WordPressa można lubić lub nie, ale nie można dyskutować z faktem, że od lat to wciąż najpopularniejszy system CMS, którego udział na w rynku nieustannie rośnie.

To wymarzona sytuacja dla wszystkich zainteresowanych. Dla użytkowników, ponieważ dzięki popularności WP do dyspozycji mają ogromne ilości motywów i wtyczek, co pozwala kształtować projekt na niezliczoną ilość sposobów I rozwijać go w wielu kierunkach. Dla developerów to także idealne środowisko z uwagi na ilość potencjalnych odbiorców ich produktów (wtyczek, motywów), co może przełożyć się na znaczne dochody. Dużo większe niż w przypadku innych systemów CMS.

Zespoły tworzące produkty dla ekosystemu WordPress, co pewien czas analizują jego rozwój obserwując czy popularność przypadkiem nie zaczyna spadać. To normalne, że obawiają się dnia, w którym pojawi się nowe narzędzie i realnie zagrozi WordPressowi. Każda firma poważnie zajmująca się tworzeniem oprogramowania dla środowiska WordPress ma z tyłu głowy plan awaryjny na taką okoliczność.

Dziś deweloperzy wciąż śpią spokojnie i z optymizmem spoglądają w przyszłość, ponieważ WordPress wciąż prze do przodu. Jak można przeczytać na stronach W3Techs, gdzie nieustannie gromadzone są dane na temat popularności systemów CMS:

WordPress jest używany przez 64,6% stron internetowych, których system zarządzania treścią znamy. Jest to 40,7% ogółu stron internetowych.

W3Techs opiera swoje raporty na kilku źródłach m.in na danych płynących z Alexa Top Ten Milion i Tranco Top Milion Websites.

WordPress przekroczył 40% udziałów jak wynika z zaprezentowanych tu danych. Wykres z pierwszymi sześcioma systemami CMS.

Czy tak będzie zawsze

Oczywiście tego nie sposób przewidzieć, bo znamy z historii scenariusze dużych projektów o wielkiej popularności, które ostatecznie poddały się nowym pomysłom pojawiającym się na rynku. Być może kiedyś taki sam los spotka również WordPressa, ale na razie nic na to nie wskazuje.

WordPress ma dziś silny fundament, którego skruszenie nie będzie łatwe. Wciąż przybywa miłośników tego systemu i developerów, którzy niejednokrotnie z projektów na rzecz innych platform zaczynają koncentrować się głównie na WordPressie. Ta popularność, elastyczność i coraz większe możliwości wzajemnie się napędzają. To jak efekt kuli śnieżnej, która nieustannie rośnie, a na pewnym odcinku trasy lepiej nie wchodzić jej w drogę. Czy kiedyś pojawi się ktoś kto na tej drodze stanie i uda mu się przetrwać rozbijając kulę? Nie wiem. Jeśli macie swoje teorie na ten temat śmiało piszcie w komentarzach 🙂

Dlaczego trwam przy WordPressie

Pewnie dlatego, że cenię swój czas i czas moich Klientów i Studentów. Jeśli mnie znasz, to wiesz, że w przeszłości pracowałem z różnymi systemami CMS (TYPO3, Drupal, Joomla, ExpressionEngine i inne), a nawet z moim zespołem tworzyliśmy własny system. Wiem doskonale jak pracochłonne i czasochłonne są takie wyzwania, nie mówiąc o niezwykle trudnym rynku.

W okresie gdy były to wciąż poszukiwania, dotykaliśmy wszystkiego co wpadło nam w ręce, po to aby ostatecznie wyłonić rozwiązanie zapewniające nam jak i Klientom możliwie największy komfort. Dziś patrząc z perspektywy czasu na te eksperymenty i obserwując co dzieje się w ekosystemie WordPress nie mam wątpliwości, że prędzej czy poźniej i tak padłoby na niego.

Czy czas tych prób był czasem straconym? Nie, ponieważ to one w sporym zakresie ukształtowały mnie i mój zesoół. To dzięki tym doświadczeniom jestem tu gdzie jestem za co mogę być tylko wdzięczny. Dzięki tym doświadczeniom ucząc dziś nowicjuszy jak stawiać pierwsze kroki (zajrzyj na Kurs WordPress) pracując ze stroną, blogiem czy sklepem, mogę to robić z pełnym przekonaniem, że przekazuję wiedzę i umiejętności, które wykorzystane w praktyce przyniosą im korzyści.

Czy powinieneś używać WordPressa

Masz wybór. Możesz tak jak ja szukać latami tego jedynego, odpowiedniego systemu CMS lub zaufać mi oraz milionom innych i skoncentrować się na zgłębieniu tajników WordPressa.

Nie w każdym przypadku jest to rozwiązanie idealne. Jeśli Twój biznes zakłada opracowanie jakiejś specyficznej aplikacji działającej w modelu SaaS lub podobnym, to raczej powinieneś skierować się w kierunku stworzenia dedykowanego systemu chociażby na jednym z popularnych frameworków PHP. Jednak w sytuacji gdy Twoim celem jest uruchomienie strony internetowej, założenie sklepu internetowego lub bloga, WordPress w mojej ocenie będzie najlepszym możliwym wyborem.

Owszem, musisz mu poświęcić swój czas i zaangażowanie. Musisz go dobrze poznać, poznać swój motyw, poznać wtyczki z których korzystasz, a to niestety wymaga czasu. Jesteś na to gotów? Nic nie zrobi się samo, a już na pewno nie zrobi się samo przynosząc Ci jednocześnie satysfakcjonujące dochody. Weź to sobie do serca, rozgryź WordPressa i czerp z niego pełnymi garściami 🙂

Udostępnij

Bezpłatne informacje o nowościach JZS

Zapraszam Cię do grona Subskrybentów! Tysiące Czytelników już subskrybuje wiadomości z JZS.

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji. Twój adres jest tu bezpieczny.

Ostatnio dodane oferty lifetime

Stwórz natywną aplikację mobilną dla swojego sklepu WooCommerce

Meta Box Lifetime

Dodawaj własne rodzaje treści i pola do WordPressa.

Zestaw narzędzi do optymalizacji SEO, wyszukiwania fraz i śledzenia rankingów w Google.

Może Cię Zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *