BEZPŁATNY KURS WORDPRESS

Proste metody, instrukcje krok po kroku, porady i filmy...

Strona Członkowska w 2020 – Wtyczki do rozważenia

Krzysztof Wojteczko
Krzysztof Wojteczko
Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2020
Polecane wtyczki dla stron członkowskich

Planując sprzedaż w Internecie nie unikniesz pytań o model biznesowy i to co prawdopodobnie przyjdzie Ci do głowy, to uruchomienie sklepu internetowego. Ten kierunek wydaje się na tyle oczywisty, że niektórzy wręcz nie dopuszczają do myśli jakiejkolwiek innej formy prowadzenia biznesu w sieci.

Jeśli przyjrzysz się uważnie temu co możesz znaleźć w Internecie, odkryjesz wiele różnych dróg zarobkowania. Część z nich ma jedną zasadniczą cechę, która dostrzeżona i świadomie wykorzystana może przynosić olbrzymie zyski. O czym mowa? O budowie społeczności wokół swojej firmy i swoich produktów. Tu idealnie sprawdzają się tzw. Strony Członkowskie (membership sites).

Czym jest Strona Członkowska

Strona Członkowska służy przede wszystkim do budowania społeczności, której uczestnicy czują się emocjonalnie związani z innymi jej członkami. Czują przynależność do tej konkretnej grupy, a owa przynależność przynosi im wymierne korzyści i wiele satysfakcji.

Zazwyczaj strony członkowskie traktowane są po prostu jako sklepy, gdzie sprzedaż dostępu do treści odbywa się w formie subskrypcji. Pamiętaj o jednym. Niejednokrotnie motywacją osób rejestrujących się na stronie członkowskiej nie jest sam fakt zakupu od Ciebie takiego czy innego produktu lub usługi, ale także chęć dołączenia do społeczności, która może im pomóc, wesprzeć, może czegoś nowego nauczyć.

Dlaczego warto budować strony członkowskie

Mógłbym odpowiedzieć na to pytanie w dwóch zdaniach. Nigdy wcześniej stworzenie strony członkowskiej nie było tak proste i jednocześnie tak opłacalne. Do tego tanie i dostępne dla każdego, ponieważ nie musisz zatrudniać drogich programistów, aby wdrożyć w życie swój plan.

Gdybyśmy spojrzeli na temat dodatkowo przez pryzmat obecnej sytuacji na świecie (koronawirus i jego konsekwencje), to własnie teraz tego typu strony mają największe szanse na sukces. Dlaczego? No cóż. Ludzie mają teraz więcej czasu na angażowanie się w społeczności, więcej niż mieli wcześniej. Nigdy dotąd tak wiele osób nie pracowało w domu robiąc to przez wiele tygodni z rzędu. To idealny czas na wejście do nowej społeczności i nauczenie się czegoś nowego.

Kolejny czynnik przemawiający za, to fakt, że ludzie wciąż chcą poznawać nowe rzeczy, chcą się rozwijać, a Ty ze swoim projektem możesz im w tym pomóc. Nie słuchaj tych, którzy mówią, że na zakładanie strony członkowskiej jest zbyt późno, bo są społeczności praktycznie na każdy temat. Po pierwsze. Zawsze znajdą się ludzie, którzy chcą się czegoś nauczyć by dzięki temu realizować swoje cele. Po drugie. Zawsze znajdą się ludzie do których Ty i Twoje propozycje będą przemawiały lepiej niż Twoich konkurentów. To studnia bez dna.

Cechy strony członkowskiej

Stworzenie tego typu witryny nie jest trudne. Każdy, kto zdecyduje się na ten krok jest w stanie to zrobić, ale prawdą jest również to, że taki projekt będzie wymagał od Ciebie znacznego zaangażowania i czasu. Zwłaszcza na początkowym etapie.

Musisz zdecydować jakie funkcje mają się znaleźć na Twojej witrynie członkowskiej, ale musisz mieć świadomość, że nie każde rozwiązanie dostępne na rynku będzie oferowało wszystko co zechcesz. Sporo czasu zajmie Ci analiza potrzeb i skonfrontowanie ich z dostępnymi gotowymi rozwiązaniami.

Z drugiej strony staraj się unikać podstawowego błędu, a mianowicie myślenia w kategoriach “chcę mieć od razu wszystko”. Projektując jakikolwiek biznes określasz cel główny, który dalej rozbijasz na mniejsze kroki, a które składają się z jeszcze mniejszych, itd. Jeśli na starcie postawisz poprzeczkę zbyt wysoko, to prawdopodobieństwo że jej nie przeskoczysz będzie bardzo duże. Nie chodzi przecież o to żebyś po kilku miesiącach zrezygnował, ale o to aby Twój pomysł etapami wzbijał się na wyżyny. Konsekwentnie krok po kroku.

Zacznij od fundamentu i w początkowej fazie zadbaj przede wszystkim o niego. Oto kilka cech jakimi powinna charakteryzować się strona członkowska.

Rejestracja i zakup

Coś oczywistego, prawda? Bywa jednak, że stronę członkowską traktuje się jak stronę społecznościową (np. forum), gdzie owszem zarejestrować się można, ale z zakupami jest już nieco gorzej.

Podstawowym elementem stron członkowskich jest więc nie tylko możliwość rejestracji, ale także możliwość dokonywania zakupu dostępu do określonych zasobów witryny. Ważne jest aby zakup był prosty, a Klient miał możliwość skorzystania z preferowanych przez siebie metod płatności. Najczęściej wtyczki jakie znajdziemy na rynku, to rozszerzenia oferujące takie bramki jak PayPal czy Stripe. Świetnie, ale warto także zastanowić się nad wdrożeniem naszych rodzimych metod ponieważ PayPal, a tym bardziej Stripe nie są tak popularne jak nasz tPay, Przelewy24 czy inne systemy integrujące się z popularnymi w Polsce kanałami bankowości elektronicznej. Dlatego szukając wtyczki członkowskiej zwróć uwagę czy jest możliwość łatwej jej integracji z WooCommerce. Dzięki temu będzie możliwość wykorzystania praktycznie dowolnej bramki płatności.

Ochrona zawartości

Nie chodzi tu wyłącznie o prosty mechanizm typu “Zarejestruj się lub kup, a otrzymasz dostęp do artykułu X”. Tego typu wtyczek pozwalających wdrożyć taką podstawową formę ochrony treści jest wiele, jednak w przypadku witryn członkowskich jest to dalece niewystarczające.

Zwróć uwagę na to czy rozwiązanie, które Cię interesuje oferuje wielopoziomowy dostęp, a więc różne poziomy członkostwa i zróżnicowany dostęp do zasobów strony oraz czy wtyczka pozwala na dozowanie treści w czasie, tzw. drip content.

Te opcje pozwolą Ci wygodnie wdrożyć swój model biznesowy uwzględniając potrzeby własne a także Klientów (Członków społeczności).

Elastyczne modele rozliczeń

Dostęp jednorazowy, dostęp subskrypcyjny czyli odnawiany np. co miesiąc, rok itp… W końcu możliwość zautomatyzowania chociażby procesu fakturowania. To wszystko jest ważne, ponieważ na pewnym etapie rozwoju może się okazać, że ogarnięcie wszystkiego “ręcznie” będzie rujnowało Twój czas i generowało wiele pochodnych problemów.

Komunikacja email z Klientami

Powinieneś mieć możliwość wysyłania wiadomości e-mail do swoich Klientów wykorzystując do tego celu nowoczesne narzędzia email marketingowe.
Dziś, jeśli nie możesz otagować Klientów w oparciu o plany abonamentowe jakie posiadają, w oparciu o to jak zachowują się w Twojej witrynie a także jeśli nie wiesz jak to wszystko przekłada się na wysyłaną do nich korespondencję, nie zbudujesz nowoczesnej i efektywnej platformy członkowskiej.

Automatyzacja procesów komunikacji jest niezwykle istotna. Sprawdź więc jakie możliwości integracji z systemami automatyzacji daje wtyczka, której się przyglądasz lub z której już korzystasz.

Tak na marginesie, to ostatnio na SaasMantra dostępny był interesujący deal w ofercie lifetime, dla tych wszystkich, którzy dostrzegają potencjał automatyzacji w email marketingu, chcą go wykorzystać i do tego zaoszczędzić całkiem sporo. Automizy, bo o tym narzędziu mowa, to jedno z rozwiązań, które pozwala elastycznie tagować kontakty i wdrażać procesy automatyzacji. Co prawda czeka jeszcze na natywną integrację z WordPressem, ale już teraz można sporo zdziałać wykorzystując webhooki czy integrację przez Zapier.

Filmy, pliki audio i pliki do pobrania

Dziś nie wystarczą już tylko teksty pisane. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej wymagający, ale także wszyscy mamy coraz mniej czasu i oczekujemy szybkiego dostępu do treści w możliwie najprzystępniejszej do przyswojenia formie.

Materiały wideo, materiały audio, pliki do pobrania, to wszystko środki, które znacząco uatrakcyjnią Twoją stronę członkowską. Sprawdź czy narzędzia jakie ostatecznie wdrożysz oferują Ci swobodną publikację materiałów w formie multimedialnej w tym możliwość ich pobierania.

Ułatwiaj życie Członkom swojej strony tak bardzo jak to tylko możliwe. Jeśli boisz się nagrywać filmy, przełam się lub chociaż przygotuj materiały audio, nawet gdyby miały być generowane automatycznie. Zerknij na artykuł poruszający temat generowania plików audio.

3 propozycje do rozważenia

Poniżej znajdziesz kilka moich propozycji wtyczek, które wzbogacą Twoją stronę WordPress o funkcjonalności rasowych stron członkowskich.

Wishlist Member

WishList Member

Wishlist Member, to jedna z najstarszych wtyczek członkostwa dla WordPressa. Jeśli się nie mylę powstała w 2005 roku, a może nawet ciut wcześniej i bardzo szybko stała się niezwykle popularna. Niestety jej rozwój był ukierunkowany raczej pod kątem osób technicznych, co z biegiem czasu i wraz z pojawiającymi się konkurencyjnymi narzędziami poskutkowało spadkiem popularności czy wręcz totalnym zapomnieniem.

Twórcy na szczęście dostrzegli, że bez gruntownych zmian wtyczka nie ma szans na przeżycie i stało się coś, co niezbyt często ma miejsce. Wishlist Member została przepisana na nowo wprowadzając możliwości, a także komfort pracy nieporównywalny z tym co wtyczka oferowała nam wcześniej. Tym samym szybko wróciła na listy rankingów rozszerzeń dla stron członkowskich i wiele wskazuje na to, że ma szansę ponownie stanąć na szczycie.

Poniżej funkcjonalność WishList Member w pigułce:

  • Wtyczka obsługuje wiele poziomów członkostwa (praktycznie nieograniczonych)
  • Do dyspozycji masz imponujący zasób bramek płatności, chyba najwięcej spośród wszystkich analogicznych wtyczek:
    • PayPal, Stripe, Authorize.net, Infusionsoft i ClickBank, 1ShoppingCart, eWAY, JVZoo, PayBlue, 2Checkout, UltraCart, PayKickstart, ThriveCart, SamCart i więcej.
    • Oczywiście można także zintegrować płatności WooCommerce, co oznacza, że na tym polu w zasadzie nie ma ograniczeń, a także można dzięki temu wdrożyć nasze rodzime metody płatności elektronicznej.
  • Integruje się z imponującą liczbą rozwiązań automatyzacji marketingu:
    • Mailchimp, MailerLite, Moosend, ConvertKit, Drip, ActiveCampaign, AWeber, Constant Contact, GetResponse i więcej
  • Wtyczka obsługuje także Pay per Post (czego większość innych nie posiada). Można więc pobierać opłaty np. za pojedyncze artykuły.
  • Integracja z Elementorem, LearnDash, Zapier i innymi rozwiązaniami.
  • Możliwość tworzenia niestandardowych stron dla użytkownika. I tak mógłbym jeszcze wymieniać.

To moja ulubiona wtyczka dla stron członkowskich i zdecydowanie polecam jej sprawdzenie. Wygoda pracy, ogromne możliwości konfiguracji w tym integracji, to główne atuty i silna przewaga nad konkurencyjnymi rozwiązaniami.

MemberPress

MemberPress

Jeśli jesteś agencją współpracującą z klientami, jest to wtyczka, którą sugeruję ci przepracować.

MemberPress ma wiele możliwości – w tym łatwy sposób ochrony treści, które masz już na swojej stronie. Możesz tworzyć poziomy członkostwa, które dalej mogą chronić niemal dowolny element Twojej strony WordPress. Przykładowo, możesz chronić treści według kategorii czy typu wpisu, hierarchii stron, według tagów czy nawet przy użyciu shortcodów. MemberPress oferuje także dodatkowe rozszerzenia, które pomagają np. zablokować pobieranie plików hostowanych na AWS.

Jedną z rzeczy, która stawia MemberPress przed większością innych wtyczek WordPress, jest obsługa członkostwa korporacyjnego. Co to oznacza w praktyce? Jedna firma może się zarejestrować i niejako pod jednym parasolem dać dostęp swoim pracownikom. Jeśli Twoim odbiorcą jest klient korporacyjny, ta funkcjonalność może być dla Ciebie interesująca.

W skrócie MemberPress da Ci następujące możliwości:

  • Ochrona treści w tym opcja drip content
  • Wsparcie dla zespołów – członkostwo korporacyjne
  • Pełna obsługa Stripe, PayPal
  • Kupony rabatowe łatwe do utworzenia
  • Pełna integracja z kilkoma rozwiązaniami automatyzacji marketingu

Paid Memberships Pro

Wtyczka Paid Memberships Pro

Paid Memberships Pro, to jedyna wtyczka na tej liście, którą możesz zainstalować i uruchomić za darmo. Oczywiście jak w przypadku większości sensownie rozwijanych rozszerzeń dostępnych w repozytorium WP, to również ma swoją wersję płatną.

Siła tego dodatku polega na jego rozszerzeniach, które pozwalają zainstalować i aktywować szeroki wybór kolejnych funkcji, a niektórych z nich nie znajdziesz w żadnym innym rozwiązaniu.

Wersja bezpłatna na obecną chwilę oferuje 19 bezpłatnych wtyczek umożliwiających m.in integrację z MailChimp, MailPoet, WooCommerce, Zapier itd. Z kolei wersja płatna, za którą trzeba zapłacić 297 dolarów, to aż 65 kolejnych rozszerzeń, które umożliwiają prawie dowolne konfigurowanie serwisu pod kątem specyfiki modelu biznesowego. Można nawet wprowadzać limity dotyczące ilości wyświetleń wpisów.

Masz generalnie wszystko. Od płatności subskrypcyjnych po całkiem sporą ilość bramek płatniczych. Nie powinno także przysporzyć problemu tworzenie specyficznych pól profili Klientów.

Podsumowanie

Strony członkowskie pomimo, że ten typ witryny nie jest niczym nowym stają się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak w dużej mierze dlatego, że coraz częściej szukamy mniej standardowych metod zarobkowania w Internecie, a ta forma dzięki możliwościom budowania silnych relacji z Klientami daje na tym polu olbrzymie możliwości.

Jeśli chodzi o WordPressa i jego rozszerzenia to wymienione powyżej nie wyczerpują tematu, ale są to moje ulubione dodatki i przede wszystkim sprawdzone, którym warto się przyjrzeć, gdy poważnie rozważasz uruchomienie tego rodzaju projektu.

Witryny członkowskie są inne niż zwykłe witryny, ponieważ użytkownik nie tylko przegląda treści jakie na niej się znajdują, ale także loguje się i otrzymuje dostęp do zasobów dostępnych dla posiadanego przez siebie poziomu członkostwa.

To jednak niesie ze sobą pewne komplikacje, chociażby związane z buforowaniem danych, czyli szybkością.

Na tego typu stronach Członkowie zapewne zauważą spowolnienie witryny zwłaszcza jeśli korzystasz z tradycyjnego hostingu współdzielonego. Dlatego decydując się na uruchomienie strony członkowskiej warto rozważyć hosting o większej wydajności, np. Hosting WordPress lub od razu zainwestować w skalowalnego VPS-a albo serwer dedykowany. Wybór odpowiedniej wtyczki ma rzecz jasna kluczowe znaczenie, ale także nie bez znaczenia jest wybór odpowiedniego hosta.

Jeśli masz budżet na swój projekt, rozważ wtyczkę WishList Member. Imponujący zestaw możliwości, integracja z WooCommerce (nasze bramki płatności) i przyzwoita cena. Do tego wtyczka jest łatwa w konfiguracji i codziennym użytkowaniu. Jednak nie oferuje na razie członkostwa grupowego (korporacyjnego). Jeśli więc zależy Ci na tej opcji sprawdź MemberPress.

W sytuacji gdy nie masz budżetu zainstaluj z repozytorium WordPressa bezpłatną wtyczkę Paid Memberships PRO. Pamiętaj jednak, że niektóre jej funkcje będą dostępne tylko w wersji płatnej, a ta jest mniej więcej dwukrotnie droższa od WishList Member. Analizując rozwój weź to pod uwagę, bo gdy już zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie i projekt ruszy, to potem przesiadki mogą nieść ze sobą szereg komplikacji.

PODAJ DALEJ!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku, a od 2003 roku prowadzi agencje marketingowe i hostingowe.

Może Cię zainteresować także

Twój Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry

Zaczekaj!

Planujesz uruchomienie strony, bloga, a może sklepu internetowego?

Jeśli tak, to nie możesz tego przegapić! Zapraszam Cię na bezpłatny Kurs WordPress z nagrodami, który pomoże Ci zrobić pierwszy, ważny krok na drodze do własnej strony.

Możesz się wypisać w każdej chwili. Zapisując się akceptujesz naszą Politykę Prywatności

ODBIERZ prezent!
KURS wordpress!