To jedna z najważniejszych rzeczy, na które właściciele sklepów kompletnie nie zwracają uwagi. Wykonują ogrom pracy, aby stworzyć formularze na swojej stronie lub skonfigurować automatyzację sklepu WooCommerce, odpowiednio sformatować wysyłane ze sklepu powiadomienia itp. A potem zapominają, że współczynnik pomyślnych dostaw poczty wysyłanej z WooCommerce, jest niezwykle ważny dla sklepu internetowego.

Problem z dostarczaniem maili WooCommerce

Problem pojawia się, gdy pozwalasz, aby twoje konto hostingowe i strona WordPress zajęły się dostarczaniem wiadomości e-mail wysyłanych ze sklepu. Nie dotyczy to tylko WordPressa czy WooCommerce, ale każdego innego systemu CMS.

Domyślnie WordPress używa PHP do wysyłania maili, co samo w sobie nie jest złe, jednak poziom odrzuceń tak uprawianej komunikacji jest niestety wyraźnie większy. Uwierz mi, że nie możesz sobie na to pozwolić jako właściciel sklepu internetowego, który ma przynosić Ci dochody.

Weźmy inny przykład. Zakładasz sklep oparty o WooCommerce lub dowolny inny system (zob. Jak założyć sklep internetowy) i nie robisz nic więcej. Działa? Działa!

Masz najlepszy możliwy hosting dla WordPressa i WooCommerce. Czy o czymś zapomniałeś? Prawdopodobnie tak. Jest wielce prawdopodobne, że nie przeprowadziłeś żadnego dochodzenia w sprawie adresu IP, z którego korzysta Twoja strona. Co w związku z tym? Może się okazać, że ten adres, to problematyczne IP dla niektórych systemów pocztowych, z których korzystają odbiorcy Twoich wiadomości. Mówiąc prościej, do części z nich wiadomości wysyłane przez Twój sklep po prostu nigdy nie dotrą, a co gorsze, możesz sobie nie zdawać z tego sprawy.

Musisz przestać używać swojego serwera www jako serwera pocztowego

Pytanie jak to zrobić? Odpowiedzią są wtyczki SMTP. Nagrałem nie tak dawno film o bardzo ciekawym rozwiązaniu o nazwie Fluent SMTP, ale oczywiście nie jest to jedyne narzędzie, które może poprawić dostarczalność Twoich wiadomości.

Niektóre usługi hostingowe, w tym nasze, mają wyłączoną funkcję mail() w PHP, co z góry wymusza na Tobie wykorzystanie wtyczki SMTP. Dzięki temu nie tylko poziom bezpieczeństwa związany z reputacją adresu IP jest większy, ale także wzrasta wspomniana wcześniej dostarczalność. Czy miałeś tego świadomość? 🙂

Nie ma znaczenia, czy prowadzisz sklep WooCommerce, czy po prostu stronę opartą o system WordPress, wysoki współczynnik pomyślnego dostarczenia poczty jest kluczowy, a odpowiedzią jest wtyczka SMTP.

Czy wysyłać przez własny serwer pocztowy?

Jeśli przejrzysz publikacje na ten temat, większość ekspertów pisze, że w przypadku sklepów internetowych warto korzystać z usług zewnętrznych operatorów oferujących usługi wysyłki maili transakcyjnych. Tego typu usługi jeszcze bardziej podnoszą współczynnik poprawnego dostarczenia maili do odbiorców/klientów sklepów, który sięga prawie 100%.

Jeśli kiedykolwiek konfigurowałeś wtyczkę SMTP, nie ma znaczenia czy była to wtyczka Fluent SMTP, WP Mail SMTP czy inna, to prawdopodobnie zauważyłeś, że przy konfiguracji wysyłki miałeś do wyboru różnych operatorów, np. SendGrid, Mailgun i innych. Być może zastanawiałeś się po co oni są dodani, przecież wystarczy skonfigurować wysyłkę wykorzystaując własny serwer pocztowy. BYć może pomyślałeś również, że te opcje są dla tych, którzy korzystają z hostingu bez dostępu do poczty. Prawda jest jednak nieco inna.

Z tych operatorów korzystają użytkownicy świadomi problemów związanych z dostarczaniem poczty ze sklepu poprzez PHP czy nawet własny serwer poczty.

Może to Cię zdziwi, ale ja również korzystam z zewnętrznych dostawców usług do wysyłki maili transakcyjnych i Tak samo robi wiele dużych i małych brandów na całym świecie.

W moim przypadku padło na jedno z lepszych narzędzi o nazwie Postmark, z którego korzystają takie marki jak IKEA, Unicef, LiveChat, Salesforce i wielu innych. Korzystam z niego od kilku lat i jak do tej pory nie zawiodłem się.

Konfiguracja wysyłki maili na przykładzie Postmark

Po aktywacji usługi, co możesz zrobić na stronie projektu Postmark masz dwie drogi konfiguracji wysyłki maili z WordPressa.

Poprzez wtyczkę SMTP

Czyli Fluent SMTP, WP Mail SMTP i im podobne. Jedyne czego potrzebujesz, to danych SMTP potrzebnych do konfiguracji wysyłki wiadomości. Tworzysz w panelu Postmark serwer, a następnie przechodzisz do zakładki z ustawieniami (Settings), gdzie znajdziesz potrzebne informacje jak na poniższym przykładzie. Wystarczy skopiować i wkleić w odpowiednie pola Twojej wtyczki SMTP.

Postmark i dane serwera SMTP

Poprzez wtyczkę Postmark

Postmark daje możliwość instalacji ich natywnej wtyczki, która bierze na siebie wysyłkę maili z poziomu WordPressa. Przejdź w ustawieniach serwera do zakładki z instrukcjami konfiguracji, kliknij w zakładkę WordPress i w tym miejscu znajdziesz zarówno samą wtyczkę do pobrania jak również opis jak ją skonfigurować krok po kroku.

Postmark i wtyczka WordPress

I to wszystko 🙂

Podsumowanie

W tym krótkim artykule chodzi mi w zasadzie tylko o to, żebyś zrozumiał do czego służą zewnętrzne usługi związane z wysyłką maili transakcyjnych, nie myl ich z mailingiem, bo nie do tego one służą i jeśli tak zaczniesz je wykorzystywać usługa może zostać zablokowana.

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje maile zostaną dostarczone do Klientów sklepu, powinieneś zrezygnować z używania serwera WWW jako serwera pocztowego.

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Zobacz również

Jak wybrać produkty do sklepu internetowego

Jak wybrać produkt do sklepu internetowego?

Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie.  Dzięki rozwiązaniom takim jak dedykowane platformy e-commerce, założenie sklepu internetowego jest czynnością niezwykle prostą nawet dla osób bez przygotowania

Polecane Oferty LifeTime!

Gravitec
Gravitec

Wykorzystaj powiadomienia WebPush, aby zwiększyć ruch i sprzedaż

Studiocart

Kreator lejków sprzedażowych pozwalający skutecznie skalować Twój biznes online.

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *