to właściciel strony, który sam ją tworzy i nią zarządza np. dzięki takim zasobom jak Kurs WordPress od Podstaw. Owszem, może też zlecić to zadanie specjalistom jeśli ma taką wolę.

Portale

Portale internetowe powstały równocześnie z komercjalizacją Internetu i są zwykle własnością firm, które oferują nie tylko aktualne informacje, ale także różnorodne usługi. Stąd najbardziej popularne portale (np. Obet, WP czy Yahoo) są wykorzystywane jako strony startowe przez wielu użytkowników, co oczywiście jest zgodne z założeniami ich twórców.

Portal ma stać się dla internauty swoistą bramą, przynosząc mu nie tylko gotowe ekstrakty informacji z wielorakich dziedzin, ale też proponując inne strony, gdzie można znaleźć bardziej specjalistyczne informacje.

Początkowo portale internetowe były czymś w rodzaju katalogów, umożliwiających dotarcie do adresów, które trudniły się określoną tematyką. Obecnie takie strony są nie tylko rozbudowanymi serwisami informacyjnymi, wykorzystującymi różne metody transmitowania treści, ale też za darmo oferują miejsce na pocztę elektroniczną.

Warto nadmienić, że w związku z szerokim zakresem tematycznym, który jest dostępny na dzisiejszych portalach, wprowadzono ich bardziej zawężoną tematycznie odmianę, jaką są wortale internetowe (znajdziemy na nich wiadomości z konkretnej dziedziny). Portale i wortale są zwykle zaawansowanymi i złożonymi stronami, wykorzystującymi różne technologie i obsługujące w zasadzie wszystkie media (od statycznych grafik po transmisje streamingowe).

Blogi

W opozycji do portali internetowych można zestawić blogi, które mają zupełnie inne korzenie. Tak, jak portal jest zwykle tworem instytucji komercyjnej, tak blog jest miejscem prywatnym, indywidualnym, adresowanym do osób mających pokrewne zainteresowania.

Określenie “blog” początkowo znakomicie charakteryzowało jego podstawową funkcję i kształt, bowiem był to po prostu dziennik sieciowy (od web log).

Współcześnie trudno już rozumieć blogi jako proste dzienniki sieciowe, ponieważ wiele z nich zatraciło osobisty charakter. Znajdziemy m.in. blogi informacyjne, telekomunikacyjne, motoryzacyjne, muzyczne, filmowe, związane z książką, gadżetami, edukacją – a to dopiero wierzchołek góry lodowej, ponieważ tematyka jest nieograniczona. Strona na której właśnie jesteś to także blog, a przynajmniej ta część którą w tej chwili czytasz 🙂

Dodatkowo samo blogowanie ułatwiają zewnętrzne serwisy, gdzie po zarejestrowaniu otrzymujemy gotowe narzędzia, pozwalające nawet laikowi szybko rozpocząć prowadzenie prostego bloga. Zerknij na artykuł “Platformy blogowe“.

Jednak osoby, którym zależy na bezpieczeństwie danych, a przede wszystkim na skalowalności swojego bloga, zazwyczaj wybierają WordPressa. Zajrzyj do artykułu: Jak założyć bloga, aby krok po kroku uruchomić go korzystając z własnego hostingu.

Portale społecznościowe

Portale społecznościowe są specyficznym modelem serwisu internetowego, który jest oparty na zgromadzonej wokół niego grupie użytkowników. Najpopularniejsze obecnie serwisy tego rodzaju to Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube, jednak można zakładać, że jest to branża zmieniająca się cyklicznie.

Wśród rodzajów serwisów społecznościowych wymienić trzeba ogólne (adresowane do wszystkich), skierowane do określonych grup, skierowane do osób wymieniających się konkretnymi treściami, branżowe, tematyczne, dziennikarskie itp. Niezwykły potencjał w takich serwisach odkryły firmy, pozyskując dzięki nim dostęp do informacji o potencjalnych klientach.

Wspomniałem też na wstępie o stronach członkowskich. To kolejna odmiana portalu społecznościowego nastawionego zazwyczaj na zaspokojenie potrzeb poznawczych uczestników. Ten rodzaj serwisu wykorzystywany jest coraz częściej przez firmy zajmujące się edukacją online.

Sklepy internetowe

I na koniec zostały nam jeszcze sklepy internetowe, które zrewolucjonizowały handel i w tych słowach nie ma żadnej przesady. Ta forma sprzedaży, dzięki prostocie (klient odwiedza stronę, rejestruje się, wybiera produkt i składa zamówienie), łatwości weryfikowania cen (dzięki porównywarkom mamy dostęp do tysięcy e-sklepów) i niższym kosztom zakupu, stała się podstawowym źródłem dystrybucji sporej części towarów z rozmaitych dziedzin.

Obecnie, dzięki platformom działającym w modelu SaaS (jak Shopify), które umożliwiają bardzo szybkie stworzenie, personalizację i uruchomienie sklepu internetowego, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na taką formę działalności. Równie chętnie wykorzystywany jest także w tym wypadku WordPress i jego rozszerzenie WooCommerce, które umożliwia błyskawiczne uruchomienie skalowalnego sklepu internetowego. Jeśli ten temat Cie interesuje zajrzyj do artykułu “Jak założyć sklep internetowy“, gdzie opisuję, a także pokazuję na filmach jak stać się szczęśliwym posiadaczem sklepu internetowego.

Udostępnij

Zobacz również

Publikacje prosto na Twój email!

Zapisz się i obserwuj co dzieje się na Wooj, Uczymyjak i PoznajWP

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest bezpieczny.

Polecane Oferty LifeTime!

WooLentor Lifetime Deal

WooLentor

Builder dla WooCommerce. Zaprojektujesz strony koszyka, zamówienia, konta klienta, produktów itd… Do tego ogrom innych funkcji, pozwalających zwiększyć konwersję.