Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Widoczność strony w wyszukiwarce
Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google

Ostatnia aktualizacja:

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z własną stroną internetową, często zadają w pewnym momencie takie pytanie “Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?“. Poświęciłem jej sporo swojego czasu, wydaje mi się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, a strony ani widu ani słych. Dlaczego?

W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Kiedy strona pojawi się w wynikach Google?

Nie wykluczone, że jeśli masz problem, którego dotykamy, to tak naprawdę on nie istnieje 🙂 Po prostu Google nie opublikowało jeszcze zgromadzonych na temat Twojej strony danych. To nie jest tak, że jak za magicznym dotknięciem różdżki Google od razu ma u siebie wszystko, co wpada do Internetu. Nie.

Wyszukiwarka Google, to nic innego jak oprogramowanie. Oprogramowanie, które buszuje po sieci w poszukiwaniu zmian i nowych zasobów, których jeszcze w swoich bazach nie ma. Operując na złożonych algorytmach ostatecznie decyduje czy i na jakich pozycjach dla danej frazy Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Czasami ten proces trwa kilka godzin, niekiedy kilka dni, a nawet dłużej, ale w końcu strona wpada do publicznego indeksu. Oczywiście pomijam temat samych pozycji w wynikach, bo w tym wypadku, to niekończący się proces ciągłych zmian. Raz będziesz na wysokich pozycjach, raz na niskich. Wpływ na to ma wiele czynników.

Jeśli wszystko od strony technicznej masz przygotowane jak należy, to z pewnością prędzej czy później strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Ale…

Google musi się dowiedzieć o istnieniu Twojej strony

Google to nie jasnowidz. Choć wie bardzo dużo na temat tego co dzieje się w sieci, to jednak nie wie wszystkiego. Żeby trafić na informacje o Twojej stronie musi się dowiedzieć o jej istnieniu. To mogą być linki do Twojej strony z innych witryn, to może być rejestracja strony w usłudze Google np. Google Analytics, czy w końcu, co powinno być tak naprawdę pierwszym krokiem jaki zrobisz po upublicznieniu strony, rejestracja jej w narzędziu Google Search Console, o którym jeszcze wspomnę.

Co, jeśli pomimo wszystko strony nadal nie ma

Masz linki z zewnętrznych miejsc, z mediów społecznościowych, masz zainstalowane statystyki Google Analytics, ktoś kto Ci pomaga nawet powiedział, że stronę zgłosił do indeksowania w Google. Czekasz, czekasz… tydzień, dwa, miesiąc. I nic.

Sprawdź ustawienia główne WordPressa

Jeśli korzystasz z WordPressa sprawdź czy przypadkiem nie masz aktywnej opcji informującej wyszukiwarkę o tym, że strona nie jest jeszcze gotowa na indeksację. Jeśli ze swoją stroną pracujesz na serwerze i jest dostępna publicznie, to zaleca się aby na etapie jej budowy, wówczas gdy jest jeszcze mocno rozgrzebana i tak naprawdę nie do końca nadaje się do publikacji, aktywować tę opcję. Ale w sytuacji, gdy strona jest gotowa i chcesz zacząć pozyskiwać na nią ruch trzeba ją wyłączyć!

Przejdź do sekcji Ustawienia > Czytanie 

Ustawienia dotyczące indeksowania strony w wyszukiwarce - WordPress

Jeśli opcja “Widoczność dla wyszukiwarek” jest zaznaczona, a strona gotowa na przyjęcie pierwszych Klientów tak jak już wspomniałem koniecznie ją odznacz! Jeśli będzie zaznaczona wówczas na pojawienie się w Google możesz czekać wieczność bez efektu.

Przyjrzyj się ustawieniom wtyczki SEO

Przy pomocy wtyczek do optymalizacji SEO możesz decydować czy dana strona, wpis lub inny rodzaj treści na witrynie ma być widoczny w wynikach wyszukiwania czy nie. To bardzo przydatna opcja ponieważ zazwyczaj nie jest tak, że chcemy indeksować wszystko jak leci. Po co w indeksie Google strona koszyka, albo strona z podziękowaniem za zapisanie się na listę subskrybentów, strona regulaminu itd… To nie są strony istotne z punktu widzenia Twojego biznesu, a jedynie zaśmiecają index.

Gdzie to sprawdzić? Jak chodzi o WordPress’a wtyczek SEO jest całkiem sporo. Pokażę Ci gdzie szukać tych opcji w dwóch moich ulubionych. Jeśli w Twoim wypadku używasz innej z pewnością też znajdziesz w jej ustawieniach te opcje.

RankMath

W obecnej chwili to moja główna wtyczka do optymalizacji. Do niedawna było nią rozszerzenie Yoast SEO, ale Rank Math oferuje mi znacznie więcej i działa naprawdę dobrze. Jeśli to rozszerzenie Cię interesuje zerknij na artykuł “Rank Math – alternatywa dla Yoast SEO“.

Gdy edytujesz dowolną stronę lub wpis (może to być też strona główna), sprawdź czy jest oznaczona jako gotowa do indeksowania. Jeśli ta konkretna podstrona Twojego serwisu ma być dostępna w wynikach wyszukiwania, ustawienia powinny być takie jak na poniższym zrzucie.

Indeksowanie strony w Rank Math

Jeśli dla robotów wyszukiwarki masz w tym miejscu zaznaczoną opcję “No Index”, to już wiesz dlaczego ta konkretna podstrona nie chce pojawić się w wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji po prostu to zmień, a potem czekaj cierpliwie na ruch po stronie Google.

Yoast SEO

W analogiczny sposób działa to w przypadku wtyczki Yoast SEO. Jedyna różnica to sam interfejs. Tu również edytując daną podstronę lub wpis możesz przejść do indywidualnej konfiguracji każdej pojedynczej podstrony. Wygląda to w przypadku indeksowania tak:

Masz listę rozwijaną z której wybierasz opcje związane z indeksowaniem. Domyślne dla StronyTak lub Nie.

Yoast SEO lista rozwijana

Domyślne ustawienia zazwyczaj wystarczają jeśli w domyślnej konfiguracji wtyczki zezwalasz na indeksowanie.

Sprawdź co zawiera plik robots.txt

To zwykły plik tekstowy przy pomocy którego można zarządzać dostępem botów, a więc zezwalać na indeksowanie strony i wybranych jej zasobów bądź nie. Przykładowa składnia, która nie zezwala na dostęp do całej witryny, to:

User-agent: *
Disallow: /

Jej przeciwieństwo, czyli udzielenie zgody wszystkim botom na indeksowanie całości, to:

User-agent: *
Allow: /

Sprawdź jak w Twoim przypadku wygląda zawartość tego pliku i w razie konieczności wprowadź stosowne zmiany. Więcej na temat reguł w pliku robots.txt, znajdziesz na stronie pomocy Google: https://support.google.com/webmasters/answer/6062596?hl=pl

Google Search Console

Wspomniałem już o tym, że od tego narzędzia powinieneś wyjść. Tak naprawdę szkoda czasu na szukanie skoro można otrzymać bardzo konkretne informacje o problemach z indeksowaniem i to od samej wyszukiwarki.

Co w takim razie powinienem zrobić? Równocześnie z uruchomieniem strony publicznie, zarejestruj się w Google Search Console i dodaj swoją witrynę. Gdy to zrobisz i poprawnie zweryfikujesz się jako jej właściciel, dodaj w kolejnym kroku Mapę Witryny.

Google Search Console - dodawane mapy witryny

Następnie poczekaj na wyniki. Nie pojawią się natychmiast. Wróć np. na drugi dzień i sprawdź co GSC ma Ci do zakomunikowania. Mogą to być np. takie informacje:

Mamy 15 błędów związanych z indeksowaniem. Warto sprawdzić czy dotyczą elementów strony, które mają dla nas wartość czy nie. Być może są to sekcje, które celowo wykluczyliśmy dodając im znacznik NOINDEX, ale pomimo tego znajdują się w mapie witryny.

Wszystko jest tu do sprawdzenia i zweryfikowania, dlatego do tego narzędzia odsyłam Cię w pierwszej kolejności, gdy napotkasz na problem z widocznością w Google.

A może jednak jesteś w wynikach wyszukiwania Google?

Może się też okazać, że wszystko jest w najlepszym porządku, ale… chcesz, widzieć swoją witrynę na pierwszej, drugiej stronie wyników dla takiej czy innej frazy związanej z Twoim biznesem. Jeśli w tym jest problem, to nie jest to kwestia indeksowania czyli nieobecności Twojej strony w indeksie Google, ale kłania się pozycjonowanie.

Optymalizacja SEO i pozycjonowanie

Prawdopodobnie nie jesteś jedynym oferującym takie usługi lub produkty. Nie wykluczone, że branża w której działasz jest niezwykle konkurencyjna.

Jeśli tak rzeczywiście jest i w Twojej miejscowości funkcjonuje powiedzmy 50 firm zajmujących się tym samym co Ty, to lekko nie będzie. Na pierwszej stronie wyników Google jest tylko 10 miejsc i znajdują się tam strony mające już wypracowaną historię, ciekawe treści lepiej lub gorzej zoptymalizowane, wartościowe linki prowadzące do nich z zewnątrz, itd… Wszystko to, czego Ty jeszcze nie masz, bo dopiero zaczynasz.

Nie licz więc, że skoro uruchomiłeś ładną stronę, może nawet zleciłeś ją komuś i zapłaciłeś 5 tysięcy złotych albo i więcej, to należy Ci się miejsce w pierwszej dziesiątce. Na to trzeba zapracować. To nie dzieje się od razu.

Google operuje na skomplikowanych algorytmach, których zadaniem jest dostarczanie osobom korzystającym z wyszukiwarki możliwie najwartościowszych i zaufanych treści. Nie mówię, że takich nie masz, ale Google Ciebie jeszcze nie zna. Dla wyszukiwarki jesteś jedną z tysięcy stron jakie pojawiają się każdego dnia, z których wiele po miesiącu, dwóch znika z mapy internetu. Google nie zaufa Ci z miejsca w takim stopniu że wylądujesz od razu w TOP10 – chyba że na bardzo niszowe frazy, gdzie nie masz konkurencji, ale to rzadkość.

To zaledwie początek

Stronę już stworzyłeś, jest i wygląda dokładnie tak jak chcesz. Klienci walą do Ciebie drzwiami i oknami? Podejrzewam, że nie. Jesteś u progu podróży na szczyt, która będzie od Ciebie wymagała albo intensywnej nauki związanej z technikami SEO, albo konieczności zlecenia zadania specjalistom. Jakie to koszty? Bardzo różne, co w dużej mierze zależy od branży, fraz i Twoich oczekiwań. Przykładowy cennik pozycjonowania znajdziesz na stronie “Pozycjonowanie Pakiety“.

Pisz możliwie najwięcej

Im więcej treści dobrej jakości, treści angażujących Czytelników Twojej strony, dających im konkretną wartość, tym lepiej. Gdy tylko możesz pisz lub zlecaj, to zadanie copywriterom i publikuj, publikuj publikuj. Powiesz, że pisanie bloga firmowego to nie dla Ciebie? Wiele osób tak mówi, a potem nie czerpią żadnych korzyści z prowadzenia strony. Odpowiedz sobie na pytanie czy chcesz należeć do tej grupy. Mam nadzieję, że nie 🙂

Twoja strona funkcjonuje w erze content marketingu. Treści są obecnie jednym z najważniejszych czynników rankingowych i najważniejszym czynnikiem związanym z pozyskiwaniem ruchu organicznego z wyszukiwarki, czyli takiego za który nie płacisz. Jest o co powalczyć.

Podsumowanie

Jeśli z jakiegoś powodu Twoja strona nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania zarejestruj się na Google Search Console. Dodaj tam swoją stronę i jej mapę witryny. Poczekaj na wyniki i sprawdź w czym rzecz. 

Być może zwyczajnie zapomniałeś w WordPressie odznaczyć opcję z prośbą o nieindeksowanie w wyszukiwarkach. Znam przynajmniej kilka takich przypadków, gdzie jeden z rekordzistów zorientował się, że ma tę opcję zaznaczoną dopiero po kilku ładnych miesiącach 🙂

Być może to kwestia indywidualnych ustawień dla strony głównej i podstron w konfiguracji związanej z wtyczką SEO. Sprawdź.

Możliwe, że masz dopisane przez kogoś lub jakiś dodatek strony dyrektywy w pliku robots.txt albo w pliku .htaccess. Tam też warto zerknąć.

A co jeśli wszystko jest OK? No cóż, to prawdopodobnie jesteś w indeksie Google, albo wystarczy poczekać cierpliwie. Jeśli już w wyszukiwarce jesteś, co sprawdzisz w Google Search Console, być może Twoja firma mierzy się z innymi podobnymi i stąd informacje o Tobie są na 5 – 10 stronie wyników, a może jeszcze dalej. Stąd trudność z ich odnalezieniu. W takiej sytuacji zainteresuj się zagadnieniem SEO.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zdobądź kompletną wiedzę lub uporządkuj i poszerz ją o wiele cennych umiejętności, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła. Dołącz do najlepszego Kursu WordPress w edycji 2019 dla nie informatyków!

Zapraszam również do grona tysięcy Subskrybentów JZS. Raz w tygodniu otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach na temat pracy z WordPressem, Elementorem i wiele więcej.

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

UDOSTĘPNIJ TEŻ W INNYCH MIEJSCACH

Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Autor

Krzysztof Wojteczko

Krzysztof Wojteczko

Szkoleniowiec, miłośnik nowych technologii, WordPress'a i wszystkiego co ma związek z marketingiem internetowym. Swoją pierwszą stronę stworzył w 1996 roku.

Może Cię zainteresować także

Dodaj komentarz

avatar

JZS używa wtyczki Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się jak komentarze są przetwarzane.

Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Nie pamiętasz hasła?

Wpisze dane Twojego konta, a my wyślemy Ci link, przy pomocy którego będziesz mógł zresetować hasło.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Zaloguj się

Polityka Prywatności

Dodaj do kolekcji

Brak kolekcji

Tutaj znajdziesz wszystkie wcześniej stworzone kolekcje.

Ta strona używa plików cookies aby zapewnić Ci najlepszą jakość korzystania tej witryny. Zgadzając się, akceptujesz użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką.

Przewiń do góry

Odbierz Kurs WordPress lub rabat 50%!

Kurs Budowy Strony