Niby wszyscy wiedzą czym jest strona lądowania, ale gdy zaczynam się ze swoim rozmówcą zagłębiać w temat, okazuje się często, że ta wiedza jest bardzo powierzchowna a jeszcze częściej niewykorzystywana w praktyce.

Prowadziłeś kiedyś kampanię reklamową np. na Facebooku lub w Google Ads i kierowałeś ruch na stronę główną swojego sklepu? Banalnie prosta czynność. Klik, klik i jesteś dumnym twórcą reklamy, która powinna przynosić Ci pieniądze. Pytanie czy faktycznie zarabia? Czy przypadkiem nie jest tak, że inwestujesz swoje pieniądze w kampanie, a po miesiącu okazuje się, że nie zarobiłeś nic? Zarobił Facebook, Google, ale nie Ty! Dlaczego? Pytasz sam siebie. Co zrobiłem źle? Przecież mam taki świetny produkt, więc nie rozumiem dlaczego się nie sprzedaje!

Jak szukamy

Mógłbym odpowiedzieć na to pytanie krótko: szukamy coraz szybciej. Oczekujemy od zasobów sieci krótkich, lekkostrawnych informacji, które niczym błyskawica zaspokoją nasze potrzeby. Jeśli tego nie znajdujemy, szukamy dalej, dalej i dalej, tracąc w rzeczywistości na same poszukiwania znacznie więcej czasu niż gdybyśmy na dłużej skupili się przeglądając pierwszą czy drugą stronę na jaką w tym procesie trafiliśmy. Chcemy żeby było szybko i kropka, dlatego jak czegoś nie widzimy od razu przestaje to nas interesować.

Jeśli tak jak ja sprzedajesz usługi lub kursy i skierujesz każdego zainteresowanego kursem WordPress na stronę główną sklepu z różnymi kursami, to jak sądzisz ile osób zainteresujesz na tyle aby, podjęły dalszą próbę poszukiwań wewnątrz Twojego sklepu? To będzie niewielki odsetek osób, które być może już Cię znają, lub bardzo zdesperowanych… Większość rzuci szybko okiem i zamknie stronę, a Ty za to wejście zapłacisz.

Strona lądowania

Strona lądowania, to odrębna strona lub podstrona w ramach Twojej witryny lub utworzona na zewnątrz, która ma realizować bardzo konkretne zadanie. Tym zadaniem może być sprzedaż produktu, sprzedaż usługi, to może być strona oferująca lead magnet (prezent) w zamian za zapis na listę mailingową, to może być strona zachęcająca do rejestracji, itd…

Gdy zaczynałem 25 lat temu nikt nie słyszał o stronach lądowania, marketing internetowy był wówczas w powijakach, ale mniej więcej od 2003 roku zaczęło się to zmieniać.

Pierwsze strony lądowania zostały stworzone przez Microsoft w odpowiedzi na słabą sprzedaż pakietu Office. Z czasem ta metoda zwiększania sprzedaży okazała się na tyle atrakcyjna i skuteczna, że na stałe wpisała się w krajobraz marketingu online i nie ma dziś dobrych agencji marketingowych, które nie wykorzystywałyby tej techniki. Koniecznie powinieneś się nią zainteresować jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Dlaczego strona lądowania jest skuteczna

Ponieważ to logiczne przedłużenie reklamy. Jeśli reklamę zredagujesz dobrze pod kątem konkretnej usługi, produktu, zaspokojenia potrzeby…, a reklama będzie intrygującą zapowiedzią czegoś czego szuka adresat, to po kliknięciu trafi na stronę lądowania, która ten konkretny wątek precyzyjnie rozwinie. Dzięki temu potencjalny Klient nie poczuje się zagubiony, po prostu będzie mógł skonsumować więcej treści, treści która była zapowiedziana w reklamie i nie jest zmuszany do dalszych poszukiwań, dajesz mu to czego potrzebuje na tacy i to w ładnym opakowaniu. Im mniej dezorientacji, im mniej rozpraszaczy tym lepiej dla Twoich kampanii.

W reklamach kluczowa jest precyzja, a więc odpowiedni dobór grypy docelowej i odpowiedni komunikat, który zachęci do kliknięcia. Jeśli reklamę skierujesz na stronę główną sklepu jej skuteczność będzie niewielka, jeśli na kategorię produktu, może być nieco lepsza, ale jeśli opracujesz stronę lądowania, która skoncentruje się na konkretnym produkcie, którego Klient szuka i o którym mówisz w reklamie, wówczas poziom konwersji będzie wyraźnie większy, a koszty reklamy szybciej się zwrócą.

Struktura strony lądowania

Najprostsza i najczęściej spotykana odmiana strony lądowania, to pojedyncza strona, gdzie oprócz treści umieszczane są przyciski wezwania do działania typu KUP TERAZ, formularz rejestracji, opcja pobrania prezentu itp. Ktoś klika w przycisk przechodzi np. do koszyka i realizuje zamówienie.

Ta forma funkcjonuje od początku, ale że marketerzy to ludzie kreatywni, nieustannie poszukujący nowych sposobów na zwiększenie sprzedaży, zaczęły pojawiać się eksperymenty, które doprowadziły do powstania tzw. lejków sprzedażowych, których głównym elementem może być strona lądowania albo może ona stanowić jedynie dodatek w ramach większej strategii.

Prosty lejek oparty o stronę lądowania: Strona lądowania (Sprzedażowa) > Zakup > Upsell > Podziękowanie. Mamy w tym wypadku nie jedną, ale cztery strony, które są ze sobą powiązane. Struktury mogą być dowolnie złożone i niektóre duże kampanie mają je bardzo rozbudowane łącząc w jednym worku wiele procesów i wiele technik sprzedażowych.

Jak stworzyć stronę lądowania

Czy muszę zakładać dodatkową domenę, instalować osobnego WordPressa lub inne narzędzia? To zależy od Ciebie. Owszem możesz dla stron lądowania zarejestrować osobną domenę, możesz dla każdej strony instalować osobnego WordPressa, ale powinieneś mieć świadomość, że to nie jedyna i nie koniecznie najlepsza ścieżka.

Wykorzystaj to co masz

Możesz wykorzystać własną domenę i swoją główną instalację WordPressa, a jeśli masz Elementora użyj trybu, który pozwala ukryć standarodowy nagłówek i stopkę, a potem zaaranżuj treść, co w przypadku tego buildera nie powinno sprawić Ci większych trudności. Jeśli nie czujesz się na siłach zawsze możesz zaimportować gotowe przykłady i tylko dostosować je pod siebie.

Użyj wtyczki

Kolejny sposób to zainstalowanie wtyczki, która jest opracowana specjalnie pod kątem stron lądowania i zwiększania skuteczności kampanii marketingowych. Jedną z czołowych na rynku jest CartFlows. Chętnie z niej korzystam i polecam swoim Klientom. Wersja bezpłatna pozwala szybko uruchomić stronę lądowania, stronę składania zamówienia i podziękowania. Z kolei CartFlows PRO to możliwość projektowania bardziej rozbudowanych lejków sprzedażowych.

Aktualnie testuję inne rozwiazanie, które jest wciąż bardzo młode, ale wydaje się być bardzo obiecujące. Do tego nie wymaga instalacji WooCommerce, co dla kogoś kto sprzedaje niewielką ilość produktów może być nawet korzystniejsze. Wkrótce podzielę się informacjami na ten temat.

Użyj zewnętrznego narzędzia

Jeśli uważasz, że lepszym wyjściem jest wykorzystać niezależne rozwiazanie zewnętrzne, zrób to. Możesz do tego celu wykorzystać dziesiątki aplikacji. Ta z której korzystam najczęściej to SwipePages. Dlaczego? Ponieważ w dobrej cenie generuje bardzo szybkie strony, a do tego jest możliwość uruchomienia stron ładowania w technologii AMP dla urządzeń mobilnych. Nie wspomniałem o testach A/B? Też są.

Szybkość strony ladowania

W odniesieniu do wcześniejszego akapitu mogę jedynie potwierdzić, że szybkość ma w przypadku stron lądowania ogromne znaczenie. Im strona będzie ładowała się dłużej tym jej efektywność będzie mniejsza i odwrotnie. Dlatego jeśli skorzystasz z WordPressa zadbaj o jego należytą optymalizację i mechanizmy cache, to ważne. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić użyj zewnętrznych narzędzi takich jak wymienione wcześniej SwipePages.

Testy A/B

Nie uruchamiaj kampanii dopóki nie skonfigurujesz testów A/B, które powiedzą Ci jaka wersja strony jest skuteczniejsza. To jeden z podstawowych błędów początkujących marketerów. Robią stronę lądowania bo tak podobno trzeba i od razu puszczają na nią reklamę. Pytanie jednak skąd wiedzą, czy to co opracowali spodoba się i zachęci do zakupu? To że strona lądowania podoba się Tobie i uważasz, że jest najpiękniejsza z możliwych, to w starciu z rzeczywistością może okazać się wersją strony najgorzej konwertującą. I znowu padnie pytanie: Dlaczego nic się nie sprzedaje, przecież mam stronę lądowania!

Samo uruchomienie strony lądowania niczego Ci nie gwarantuje. Krok po kroku na zasadzie prób i błędów musisz dojść do takiej jej wersji, która faktycznie będzie sprzedawać. Osiągniesz to wdrażając testy A/B.

Podsumowanie

Dla niektórych pojęcie strony lądowania (landing page), strony sprzedażowej, strony docelowej (to wszystko synonimy) wydaje się czymś co wymaga dużego zaangażowania czasu i środków finansowych. W rzeczywistości potrzebujesz trochę teorii (bez niej będzie trudniej) i narzędzi, które umożliwią Ci sprawne uruchomienie takich stron. Staraj się wybierać narzędzia, które dają Ci elastyczność nie blokując Twoich pomysłów.

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Zobacz również

Hosting wideo

Hosting Wideo – Jaki wybrać?

Wideo to wciąż rosnący rynek i rosnący popyt na tę formę konsumpcji treści. W 2020 roku wartość rynku wideo online szacowana była na ponad 6

Polecane Oferty LifeTime!

Gravitec
Gravitec

Wykorzystaj powiadomienia WebPush, aby zwiększyć ruch i sprzedaż

AppMySite

Stwórz natywną aplikację mobilną dla swojego sklepu WooCommerce

Studiocart

Kreator lejków sprzedażowych pozwalający skutecznie skalować Twój biznes online.

Jeden komentarz

  1. Fabian pisze:

    Jak zwykle pomocny i ciekawy artykuł.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *