Czy chcesz zoptymalizować i poprawić wskaźniki Core Web Vitals dla swojej strony WordPress? Jeśli nie to albo dlatego, że już to zrobiłeś, albo dlatego, że jeszcze nie wiesz jakie to może okazać się ważne dla Twojego biznesu online. W dzisiejszym tekście przyjrzymy się temu czym są wskaźniki Web Vitals, dlaczego są tak ważne i w jaki sposób można je poprawić.

Co to jest Core Web Vitals

Core Web Vitals, to inicjatywa Google, która pomaga właścicielom stron internetowych poprawić doświadczenia użytkowników trafiających na stronę, a także jej jakość. Te sygnały są kluczowe dla sukcesu każdej strony internetowej bez względu na to jaki ma charakter.

Google Core Web Vitals, to zestaw metryk wydajności strony, które Google uważa za istotne z punktu widzenia ogólnego doświadczenia użytkownika. Już wkrótce z dużym prawdopodobieństwem będą one miały wpływ na Twoje rankingi SEO. Zerknij do artykułu „Google wprowadzi nowe czynniki rankingowe”, aby poznać więcej szczegółów.

Prawda jest taka, że nikt nie lubi wolno ładującej się strony, włączając w to także, a może przede wszystkim Google. Nawet jeśli Twoja strona ładuje się względnie szybko, nie oznacza to, że spełnia trzy najważniejsze wskaźniki wydajności.

Podstawowe wskaźniki Web Vitals

Wskaźniki Web Vitals pomagają Ci zmierzyć to jak szybko Twoja strona się ładuje, staje się widoczna i jak szybko jest gotowa do działania dla użytkowników z niej korzystających. Trzy testy:

LCP – największy obszar treści
FID – opóźnienie pierwszego wejścia
CLS – przesunięcie układu

Nazwy tych testów mogą brzmieć nieco technicznie, ale to, co mierzą, jest całkiem łatwe do zrozumienia.

LCP (Largest Contentful Paint), sprawdza, jak szybko główna treść (np. obrazek, artykuł, opis) staje się widoczny dla użytkownika. Na przykład, Twoja strona może ładować się szybko, ale największa treść może nie pojawiać się na ekranie odwiedzającego tak szybko jak inne elementy strony.

FID (First Input Delay) mierzy czas, jaki potrzebuje przeglądarka użytkownika, aby rozpocząć przetwarzanie obsługi zdarzeń w odpowiedzi na interakcję.

Mówiąc prostym językiem, załóżmy, że użytkownik znajduje się na stronie z formularzem kontaktowym. Wypełnia formularz i klika na przycisk Wyślij. FID będzie mierzył, jak szybko twoja strona przetwarza tę interakcję. Jeszcze prostszym przykładem może być czas od momentu kliknięcia przez użytkownika na link do momentu, w którym jego przeglądarka zacznie przetwarzać następną sekwencję zdarzeń.

CLS (Cumulative Layout Shift) mierzy czas, jaki jest potrzebny do tego, aby strona stała się wizualnie stabilna.

Kiedy strona się uruchamia, niektóre jej elementy potrzebują nieco więcej czasu na załadowanie niż inne. W tym czasie zawartość Twojej strony może przesuwać się na ekranie. Na pewno nie raz widziałeś taki efekt. Strona zachowuje się tak jakby jej elementy przeskakiwały z jednego miejsca na drugie.

Na przykład, jeśli użytkownik czyta akapit na urządzeniu mobilnym, a nad akapitem nagle załaduje się video, to cała treść którą czyta przesuwa się w dół. Może to być naprawdę frustrujące, jeśli użytkownik próbuje wykonać jakąś ważną dla niego czynność, np. dodać produkt do koszyka, gdzie przycisk przesuwa się w dół z powodu innych elementów ładujących się na stronie.

Jak przetestować wynik Google Core Web Vitals dla swojej strony?

Najłatwiejszym sposobem na przetestowanie wyniku Google Core Web Vitals jest użycie narzędzia Google PageSpeed Insights. Po prostu wprowadź adres URL, który chcesz przetestować i kliknij na przycisk Analizuj. Otrzymasz wiele wyników, ale wśród nich pojawi się też informacja czy Twoja witryna spełnia podstawowe wskaźniki internetowe (Web Vitals) czy ich nie spełnia.

Wskaźniki Web Vitals w wynikach testu Google PageSpeed

Kiedyś w tym miejscu można było dowiedzieć się czy strona jest szybka, średnio szybka lub wolna. W momencie wprowadzenia Web Vitals mamy uproszczony system oceny i teraz albo strona spełnia podstawowe wskaźniki, albo ich nie spełnia – nie ma nic pośredniego.

Trzy najważniejsze wskaźniki są oznakowane niebieską flagą, co widać na powyższym zrzucie ekranu. LCP jest na poziomie 1,5 sekundy, FID 34 ms, a przesunięcie CLS na poziomie 0,02. Te wyniki sprawiają, że strona jako całość spełnia najważniejsze dla Google wskaźniki. Jest dobrze.

WebPage Test

To kolejne narzędzie, które analizuje wskaźniki Web Vitals. Wejdź na stronę https://www.webpagetest.org, wpisz swoją domenę, dodatkowo możesz wskazać lokalizację skąd będzie przeprowadzony test i go uruchom:

WebPageTest, kolejne narzędzie pomagające sprawdzić wyniki jakości strony.

Twoim oczom powinny po chwili ukazać się wyniki. Test jest w przypadku tego narzędzia wykonywany trzy razy, a rezultat wygląda mniej więcej tak:

Wskaźniki Web Vitals w wynikach testu WebPageTest

Tu jak widzisz testowana strona nie spełnia wszystkich warunków, problem jest tylko ze wskaźnikiem LCP. Co to oznacza dla tej strony? To, że z dużym prawdopodobieństwem analityka Google potwierdzi te wyniki i strona nie otrzyma etykietki mówiącej o tym, że spełnia podstawowe wskaźniki internetowe.

Maksymalne dopuszczalne wartości dla wskaźników Web Vitals

Warto wiedzieć jakie maksymalne wartości są dopuszczalne dla poszczególnych wskaźników, aby zyskać status strony spełniającej wszystkie najważniejsze warunki. No właśnie wszystkie! Jak już wyczytałeś powyżej nie wystarczy zapewnić dobrych wyników dla jednego wskaźnika lub dwóch. Bezwzględnie wszystkie trzy muszą generować poziom satysfakcjonujący Google. Jakie tu poziomy?

LCP – max 2.5 sekundy
FID – poniżej 100 milisekund
CLS – poniżej 0,1

Zbuduj stronę, a potem wykonaj testy. Jestem pewien, że w większości przypadków nie będzie ona spełniała wszystkich powyższych kryteriów. Trzeba z tym coś zrobić.

Jak śledzić zmiany bez ciągłego testowania

Najprostszym sposobem jest zerknięcie co pewien czas do statystyk gromadzonych w Google Search Console. W tym miejscu możesz błyskawicznie sprawdzić czy Twoja strona spełnia podstawowe wskaźniki czy nie. Poniższy wynik dotyczy jednej ze stron, którą ostatnio optymalizowałem.

Analiza ważnych wskaźników bezpośrednio w Google Search Console

Oto co widać na powyższych wykresach z GSC. Pierwszy dotyczy urządzeń mobilnych. Widzimy, że mniej więcej do połowy stycznia strona spełniała ogólne wskaźniki, potem się to nieco pogorszyło i co prawda nie było tragedii, ale witryna wg Google wymagała optymalizacji.

Z kolei drugi wykres to komputery. Być może dziwisz się, że wypadały gorzej niż urządzenia mobilne, bo zazwyczaj jest na odwrót. W tym przypadku tak jednak było. Od początku roku witryna wyraźnie nie spełniała warunków, aby uznać ją za optymalną dla użytkowników. Gdy zostały wprowadzone zmiany, potrzeba było chwili czasu. Pamiętaj, że to nie dzieje się z dnia na dzień. Najpierw pojawił się kolor pomarańczowy, czyli coś zaczęło się zmieniać na lepsze, a potem większość stron witryny została pozytywnie zakwalifikowana jako odpowiednio zoptymalizowane. Do tego dążymy.

W tej chwili Projekt jest dobrze przygotowany na majowe zapowiedzi Google związane z wprowadzeniem wskaźników Web Vitals jako kolejnego czynnika mającego wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Pozostaje czekać na efekty 🙂

Dlaczego Wskaźniki Core Web Vitals są ważne?

Ponieważ odzwierciedlają to, jak Twoja strona działa gdy użytkownik z niej korzysta. Wskaźniki Web Vitals skupiają się nie tylko na szybkości ładowania strony, ale także na tym, jak szybko użytkownicy mogą z niej korzystać, co nie do końca jest tożsame.

Według badań StrangeLoop 1 sekunda opóźnienia w czasie ładowania strony może prowadzić do 7% spadku konwersji, 11% mniej odsłon i 16% spadku zadowolenia Klientów. To tylko jedna, niepozorna sekunda!

Szybka strona, ale z kiepskim doświadczeniem użytkownika wciąż będzie kosztowała Cię kolejne konwersje, mniejszą ilość odsłon i niską satysfakcję potencjalnego Klienta. Poprawa podstawowych wskaźników Web Vitals może temu zaradzić. Pytanie jak to zrobić?

Kilka sposobów na optymalizację wskaźników Web Vitalis

Z jednej strony można powiedzieć, że ich poprawa nie niekoniecznie jest trudna, z drugiej jednak strony, może się okazać zadaniem nie do przeskoczenia przez osobę początkującą. Dużo zależy od tego w jaki sposób zbudowałeś swoją stronę i jaka jest jej konstrukcja. Jakich wtyczek używasz, jakiego motywu i można jeszcze wymieniać…

Dlatego jeśli zabierasz się za samodzielną budowę strony lub sklepu internetowego (jak założyć sklep internetowy) powinieneś dobrze się do tego zadania przygotować. W tym celu stworzyłem Kurs WordPress i inne, do których serdecznie Cię zapraszam.

Zoptymalizuj swój Hosting WordPress

Hosting ma duże znaczenie jeśli chodzi o wyniki Twojej strony. Kluczową rolę odgrywa jego szybkość. To pierwszy element, na który powinieneś zwrócić uwagę, bo jeśli serwer będzie powolny (możesz tego nawet nie czuć), wówczas cała reszta działań może nie przynieść zamierzonych efektów.

Staraj się wybrać Hosting WordPress, a nie substytut. Owszem to usługi droższe, ale ta cena z czegoś konkretnego wynika i nie bierze się z powietrza.

Zapraszam do zapoznania się z ofertą na stronie Hosting WordPress, na którym jesteś w stanie tak jak i my Oraz wielu naszych Klientów osiągnąć wysokie wyniki. Jeśli natomiast szukasz ofert poza granicami polecam Ci SiteGround lub Kinsta.

W przypadku każdego z tych hostingów masz dostęp do wtyczek cache PREMIUM, które z danym środowiskiem radzą sobie najlepiej przynosząc korzyści Twoim projektom biznesowym. Wykorzystaj te narzędzia.

Poprawa wskaźnika LCP – Largest Contentful Paint

Jeśli Twój serwer reaguje szybko, czas na analizę wskaźnika LCP i jego poprawę jeśli taka konieczność się pojawi.

Jak wspomniałem wcześniej, LCP (Largest Contentful Paint), to największa część treści widoczna w obszarze widoku przeglądarki w momencie gdy strona się ładuje. Dla przykładu, na blogu może to być wyróżniony obrazek lub tekst artykułu. Na stronie głównej jakiś banner graficzny czy slider itd… Im szybciej ładuje się ta treść, tym lepszy będzie wynik dla wskaźnika LCP.

Skąd wiesz, która treść jest uznawana przez test Google za największą? Musisz przewinąć na stronie narzędzia Google PageSpeed Insights w dół do szczegółów wyniku testu i rozwinąć zakładkę „Element największego wyrenderowania treści”.

Prosty sposób na zidentyfikowanie obiektów obniżających wynik jakości dla LCP

W powyższym przykładzie widzimy, że to nagłówek. Być może warto lepiej zoptymalizować grafikę, aby w ten prosty sposób poprawić wynik.

Poprawa wskaźnika FID

W przypadku tego wskaźnika niemałą rolę odgrywa Hosting. Dobry Hosting WordPress to fundament, natomiast bez względu na to jaki uruchomisz, nawet gdybyś zainwestował we własny mocny serwer dedykowany, zapewne to nie wystarczy.
Wtyczki cache i wtyczki optymalizujące kod, to najlepszy sposób na to, aby poprawić FID. Polecam Ci wtyczkę WP Rocket. Ma ona wbudowaną funkcję, która pozwala na optymalizację dostarczania plików i znacznie więcej.

Po jej zainstalowaniu i konfiguracji powinieneś doświadczyć wyraźnej poprawy wyników i to nie tylko FID, ale także LCP, a nawet CLS choć w przypadku tego ostatniego sporo zależy od konstrukcji strony i zastosowanej konfiguracji wtyczki.

Poprawa wskaźnika CLS

Wynik wskaźnika CLS jest zaburzony, gdy różne elementy na stronie internetowej ładują się powoli i powodują przesuwanie się innych obiektów na ekranie.
Możesz sprawdzić, które elementy mają największy wpływ na wynik CLS, rozwijając zakładkę „Unikaj dużych przesunięć układu” w wynikach Google PageSpeed Insights.

Prosty sposób na zidentyfikowanie obiektów obniżających wynik jakości dla FID

To pokaże ci obiekty, które mają największy wpływ na zmianę układu podczas ładowania strony.

Aby upewnić się, że wizualny układ Twojej witryny nie przesuwa się podczas ładowania innych elementów, musisz poinformować przeglądarkę o ich wymiarach (szerokość i wysokość). Chodzi tu np. o obrazy, osadzone wideo, reklamy i inne.

WordPress automatycznie dodaje atrybuty wysokości i szerokości do obrazów, które umieszczasz na stronie, ale nie w każdym przypadku zadziała tak jakbyś tego chciał. Wtyczka WP Rocket, o której wspomniałem wcześniej ma również funkcję, która pozwala na automatyczne dodanie wysokości i szerokości obiektu jeśli ich zabraknie, co może przyczynić się do poprawy wyniku CLS. Sprawdź tę drogę.

Użyj sieci CDN

To może być CloudFlare lub inny sprawdzony operator jak BunnyNET, który oferuje świetną jakość w świetnej cenie. Co więcej BunnyNET możesz także wykorzystać jako narzędzie do optymalizacji obrazków i na tym polu również sprawdzi się doskonale.

Kombajn do pełnej optymalizacji

Poprawa wskaźników Web Vitals do zadowalającego poziomu, pomimo tego co niektórzy piszą nie zawsze jest prostą operacją. Możesz użyć hiper szybkiego hostingu, topowej wtyczki cache i innych dodatków odpowiedzialnych za optymalizację obszarów, które tego wymagają, a i tak może się okazać, że to za mało.

Gdy zetkniesz się z takim problemem masz trzy opcje:

  1. Przebudowanie strony tak, aby użyć narzędzi do jej budowy w możliwie optymalny sposób rezygnując przy tej okazji z niektórych gadżetów. Prostota króluje.
  2. Zlecić to zadanie specjalistom od optymalizacji stron, co wiąże się z dużym kosztem i będzie wymagało kolejnych opłat w sytuacji, gdy dołożysz kolejne wtyczki lub zdecydujesz się zmienić istniejące.
  3. Wykorzystać narzędzie, które zadba o wszystkie kluczowe elementy optymalizacji jak optymalizacja kodu, grafik, szybki CDN itd. Mam tu na myśli NitroPack, o którym jakiś czas temu pisałem w artykule: „NitroPack – optymalizacja strony”.

Który wariant wybrać? To musisz ocenić samodzielnie. Nie znam specyfiki strony, Twoich możliwości i budżetu jakim dysponujesz na rozwój witryny. Najpierw spróbuj narzędziami, które masz pod ręką i które zapewnia ci Twój Hosting WordPress, a dopiero potem jeśli to nie wystarczy sięgnij np. po NitroPack.

Podsumowanie

Wskaźniki Web Vitals są najważniejszymi parametrami jakości i wydajności strony, które Google będzie brało już od maja 2021 pod uwagę, decydując o rankingach poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania.

Nie będzie to najważniejszy czynnik rankingowy, ale jeden z wielu, które mają wpływ na wyniki. Trudno teraz jednoznacznie stwierdzić na ile ten nowy czynnik wpłynie na Twoją stroną i wszystkie pozostałe rankingi wyszukiwarki. Być może nie zauważymy zmian, a być może okażą się odczuwalne. Jeśli tak się stanie, to kto wówczas na tym wygra? Ten kto postarał się o to, aby Google, uznało jego stronę za taką, która spełnia najważniejsze wskaźniki internetowe, zarówno dla komórek jak i komputerów.

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Zobacz również

BiQ narzędzia SEO

BiQ alternatywa dla Ahrefs?

Ci z was którzy mnie obserwują śledząc JZS, Kanal na YouTube lub uczestniczą w moich kursach na PoznajWP doskonale wiedzą, że testuję dla Was rozmaite

Najlepsza wtyczka cache

Najlepsza wtyczka Cache dla WordPressa

Pewnie nie raz miałeś, albo będziesz mieć sytuacje, w której Twoja strona nie będzie mogła pochwalić się dobrymi wynikami jakości i wydajności. Każdy bez wyjątku

Polecane Oferty LifeTime!

Gravitec
Gravitec

Wykorzystaj powiadomienia WebPush, aby zwiększyć ruch i sprzedaż

Squirrly SEO

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów...

Encharge

Automatyzacja Email Marketingu. Zwiększ skuteczność prowadzonych kampanii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *